ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Βίος coop: Το μη κερδοσκοπικό παντοπωλείο της Θεσσαλονίκης που επιβιώνει στην κρίση

Είναι φθηνό, ελληνικό και λειτουργεί  χωρίς μεσάζοντες

 10/02/2019 13:28

Βίος coop: Το μη κερδοσκοπικό παντοπωλείο της Θεσσαλονίκης που επιβιώνει στην κρίση

Ευτυχία Κωνσταντινίδου

Είναι φθηνό, λειτουργεί χωρίς μεσάζοντες και αφεντικά και πουλάει  προϊόντα με «ονοματεπώνυμο». Αυτοί είναι μερικοί από τους λόγους που το συνεταιριστικό μη κερδοσκοπικό παντοπωλείο «Βίος coop»,μία ανάσα από το κέντρο της πόλης, στην περιοχή Ευκλείδη, κατάφερε να επιβιώσει στην κρίση. Διαθέτει  όλα όσα χρειάζεται ένα νοικοκυριό από μαναβική, φρούτα, κάβα, αλλαντικά – τυροκομικά μέχρι και συσκευασμένα τρόφιμα και μη, απορρυπαντικά και άλλα είδη.

Αυτό που το κάνει όμως να ξεχωρίζει σε σχέση με αντίστοιχα «παντοπωλεία της γειτονιάς» και μικρά σουπερ-μάρκετ είναι ότι ξεκίνησε τη λειτουργία του ως ένα συλλογικό εγχείρημα πολιτών που ήθελαν «να πάρουν την τροφή στα χέρια τους» χωρίς να αποβλέπουν στο οικονομικό όφελος.

«Το 2011 συγκροτήθηκε ένας αρχικός πυρήνας μελών που ήθελε να δημιουργήσει ένα εγχείρημα το οποίο να βασίζεται στις αρχές της κοινωνικής, αλληλέγγυας οικονομίας και της άμεσης δημοκρατίας. Μέσα σε περίπου δύο χρόνια μαζεύτηκαν περίπου 300 συνεταιριστικές μερίδες και έτσι στα τέλη του  2013 υπογράψαμε καταστατικό και ξεκίνησε επίσημα η λειτουργία του συνεταιρισμού μας» διηγείται στο makthes.gr, ο υπεύθυνος του καταστήματος και μέλος του συνεταιρισμού, Παναγιώτης Λάκκας.

Ενισχύει τους τοπικούς παραγωγούς και μειώνει το οικολογικό αποτύπωμα

«Ο πελάτης που θα αγοράσει από εμάς ξέρει ότι το λάχανο που θα πάρει είναι του Παναγιώτη από το Κιλκίς και το κρέας από τον τάδε παραγωγό στην Κερκίνη. Τα προϊόντα μας  δηλαδή έχουν «ονοματεπώνυμο» και μάλιστα δεν είναι λίγες οι φορές που πελάτες επιλέγουν να έρθουν οι ίδιοι σε άμεση επικοινωνία με τον παραγωγό και να του κάνουν την παραγγελία τους» επισημαίνει ο κ.Λάκκας.

«Προτιμούμε προϊόντα που παράγονται δίπλα μας, σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας και όχι παραδείγματος χάρη προϊόντα από μακρινές περιοχές όπως η Κρήτη. Αυτό το κάνουμε όχι μόνο για να ενισχύσουμε τους τοπικούς παραγωγούς αλλά και για να μειώσουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα» συμπληρώνει, τονίζοντας ότι μία τέτοια τακτική μπορεί να συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών ρύπων και της θαλάσσιας ρύπανσης, που προκαλείται από πλοία.

Μάλιστα σύμφωνα με τις αρχές του συνεταιρισμού, τα προϊόντα πολυεθνικών εταιριών αποκλείονται αυτόματα από την τοποθέτησή τους στο κατάστημα εκτός από ορισμένα προϊόντα που υποχρεωτικά εισάγονται από το εξωτερικό και δεν παράγονται  στην Ελλάδα.

Είναι φθηνό γιατί βασίζεται στις αρχές του «δίκαιου εμπορίου»

Σύμφωνα με τις αρχές του «δίκαιου εμπορίου» ή αλλιώς του «fairtrade» στην οικονομία της αγοράς,διασφαλίζεται εκτός από την προστασία του περιβάλλοντος, την ισότητα των φύλων και τις αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας, μία «δίκαιη» τιμή τόσο για παραγωγό αλλά και για καταναλωτή.

«Οι συμφωνίες που κάνουμε με τους παραγωγούς και προμηθευτές μας είναι να μας δώσουν μία τιμή που να είναι δίκαιη για τους ίδιους και τον καταναλωτή. Η τιμή του εκάστοτε προϊόντος συμφωνείται κατόπιν διαλόγου και διαπραγμάτευσης με τον εκάστοτε παραγωγό» σημειώνει ο υπεύθυνος του «βίος coop».

Οι τιμές των προϊόντων κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα αναλογικά με την ποιότητα που προσφέρουν. Όπως επισημαίνει ο κ.Λάκκας, ο πελάτης μπορεί να βρει τιμές για όλα τα βαλάντια αλλά και πολλές προσφορές.

bioscoop-pantopoleio-thessaloniki-sunetaiiristiko-proion.jpg

«Είμαστε φθηνοί για την ποιότητα που πουλάμε. Φυσικά δεν έχουμε προϊόντα σε εξευτελιστικές τιμές, έχουμε όμως προϊόντα σε πολύ καλές τιμές ανάλογες με την ποιότητα. Μπορεί να βρεις κανείς σε εμάς τυρί που το πουλάμε 9,20 το κιλό αλλά έχουμε εξίσου καλό τυρί που το πουλάμε  6,25 το κιλό. Επομένως υπάρχουν οι επιλογές για όλους» καταλήγει.

bioscoop-pantopoleio-thessaloniki-ergazomenoi.jpg

Διοίκηση χωρίς… αφεντικά

Η διοίκηση  και ο έλεγχος του συνεταιρισμού  είναι υπόθεση των μελών του. Στο διοικητικό και το εποπτικό συμβούλιο εκλέγονται κάθε δύο χρόνια διαφορετικοί «επικεφαλής» ώστε κανείς «να μην μπορεί να εκμεταλλευτεί καταστάσεις» προς όφελος του.

Σύμφωνα με το καταστατικό του συνεταιρισμού   οι αποφάσεις λαμβάνονται ομόφωνα και κατά πλειοψηφία τουλάχιστον των τεσσάρων πέμπτων των μελών που συγκροτούν την απαρτία της γενικής συνέλευσης.

Ο συνεταιρισμός αποτελείται πλέον από 430 μέλη, που αν θέλουν συμμετέχουν εθελοντικά στις ανοιχτές επιτροπές του, ενώ αμείβονται τα οκτώ μέλη που εργάζονται στο φυσικό κατάστημα.

Μάλιστα ο συνεταιρισμός διαθέτει μόνιμες επιτροπές , μεταξύ των οποίων και επιτροπή ποιότητας και συμβατότητας προϊόντων η οποία πραγματοποιεί ποιοτικό έλεγχο σε όλα τα προϊόντα πριν αυτά πάρουν την έγκριση για να μπουν στα ράφια του καταστήματος.

Και στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Να σημειωθεί ότι  η ιστορία του συνεταιρισμού θα προβληθεί σε ταινία με τίτλο «Βίος..ο άλλος δρόμος»στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιείται 1-10 Μαρτίου 2019.

Είναι φθηνό, λειτουργεί χωρίς μεσάζοντες και αφεντικά και πουλάει  προϊόντα με «ονοματεπώνυμο». Αυτοί είναι μερικοί από τους λόγους που το συνεταιριστικό μη κερδοσκοπικό παντοπωλείο «Βίος coop»,μία ανάσα από το κέντρο της πόλης, στην περιοχή Ευκλείδη, κατάφερε να επιβιώσει στην κρίση. Διαθέτει  όλα όσα χρειάζεται ένα νοικοκυριό από μαναβική, φρούτα, κάβα, αλλαντικά – τυροκομικά μέχρι και συσκευασμένα τρόφιμα και μη, απορρυπαντικά και άλλα είδη.

Αυτό που το κάνει όμως να ξεχωρίζει σε σχέση με αντίστοιχα «παντοπωλεία της γειτονιάς» και μικρά σουπερ-μάρκετ είναι ότι ξεκίνησε τη λειτουργία του ως ένα συλλογικό εγχείρημα πολιτών που ήθελαν «να πάρουν την τροφή στα χέρια τους» χωρίς να αποβλέπουν στο οικονομικό όφελος.

«Το 2011 συγκροτήθηκε ένας αρχικός πυρήνας μελών που ήθελε να δημιουργήσει ένα εγχείρημα το οποίο να βασίζεται στις αρχές της κοινωνικής, αλληλέγγυας οικονομίας και της άμεσης δημοκρατίας. Μέσα σε περίπου δύο χρόνια μαζεύτηκαν περίπου 300 συνεταιριστικές μερίδες και έτσι στα τέλη του  2013 υπογράψαμε καταστατικό και ξεκίνησε επίσημα η λειτουργία του συνεταιρισμού μας» διηγείται στο makthes.gr, ο υπεύθυνος του καταστήματος και μέλος του συνεταιρισμού, Παναγιώτης Λάκκας.

Ενισχύει τους τοπικούς παραγωγούς και μειώνει το οικολογικό αποτύπωμα

«Ο πελάτης που θα αγοράσει από εμάς ξέρει ότι το λάχανο που θα πάρει είναι του Παναγιώτη από το Κιλκίς και το κρέας από τον τάδε παραγωγό στην Κερκίνη. Τα προϊόντα μας  δηλαδή έχουν «ονοματεπώνυμο» και μάλιστα δεν είναι λίγες οι φορές που πελάτες επιλέγουν να έρθουν οι ίδιοι σε άμεση επικοινωνία με τον παραγωγό και να του κάνουν την παραγγελία τους» επισημαίνει ο κ.Λάκκας.

«Προτιμούμε προϊόντα που παράγονται δίπλα μας, σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας και όχι παραδείγματος χάρη προϊόντα από μακρινές περιοχές όπως η Κρήτη. Αυτό το κάνουμε όχι μόνο για να ενισχύσουμε τους τοπικούς παραγωγούς αλλά και για να μειώσουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα» συμπληρώνει, τονίζοντας ότι μία τέτοια τακτική μπορεί να συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών ρύπων και της θαλάσσιας ρύπανσης, που προκαλείται από πλοία.

Μάλιστα σύμφωνα με τις αρχές του συνεταιρισμού, τα προϊόντα πολυεθνικών εταιριών αποκλείονται αυτόματα από την τοποθέτησή τους στο κατάστημα εκτός από ορισμένα προϊόντα που υποχρεωτικά εισάγονται από το εξωτερικό και δεν παράγονται  στην Ελλάδα.

Είναι φθηνό γιατί βασίζεται στις αρχές του «δίκαιου εμπορίου»

Σύμφωνα με τις αρχές του «δίκαιου εμπορίου» ή αλλιώς του «fairtrade» στην οικονομία της αγοράς,διασφαλίζεται εκτός από την προστασία του περιβάλλοντος, την ισότητα των φύλων και τις αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας, μία «δίκαιη» τιμή τόσο για παραγωγό αλλά και για καταναλωτή.

«Οι συμφωνίες που κάνουμε με τους παραγωγούς και προμηθευτές μας είναι να μας δώσουν μία τιμή που να είναι δίκαιη για τους ίδιους και τον καταναλωτή. Η τιμή του εκάστοτε προϊόντος συμφωνείται κατόπιν διαλόγου και διαπραγμάτευσης με τον εκάστοτε παραγωγό» σημειώνει ο υπεύθυνος του «βίος coop».

Οι τιμές των προϊόντων κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα αναλογικά με την ποιότητα που προσφέρουν. Όπως επισημαίνει ο κ.Λάκκας, ο πελάτης μπορεί να βρει τιμές για όλα τα βαλάντια αλλά και πολλές προσφορές.

bioscoop-pantopoleio-thessaloniki-sunetaiiristiko-proion.jpg

«Είμαστε φθηνοί για την ποιότητα που πουλάμε. Φυσικά δεν έχουμε προϊόντα σε εξευτελιστικές τιμές, έχουμε όμως προϊόντα σε πολύ καλές τιμές ανάλογες με την ποιότητα. Μπορεί να βρεις κανείς σε εμάς τυρί που το πουλάμε 9,20 το κιλό αλλά έχουμε εξίσου καλό τυρί που το πουλάμε  6,25 το κιλό. Επομένως υπάρχουν οι επιλογές για όλους» καταλήγει.

bioscoop-pantopoleio-thessaloniki-ergazomenoi.jpg

Διοίκηση χωρίς… αφεντικά

Η διοίκηση  και ο έλεγχος του συνεταιρισμού  είναι υπόθεση των μελών του. Στο διοικητικό και το εποπτικό συμβούλιο εκλέγονται κάθε δύο χρόνια διαφορετικοί «επικεφαλής» ώστε κανείς «να μην μπορεί να εκμεταλλευτεί καταστάσεις» προς όφελος του.

Σύμφωνα με το καταστατικό του συνεταιρισμού   οι αποφάσεις λαμβάνονται ομόφωνα και κατά πλειοψηφία τουλάχιστον των τεσσάρων πέμπτων των μελών που συγκροτούν την απαρτία της γενικής συνέλευσης.

Ο συνεταιρισμός αποτελείται πλέον από 430 μέλη, που αν θέλουν συμμετέχουν εθελοντικά στις ανοιχτές επιτροπές του, ενώ αμείβονται τα οκτώ μέλη που εργάζονται στο φυσικό κατάστημα.

Μάλιστα ο συνεταιρισμός διαθέτει μόνιμες επιτροπές , μεταξύ των οποίων και επιτροπή ποιότητας και συμβατότητας προϊόντων η οποία πραγματοποιεί ποιοτικό έλεγχο σε όλα τα προϊόντα πριν αυτά πάρουν την έγκριση για να μπουν στα ράφια του καταστήματος.

Και στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Να σημειωθεί ότι  η ιστορία του συνεταιρισμού θα προβληθεί σε ταινία με τίτλο «Βίος..ο άλλος δρόμος»στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιείται 1-10 Μαρτίου 2019.

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία