ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εισαγγελείς, αστυνομία και Πολιτεία ψάχνουν τη λύση

H επόμενη ημέρα της αποκάλυψης της «ΜτΚ» για το 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς

 11/02/2019 06:30

 Εισαγγελείς, αστυνομία και Πολιτεία ψάχνουν τη λύση

Θεολόγος Ηλιού

Σφοδρές αντιδράσεις, αψιμαχίες μέσω σόσιαλ μίντια αλλά και άμεση κινητοποίηση των αρμόδιων φορέων είχε η επόμενη ημέρα της αποκάλυψης της «ΜτΚ» για τη δραματική υπόθεση του 12χρονου μαθητή στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς.

Η κατάληψη των συμμαθητών του παιδιού που έγινε στις 25 Ιανουαρίου με μοναδικό αίτημα την απομάκρυνσή του, αναπαράχθηκε σε όλα τα διαδικτυακά μέσα της χώρας και απασχόλησε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές. Οι καταγγελίες, τα σχόλια και η πίεση της κοινής γνώμης οδήγησαν σε άμεσες παρεμβάσεις του υπουργείου Παιδείας, της εισαγγελίας και της περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας. Μετά από την μεγάλη αναστάτωση, τώρα θα διερευνηθούν οι συνθήκες φοίτησης του 12χρονου που, όπως υποστηρίζει η άλλη πλευρά (μερίδα συμμαθητών, γονέων και καθηγητών), εμφανίζει επιθετικότητα, αντικοινωνική συμπεριφορά και μαθησιακές δυσκολίες λόγω συνδρόμου που έχει εκ γενετής.

Με παρέμβαση εισαγγελέα ερευνώνται οι πιθανές ευθύνες της διεύθυνσης του σχολείου αλλά και των γονέων για όσα έγιναν στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς την ημέρα της κατάληψης. Μάλιστα, η οικογένεια του 12χρονου, την Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου κατέθεσε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για συκοφάντηση, διαπόμπευση, διασυρμό και παράβαση καθήκοντος σχετικά με την κατάληψη. «Χειρότερο πράγμα από την διαπόμπευση δεν υπάρχει για ένα παιδί. Τι απομένει μετά; Μόνο η ζωή του παιδιού απομένει να κινδυνέψει» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο πατέρας του 12χρονου. 

Την ίδια ώρα, ωστόσο, θα ερευνηθούν και οι καταγγελίες για λεκτική, σωματική και σεξουαλική παρενόχληση από τον 12χρονο σε άλλους μαθητές, ενώ οι εκπαιδευτικοί φορείς αναζητούν την καλύτερη λύση για το παιδί αλλά και για το μαθητικό σύνολο.

Αναζητούνται ευθύνες και λύσεις

Το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων μετά το δημοσίευμα της «ΜτΚ» και την καταγγελία των γονέων του 12χρονου, με έγγραφο που απέστειλε στην περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και στη διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, ζήτησε την κατεπείγουσα διερεύνηση των καταγγελιών και την άμεση ενημέρωση των υπηρεσιών του υπουργείου. Από την Τετάρτη κιόλας στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς βρίσκεται απεσταλμένη εκπαιδευτικός από την διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης που ερευνά τις καταγγελίες σε βάρος εκπαιδευτικών και της διεύθυνσης του σχολείου για την αντιμετώπιση στον 12χρονο, που από τον Δεκέμβριο παρακολουθείτε και στηρίζεται με πρόγραμμα του Κ.Ε.Σ.Υ.

«Η εκπαίδευση δεν ενδιαφέρεται μόνο για το ένα παιδί ή για τα πολλά, αλλά για όλους τους μαθητές. Καλό είναι να μην γίνονται πολλές συζητήσεις, που εν πολλοίς στηρίζονται μόνο σε λόγια» αρκέστηκε να δηλώσει στη «ΜτΚ» ο διευθυντής της διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Απόστολος Αποστολίδης.

Παράλληλα στην περιφερειακή διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, οι συσκέψεις είναι συνεχείς για να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση για τον 12χρονο αλλά και για την ομαλή λειτουργία του σχολείου. Σύμφωνα με τον διευθυντή της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Παναγιώτης Ανανιάδη η απόφαση δεν θα ανακοινωθεί άμεσα, αλλά θα χρειαστεί κάποιο χρονικό διάστημα. Πιθανό είναι η απόφαση να ανακοινωθεί στα τέλη του μήνα. Πάντως, εξετάζεται κάθε ενδεχόμενο που θα μπορούσε να προσφέρει στο παιδί ψυχική ηρεμία αλλά και ταυτόχρονα σωστή και συντεταγμένη εκπαίδευση.

Από την πρώτη στιγμή στον εισαγγελέα

Την ίδια ημέρα (25/01) που έγινε η κατάληψη στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς και κάποιοι κόλλησαν στην καγκελόπορτα την ανακοίνωση που κατονόμαζε τον 12χρονο, οι γονείς του μαθητή πήγαν στον εισαγγελέα υπηρεσίας και κατήγγειλαν τα όσα έγιναν. Βέβαια, η εισαγγελική παρέμβαση πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου κι αφού το περιστατικό δημοσιοποιήθηκε στη «ΜτΚ».

Έπειτα από την επέμβαση του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, Στέφανου Ζαρκαντζιά, οι αστυνομικές αρχές ερευνούν από δυο πλευρές το θέμα. Συγκεκριμένα, το τμήμα αντιμετώπισης ρατσιστικής βίας, διενεργεί προκαταρκτική έρευνα ώστε να διερευνηθεί και να διαπιστωθεί εάν στοιχειοθετούνται ποινικές ευθύνες για την κατάληψη που χαρακτηρίστηκε από τον πατέρα του 12χρονου ως «πρωτοφανές ξέσπασμα ρατσιστικής βίας».

Η Υποδιεύθυνση Προστασίας Ανηλίκων, ταυτόχρονα ξεκίνησε έρευνα για όσα καταγγέλλουν γονείς και μαθητές περί σεξουαλικής παρενόχλησης και άλλων κατηγοριών σε βάρος του 12χρονου. Μάλιστα, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης ζήτησε την παρέμβαση από την εισαγγελέα ανηλίκων για να εξεταστούν οι συνθήκες φοίτησης του 12χρονου στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς και να διερευνήσει εάν εξασφαλίστηκαν στον μαθητή όλες οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη φοίτησή του στη σχολική μονάδα.

Μηνύσεις προαναγγέλλουν γονείς μαθητών

Η τοπική κοινωνία της Καλαμαριάς, φαίνεται να γνώριζε το πρόβλημα που υπήρχε με τον συγκεκριμένο μαθητή και το σχολικό περιβάλλον, καθώς μετά τα δημοσιεύματα, ανοίγουν επιτέλους τα στόματα όσων ήξεραν. Ωστόσο κανείς από ό,τι φαίνεται δεν έδρασε, πριν οι πρωταγωνιστές της υπόθεσης βρεθούν στο φως της δημοσιότητας. Βέβαια, υπάρχουν πληροφορίες ότι η διεύθυνση του 2ου Γυμνασίου Καλαμαριάς, έπειτα από συνέλευση του συλλόγου διδασκόντων, έστειλε αίτημα αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τον 12χρονο στην διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, αλλά απορρίφθηκε.

Όμως, η αδράνεια που υπήρχε αρχικά από την Πολιτεία οδηγεί πλέον σε συνθήκες «εμφυλίου» μέσα στο σχολείο, καθώς γονείς μαθητών προαναγγέλλουν, μέσω δικηγόρου, ότι θα προχωρήσουν σε μηνύσεις εάν παρουσιαστεί ξανά παραβατική συμπεριφορά του 12χρονου. Επίσης, ανήγγειλαν πως θα υποβάλουν στον αρμόδιο εισαγγελέα μια εμπεριστατωμένη αναφορά για την υπόθεση. «Ακόμα δεν έχουμε προχωρήσει σε μηνύσεις και προσφυγή στον εισαγγελέα» δήλωσε στη «ΜτΚ» ο πληρεξούσιος δικηγόρος γονέων του τμήματος Α2 στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς, Αντώνης Ευστρατιάδης.

«Κανείς δεν χαίρεται με την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στο σχολείο και η οποία δεν οφείλεται σε ρατσισμό των πάντων, όπως ισχυρίζονται οι γονείς του μαθητού, αλλά στα σοβαρότητα προβλήματα που προκαλεί η γενετική παρέκκλιση του παιδιού τους σε όλους τους μαθητές του σχολείου καθώς και η αντιμετώπιση των γονέων που θεωρούν ότι ο γιος τους μπορεί με τον τρόπο αυτό να ενταχθεί, επιτιθέμενος και υβρίζων καθημερινά καθηγητές και μαθητές, χωρίς φαρμακευτική αντιμετώπιση και εκπαίδευση σε ειδικό σχολείο που να μπορεί να τον αντιμετωπίσει κατάλληλα» ανέφερε σε ανακοίνωση του, ο Αντώνης Ευστρατιάδης, χαρακτηρίζοντας την κατάληψη της 25ης Ιανουαρίου ως άκομψο τρόπο διαμαρτυρίας.

Oι ημέρες στο σχολείο μετά την κατάληψη

Ανεπιθύμητος νιώθει ο 12χρονος πλέον στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς. Η πρώτη ημέρα που πήγε σχολείο ο μαθητής, μετά την δημοσιοποίηση του θέματος ήταν η Τρίτη 5/2, καθώς του δόθηκε ετεροχρονισμένα τριήμερη αποβολή. Το παιδί τις τρεις ημέρες που πήγε σχολείο, δεν βρισκόταν στην σχολική τάξη με τα υπόλοιπα παιδιά, αλλά σε μια αίθουσα μόνος με τους εκπαιδευτικούς της παράλληλης στήριξης. Ωστόσο, ο 12χρονος δεν άντεχε το κλίμα που επικρατούσε και ζητούσε και τις τρεις ημέρες να τηλεφωνήσει στον πατέρα του για να φύγει. «Το παιδί πια δεν θέλει να πάει σχολείο, κλείνεται στο δωμάτιό του. Ένιωσε απόρριψη από τα βλέμματα που υπήρχαν, ενώ έμαθε και για την κατάληψη» λέει ο πατέρας του 12χρονου στη «ΜτΚ», δηλώνοντας πως την Πέμπτη το παιδί έλειπε από το σχολείο.

Την Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου επισκέφτηκε το σχολείο ο πρόεδρος και μέλη της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονία. «Μιλήσαμε με την υποδιευθύντρια του σχολείου αλλά και με μαθητές. Toυς ενημερώσαμε πως πρέπει να δείχνουν κατανόηση στο ιατρικό πρόβλημα του παιδιού, χωρίς να υπάρχουν εντάσεις» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της ομοσπονδίας, Θανάσης Κοκονάς. Με ανακοίνωση η Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονία αποδίδει ευθύνες στην κυβέρνηση, καθώς όπως αναφέρει «από την πρώτη στιγμή γνώριζε το θέμα με τον μαθητή που χρειαζόταν παράλληλη στήριξη. Με τις επιλογές της καθυστέρησε να πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα».

Τι προβλέπουν οι εγκύκλιοι και το ΚΕΣΥ

Η τελευταία εγκύκλιος από το Υπουργείο Παιδείας (220703/Δ3) για την παράλληλη στήριξη και την ειδική αγωγή, υποχρεώνει όλους τους συλλόγους διδασκόντων σε κάθε σχολείο αρχικά να συγκροτούν επιτροπή που θα κρίνει την περίπτωση κάθε παιδιού. Συγκεκριμένα, με την παράγραφο 2 του άρθρου 11, υποχρεώνονται στα σχολεία, όπου δεν υπάρχει Ε.Δ.Ε.Α.Υ. να συγκροτείται τριμελές επιτροπή που σύμφωνα με την εγκύκλιο, θα προβεί σε μια πρώτη διάγνωση για το κάθε παιδί και στη συνέχεια θα θέσει σε ισχύ ένα τρίμηνο πρόγραμμα ένταξης. Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν αποτελέσματα, μόνο τότε οι γονείς και το σχολείο θα απευθυνθούν στο Κ.Ε.Σ.Υ. Έπειτα από εξετάσεις και δοκιμασίες που θα υποβάλει το Κ.Ε.Σ.Υ. στο κάθε παιδί, θα προβεί σε διάγνωση και θα προτείνει λύσεις. Αυτό που πρέπει να σημειωθεί, πως το Κ.Ε.Σ.Υ. έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα και την τελική απόφαση την λαμβάνουν οι γονείς του κάθε παιδιού.

Μηνυτήρια αναφορά υπέβαλε το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι για την κατάληψη που έγινε στις 25 Ιανουαρίου, με αίτημα την απομάκρυνση του 12χρονου μαθητή με το εκ γενετής σύνδρομο. Στη μηνυτήρια αναφορά καταλογίζεται στη διεύθυνση και σε γονείς που στήριξαν την κατάληψη, πως το παιδί αντιμετωπίστηκε με εσκεμμένη αυστηρότητα και με αδιαφορία για την ιδιαιτερότητά του.

Θέση για το περιστατικό πήρε και η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία, στέλνοντας επείγουσα επιστολή προς την κ. Γιαννακάκη, πρόεδρο του Εθνικού Συμβουλίου κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας και προς τον υπουργό Παιδείας κ. Γαβρόγλου απέστειλε η ΕΣΑμεΑ. Μέσα από την επιστολή τονίζουν την αδυναμία και μη ετοιμότητα της Πολιτείας να ανταπεξέλθει στην επιχειρούμενη μετάβαση από τη διαχωρισμένη εκπαίδευση/«ειδική αγωγή» στη συμπεριληπτική εκπαίδευση/«ένα σχολείο για όλους», σύμφωνα με την υποχρέωση που η χώρα έχει αναλάβει με την κύρωση της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (άρθρο 24/«Εκπαίδευση»).

«Εξορία» στην Αντίπαρο

Τα τηλεφωνήματα στην εφημερίδα «Μακεδονία», μετά την δημοσιοποίηση της ιστορίας του 12χρονου μαθητή ήταν πολλά από ανθρώπους που κυρίως μέσα από την εμπειρία τους και τις γνώσεις τους ήθελαν να βοηθήσουν . Ανάμεσα σε αυτούς που τηλεφώνησαν ήταν και η Μαρία Κοντού από την Αντίπαρο, η οποία μοιράστηκε μαζί μας μια παρόμοια ιστορία. «Αναγκαστήκαμε να αλλάξουμε νησί και σχολείο για να μπορέσει ο 15χρονος γιος μας να ενσωματωθεί στο σχολικό περιβάλλον και να γίνει αποδεκτός». Η ιστορία του 15χρονου έχει πολλά κοινά με την υπόθεση στην Καλαμαριά, καθώς και ο ίδιος λόγω γενετικής παρέκκλισης, χρειαζόταν παράλληλη εκπαιδευτική στήριξη. «Εμείς αρχικά μέναμε στην Πάρο και το παιδί πήγαινε γυμνάσιο στην Παροικιά. Κατηγορούσαν και το δικό μας παιδί για λεκτική βία και σεξουαλική παρενόχληση, ενώ είχε 230 ωριαίες αποβολές» δηλώνει. Ο σύλλογος διδασκόντων του σχολείου, έπειτα από σύσκεψη, αποφάσισε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για τον 15χρονο τον Φλεβάρη του 2017. Το αποτέλεσμα ήταν για τρεις μήνες το παιδί να μην πάει σχολείο και με παρέμβαση του υπουργείου Παιδείας να σβηστούν οι απουσίες, για να μπορέσει να δώσει εξετάσεις. Τελικά, οι γονείς μετακόμισαν στην Αντίπαρο και στο νέο σχολείο ο μαθητής παρουσιάζει μεγάλη πρόοδο, λόγω της αποδοχής που υπάρχει. «Χρειάζεται ευγένεια και μια αγκαλιά σε αυτά τα παιδιά. Να μην τα υποτιμάς και να φωνάζεις πάνω τους. Δεν έγινε θαύμα τώρα στην Αντίπαρο, είναι καθαρά θέμα αντιμετώπισης» σημειώνει η κ. Κοντού.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10 Φεβρουαρίου 2019

Σφοδρές αντιδράσεις, αψιμαχίες μέσω σόσιαλ μίντια αλλά και άμεση κινητοποίηση των αρμόδιων φορέων είχε η επόμενη ημέρα της αποκάλυψης της «ΜτΚ» για τη δραματική υπόθεση του 12χρονου μαθητή στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς.

Η κατάληψη των συμμαθητών του παιδιού που έγινε στις 25 Ιανουαρίου με μοναδικό αίτημα την απομάκρυνσή του, αναπαράχθηκε σε όλα τα διαδικτυακά μέσα της χώρας και απασχόλησε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές. Οι καταγγελίες, τα σχόλια και η πίεση της κοινής γνώμης οδήγησαν σε άμεσες παρεμβάσεις του υπουργείου Παιδείας, της εισαγγελίας και της περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας. Μετά από την μεγάλη αναστάτωση, τώρα θα διερευνηθούν οι συνθήκες φοίτησης του 12χρονου που, όπως υποστηρίζει η άλλη πλευρά (μερίδα συμμαθητών, γονέων και καθηγητών), εμφανίζει επιθετικότητα, αντικοινωνική συμπεριφορά και μαθησιακές δυσκολίες λόγω συνδρόμου που έχει εκ γενετής.

Με παρέμβαση εισαγγελέα ερευνώνται οι πιθανές ευθύνες της διεύθυνσης του σχολείου αλλά και των γονέων για όσα έγιναν στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς την ημέρα της κατάληψης. Μάλιστα, η οικογένεια του 12χρονου, την Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου κατέθεσε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για συκοφάντηση, διαπόμπευση, διασυρμό και παράβαση καθήκοντος σχετικά με την κατάληψη. «Χειρότερο πράγμα από την διαπόμπευση δεν υπάρχει για ένα παιδί. Τι απομένει μετά; Μόνο η ζωή του παιδιού απομένει να κινδυνέψει» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο πατέρας του 12χρονου. 

Την ίδια ώρα, ωστόσο, θα ερευνηθούν και οι καταγγελίες για λεκτική, σωματική και σεξουαλική παρενόχληση από τον 12χρονο σε άλλους μαθητές, ενώ οι εκπαιδευτικοί φορείς αναζητούν την καλύτερη λύση για το παιδί αλλά και για το μαθητικό σύνολο.

Αναζητούνται ευθύνες και λύσεις

Το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων μετά το δημοσίευμα της «ΜτΚ» και την καταγγελία των γονέων του 12χρονου, με έγγραφο που απέστειλε στην περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και στη διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, ζήτησε την κατεπείγουσα διερεύνηση των καταγγελιών και την άμεση ενημέρωση των υπηρεσιών του υπουργείου. Από την Τετάρτη κιόλας στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς βρίσκεται απεσταλμένη εκπαιδευτικός από την διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης που ερευνά τις καταγγελίες σε βάρος εκπαιδευτικών και της διεύθυνσης του σχολείου για την αντιμετώπιση στον 12χρονο, που από τον Δεκέμβριο παρακολουθείτε και στηρίζεται με πρόγραμμα του Κ.Ε.Σ.Υ.

«Η εκπαίδευση δεν ενδιαφέρεται μόνο για το ένα παιδί ή για τα πολλά, αλλά για όλους τους μαθητές. Καλό είναι να μην γίνονται πολλές συζητήσεις, που εν πολλοίς στηρίζονται μόνο σε λόγια» αρκέστηκε να δηλώσει στη «ΜτΚ» ο διευθυντής της διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Απόστολος Αποστολίδης.

Παράλληλα στην περιφερειακή διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, οι συσκέψεις είναι συνεχείς για να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση για τον 12χρονο αλλά και για την ομαλή λειτουργία του σχολείου. Σύμφωνα με τον διευθυντή της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Παναγιώτης Ανανιάδη η απόφαση δεν θα ανακοινωθεί άμεσα, αλλά θα χρειαστεί κάποιο χρονικό διάστημα. Πιθανό είναι η απόφαση να ανακοινωθεί στα τέλη του μήνα. Πάντως, εξετάζεται κάθε ενδεχόμενο που θα μπορούσε να προσφέρει στο παιδί ψυχική ηρεμία αλλά και ταυτόχρονα σωστή και συντεταγμένη εκπαίδευση.

Από την πρώτη στιγμή στον εισαγγελέα

Την ίδια ημέρα (25/01) που έγινε η κατάληψη στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς και κάποιοι κόλλησαν στην καγκελόπορτα την ανακοίνωση που κατονόμαζε τον 12χρονο, οι γονείς του μαθητή πήγαν στον εισαγγελέα υπηρεσίας και κατήγγειλαν τα όσα έγιναν. Βέβαια, η εισαγγελική παρέμβαση πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου κι αφού το περιστατικό δημοσιοποιήθηκε στη «ΜτΚ».

Έπειτα από την επέμβαση του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, Στέφανου Ζαρκαντζιά, οι αστυνομικές αρχές ερευνούν από δυο πλευρές το θέμα. Συγκεκριμένα, το τμήμα αντιμετώπισης ρατσιστικής βίας, διενεργεί προκαταρκτική έρευνα ώστε να διερευνηθεί και να διαπιστωθεί εάν στοιχειοθετούνται ποινικές ευθύνες για την κατάληψη που χαρακτηρίστηκε από τον πατέρα του 12χρονου ως «πρωτοφανές ξέσπασμα ρατσιστικής βίας».

Η Υποδιεύθυνση Προστασίας Ανηλίκων, ταυτόχρονα ξεκίνησε έρευνα για όσα καταγγέλλουν γονείς και μαθητές περί σεξουαλικής παρενόχλησης και άλλων κατηγοριών σε βάρος του 12χρονου. Μάλιστα, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης ζήτησε την παρέμβαση από την εισαγγελέα ανηλίκων για να εξεταστούν οι συνθήκες φοίτησης του 12χρονου στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς και να διερευνήσει εάν εξασφαλίστηκαν στον μαθητή όλες οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη φοίτησή του στη σχολική μονάδα.

Μηνύσεις προαναγγέλλουν γονείς μαθητών

Η τοπική κοινωνία της Καλαμαριάς, φαίνεται να γνώριζε το πρόβλημα που υπήρχε με τον συγκεκριμένο μαθητή και το σχολικό περιβάλλον, καθώς μετά τα δημοσιεύματα, ανοίγουν επιτέλους τα στόματα όσων ήξεραν. Ωστόσο κανείς από ό,τι φαίνεται δεν έδρασε, πριν οι πρωταγωνιστές της υπόθεσης βρεθούν στο φως της δημοσιότητας. Βέβαια, υπάρχουν πληροφορίες ότι η διεύθυνση του 2ου Γυμνασίου Καλαμαριάς, έπειτα από συνέλευση του συλλόγου διδασκόντων, έστειλε αίτημα αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τον 12χρονο στην διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, αλλά απορρίφθηκε.

Όμως, η αδράνεια που υπήρχε αρχικά από την Πολιτεία οδηγεί πλέον σε συνθήκες «εμφυλίου» μέσα στο σχολείο, καθώς γονείς μαθητών προαναγγέλλουν, μέσω δικηγόρου, ότι θα προχωρήσουν σε μηνύσεις εάν παρουσιαστεί ξανά παραβατική συμπεριφορά του 12χρονου. Επίσης, ανήγγειλαν πως θα υποβάλουν στον αρμόδιο εισαγγελέα μια εμπεριστατωμένη αναφορά για την υπόθεση. «Ακόμα δεν έχουμε προχωρήσει σε μηνύσεις και προσφυγή στον εισαγγελέα» δήλωσε στη «ΜτΚ» ο πληρεξούσιος δικηγόρος γονέων του τμήματος Α2 στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς, Αντώνης Ευστρατιάδης.

