ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στη «σούβλα» οι καταναλωτές για το Πασχαλινό τραπέζι

Το κόστος του παραδοσιακού τραπεζιού φτάνει και ξεπερνάει τα 200 ευρώ, χωρίς τις λοιπές γιορταστικές δαπάνες

 03/05/2024 07:00

Στη «σούβλα» οι καταναλωτές για το Πασχαλινό τραπέζι

Άννη Καρολίδου

Τουλάχιστον διπλάσιο είναι το κόστος του Πασχαλινού τραπεζιού, από τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ αλλά και του ΙΕΛΚΑ, του Ινστιτούτου του Οργανωμένου Λιανεμπορίου, καθώς μόνο όσοι κινούνται καθημερινά σε σούπερ- μάρκετ, λαϊκές αγορές, κρεοπωλεία και μανάβικα της γειτονιάς, γνωρίζουν το πραγματικό κόστος του Πασχαλινού τραπεζιού. Με μία κουβέντα, αυτές που γνωρίζουν είναι οι νοικοκυρές, οι οποίες ξέρουν πολύ καλά ότι το κόστος του τραπεζιού της Λαμπρής, δεν καλύπτεται με 89-130 ευρώ και μάλιστα για 6-8 άτομα.

Όταν μόνο για την παραδοσιακή μαγειρίτσα, στο κρεοπωλείο, δαπανώνται 60- 62 ευρώ, χώρια όλα τα λοιπά υλικά, είναι ποτέ δυνατόν η δαπάνη για το Πασχαλινό τραπέζι να φθάνει έστω και στα 130 ευρώ; Aκόμη και αν η προμήθεια του κρέατος, γίνει από σούπερ μάρκετ – αρνί ή κατσίκι, συκωταριές κλπ – δηλαδή σε τιμές χαμηλότερες κατά 3-4 ευρώ, ανά κιλό, από τις τιμές στα κρεοπωλεία της γειτονιάς, ο λογαριασμός, έτσι όπως παρουσιάζεται, δε βγαίνει.

Μόνο για την προμήθεια του κρέατος, για τη μαγειρίτσα και τον οβελία της Κυριακής του Πάσχα, θα δαπανηθούν, συντηρητικά, περί τα 130- 150 ευρώ, εάν στο γιορτινό τραπέζι, καθίσουν οκτώ άτομα. Αν ληφθεί υπόψη και η δαπάνη για την αγορά όλων των άλλων εδεσμάτων και ποτών- λαχανικά, τυροκομικά, σαλάτες , κρασιά, αναψυκτικά, τσουρέκι – τότε ο λογαριασμός ανεβαίνει εύκολα στα 200 ευρώ.

Μειωμένες οι δαπάνες για το Πασχαλινό τραπέζι

Επόμενο λοιπόν είναι, όπως καταγράφηκε σε έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 40% των ερωτηθέντων να εκτιμά ότι θα μειώσει τις Πασχαλινές αγορές του, όταν το 26% θεωρεί ότι θα μείνουν αμετάβλητες, ενώ ποσοστό 34% θα τις αυξήσει. Μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι η φετινή δαπάνη για το Πάσχα ανά νοικοκυριό θα ανέρχεται σε 190 ευρώ, ποσό στο οποίο περιλαμβάνονται 70 ευρώ για λαμπάδες, δωράκια και άλλες γιορτινές αγορές. Αλλά τα 120 ευρώ, είναι πολύ ισχνό ποσό για να καλυφθεί το Πασχαλινό τραπέζι.

Από τα στοιχεία που υπάρχουν διαθέσιμα, διαπιστώνεται ότι η μεγαλύτερη δαπάνη αφορά το γιορταστικό τραπέζι, δηλαδή τρόφιμα και ποτά , είδη στα οποία την τελευταία διετία έχει φορτσάρει ο πληθωρισμός, σε βαθμό που να μιλάμε για «πληθωρισμό τροφίμων» στη χώρα μας.

Το 25% θα "την κάνει" για το Πάσχα

Αν εξαιρεθεί περίπου το 25% των νοικοκυριών, που έχει την οικονομική άνεση να ταξιδέψει για τις αργίες του Πάσχα ή να περάσει τις ημέρες αυτές, στο σπίτι, δίχως όμως να σκέπτεται το ύψος της επιπλέον δαπάνης που θα χρειαστεί να κάνει, τότε ένα μεγάλο μέρος των νοικοκυριών, θα κοιτάξει να περικόψει δαπάνες.

Όσο για το που θα ξοδευτούν το Δώρο του Πάσχα στον ιδιωτικό τομέα και, οι αυξήσεις στους μισθούς, ας ληφθεί υπόψη ότι έχουν ήδη αρχίσει και οι καταβολές των δόσεων του ΕΝΦΙΑ.

Το τι ισχύει στην αγορά, το γνωρίζει όποιος ψωνίζει, αυτός καταγράφει τις καταναλωτικές συνήθειες και πως αυτές διαμορφώνονται πάντα σε συσχέτιση εισοδήματος- τιμών.

Αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών

Έχει επανειλημμένως γραφεί και πράγματι ισχύει, ότι υπάρχει όλο και μεγαλύτερη στροφή καταναλωτών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αλλά και στις προσφορές που κάνουν τα σούπερ μάρκετ, όπως και στην αγορά των προϊόντων που συμπεριλαμβάνονται στα διάφορα ‘καλάθια’ που αποφασίζει να ισχύσουν, το Υπουργείο Ανάπτυξης.

Είναι πολλοί οι καταναλωτές, που πριν κατευθυνθούν στο σούπερ μάρκετ για τις αγορές τους, συμβουλεύονται τις ηλεκτρονικές σελίδες των λιανεμπορικών αλυσίδων, προκειμένου να εντοπίσουν τις καλύτερες τιμές στα είδη που θέλουν να προμηθευτούν. Δεν είναι τυχαίο, που οι περισσότεροι πολίτες, θεωρούν την ακρίβεια το Νο1 πρόβλημα αυτής της περιόδου, παρότι το ενεργειακό κόστος έχει μειωθεί.

Για τους πολίτες, για τα νοικοκυριά, είναι πολύ χρήσιμη η αναβαθμισμένη πλατφόρμα e- katanalotis.gov.gr, με ενημερωμένες εκδόσεις για smartphones και tablets. O e-katanalotis παρέχει τη δυνατότητα διαφανούς σύγκρισης τιμών σε 3.000 βασικά και ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά, μέσα σε ελάχιστο χρόνο.

Ο καταναλωτής συνθέτει το καλάθι των αγορών του και εύκολα ελέγχει όλα τα σούπερ μάρκετ που βρίσκονται κοντά στον τόπο διαμονής του, πριν ξεκινήσει τις αγορές.

Η συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών, έχει σημαντικά διαφοροποιηθεί στα τελευταία αρκετά χρόνια. Οι πρώτες μεγάλες αλλαγές καταγράφηκαν στην περίοδο της οικονομικής κρίσης, ενώ πολλές ακόμη ακολούθησαν στη διετία της πανδημίας καθώς και στη συνέχεια, αλλαγές που έχουν οικονομική και κοινωνική διάσταση παράλληλα, μα αφορούν και τη σχέση των πολιτών με τις εφαρμογές της τεχνολογίας, στην καθημερινή τους ζωή.

Τουλάχιστον διπλάσιο είναι το κόστος του Πασχαλινού τραπεζιού, από τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ αλλά και του ΙΕΛΚΑ, του Ινστιτούτου του Οργανωμένου Λιανεμπορίου, καθώς μόνο όσοι κινούνται καθημερινά σε σούπερ- μάρκετ, λαϊκές αγορές, κρεοπωλεία και μανάβικα της γειτονιάς, γνωρίζουν το πραγματικό κόστος του Πασχαλινού τραπεζιού. Με μία κουβέντα, αυτές που γνωρίζουν είναι οι νοικοκυρές, οι οποίες ξέρουν πολύ καλά ότι το κόστος του τραπεζιού της Λαμπρής, δεν καλύπτεται με 89-130 ευρώ και μάλιστα για 6-8 άτομα.

Όταν μόνο για την παραδοσιακή μαγειρίτσα, στο κρεοπωλείο, δαπανώνται 60- 62 ευρώ, χώρια όλα τα λοιπά υλικά, είναι ποτέ δυνατόν η δαπάνη για το Πασχαλινό τραπέζι να φθάνει έστω και στα 130 ευρώ; Aκόμη και αν η προμήθεια του κρέατος, γίνει από σούπερ μάρκετ – αρνί ή κατσίκι, συκωταριές κλπ – δηλαδή σε τιμές χαμηλότερες κατά 3-4 ευρώ, ανά κιλό, από τις τιμές στα κρεοπωλεία της γειτονιάς, ο λογαριασμός, έτσι όπως παρουσιάζεται, δε βγαίνει.

Μόνο για την προμήθεια του κρέατος, για τη μαγειρίτσα και τον οβελία της Κυριακής του Πάσχα, θα δαπανηθούν, συντηρητικά, περί τα 130- 150 ευρώ, εάν στο γιορτινό τραπέζι, καθίσουν οκτώ άτομα. Αν ληφθεί υπόψη και η δαπάνη για την αγορά όλων των άλλων εδεσμάτων και ποτών- λαχανικά, τυροκομικά, σαλάτες , κρασιά, αναψυκτικά, τσουρέκι – τότε ο λογαριασμός ανεβαίνει εύκολα στα 200 ευρώ.

Μειωμένες οι δαπάνες για το Πασχαλινό τραπέζι

Επόμενο λοιπόν είναι, όπως καταγράφηκε σε έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 40% των ερωτηθέντων να εκτιμά ότι θα μειώσει τις Πασχαλινές αγορές του, όταν το 26% θεωρεί ότι θα μείνουν αμετάβλητες, ενώ ποσοστό 34% θα τις αυξήσει. Μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι η φετινή δαπάνη για το Πάσχα ανά νοικοκυριό θα ανέρχεται σε 190 ευρώ, ποσό στο οποίο περιλαμβάνονται 70 ευρώ για λαμπάδες, δωράκια και άλλες γιορτινές αγορές. Αλλά τα 120 ευρώ, είναι πολύ ισχνό ποσό για να καλυφθεί το Πασχαλινό τραπέζι.

Από τα στοιχεία που υπάρχουν διαθέσιμα, διαπιστώνεται ότι η μεγαλύτερη δαπάνη αφορά το γιορταστικό τραπέζι, δηλαδή τρόφιμα και ποτά , είδη στα οποία την τελευταία διετία έχει φορτσάρει ο πληθωρισμός, σε βαθμό που να μιλάμε για «πληθωρισμό τροφίμων» στη χώρα μας.

Το 25% θα "την κάνει" για το Πάσχα

Αν εξαιρεθεί περίπου το 25% των νοικοκυριών, που έχει την οικονομική άνεση να ταξιδέψει για τις αργίες του Πάσχα ή να περάσει τις ημέρες αυτές, στο σπίτι, δίχως όμως να σκέπτεται το ύψος της επιπλέον δαπάνης που θα χρειαστεί να κάνει, τότε ένα μεγάλο μέρος των νοικοκυριών, θα κοιτάξει να περικόψει δαπάνες.

Όσο για το που θα ξοδευτούν το Δώρο του Πάσχα στον ιδιωτικό τομέα και, οι αυξήσεις στους μισθούς, ας ληφθεί υπόψη ότι έχουν ήδη αρχίσει και οι καταβολές των δόσεων του ΕΝΦΙΑ.

Το τι ισχύει στην αγορά, το γνωρίζει όποιος ψωνίζει, αυτός καταγράφει τις καταναλωτικές συνήθειες και πως αυτές διαμορφώνονται πάντα σε συσχέτιση εισοδήματος- τιμών.

Αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών

Έχει επανειλημμένως γραφεί και πράγματι ισχύει, ότι υπάρχει όλο και μεγαλύτερη στροφή καταναλωτών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αλλά και στις προσφορές που κάνουν τα σούπερ μάρκετ, όπως και στην αγορά των προϊόντων που συμπεριλαμβάνονται στα διάφορα ‘καλάθια’ που αποφασίζει να ισχύσουν, το Υπουργείο Ανάπτυξης.

Είναι πολλοί οι καταναλωτές, που πριν κατευθυνθούν στο σούπερ μάρκετ για τις αγορές τους, συμβουλεύονται τις ηλεκτρονικές σελίδες των λιανεμπορικών αλυσίδων, προκειμένου να εντοπίσουν τις καλύτερες τιμές στα είδη που θέλουν να προμηθευτούν. Δεν είναι τυχαίο, που οι περισσότεροι πολίτες, θεωρούν την ακρίβεια το Νο1 πρόβλημα αυτής της περιόδου, παρότι το ενεργειακό κόστος έχει μειωθεί.

Για τους πολίτες, για τα νοικοκυριά, είναι πολύ χρήσιμη η αναβαθμισμένη πλατφόρμα e- katanalotis.gov.gr, με ενημερωμένες εκδόσεις για smartphones και tablets. O e-katanalotis παρέχει τη δυνατότητα διαφανούς σύγκρισης τιμών σε 3.000 βασικά και ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά, μέσα σε ελάχιστο χρόνο.

Ο καταναλωτής συνθέτει το καλάθι των αγορών του και εύκολα ελέγχει όλα τα σούπερ μάρκετ που βρίσκονται κοντά στον τόπο διαμονής του, πριν ξεκινήσει τις αγορές.

Η συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών, έχει σημαντικά διαφοροποιηθεί στα τελευταία αρκετά χρόνια. Οι πρώτες μεγάλες αλλαγές καταγράφηκαν στην περίοδο της οικονομικής κρίσης, ενώ πολλές ακόμη ακολούθησαν στη διετία της πανδημίας καθώς και στη συνέχεια, αλλαγές που έχουν οικονομική και κοινωνική διάσταση παράλληλα, μα αφορούν και τη σχέση των πολιτών με τις εφαρμογές της τεχνολογίας, στην καθημερινή τους ζωή.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία