ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Ορφέας Περίδης στο makthes.gr: «Τα τραγούδια μου δεν έχουν ίχνος φαλοκρατισμού»

Έρχεται στη Θεσσαλονίκη και μιλάει για τη νέα του δουλειά και τις εμφανίσεις του

 13/04/2024 08:00

Ο Ορφέας Περίδης στο makthes.gr: «Τα τραγούδια μου δεν έχουν ίχνος φαλοκρατισμού»

Κυριακή Τσολάκη

Ένας από τους κορυφαίους μελωδούς της γενιάς του με τραγούδια που έχουν σύμμαχο τον χρόνο. Ο Ορφέας Περίδης, ο τραγουδοποιός και ερμηνευτής που μας έχει χαρίσει κατά καιρούς μοναδικές μουσικές στιγμές έντονων συναισθημάτων μετά από δύο χρόνια παύσης των ζωντανών του εμφανίσεων επανέρχεται στη σκηνή. «Δούλευα μέσα στον κορονοϊό και μετά σταμάτησα», λέει στο makthes.gr.

Εξηγεί γιατί συνέβη αυτό: «Καμιά φορά φτάνει ο άνθρωπος σε ένα σημείο που έχει σταματήσει για λίγο, επειδή αισθάνεται ότι έχει εκτεθεί πολύ. Έχει κουραστεί και έχει παίξει πολύ. Αυτό είναι απόλυτα σωστό και επαληθεύεται στην περίπτωσή μου διότι στο διάλλειμα των δύο ετών άρχισα να κάνω πράγματα, όπως, ας πούμε, να μελετάω ακουστική κιθάρα με τον τρόπο που μελετούσα και σπούδαζα ως μαθητής. Πάνω σε αυτό μπορώ να πω ότι κάποια τεχνικά κόλπα τα ‘έκλεψα’ από τον Μανώλη Ανδρουλιδάκη ο οποίος είναι ένας βιρτουόζος της κλασικής κιθάρας που κάναμε μαζί τις τελευταίες εμφανίσεις πριν κάνω τη διακοπή. Δηλαδή, σα να μου έκανε μάθημα αυτός ο άνθρωπος και έπρεπε να καθίσω δύο χρόνια να θέσω σε εφαρμογή αυτά που έβλεπα έτσι όπως έπαιζε και όπως χειριζόταν τα δάχτυλά του. Επίσης, έγραψα τραγούδια. Μου έκανε δηλαδή καλό γιατί δεν καθόμουν, έκανα άλλες δουλειές, πάλι μουσικές, απολύτως απαραίτητες για να μπορέσω να συνεχίσω. Αισθάνθηκα δηλαδή ότι όντως αυτό το πράγμα έπρεπε να το κάνω και μου έκανε και καλό δηλαδή».

Όλο αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη γέννηση του «Πάλι για σένα», του νέου του άλμπουμ. «Το συγκεκριμένο τραγούδι το έχω γράψει πριν από έξι μήνες. Τα κομμάτια του άλμπουμ γράφονταν σιγά – σιγά, μέσα στον κορονοϊό. Ήρθα σε επαφή με με τη στιχουργό Γεωργία Καλαμποκά η οποία μου έδωσε δύο πολύ ωραία στιχάκια που μου άρεσαν και τα μελοποίησα πάραυτα. Είχα από τριετίας ένα άλλο τραγούδι αγαπημένο σε στίχους Γιώργου Σιδέρη που λέγεται ‘Σκυλιά που βγαίνουν για στίχους’. Είναι ένα κομμάτι αφιερωμένο στους στιχουργούς. Μετά γνώρισα τελευταία τη Σουζάνα Τρυφιάτη που μαζί με τους μουσικούς της έκαναν εν απουσία μου μια φορά σε μια πρόβα μια διασκευή σε δύο κομμάτια τα οποία ήταν πολύ πετυχημένα διασκευαστικά. Σιγά- σιγά και έτσι μαζεύτηκε το υλικό και το εξέδωσα», επισημαίνει ο Ορφέας Περίδης.

orfeas-peridis-2-ALiad.jpg


Σχολιάζει τον τρόπο με τον οποίο διαλέγει τα κομμάτι που θέλει να μελοποιήσει δίνοντας παραδείγματα κυρίως μέσα από το άλμπουμ. «Μελοποίησα τα δύο κομμάτια της Γεωργίας Καλαμποκά, η οποία δεν είναι στιχουργός, αλλά μαθηματικός. Μερικές φορές από εκεί που δεν το περιμένεις οι άνθρωποι μπορούν να γράψουν ένα αριστούργημα που δεν θα το γράψει ένας επαγγελματίας. Ο Γιώργος Σιδέρης είναι ακτινολόγος. Κάτι τέτοιους ψάχνω εγώ. Το παιγνιώδες της Γεωργίας Καλαμποκά που είναι στον δίσκο έχει μια γενική ασάφεια, αλλά πετάει κάτι σπόντες, που ξαφνικά κάνουν αυτή την ασάφεια δημιουργική. Κάτι τέτοια μου αρέσουν ή φράσεις που δεν τις περιμένεις και έρχονται και σε ξαφνιάζουν. Η ερωτική προσέγγιση που έχει κάνει η Καλαμποκά στο άλλο κομμάτι με τίτλο ‘Χωρισμός’ είναι τόσο αξιόλογη που θα έπρεπε οι στίχοι του να είχαν γίνει τραγούδι εδώ και χρόνια. Επίσης τα ερωτικά τραγούδια που συνήθως διαλέγω ή που ο ίδιος γράφω τιμούν τη γυναίκα, δεν έχουν ίχνος φαλοκρατισμού μέσα τους. Κάτι άλλα μπορεί να μου ξέφυγαν αλλά τιμώ τη γυναίκα και τη θεωρώ κορώνα στο κεφάλι μου. Γιατί προέρχομαι από τη λαϊκή δεκαετία του ’60. Ο σεβασμός της γυναίκας έτσι όπως εγώ την αντιλαμβάνομαι σήμερα δεν υπήρχε τότε με αυτή την έννοια που εγώ τον έχω στο μυαλό μου. Κάπως αλλιώς εκφράζονταν οι άνθρωποι για τη γυναίκα με το λαϊκό και το ρεμπέτικο. Μπορείς να συγχωρήσεις τον Μάρκο Βαμβακάρη όταν λέει ‘Να πεθάνεις, να πεθάνεις, να πεθάνεις…’ επειδή είναι ο Μάρκος Βαμβακάρης και ήταν η εποχή τέτοια. Εγώ αισθάνομαι ότι η δική μου εποχή είναι αυτή στην οποία πρέπει να σεβαστώ το άλλο φύλο».

Όλα αυτά θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο του προγράμματος που ο γνωστός τραγουδοποιός και ερμηνευτής θα παρουσιάσει και στη Θεσσαλονίκη μαζί με τη Σουσάνα Τρυφιάτη. «Θα παίξουμε τα κομμάτια που παρουσιάζω εδώ και τριάντα χρόνια, κάποια τραγούδια που τα έχω ξεχάσει και τα ξαναβάζω στο πρόγραμμα. Τραγούδια συναδέλφων που αγαπάω όπως ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου ή ο Πέτρος Βαγιόπουλος, αλλά και άλλοι γνωστοί και καταξιωμένοι.

Info

Μυλος Club, 13 Απριλίου στις 10μμ (Οι πόρτες ανοίγουν στις 9μμ)

Ένας από τους κορυφαίους μελωδούς της γενιάς του με τραγούδια που έχουν σύμμαχο τον χρόνο. Ο Ορφέας Περίδης, ο τραγουδοποιός και ερμηνευτής που μας έχει χαρίσει κατά καιρούς μοναδικές μουσικές στιγμές έντονων συναισθημάτων μετά από δύο χρόνια παύσης των ζωντανών του εμφανίσεων επανέρχεται στη σκηνή. «Δούλευα μέσα στον κορονοϊό και μετά σταμάτησα», λέει στο makthes.gr.

Εξηγεί γιατί συνέβη αυτό: «Καμιά φορά φτάνει ο άνθρωπος σε ένα σημείο που έχει σταματήσει για λίγο, επειδή αισθάνεται ότι έχει εκτεθεί πολύ. Έχει κουραστεί και έχει παίξει πολύ. Αυτό είναι απόλυτα σωστό και επαληθεύεται στην περίπτωσή μου διότι στο διάλλειμα των δύο ετών άρχισα να κάνω πράγματα, όπως, ας πούμε, να μελετάω ακουστική κιθάρα με τον τρόπο που μελετούσα και σπούδαζα ως μαθητής. Πάνω σε αυτό μπορώ να πω ότι κάποια τεχνικά κόλπα τα ‘έκλεψα’ από τον Μανώλη Ανδρουλιδάκη ο οποίος είναι ένας βιρτουόζος της κλασικής κιθάρας που κάναμε μαζί τις τελευταίες εμφανίσεις πριν κάνω τη διακοπή. Δηλαδή, σα να μου έκανε μάθημα αυτός ο άνθρωπος και έπρεπε να καθίσω δύο χρόνια να θέσω σε εφαρμογή αυτά που έβλεπα έτσι όπως έπαιζε και όπως χειριζόταν τα δάχτυλά του. Επίσης, έγραψα τραγούδια. Μου έκανε δηλαδή καλό γιατί δεν καθόμουν, έκανα άλλες δουλειές, πάλι μουσικές, απολύτως απαραίτητες για να μπορέσω να συνεχίσω. Αισθάνθηκα δηλαδή ότι όντως αυτό το πράγμα έπρεπε να το κάνω και μου έκανε και καλό δηλαδή».

Όλο αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη γέννηση του «Πάλι για σένα», του νέου του άλμπουμ. «Το συγκεκριμένο τραγούδι το έχω γράψει πριν από έξι μήνες. Τα κομμάτια του άλμπουμ γράφονταν σιγά – σιγά, μέσα στον κορονοϊό. Ήρθα σε επαφή με με τη στιχουργό Γεωργία Καλαμποκά η οποία μου έδωσε δύο πολύ ωραία στιχάκια που μου άρεσαν και τα μελοποίησα πάραυτα. Είχα από τριετίας ένα άλλο τραγούδι αγαπημένο σε στίχους Γιώργου Σιδέρη που λέγεται ‘Σκυλιά που βγαίνουν για στίχους’. Είναι ένα κομμάτι αφιερωμένο στους στιχουργούς. Μετά γνώρισα τελευταία τη Σουζάνα Τρυφιάτη που μαζί με τους μουσικούς της έκαναν εν απουσία μου μια φορά σε μια πρόβα μια διασκευή σε δύο κομμάτια τα οποία ήταν πολύ πετυχημένα διασκευαστικά. Σιγά- σιγά και έτσι μαζεύτηκε το υλικό και το εξέδωσα», επισημαίνει ο Ορφέας Περίδης.

orfeas-peridis-2-ALiad.jpg


Σχολιάζει τον τρόπο με τον οποίο διαλέγει τα κομμάτι που θέλει να μελοποιήσει δίνοντας παραδείγματα κυρίως μέσα από το άλμπουμ. «Μελοποίησα τα δύο κομμάτια της Γεωργίας Καλαμποκά, η οποία δεν είναι στιχουργός, αλλά μαθηματικός. Μερικές φορές από εκεί που δεν το περιμένεις οι άνθρωποι μπορούν να γράψουν ένα αριστούργημα που δεν θα το γράψει ένας επαγγελματίας. Ο Γιώργος Σιδέρης είναι ακτινολόγος. Κάτι τέτοιους ψάχνω εγώ. Το παιγνιώδες της Γεωργίας Καλαμποκά που είναι στον δίσκο έχει μια γενική ασάφεια, αλλά πετάει κάτι σπόντες, που ξαφνικά κάνουν αυτή την ασάφεια δημιουργική. Κάτι τέτοια μου αρέσουν ή φράσεις που δεν τις περιμένεις και έρχονται και σε ξαφνιάζουν. Η ερωτική προσέγγιση που έχει κάνει η Καλαμποκά στο άλλο κομμάτι με τίτλο ‘Χωρισμός’ είναι τόσο αξιόλογη που θα έπρεπε οι στίχοι του να είχαν γίνει τραγούδι εδώ και χρόνια. Επίσης τα ερωτικά τραγούδια που συνήθως διαλέγω ή που ο ίδιος γράφω τιμούν τη γυναίκα, δεν έχουν ίχνος φαλοκρατισμού μέσα τους. Κάτι άλλα μπορεί να μου ξέφυγαν αλλά τιμώ τη γυναίκα και τη θεωρώ κορώνα στο κεφάλι μου. Γιατί προέρχομαι από τη λαϊκή δεκαετία του ’60. Ο σεβασμός της γυναίκας έτσι όπως εγώ την αντιλαμβάνομαι σήμερα δεν υπήρχε τότε με αυτή την έννοια που εγώ τον έχω στο μυαλό μου. Κάπως αλλιώς εκφράζονταν οι άνθρωποι για τη γυναίκα με το λαϊκό και το ρεμπέτικο. Μπορείς να συγχωρήσεις τον Μάρκο Βαμβακάρη όταν λέει ‘Να πεθάνεις, να πεθάνεις, να πεθάνεις…’ επειδή είναι ο Μάρκος Βαμβακάρης και ήταν η εποχή τέτοια. Εγώ αισθάνομαι ότι η δική μου εποχή είναι αυτή στην οποία πρέπει να σεβαστώ το άλλο φύλο».

Όλα αυτά θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο του προγράμματος που ο γνωστός τραγουδοποιός και ερμηνευτής θα παρουσιάσει και στη Θεσσαλονίκη μαζί με τη Σουσάνα Τρυφιάτη. «Θα παίξουμε τα κομμάτια που παρουσιάζω εδώ και τριάντα χρόνια, κάποια τραγούδια που τα έχω ξεχάσει και τα ξαναβάζω στο πρόγραμμα. Τραγούδια συναδέλφων που αγαπάω όπως ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου ή ο Πέτρος Βαγιόπουλος, αλλά και άλλοι γνωστοί και καταξιωμένοι.

Info

Μυλος Club, 13 Απριλίου στις 10μμ (Οι πόρτες ανοίγουν στις 9μμ)

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία