ΠΑΙΔΕΙΑ

Νίκη Κεραμέως: Η κυβέρνηση επιδεικνύει σκανδαλώδη ανοχή στην παραβατικότητα στα πανεπιστήμια

«Αυτή η κυβέρνηση δεν έχει απολύτως καμία αξιοπιστία» δήλωσε μεταξύ άλλων στη «ΜτΚ» η τομεάρχης Παιδείας της Νέας Δημοκρατίας

 26/12/2018 07:00

Νίκη Κεραμέως: Η κυβέρνηση επιδεικνύει σκανδαλώδη ανοχή στην παραβατικότητα στα πανεπιστήμια

Έλενα Αποστολίδου

«Αυτή η κυβέρνηση δεν έχει απολύτως καμία αξιοπιστία» δηλώνει στη «ΜτΚ» η τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ Νίκη Κεραμέως για τις εξαγγελίες του κ. Γαβρόγλου για μόνιμους διορισμούς 15.000 εκπαιδευτικών. Παράλληλα, κάνει λόγο για προβληματική και επικίνδυνη ρύθμιση για το άσυλο, ενώ μιλάει για την ίδρυση μη κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων αλλά και την αξιολόγηση «χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα» των εκπαιδευτικών, που περιλαμβάνει το πρόγραμμα παιδείας του κόμματος.

Η κυβέρνηση εξήγγειλε προσλήψεις 15.000 εκπαιδευτικών, με τη διαδικασία να γίνεται μέσω ΑΣΕΠ. Εσείς από την πλευρά σας κάνετε λόγο για «εξαγγελίες χωρίς αντίκρισμα». Γιατί;

Είναι γεγονός ότι ο εκπαιδευτικός πληθυσμός είναι γηρασμένος και χρειάζονται μόνιμοι διορισμοί, οι οποίοι ελπίζουμε να γίνουν. Εδώ και τρία χρόνια ακούμε την κυβέρνηση, διά στόματος πρωθυπουργού και υπουργών της, να εξαγγέλλει μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Τον Ιούνιο του 2016, ο τότε υπουργός Παιδείας, κ. Φίλης, υποσχέθηκε 20.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών. Ο υπουργός Επικρατείας τον Ιανουάριο του 2017, κ. Βερναρδάκης, είχε ανακοινώσει την προκήρυξη διαγωνισμού μία εβδομάδα μετά για μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών. Ουδεμία πρόσληψη έγινε. Ουδέποτε προκηρύχθηκε διαγωνισμός. Ο νυν υπουργός Παιδείας έχει εξαγγείλει μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση από το 2019, χωρίς να έχει εγγραφεί η σχετική δαπάνη στον προϋπολογισμό του ερχόμενου έτους. Αυτή η κυβέρνηση δεν έχει απολύτως καμία αξιοπιστία.

Με το πρόγραμμά σας κάνετε λόγο για ουσιαστική ενίσχυση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου, καθώς σήμερα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα -όπως έχετε πει- έχουν πολλαπλάσιους φοιτητές από όσους μπορούν να καλύψουν. Μάλιστα, θα δώσετε στα ΑΕΙ τη δυνατότητα να ορίζουν τον αριθμό των εισακτέων και να θέτουν την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Με αυτόν τον τρόπο θα μειωθεί ο αριθμός των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πιστεύετε ότι αυτό συμβάλλει προς την επιθυμητή για εσάς κατεύθυνση, τη στιγμή που ιδρύματα όπως το ΑΠΘ και το ΠΑΜΑΚ αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα από την έλλειψη καθηγητών;

Οι πρωτοβουλίες μας για τον αριθμό των εισακτέων και την ελάχιστη βάση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχουν ως αφετηρία την πρόθεση για ουσιαστική βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα ιδρύματα σήμερα υπερφορτώνονται με πολλαπλάσιους φοιτητές από όσους μπορούν να καλύψουν με τον υφιστάμενο αριθμό διδασκόντων, τις υπάρχουσες υποδομές, υλικοτεχνικό εξοπλισμό, εργαστήρια, κάτι το οποίο επιδρά αρνητικά στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Επιπροσθέτως, στην Ελλάδα έχουμε περιπτώσεις τμημάτων στα οποία οι φοιτητές εισάγονται με 3 στα 20. Ευλόγως, φοιτητές οι οποίοι εισάγονται με τόσο χαμηλή βαθμολογία δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, εγκλωβίζονται σε αυτές για χρόνια, και αν κάποια στιγμή κατορθώσουν να τις ολοκληρώσουν, το πτυχίο τους είναι απαξιωμένο, με το κόστος να επιβαρύνει την οικογένεια και τον έλληνα φορολογούμενο.

Έχετε δεσμευτεί να καταργήσετε το άσυλο και να βάλετε τέλος στην ανομία. Πώς θα το πετύχετε, θα έρθετε σε διάλογο με τους φοιτητές; Έχετε συγκεκριμένο σχέδιο για την παραβατικότητα στα ΑΕΙ; Το ΑΠΘ, παρά την αστυνομική επιχείρηση και τη σύλληψη κυκλώματος που εμπορευόταν και διακινούσε ναρκωτικά εντός του ιδρύματος, όπως καταγγέλλουν φοιτητές και καθηγητές, δεν είναι καθαρό από ναρκέμπορους.

Το νόμισμα της παραβατικότητας στα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα έχει δύο όψεις. Αφενός την επαναφορά μίας άκρως προβληματικής, οπισθοδρομικής και επικίνδυνης ρύθμισης για το άσυλο από το υπουργείο Παιδείας, αφετέρου την επίδειξη σκανδαλώδους ανοχής στην παραβατικότητα και την εκτροπή από την κυβέρνηση, η οποία με αυτόν τον τρόπο στέλνει προς κάθε κατεύθυνση μήνυμα ασυδοσίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το πόρισμα της «επιτροπής Παρασκευόπουλου», το οποίο ξεκινά από την παραδοχή ότι είναι ουτοπικός στόχος η εξάλειψη της παραβατικότητας στο ακαδημαϊκό περιβάλλον. Για τη Νέα Δημοκρατία η κατάργηση του ασύλου είναι επιβεβλημένη. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: αυτεπάγγελτη επέμβαση των αρχών για κάθε αξιόποινη πράξη που λαμβάνει χώρα στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ωστόσο, δεν φτάνει να ψηφιστεί μία διάταξη για τη βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, χρειάζεται και πολιτική βούληση. Η επόμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θα εκπέμψει και ένα σαφές μήνυμα: ότι η βία και η ανομία δεν έχουν θέση στα πανεπιστήμια.

Η ΝΔ υποστηρίζει την αναθεώρηση των παραγράφων του άρθρου 16 του συντάγματος που αφορούν την ανώτατη εκπαίδευση, προκειμένου να επιτραπεί η ίδρυση μη κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων, κάνοντας λόγο για θετικό αντίκτυπο στα ΑΕΙ και πολλαπλασιαστικά ευεργετικά αποτελέσματα στην οικονομία. Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο;

Πρώτο μέλημά μας είναι σαφώς η αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου, γεγονός που δεν αποκλείει την ύπαρξη ενός παράλληλου στόχου, που είναι η αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος, ώστε να μπορούν να ιδρυθούν στη χώρα μας και μη κρατικά και ιδιωτικά πανεπιστήμια. Βάσει των εκτιμήσεων έκθεσης της Εθνικής Τράπεζας του 2017, η Ελλάδα θα μπορούσε να προσελκύσει 110.000 ξένους φοιτητές και παράλληλα να περιορίσει τις εκροές ελλήνων φοιτητών και καθηγητών στο εξωτερικό, με άμεσο όφελος της τάξης των 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Τα οικονομικά οφέλη θα μπορούσαν να είναι πολλαπλάσια εφόσον η χώρα καταστεί περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης, που θα προσελκύει σταθερά φοιτητές από όλον τον κόσμο, αλλά και με την εισαγωγή ενός υγιούς συναγωνισμού με τα δημόσια πανεπιστήμια, που θα ωθήσει σε βελτίωση του επιπέδου της παρεχόμενης εκπαίδευσης για όλους. Επιπλέον, δυνητικά οφέλη είναι η τόνωση της επιστημονικής έρευνας, ο περιορισμός του «brain drain», η δυνατότητα επιλογής ιδρύματος φοίτησης, η εξάλειψη του παράδοξου να αναγνωρίζονται στην Ελλάδα τίτλοι μη κρατικών πανεπιστημίων εξωτερικού, αλλά να μην επιτρέπεται η ίδρυση τέτοιων πανεπιστημίων στην Ελλάδα.

Έχετε εκφράσει τις διαφωνίες σας για την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας και τις συγχωνεύσεις ΤΕΙ με ΑΕΙ. Θα επαναπροσδιορίσετε τις συγχωνεύσεις και μέσα από ποια διαδικασία;

Στη Νέα Δημοκρατία, κατ’ αρχήν, τασσόμαστε υπέρ της ενίσχυσης της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Δυστυχώς όμως, ο τρόπος συγχώνευσης ΤΕΙ με ΑΕΙ που επέλεξε η κυβέρνηση είναι λανθασμένος, γιατί δεν βασίζεται σε ακαδημαϊκά κριτήρια, δεν λαμβάνει υπ’ όψιν την αξιολόγηση των ιδρυμάτων, δεν πραγματοποιείται βάσει μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, δεν υπηρετεί κάποιον συνολικό στρατηγικό σχεδιασμό για τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας και πλήττει καίρια τον τεχνολογικό τομέα της εκπαίδευσης. Η κυβέρνηση στο πλαίσιο των συγχωνεύσεων αυτών πορεύεται με στόχευση καθαρά μικροπολιτική και ψηφοθηρική. Εφόσον ο ελληνικός λαός εμπιστευτεί τη ΝΔ για τη διακυβέρνηση της χώρας στις επόμενες εκλογές, θα εξετάσουμε τα δεδομένα που θα μας παραδοθούν. Αν έχουν υλοποιηθεί οι συγχωνεύσεις, δεν θα αντιστρέψουμε την πρωτοβουλία αυτή, ως ελάχιστο δείγμα σοβαρότητας, συνέχειας του κράτους και σεβασμού σε φοιτητές και εργαζομένους, που δεν μπορούν να μετατρέπονται σε πειραματόζωα με κάθε αλλαγή κυβέρνησης. Θα προσπαθήσουμε, όμως, να ενισχύσουμε το περιεχόμενο των σπουδών και τον τεχνολογικό τους χαρακτήρα, π.χ. εισάγοντας περισσότερα εργαστηριακά μαθήματα.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τίθεται από την πλευρά σας στο επίκεντρο. Μιλάτε για μία διαδικασία χωρίς «τιμωρητικό χαρακτήρα».

Η εισαγωγή ενός συστήματος αξιολόγησης έχει διττή στόχευση: αφενός την επιβράβευση των καλύτερων, μέσω ταχύτερης μισθολογικής εξέλιξης, αφετέρου την αυτοβελτίωση, ιδίως μέσω στοχευμένων προγραμμάτων επιμόρφωσης. Σκοπός είναι η βελτιστοποίηση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου, προς όφελος των μαθητών αλλά και των ίδιων των εκπαιδευτικών, μέσω της αποτύπωσης και αντιμετώπισης των αδυναμιών της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των εκπαιδευτικών δομών, χωρίς βεβαίως τιμωρητικό χαρακτήρα, σε αντίθεση με όσα τεχνηέντως μας προσάπτει η κυβέρνηση. Πρόκειται για έναν μηχανισμό από τον οποίο μόνο οφέλη μπορεί να αποκομίσουν η παιδεία μας και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί.

Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας και πληροφορικής μέσα στα σχολεία είναι μεταξύ των βασικών σας στόχων. Πώς οραματίζεστε το σχολείο του αύριο;

Πρωταρχικός μας στόχος είναι όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας, να έχουν ίσες ευκαιρίες στο ξεκίνημα της ζωής τους και πρόσβαση σε ποιοτική δημόσια εκπαίδευση. Τα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας και γνώσης χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή συνιστούν απαραίτητα εφόδια για τη μετέπειτα επαγγελματική σταδιοδρομία του μαθητή, επομένως η πολιτεία οφείλει να του εξασφαλίζει τη δυνατότητα απόκτησής τους δωρεάν, εντός του σχολείου. Άλλωστε, πρόκειται για γνωστικά αντικείμενα που ήδη διδάσκονται στα σχολεία, επομένως με κάποιες προσαρμογές στο πρόγραμμα σπουδών θα μπορέσει να διασυνδεθεί η διδασκαλία που ήδη πραγματοποιείται με το σύστημα πιστοποίησης. Το σχολείο του αύριο που οραματιζόμαστε είναι μια σύγχρονη και δημιουργική κυψέλη γνώσης και καινοτομίας, με προγράμματα σπουδών που εμπλουτίζονται με νέες, δημιουργικές, διαδραστικές μεθόδους διδασκαλίας και νέες εκπαιδευτικές θεματικές, απελευθερωμένο από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου, με μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον εκπαιδευτικό, για να εμπλουτίζει τον τρόπο και τα μέσα διδασκαλίας, και να διαμορφώνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση τις ανάγκες των μαθητών.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 23 Δεκεμβρίου 2018

«Αυτή η κυβέρνηση δεν έχει απολύτως καμία αξιοπιστία» δηλώνει στη «ΜτΚ» η τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ Νίκη Κεραμέως για τις εξαγγελίες του κ. Γαβρόγλου για μόνιμους διορισμούς 15.000 εκπαιδευτικών. Παράλληλα, κάνει λόγο για προβληματική και επικίνδυνη ρύθμιση για το άσυλο, ενώ μιλάει για την ίδρυση μη κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων αλλά και την αξιολόγηση «χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα» των εκπαιδευτικών, που περιλαμβάνει το πρόγραμμα παιδείας του κόμματος.

Η κυβέρνηση εξήγγειλε προσλήψεις 15.000 εκπαιδευτικών, με τη διαδικασία να γίνεται μέσω ΑΣΕΠ. Εσείς από την πλευρά σας κάνετε λόγο για «εξαγγελίες χωρίς αντίκρισμα». Γιατί;

Είναι γεγονός ότι ο εκπαιδευτικός πληθυσμός είναι γηρασμένος και χρειάζονται μόνιμοι διορισμοί, οι οποίοι ελπίζουμε να γίνουν. Εδώ και τρία χρόνια ακούμε την κυβέρνηση, διά στόματος πρωθυπουργού και υπουργών της, να εξαγγέλλει μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Τον Ιούνιο του 2016, ο τότε υπουργός Παιδείας, κ. Φίλης, υποσχέθηκε 20.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών. Ο υπουργός Επικρατείας τον Ιανουάριο του 2017, κ. Βερναρδάκης, είχε ανακοινώσει την προκήρυξη διαγωνισμού μία εβδομάδα μετά για μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών. Ουδεμία πρόσληψη έγινε. Ουδέποτε προκηρύχθηκε διαγωνισμός. Ο νυν υπουργός Παιδείας έχει εξαγγείλει μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση από το 2019, χωρίς να έχει εγγραφεί η σχετική δαπάνη στον προϋπολογισμό του ερχόμενου έτους. Αυτή η κυβέρνηση δεν έχει απολύτως καμία αξιοπιστία.

Με το πρόγραμμά σας κάνετε λόγο για ουσιαστική ενίσχυση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου, καθώς σήμερα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα -όπως έχετε πει- έχουν πολλαπλάσιους φοιτητές από όσους μπορούν να καλύψουν. Μάλιστα, θα δώσετε στα ΑΕΙ τη δυνατότητα να ορίζουν τον αριθμό των εισακτέων και να θέτουν την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Με αυτόν τον τρόπο θα μειωθεί ο αριθμός των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πιστεύετε ότι αυτό συμβάλλει προς την επιθυμητή για εσάς κατεύθυνση, τη στιγμή που ιδρύματα όπως το ΑΠΘ και το ΠΑΜΑΚ αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα από την έλλειψη καθηγητών;

Οι πρωτοβουλίες μας για τον αριθμό των εισακτέων και την ελάχιστη βάση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχουν ως αφετηρία την πρόθεση για ουσιαστική βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα ιδρύματα σήμερα υπερφορτώνονται με πολλαπλάσιους φοιτητές από όσους μπορούν να καλύψουν με τον υφιστάμενο αριθμό διδασκόντων, τις υπάρχουσες υποδομές, υλικοτεχνικό εξοπλισμό, εργαστήρια, κάτι το οποίο επιδρά αρνητικά στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Επιπροσθέτως, στην Ελλάδα έχουμε περιπτώσεις τμημάτων στα οποία οι φοιτητές εισάγονται με 3 στα 20. Ευλόγως, φοιτητές οι οποίοι εισάγονται με τόσο χαμηλή βαθμολογία δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, εγκλωβίζονται σε αυτές για χρόνια, και αν κάποια στιγμή κατορθώσουν να τις ολοκληρώσουν, το πτυχίο τους είναι απαξιωμένο, με το κόστος να επιβαρύνει την οικογένεια και τον έλληνα φορολογούμενο.

Έχετε δεσμευτεί να καταργήσετε το άσυλο και να βάλετε τέλος στην ανομία. Πώς θα το πετύχετε, θα έρθετε σε διάλογο με τους φοιτητές; Έχετε συγκεκριμένο σχέδιο για την παραβατικότητα στα ΑΕΙ; Το ΑΠΘ, παρά την αστυνομική επιχείρηση και τη σύλληψη κυκλώματος που εμπορευόταν και διακινούσε ναρκωτικά εντός του ιδρύματος, όπως καταγγέλλουν φοιτητές και καθηγητές, δεν είναι καθαρό από ναρκέμπορους.

Το νόμισμα της παραβατικότητας στα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα έχει δύο όψεις. Αφενός την επαναφορά μίας άκρως προβληματικής, οπισθοδρομικής και επικίνδυνης ρύθμισης για το άσυλο από το υπουργείο Παιδείας, αφετέρου την επίδειξη σκανδαλώδους ανοχής στην παραβατικότητα και την εκτροπή από την κυβέρνηση, η οποία με αυτόν τον τρόπο στέλνει προς κάθε κατεύθυνση μήνυμα ασυδοσίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το πόρισμα της «επιτροπής Παρασκευόπουλου», το οποίο ξεκινά από την παραδοχή ότι είναι ουτοπικός στόχος η εξάλειψη της παραβατικότητας στο ακαδημαϊκό περιβάλλον. Για τη Νέα Δημοκρατία η κατάργηση του ασύλου είναι επιβεβλημένη. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: αυτεπάγγελτη επέμβαση των αρχών για κάθε αξιόποινη πράξη που λαμβάνει χώρα στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ωστόσο, δεν φτάνει να ψηφιστεί μία διάταξη για τη βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, χρειάζεται και πολιτική βούληση. Η επόμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θα εκπέμψει και ένα σαφές μήνυμα: ότι η βία και η ανομία δεν έχουν θέση στα πανεπιστήμια.

Η ΝΔ υποστηρίζει την αναθεώρηση των παραγράφων του άρθρου 16 του συντάγματος που αφορούν την ανώτατη εκπαίδευση, προκειμένου να επιτραπεί η ίδρυση μη κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων, κάνοντας λόγο για θετικό αντίκτυπο στα ΑΕΙ και πολλαπλασιαστικά ευεργετικά αποτελέσματα στην οικονομία. Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο;

Πρώτο μέλημά μας είναι σαφώς η αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου, γεγονός που δεν αποκλείει την ύπαρξη ενός παράλληλου στόχου, που είναι η αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος, ώστε να μπορούν να ιδρυθούν στη χώρα μας και μη κρατικά και ιδιωτικά πανεπιστήμια. Βάσει των εκτιμήσεων έκθεσης της Εθνικής Τράπεζας του 2017, η Ελλάδα θα μπορούσε να προσελκύσει 110.000 ξένους φοιτητές και παράλληλα να περιορίσει τις εκροές ελλήνων φοιτητών και καθηγητών στο εξωτερικό, με άμεσο όφελος της τάξης των 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Τα οικονομικά οφέλη θα μπορούσαν να είναι πολλαπλάσια εφόσον η χώρα καταστεί περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης, που θα προσελκύει σταθερά φοιτητές από όλον τον κόσμο, αλλά και με την εισαγωγή ενός υγιούς συναγωνισμού με τα δημόσια πανεπιστήμια, που θα ωθήσει σε βελτίωση του επιπέδου της παρεχόμενης εκπαίδευσης για όλους. Επιπλέον, δυνητικά οφέλη είναι η τόνωση της επιστημονικής έρευνας, ο περιορισμός του «brain drain», η δυνατότητα επιλογής ιδρύματος φοίτησης, η εξάλειψη του παράδοξου να αναγνωρίζονται στην Ελλάδα τίτλοι μη κρατικών πανεπιστημίων εξωτερικού, αλλά να μην επιτρέπεται η ίδρυση τέτοιων πανεπιστημίων στην Ελλάδα.

Έχετε εκφράσει τις διαφωνίες σας για την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας και τις συγχωνεύσεις ΤΕΙ με ΑΕΙ. Θα επαναπροσδιορίσετε τις συγχωνεύσεις και μέσα από ποια διαδικασία;

Στη Νέα Δημοκρατία, κατ’ αρχήν, τασσόμαστε υπέρ της ενίσχυσης της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Δυστυχώς όμως, ο τρόπος συγχώνευσης ΤΕΙ με ΑΕΙ που επέλεξε η κυβέρνηση είναι λανθασμένος, γιατί δεν βασίζεται σε ακαδημαϊκά κριτήρια, δεν λαμβάνει υπ’ όψιν την αξιολόγηση των ιδρυμάτων, δεν πραγματοποιείται βάσει μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, δεν υπηρετεί κάποιον συνολικό στρατηγικό σχεδιασμό για τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας και πλήττει καίρια τον τεχνολογικό τομέα της εκπαίδευσης. Η κυβέρνηση στο πλαίσιο των συγχωνεύσεων αυτών πορεύεται με στόχευση καθαρά μικροπολιτική και ψηφοθηρική. Εφόσον ο ελληνικός λαός εμπιστευτεί τη ΝΔ για τη διακυβέρνηση της χώρας στις επόμενες εκλογές, θα εξετάσουμε τα δεδομένα που θα μας παραδοθούν. Αν έχουν υλοποιηθεί οι συγχωνεύσεις, δεν θα αντιστρέψουμε την πρωτοβουλία αυτή, ως ελάχιστο δείγμα σοβαρότητας, συνέχειας του κράτους και σεβασμού σε φοιτητές και εργαζομένους, που δεν μπορούν να μετατρέπονται σε πειραματόζωα με κάθε αλλαγή κυβέρνησης. Θα προσπαθήσουμε, όμως, να ενισχύσουμε το περιεχόμενο των σπουδών και τον τεχνολογικό τους χαρακτήρα, π.χ. εισάγοντας περισσότερα εργαστηριακά μαθήματα.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τίθεται από την πλευρά σας στο επίκεντρο. Μιλάτε για μία διαδικασία χωρίς «τιμωρητικό χαρακτήρα».

Η εισαγωγή ενός συστήματος αξιολόγησης έχει διττή στόχευση: αφενός την επιβράβευση των καλύτερων, μέσω ταχύτερης μισθολογικής εξέλιξης, αφετέρου την αυτοβελτίωση, ιδίως μέσω στοχευμένων προγραμμάτων επιμόρφωσης. Σκοπός είναι η βελτιστοποίηση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου, προς όφελος των μαθητών αλλά και των ίδιων των εκπαιδευτικών, μέσω της αποτύπωσης και αντιμετώπισης των αδυναμιών της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των εκπαιδευτικών δομών, χωρίς βεβαίως τιμωρητικό χαρακτήρα, σε αντίθεση με όσα τεχνηέντως μας προσάπτει η κυβέρνηση. Πρόκειται για έναν μηχανισμό από τον οποίο μόνο οφέλη μπορεί να αποκομίσουν η παιδεία μας και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί.

Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας και πληροφορικής μέσα στα σχολεία είναι μεταξύ των βασικών σας στόχων. Πώς οραματίζεστε το σχολείο του αύριο;

Πρωταρχικός μας στόχος είναι όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας, να έχουν ίσες ευκαιρίες στο ξεκίνημα της ζωής τους και πρόσβαση σε ποιοτική δημόσια εκπαίδευση. Τα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας και γνώσης χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή συνιστούν απαραίτητα εφόδια για τη μετέπειτα επαγγελματική σταδιοδρομία του μαθητή, επομένως η πολιτεία οφείλει να του εξασφαλίζει τη δυνατότητα απόκτησής τους δωρεάν, εντός του σχολείου. Άλλωστε, πρόκειται για γνωστικά αντικείμενα που ήδη διδάσκονται στα σχολεία, επομένως με κάποιες προσαρμογές στο πρόγραμμα σπουδών θα μπορέσει να διασυνδεθεί η διδασκαλία που ήδη πραγματοποιείται με το σύστημα πιστοποίησης. Το σχολείο του αύριο που οραματιζόμαστε είναι μια σύγχρονη και δημιουργική κυψέλη γνώσης και καινοτομίας, με προγράμματα σπουδών που εμπλουτίζονται με νέες, δημιουργικές, διαδραστικές μεθόδους διδασκαλίας και νέες εκπαιδευτικές θεματικές, απελευθερωμένο από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου, με μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον εκπαιδευτικό, για να εμπλουτίζει τον τρόπο και τα μέσα διδασκαλίας, και να διαμορφώνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση τις ανάγκες των μαθητών.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 23 Δεκεμβρίου 2018

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία