ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Γιώργος Κροντήρης στη "ΜτΚ": Ο καπιταλισμός έχει λάβει άγρια μορφή

Για την ερμηνεία του στον "Ιωάννη Γαβριήλ Μπόρκμαν" του Ίψεν και τη διαχρονικότητα του έργου μιλά μεταξύ άλλων ο ηθοποιός

 04/02/2019 12:00

Ο Γιώργος Κροντήρης στη "ΜτΚ": Ο καπιταλισμός έχει λάβει άγρια μορφή

Αλέξανδρος Παντελάκης 


Μετρώντας λίγο πολύ 38 χρόνια στο θεατρικό σανίδι, ο ηθοποιός Γιώργος Κροντήρης επιλέγει να καταπιαστεί με έναν ρόλο-σύμβολο, βγαλμένο από το σύμπαν του Ίψεν. Ο ίδιος τον χαρακτηρίζει ως την «επιτομή του καπιταλιστικού συστήματος», αφού υποδύεται έναν τραπεζίτη που το όραμά του είναι να κατακτήσει όσο περισσότερο πλούτο και εξουσία μπορεί στα χέρια του, για να αλλάξει τον κόσμο.

Προσπαθεί να υποτάξει και να εκμεταλλευτεί τις κρυμμένες δυνάμεις της Γης, μεταλλεία, νερά, θάλασσες, για να εξασφαλίσει την ευημερία στους συνανθρώπους του. «Ο Μπόρκμαν είναι ένα σύμβολο ενός συστήματος, ένας τρόπος ζωής, μια ιδέα… Είναι ένα διαχρονικό σύμβολο, ειδικά σήμερα που ζούμε την εποχή της παγκοσμιοποίησης, όπου ο καπιταλισμός έχει θριαμβεύσει και έχει λάβει μία πολύ άγρια μορφή…», λέει χαρακτηριστικά ο ηθοποιός και συμπληρώνει: «Ακόμη και στις χώρες του τρίτου κόσμου η εκμετάλλευση του ανθρώπινου δυναμικού και των φυσικών πόρων είναι τεράστια παντού. Τώρα ίσως αφορά ακόμη περισσότερους ανθρώπους απ’ ό,τι τότε».

Ωστόσο, ο κ. Κροντήρης δίνει μεγάλη έμφαση στην «αθωότητα» που εκπέμπει ο ρόλος που υποδύεται: «Σε γενικές γραμμές τον παρομοιάζω με τον Οιδίποδα επί Κολωνώ. Είναι περίεργο, αλλά όταν ο Οιδίποδας στο τέλος φτάνει στον Κολωνό και τον ρωτούν οι γέροντες της Αθήνας ‘τι κάνεις, πώς έφτασες εδώ που έφτασες;’ τους απαντάει: ‘αθώος ήρθα όπου ήρθα’. Δεν είναι αθώος φυσικά, έχει κάνει τέρατα, αλλά τα αποδίδει σε μία ανώτερη δύναμη, σε κάτι έξω από αυτόν, στην άγνοια. Κουβαλάει μία αθωότητα και μ’ αυτήν την αθωότητα πορεύεται έως το τέλος και χάνεται κι αυτός σε κάτι άγνωστο, αφήνεται στο έλεος ενός άγνωστου θεού, ό,τι και ο Μπόρκμαν στο τέλος» τονίζει.

Διανύοντας τη δεύτερη χρονιά της, η παράσταση αποδίδει την επιτυχία της σε διαφορετικούς παράγοντες: «Πιστεύω ότι το κοινό ενδιαφέρεται ακόμα και για το συγγραφέα και για τα κείμενά του. Επιπλέον, ο σκηνοθέτης της παράστασης (Κωστής Καπελώνης) είναι εξαιρετικός, ένας άνθρωπος γλυκός, με γνώση και σοφία, και εξαιρετικός συνεργάτης. Δεν έχει κάνει ακρότητες. Δηλαδή δεν έχουμε να κάνουμε με μία δήθεν μοντέρνα παράσταση, με οποιαδήποτε αλλαγή του κειμένου, των ρόλων…», αναφέρει. Συνεπώς, όπως μας λέει ο ηθοποιός, πρόκειται «για μία σύγχρονη παράσταση, ενώ είναι βαθύτατα κλασική, κάτι που επιθυμεί ο σύγχρονος θεατής. Γιατί δεν θέλει να βλέπει ένα κλασικό έργο χωρίς να ξέρει τι βλέπει ή ακούει». Επιπλέον, επισημαίνει την εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει από πλευράς της Ε. Τριανταφυλλίδη στη μετάφραση απευθείας από τα νορβηγικά, που, όπως τονίζει ο ηθοποιός, «δεν έχει ξαναγίνει για το συγκεκριμένο έργο».

«Να δημιουργούνται έργα για μεγαλύτερο κοινό»

Χαρακτηρίζει τη δημιουργία αυτή του Ίψεν «προφητική» και αναφέρει ότι αποτελεί και ένα σχόλιο για τη γενικότερη λειτουργία του σύγχρονου θεάτρου. «Το θέατρο που γράφεται πρέπει να ψάξει πράγματα που θα το κάνουν κλασικό. Πρέπει να ασχοληθεί με χαρακτήρες που θα υπερβαίνουν τα μικρά και τα καθημερινά, τα οποία θυμίζουν πολύ τα τηλεοπτικά. Το σημερινό θέατρο οφείλει να ανεβάζει αφενός τα κλασικά έργα που έχουν να πουν πράγματα σε πολύ περισσότερους ανθρώπους διαχρονικά και αφετέρου να δημιουργεί έργα που να αφορούν όλο και μεγαλύτερο κοινό, ένα παγκόσμιο κοινό, θα έλεγα» σχολιάζει.

Με μια μεγάλη καριέρα πίσω του και έχοντας καταπιαστεί με πολλά κείμενα, πιστεύει ότι «ενώ υπάρχουν πολύ ωραίες δουλειές, εντούτοις περιορίζονται, δεν έχουν την εμβέλεια των κλασικών έργων. Αυτό είναι ένα ζητούμενο. Από αυτήν την άποψη αυτό το έργο και ο συγκεκριμένος ρόλος έχουν να πουν πολλά στο σύγχρονο θέατρο», προσθέτει. «Χρειάζεται να προσέχουμε λιγάκι. Όχι, να κάνουμε απλά ‘αναβιώσεις και μνημόσυνα’, όπως κάποτε, αλλά να εφαρμόζουμε τις γνώσεις και με το δικό μας τρόπο, σεβόμενοι όμως λιγάκι και το έργο» καταλήγει.

Info:

Θέατρο Αυλαία:

Ιωάννης Γαβριήλ Μπόρκμαν, του Ερρίκου Ίψεν

Παραστάσεις: Από 30/1 μέχρι 3/2 9 μ.μ. εκτός Κυριακής 8 μ.μ.

Εισιτήρια: 5 ευρώ - 15 ευρώ

Αλέξανδρος Παντελάκης 


Μετρώντας λίγο πολύ 38 χρόνια στο θεατρικό σανίδι, ο ηθοποιός Γιώργος Κροντήρης επιλέγει να καταπιαστεί με έναν ρόλο-σύμβολο, βγαλμένο από το σύμπαν του Ίψεν. Ο ίδιος τον χαρακτηρίζει ως την «επιτομή του καπιταλιστικού συστήματος», αφού υποδύεται έναν τραπεζίτη που το όραμά του είναι να κατακτήσει όσο περισσότερο πλούτο και εξουσία μπορεί στα χέρια του, για να αλλάξει τον κόσμο.

Προσπαθεί να υποτάξει και να εκμεταλλευτεί τις κρυμμένες δυνάμεις της Γης, μεταλλεία, νερά, θάλασσες, για να εξασφαλίσει την ευημερία στους συνανθρώπους του. «Ο Μπόρκμαν είναι ένα σύμβολο ενός συστήματος, ένας τρόπος ζωής, μια ιδέα… Είναι ένα διαχρονικό σύμβολο, ειδικά σήμερα που ζούμε την εποχή της παγκοσμιοποίησης, όπου ο καπιταλισμός έχει θριαμβεύσει και έχει λάβει μία πολύ άγρια μορφή…», λέει χαρακτηριστικά ο ηθοποιός και συμπληρώνει: «Ακόμη και στις χώρες του τρίτου κόσμου η εκμετάλλευση του ανθρώπινου δυναμικού και των φυσικών πόρων είναι τεράστια παντού. Τώρα ίσως αφορά ακόμη περισσότερους ανθρώπους απ’ ό,τι τότε».

Ωστόσο, ο κ. Κροντήρης δίνει μεγάλη έμφαση στην «αθωότητα» που εκπέμπει ο ρόλος που υποδύεται: «Σε γενικές γραμμές τον παρομοιάζω με τον Οιδίποδα επί Κολωνώ. Είναι περίεργο, αλλά όταν ο Οιδίποδας στο τέλος φτάνει στον Κολωνό και τον ρωτούν οι γέροντες της Αθήνας ‘τι κάνεις, πώς έφτασες εδώ που έφτασες;’ τους απαντάει: ‘αθώος ήρθα όπου ήρθα’. Δεν είναι αθώος φυσικά, έχει κάνει τέρατα, αλλά τα αποδίδει σε μία ανώτερη δύναμη, σε κάτι έξω από αυτόν, στην άγνοια. Κουβαλάει μία αθωότητα και μ’ αυτήν την αθωότητα πορεύεται έως το τέλος και χάνεται κι αυτός σε κάτι άγνωστο, αφήνεται στο έλεος ενός άγνωστου θεού, ό,τι και ο Μπόρκμαν στο τέλος» τονίζει.

Διανύοντας τη δεύτερη χρονιά της, η παράσταση αποδίδει την επιτυχία της σε διαφορετικούς παράγοντες: «Πιστεύω ότι το κοινό ενδιαφέρεται ακόμα και για το συγγραφέα και για τα κείμενά του. Επιπλέον, ο σκηνοθέτης της παράστασης (Κωστής Καπελώνης) είναι εξαιρετικός, ένας άνθρωπος γλυκός, με γνώση και σοφία, και εξαιρετικός συνεργάτης. Δεν έχει κάνει ακρότητες. Δηλαδή δεν έχουμε να κάνουμε με μία δήθεν μοντέρνα παράσταση, με οποιαδήποτε αλλαγή του κειμένου, των ρόλων…», αναφέρει. Συνεπώς, όπως μας λέει ο ηθοποιός, πρόκειται «για μία σύγχρονη παράσταση, ενώ είναι βαθύτατα κλασική, κάτι που επιθυμεί ο σύγχρονος θεατής. Γιατί δεν θέλει να βλέπει ένα κλασικό έργο χωρίς να ξέρει τι βλέπει ή ακούει». Επιπλέον, επισημαίνει την εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει από πλευράς της Ε. Τριανταφυλλίδη στη μετάφραση απευθείας από τα νορβηγικά, που, όπως τονίζει ο ηθοποιός, «δεν έχει ξαναγίνει για το συγκεκριμένο έργο».

«Να δημιουργούνται έργα για μεγαλύτερο κοινό»

Χαρακτηρίζει τη δημιουργία αυτή του Ίψεν «προφητική» και αναφέρει ότι αποτελεί και ένα σχόλιο για τη γενικότερη λειτουργία του σύγχρονου θεάτρου. «Το θέατρο που γράφεται πρέπει να ψάξει πράγματα που θα το κάνουν κλασικό. Πρέπει να ασχοληθεί με χαρακτήρες που θα υπερβαίνουν τα μικρά και τα καθημερινά, τα οποία θυμίζουν πολύ τα τηλεοπτικά. Το σημερινό θέατρο οφείλει να ανεβάζει αφενός τα κλασικά έργα που έχουν να πουν πράγματα σε πολύ περισσότερους ανθρώπους διαχρονικά και αφετέρου να δημιουργεί έργα που να αφορούν όλο και μεγαλύτερο κοινό, ένα παγκόσμιο κοινό, θα έλεγα» σχολιάζει.

Με μια μεγάλη καριέρα πίσω του και έχοντας καταπιαστεί με πολλά κείμενα, πιστεύει ότι «ενώ υπάρχουν πολύ ωραίες δουλειές, εντούτοις περιορίζονται, δεν έχουν την εμβέλεια των κλασικών έργων. Αυτό είναι ένα ζητούμενο. Από αυτήν την άποψη αυτό το έργο και ο συγκεκριμένος ρόλος έχουν να πουν πολλά στο σύγχρονο θέατρο», προσθέτει. «Χρειάζεται να προσέχουμε λιγάκι. Όχι, να κάνουμε απλά ‘αναβιώσεις και μνημόσυνα’, όπως κάποτε, αλλά να εφαρμόζουμε τις γνώσεις και με το δικό μας τρόπο, σεβόμενοι όμως λιγάκι και το έργο» καταλήγει.

Info:

Θέατρο Αυλαία:

Ιωάννης Γαβριήλ Μπόρκμαν, του Ερρίκου Ίψεν

Παραστάσεις: Από 30/1 μέχρι 3/2 9 μ.μ. εκτός Κυριακής 8 μ.μ.

Εισιτήρια: 5 ευρώ - 15 ευρώ

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία