ΑΠΟΨΕΙΣ

Δεν λειτουργεί το σύστημα με τα διαφορετικά παιδιά

 12/02/2019 12:15

Η υπόθεση της κατάληψης σε γυμνάσιο με αίτημα την απομάκρυνση μαθητή, που εμφάνιζε αυξημένη επιθετικότητα, αποκαλύπτει ένα πρόβλημα που, δυστυχώς, απασχολεί πολλά σχολεία στη χώρα μας. Οι τρόποι αντιμετώπισης παιδιών που εμφανίζουν διαφορετικότητα είναι δεδομένοι στον πολιτισμένο κόσμο, στην Ελλάδα όμως παλεύουμε και στον τομέα αυτό να αποδείξουμε ότι δεν ανήκουμε στις αναπτυγμένες κοινωνίες.

Είναι ανόητο να ρίξουμε ευθύνες στους γονείς, και τους μεν και τους δε. Οι γονείς του μαθητή με τις επιθετικές εξάρσεις απευθύνθηκαν στους ειδικούς, δηλώνουν ότι προσέλαβαν και καθηγητή για να τον προσέχει κι έχουν το δικαίωμα και την υποχρέωση να παράσχουν μόρφωση στο παιδί τους. Έχουν δίκιο.

Οι γονείς των υπόλοιπων μαθητών δεν ανέχονται περιστατικά βίας στο σχολείο τους. Θεωρώ ότι δεν μαζεύτηκαν όλοι οι ρατσιστές σε ένα γυμνάσιο της Καλαμαριάς και φωνάζουν από ιδεολογία. Η ασφάλεια ενός μαθητή, όταν εγκαταλείπει το περιβάλλον του σπιτιού και ζει για ώρες στο σχολείο, είναι πρώτιστη μέριμνα του εκπαιδευτικού συστήματος. Όταν ο γονιός δει να επιστρέφει σπίτι το παιδί του χτυπημένο ή έχοντας υποστεί άγριο μπούλιγκ, ποιος μπορεί να τον κατηγορήσει για τις αντιδράσεις του;

Όσοι γονείς διαβάζουν αυτές τις γραμμές και έχουν αντιμετωπίσει παρόμοια περιστατικά στο σχολείο του παιδιού τους, ξέρουν πολύ καλά ότι, όπου κι αν απευθυνθείς, δεν βγαίνει άκρη. Εκπαιδευτικοί και ειδικά διευθυντές σχολείων δεν έχουν την κατάλληλη ενημέρωση για το πρόβλημα και είτε χρησιμοποιούν πειθαρχικά μέτρα, χειροτερεύοντας την κατάσταση, είτε το αγνοούν μέχρι να φτάσει σε έκρηξη.

Αν απευθυνθείς στους αρμοδίους των κέντρων υποστήριξης, συνήθως παίρνεις τη στερεότυπη απάντηση ότι, από τη διάγνωση στο παιδί, έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα. Απλώς, η πραγματικότητα τους διαψεύδει. Το υπουργείο Παιδείας θα κάνει έρευνα για τις καταγγελίες γύρω από το περιστατικό. Το υπουργείο ποιος θα το ερευνήσει;

Αν το περιστατικό ήταν ένα ή σπάνιο στην ελληνική εκπαίδευση, θα απέδιδε μια έρευνα. Πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη σύλλογος γονέων απείλησε με κλείσιμο σχολείου αν δεν ελεγχθεί η επιθετικότητα μαθητή. Σε άλλο σχολείο, δημοτικό, οι γονείς στην απελπισία τους απευθύνθηκαν στην αστυνομία, γιατί όλες οι υπηρεσίες τούς έβγαζαν τρελούς. Όταν συσσωρεύονται τα περιστατικά, φταίει όλη η διάρθρωση της εκπαιδευτικής δομής. Δεν παρέχονται τα κατάλληλα μέσα, οι εκπαιδευτικοί χωρίς επιμόρφωση αφήνονται να αυτενεργούν, τα αρμόδια κέντρα αδιαφορούν. Είναι όλο το σύστημα που δεν λειτουργεί.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10 Φεβρουαρίου 2019