«Κανείς δεν χαίρεται με την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στο σχολείο και η οποία δεν οφείλεται σε ρατσισμό των πάντων, όπως ισχυρίζονται οι γονείς του μαθητού, αλλά στα σοβαρότητα προβλήματα που προκαλεί η γενετική παρέκκλιση του παιδιού τους σε όλους τους μαθητές του σχολείου καθώς και η αντιμετώπιση των γονέων που θεωρούν ότι ο γιος τους μπορεί με τον τρόπο αυτό να ενταχθεί, επιτιθέμενος και υβρίζων καθημερινά καθηγητές και μαθητές, χωρίς φαρμακευτική αντιμετώπιση και εκπαίδευση σε ειδικό σχολείο που να μπορεί να τον αντιμετωπίσει κατάλληλα» ανέφερε σε ανακοίνωση του, ο Αντώνης Ευστρατιάδης, χαρακτηρίζοντας την κατάληψη της 25ης Ιανουαρίου ως άκομψο τρόπο διαμαρτυρίας.

Oι ημέρες στο σχολείο μετά την κατάληψη

Ανεπιθύμητος νιώθει ο 12χρονος πλέον στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς. Η πρώτη ημέρα που πήγε σχολείο ο μαθητής, μετά την δημοσιοποίηση του θέματος ήταν η Τρίτη 5/2, καθώς του δόθηκε ετεροχρονισμένα τριήμερη αποβολή. Το παιδί τις τρεις ημέρες που πήγε σχολείο, δεν βρισκόταν στην σχολική τάξη με τα υπόλοιπα παιδιά, αλλά σε μια αίθουσα μόνος με τους εκπαιδευτικούς της παράλληλης στήριξης. Ωστόσο, ο 12χρονος δεν άντεχε το κλίμα που επικρατούσε και ζητούσε και τις τρεις ημέρες να τηλεφωνήσει στον πατέρα του για να φύγει. «Το παιδί πια δεν θέλει να πάει σχολείο, κλείνεται στο δωμάτιό του. Ένιωσε απόρριψη από τα βλέμματα που υπήρχαν, ενώ έμαθε και για την κατάληψη» λέει ο πατέρας του 12χρονου στη «ΜτΚ», δηλώνοντας πως την Πέμπτη το παιδί έλειπε από το σχολείο.

Την Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου επισκέφτηκε το σχολείο ο πρόεδρος και μέλη της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονία. «Μιλήσαμε με την υποδιευθύντρια του σχολείου αλλά και με μαθητές. Toυς ενημερώσαμε πως πρέπει να δείχνουν κατανόηση στο ιατρικό πρόβλημα του παιδιού, χωρίς να υπάρχουν εντάσεις» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της ομοσπονδίας, Θανάσης Κοκονάς. Με ανακοίνωση η Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονία αποδίδει ευθύνες στην κυβέρνηση, καθώς όπως αναφέρει «από την πρώτη στιγμή γνώριζε το θέμα με τον μαθητή που χρειαζόταν παράλληλη στήριξη. Με τις επιλογές της καθυστέρησε να πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα».

Τι προβλέπουν οι εγκύκλιοι και το ΚΕΣΥ

Η τελευταία εγκύκλιος από το Υπουργείο Παιδείας (220703/Δ3) για την παράλληλη στήριξη και την ειδική αγωγή, υποχρεώνει όλους τους συλλόγους διδασκόντων σε κάθε σχολείο αρχικά να συγκροτούν επιτροπή που θα κρίνει την περίπτωση κάθε παιδιού. Συγκεκριμένα, με την παράγραφο 2 του άρθρου 11, υποχρεώνονται στα σχολεία, όπου δεν υπάρχει Ε.Δ.Ε.Α.Υ. να συγκροτείται τριμελές επιτροπή που σύμφωνα με την εγκύκλιο, θα προβεί σε μια πρώτη διάγνωση για το κάθε παιδί και στη συνέχεια θα θέσει σε ισχύ ένα τρίμηνο πρόγραμμα ένταξης. Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν αποτελέσματα, μόνο τότε οι γονείς και το σχολείο θα απευθυνθούν στο Κ.Ε.Σ.Υ. Έπειτα από εξετάσεις και δοκιμασίες που θα υποβάλει το Κ.Ε.Σ.Υ. στο κάθε παιδί, θα προβεί σε διάγνωση και θα προτείνει λύσεις. Αυτό που πρέπει να σημειωθεί, πως το Κ.Ε.Σ.Υ. έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα και την τελική απόφαση την λαμβάνουν οι γονείς του κάθε παιδιού.

Μηνυτήρια αναφορά υπέβαλε το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι για την κατάληψη που έγινε στις 25 Ιανουαρίου, με αίτημα την απομάκρυνση του 12χρονου μαθητή με το εκ γενετής σύνδρομο. Στη μηνυτήρια αναφορά καταλογίζεται στη διεύθυνση και σε γονείς που στήριξαν την κατάληψη, πως το παιδί αντιμετωπίστηκε με εσκεμμένη αυστηρότητα και με αδιαφορία για την ιδιαιτερότητά του.

Θέση για το περιστατικό πήρε και η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία, στέλνοντας επείγουσα επιστολή προς την κ. Γιαννακάκη, πρόεδρο του Εθνικού Συμβουλίου κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας και προς τον υπουργό Παιδείας κ. Γαβρόγλου απέστειλε η ΕΣΑμεΑ. Μέσα από την επιστολή τονίζουν την αδυναμία και μη ετοιμότητα της Πολιτείας να ανταπεξέλθει στην επιχειρούμενη μετάβαση από τη διαχωρισμένη εκπαίδευση/«ειδική αγωγή» στη συμπεριληπτική εκπαίδευση/«ένα σχολείο για όλους», σύμφωνα με την υποχρέωση που η χώρα έχει αναλάβει με την κύρωση της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (άρθρο 24/«Εκπαίδευση»).

«Εξορία» στην Αντίπαρο

Τα τηλεφωνήματα στην εφημερίδα «Μακεδονία», μετά την δημοσιοποίηση της ιστορίας του 12χρονου μαθητή ήταν πολλά από ανθρώπους που κυρίως μέσα από την εμπειρία τους και τις γνώσεις τους ήθελαν να βοηθήσουν . Ανάμεσα σε αυτούς που τηλεφώνησαν ήταν και η Μαρία Κοντού από την Αντίπαρο, η οποία μοιράστηκε μαζί μας μια παρόμοια ιστορία. «Αναγκαστήκαμε να αλλάξουμε νησί και σχολείο για να μπορέσει ο 15χρονος γιος μας να ενσωματωθεί στο σχολικό περιβάλλον και να γίνει αποδεκτός». Η ιστορία του 15χρονου έχει πολλά κοινά με την υπόθεση στην Καλαμαριά, καθώς και ο ίδιος λόγω γενετικής παρέκκλισης, χρειαζόταν παράλληλη εκπαιδευτική στήριξη. «Εμείς αρχικά μέναμε στην Πάρο και το παιδί πήγαινε γυμνάσιο στην Παροικιά. Κατηγορούσαν και το δικό μας παιδί για λεκτική βία και σεξουαλική παρενόχληση, ενώ είχε 230 ωριαίες αποβολές» δηλώνει. Ο σύλλογος διδασκόντων του σχολείου, έπειτα από σύσκεψη, αποφάσισε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για τον 15χρονο τον Φλεβάρη του 2017. Το αποτέλεσμα ήταν για τρεις μήνες το παιδί να μην πάει σχολείο και με παρέμβαση του υπουργείου Παιδείας να σβηστούν οι απουσίες, για να μπορέσει να δώσει εξετάσεις. Τελικά, οι γονείς μετακόμισαν στην Αντίπαρο και στο νέο σχολείο ο μαθητής παρουσιάζει μεγάλη πρόοδο, λόγω της αποδοχής που υπάρχει. «Χρειάζεται ευγένεια και μια αγκαλιά σε αυτά τα παιδιά. Να μην τα υποτιμάς και να φωνάζεις πάνω τους. Δεν έγινε θαύμα τώρα στην Αντίπαρο, είναι καθαρά θέμα αντιμετώπισης» σημειώνει η κ. Κοντού.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10 Φεβρουαρίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία