Εμπόδια στην αποκομιδή των απορριμμάτων λόγω FlyOver
15/01/2024 07:00
15/01/2024 07:00
Σοβαρά προβλήματα στην αποκομιδή των απορριμμάτων, κυρίως των δήμων που βρίσκονται στην ανατολική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος, αλλά και σε μεγάλο μέρος του δήμου Θεσσαλονίκης, προκαλούν οι εργασίες για την κατασκευή του FlyOver. Αιτία είναι το τεράστιο μποτιλιάρισμα που παρατηρείται καθημερινά για πολλές ώρες στην περιφερειακή οδό, το μόνο δρόμο που υποχρεωτικά χρησιμοποιούν τα απορριμματοφόρα προκειμένου να μεταφέρουν τα σκουπίδια, είτε στον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στην Ευκαρπία είτε στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης.
Τα περισσότερα προβλήματα αντιμετωπίζουν οι δήμοι Καλαμαριάς, Θέρμης και Θερμαϊκού, των οποίων τα απορριμματοφόρα διανύουν καθημερινά εκατοντάδες χιλιόμετρα μέσω της περιφερειακής. Πρόβλημα έχει όμως και ο δήμος Θεσσαλονίκης καθώς μεγάλο μέρος των απορριμμάτων συγκεντρώνεται στον ΣΜΑ του Φοίνικα και από εκεί μεταφέρεται, μέσω της περιφερειακής στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Οι συνθήκες αυτές έχουν θέσει εκτός στόχων τα προγράμματα αποκομιδής των δήμων, ενώ αυξάνουν σημαντικά και το κόστος λόγω της αύξησης στην κατανάλωση καυσίμου, αλλά και το μισθολογικό κόστος καθώς για να καλυφθούν οι ανάγκες οι εργαζόμενοι είναι αναγκαίο να εργαστούν υπερωρίες.
Δήμος Θεσσαλονίκης
Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας του δήμου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Δημαρέλος «μετά την έναρξη των εργασιών για το FlyOver χάνουμε καθημερινά περίπου το 25% των δρομολογίων προς τον ΣΜΑ Ευκαρπίας και προς τον ΧΥΤΑ». Ο κεντρικός δήμος μεταφέρει περί τους 120 με 150 τόνους απορριμμάτων στον ΣΜΑ Ευκαρπίας και περί τους 200 με 250 τόνους στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Στην Ευκαρπία μεταφέρονται τα απορρίμματα από τη δυτική πλευρά του δήμου, απευθείας με τα απορριμματοφόρα.
Από τον ΣΜΑ του Φοίνικα, όπου συγκεντρώνονται τα σκουπίδια από το κέντρο και τις ανατολικές συνοικίες, μεταφέρονται με τράκτορες και αφού προηγουμένως συμπιεστούν, στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Όμως ο χρόνος που απαιτείται για να διασχίσουν τα φορτηγά την περιφερειακή έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Αυτό έχει ως συνέπεια να μην επαρκούν τα διαθέσιμα κοντέινερ ώστε να υπάρχει ομαλή ροή στη συμπίεση και μεταφορά των σκουπιδιών. Μάλιστα τις τελευταίες ημέρες η διοίκηση του δήμου αποφάσισε, προσωρινά, να μην δέχεται στον ΣΜΑ του Φοίνικα κάποιες ποσότητες σκουπιδιών από τους δήμους Καλαμαριάς και Νεάπολης Συκεών που αφορούσαν κυρίως οργανικά απορρίμματα από λαϊκές αγορές.
Σύμφωνα με τον κ. Δημαρέλο, προκειμένου να τηρηθεί το πρόγραμμα που έχει εκπονήσει η αντιδημαρχία Καθαριότητας χρειάζεται οι εργαζόμενοι να δουλέψουν υπερωρίες. Παράλληλα, ο δήμος είναι σε συζητήσεις με τον πρόεδρο του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) Κεντρικής Μακεδονίας, Μιχάλη Γεράνη, με αντικείμενο την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας του ΧΥΤΑ και κατά τις βραδινές ώρες, ώστε να μπορεί να γίνεται και νυχτερινή αποκομιδή.
Καλαμαριά
Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην αποκομιδή των απορριμμάτων το αντιμετωπίζει ο δήμος Καλαμαριάς. Όπως σημειώνει η δήμαρχος Χρύσα Αράπογλου ο χρόνος που χρειάζονται τα απορριμματοφόρα για να διασχίσουν την περιφερειακή έχει αυξηθεί κατά 50%. Η Καλαμαριά συγκεντρώνει περίπου ογδόντα τόνους απορρίμματα την ημέρα τα οποία πηγαίνουν στον ΣΜΑ Ευκαρπίας, εκτός από τις Κυριακές που μεταφέρονται στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. «Ο δήμος Καλαμαριάς δικαιούται να έχει μία δική του χοάνη στον ΣΜΑ του Φοίνικα που είναι δίπλα μας. Αυτό θα μας προσέφερε μεγάλη ανάσα, όμως δυστυχώς δεν συμβαίνει.
Επιπλέον, και τα δύο απορριμματοφόρα που πήγαιναν εκεί με τα οργανικά από τις λαϊκές, κόπηκαν και αυτά από την περασμένη εβδομάδα. Αυτό μας δημιουργεί πρόβλημα καθώς αυτά συγκεντρώνονται μετά τις 3 το μεσημέρι, με αποτέλεσμα να μην έχουμε που να τα πάμε», αναφέρει η κυρία Αράπογλου. Σημειώνει πως «πρέπει να γίνει μια συζήτηση για όλη αυτήν την κατάσταση ώστε να υπάρχει μια σχετική ισοτιμία μεταξύ των δήμων, όσον αφορά την αποκομιδή των απορριμμάτων».
Προς το παρόν η διοίκηση του δήμου έχει αυξήσει τις ώρες απασχόλησης του προσωπικού που απασχολείται στην αποκομιδή, πληρώνοντας υπερωρίες, παρότι οι καθυστερήσεις στην επιστροφή των απορριμματοφόρων από τον ΣΜΑ Ευκαρπίας συνεπάγεται πολλές χαμένες εργατοώρες για τους εργαζόμενους που είναι στην αποκομιδή.
Δήμος Θέρμης
Στο δήμο Θέρμης προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που δημιουργήθηκε χρειάστηκε να αυξηθεί το ωράριο απασχόλησης των εργαζομένων στον τομέα της Καθαριότητας. Όπως εξηγεί ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, Στέργιος Γκιζάρης «πριν από την έναρξη των εργασιών για το FlyOver, κάποια απορριμματοφόρα έκαναν και δεύτερο δρομολόγιο προς τον ΧΥΤΑ προκειμένου να μαζέψουμε όλα τα σκουπίδια. Τώρα αυτό δεν μπορεί να γίνει, δεν βγαίνουν οι χρόνοι.
Για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα που προέκυψε, τρεις φορές την εβδομάδα χρειάζεται οι εργαζόμενοι να δουλέψουν μιάμιση έως δύο ώρες υπερωρία για να μπορέσουμε να μαζέψουμε τα σκουπίδια και να τα πάμε στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης ή στο Σταθμό Μεταφόρτωσης Ευκαρπίας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πλέον ο χρόνος που χρειάζεται ένα απορριμματοφόρο για να πάει και να επιστρέψει, μέσω της περιφερειακής, έχει αυξηθεί μετά την έναρξη των εργασιών για το FlyOver. Έτσι, καταφέραμε να διατηρήσουμε το ίδιο επίπεδο στην αποκομιδή, αλλά με μεγαλύτερο μισθολογικό κόστος και φυσικά και αύξηση του κόστους καυσίμου».
Θερμαϊκός
Στον δήμο Θερμαϊκού η αποκομιδή των απορριμμάτων γίνεται κατά 80% από ιδιώτη. Σύμφωνα με τον δήμαρχο Θεόδωρο Τζέκο υπάρχει μεγάλη επιβάρυνση εξ αιτίας του FlyOver καθώς τα απορριμματοφόρα διανύουν δεκάδες χιλιόμετρα καθημερινά ως τον ΣΜΑ Ευκαρπίας. Εκτός από το μποτιλιάρισμα στην περιφερειακή, εδώ και λίγο καιρό παρατηρείται συνωστισμός και στον ΣΜΑ.
Όπως σημειώνει η εκπρόσωπος του εργολάβου που κάνει την αποκομιδή «τα απορριμματοφόρα βγαίνουν από τις 4 το πρωί με στόχο να έχουμε τελειώσει ως τις επτά για να φύγουν στη συνέχεια για τον ΣΜΑ. Εάν τυχόν πέσουμε μισή ώρα έξω, τότε η προσέγγιση στην Ευκαρπία είναι πάρα πολύ δύσκολη. Για να καταλάβετε, ενώ πριν από το FlyOver τα απορριμματοφόρα επέστρεφαν γύρω στις 9:30, τώρα έρχονται στη 1 το μεσημέρι. Αυτό μας αναγκάζει να πληρώνουμε υπερωρίες στους οδηγούς και φυσικά και μεγαλύτερες δαπάνες για καύσιμα».
Σοβαρά προβλήματα στην αποκομιδή των απορριμμάτων, κυρίως των δήμων που βρίσκονται στην ανατολική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος, αλλά και σε μεγάλο μέρος του δήμου Θεσσαλονίκης, προκαλούν οι εργασίες για την κατασκευή του FlyOver. Αιτία είναι το τεράστιο μποτιλιάρισμα που παρατηρείται καθημερινά για πολλές ώρες στην περιφερειακή οδό, το μόνο δρόμο που υποχρεωτικά χρησιμοποιούν τα απορριμματοφόρα προκειμένου να μεταφέρουν τα σκουπίδια, είτε στον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στην Ευκαρπία είτε στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης.
Τα περισσότερα προβλήματα αντιμετωπίζουν οι δήμοι Καλαμαριάς, Θέρμης και Θερμαϊκού, των οποίων τα απορριμματοφόρα διανύουν καθημερινά εκατοντάδες χιλιόμετρα μέσω της περιφερειακής. Πρόβλημα έχει όμως και ο δήμος Θεσσαλονίκης καθώς μεγάλο μέρος των απορριμμάτων συγκεντρώνεται στον ΣΜΑ του Φοίνικα και από εκεί μεταφέρεται, μέσω της περιφερειακής στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Οι συνθήκες αυτές έχουν θέσει εκτός στόχων τα προγράμματα αποκομιδής των δήμων, ενώ αυξάνουν σημαντικά και το κόστος λόγω της αύξησης στην κατανάλωση καυσίμου, αλλά και το μισθολογικό κόστος καθώς για να καλυφθούν οι ανάγκες οι εργαζόμενοι είναι αναγκαίο να εργαστούν υπερωρίες.
Δήμος Θεσσαλονίκης
Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας του δήμου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Δημαρέλος «μετά την έναρξη των εργασιών για το FlyOver χάνουμε καθημερινά περίπου το 25% των δρομολογίων προς τον ΣΜΑ Ευκαρπίας και προς τον ΧΥΤΑ». Ο κεντρικός δήμος μεταφέρει περί τους 120 με 150 τόνους απορριμμάτων στον ΣΜΑ Ευκαρπίας και περί τους 200 με 250 τόνους στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Στην Ευκαρπία μεταφέρονται τα απορρίμματα από τη δυτική πλευρά του δήμου, απευθείας με τα απορριμματοφόρα.
Από τον ΣΜΑ του Φοίνικα, όπου συγκεντρώνονται τα σκουπίδια από το κέντρο και τις ανατολικές συνοικίες, μεταφέρονται με τράκτορες και αφού προηγουμένως συμπιεστούν, στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Όμως ο χρόνος που απαιτείται για να διασχίσουν τα φορτηγά την περιφερειακή έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Αυτό έχει ως συνέπεια να μην επαρκούν τα διαθέσιμα κοντέινερ ώστε να υπάρχει ομαλή ροή στη συμπίεση και μεταφορά των σκουπιδιών. Μάλιστα τις τελευταίες ημέρες η διοίκηση του δήμου αποφάσισε, προσωρινά, να μην δέχεται στον ΣΜΑ του Φοίνικα κάποιες ποσότητες σκουπιδιών από τους δήμους Καλαμαριάς και Νεάπολης Συκεών που αφορούσαν κυρίως οργανικά απορρίμματα από λαϊκές αγορές.
Σύμφωνα με τον κ. Δημαρέλο, προκειμένου να τηρηθεί το πρόγραμμα που έχει εκπονήσει η αντιδημαρχία Καθαριότητας χρειάζεται οι εργαζόμενοι να δουλέψουν υπερωρίες. Παράλληλα, ο δήμος είναι σε συζητήσεις με τον πρόεδρο του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) Κεντρικής Μακεδονίας, Μιχάλη Γεράνη, με αντικείμενο την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας του ΧΥΤΑ και κατά τις βραδινές ώρες, ώστε να μπορεί να γίνεται και νυχτερινή αποκομιδή.
Καλαμαριά
Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην αποκομιδή των απορριμμάτων το αντιμετωπίζει ο δήμος Καλαμαριάς. Όπως σημειώνει η δήμαρχος Χρύσα Αράπογλου ο χρόνος που χρειάζονται τα απορριμματοφόρα για να διασχίσουν την περιφερειακή έχει αυξηθεί κατά 50%. Η Καλαμαριά συγκεντρώνει περίπου ογδόντα τόνους απορρίμματα την ημέρα τα οποία πηγαίνουν στον ΣΜΑ Ευκαρπίας, εκτός από τις Κυριακές που μεταφέρονται στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. «Ο δήμος Καλαμαριάς δικαιούται να έχει μία δική του χοάνη στον ΣΜΑ του Φοίνικα που είναι δίπλα μας. Αυτό θα μας προσέφερε μεγάλη ανάσα, όμως δυστυχώς δεν συμβαίνει.
Επιπλέον, και τα δύο απορριμματοφόρα που πήγαιναν εκεί με τα οργανικά από τις λαϊκές, κόπηκαν και αυτά από την περασμένη εβδομάδα. Αυτό μας δημιουργεί πρόβλημα καθώς αυτά συγκεντρώνονται μετά τις 3 το μεσημέρι, με αποτέλεσμα να μην έχουμε που να τα πάμε», αναφέρει η κυρία Αράπογλου. Σημειώνει πως «πρέπει να γίνει μια συζήτηση για όλη αυτήν την κατάσταση ώστε να υπάρχει μια σχετική ισοτιμία μεταξύ των δήμων, όσον αφορά την αποκομιδή των απορριμμάτων».
Προς το παρόν η διοίκηση του δήμου έχει αυξήσει τις ώρες απασχόλησης του προσωπικού που απασχολείται στην αποκομιδή, πληρώνοντας υπερωρίες, παρότι οι καθυστερήσεις στην επιστροφή των απορριμματοφόρων από τον ΣΜΑ Ευκαρπίας συνεπάγεται πολλές χαμένες εργατοώρες για τους εργαζόμενους που είναι στην αποκομιδή.
Δήμος Θέρμης
Στο δήμο Θέρμης προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που δημιουργήθηκε χρειάστηκε να αυξηθεί το ωράριο απασχόλησης των εργαζομένων στον τομέα της Καθαριότητας. Όπως εξηγεί ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, Στέργιος Γκιζάρης «πριν από την έναρξη των εργασιών για το FlyOver, κάποια απορριμματοφόρα έκαναν και δεύτερο δρομολόγιο προς τον ΧΥΤΑ προκειμένου να μαζέψουμε όλα τα σκουπίδια. Τώρα αυτό δεν μπορεί να γίνει, δεν βγαίνουν οι χρόνοι.
Για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα που προέκυψε, τρεις φορές την εβδομάδα χρειάζεται οι εργαζόμενοι να δουλέψουν μιάμιση έως δύο ώρες υπερωρία για να μπορέσουμε να μαζέψουμε τα σκουπίδια και να τα πάμε στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης ή στο Σταθμό Μεταφόρτωσης Ευκαρπίας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πλέον ο χρόνος που χρειάζεται ένα απορριμματοφόρο για να πάει και να επιστρέψει, μέσω της περιφερειακής, έχει αυξηθεί μετά την έναρξη των εργασιών για το FlyOver. Έτσι, καταφέραμε να διατηρήσουμε το ίδιο επίπεδο στην αποκομιδή, αλλά με μεγαλύτερο μισθολογικό κόστος και φυσικά και αύξηση του κόστους καυσίμου».
Θερμαϊκός
Στον δήμο Θερμαϊκού η αποκομιδή των απορριμμάτων γίνεται κατά 80% από ιδιώτη. Σύμφωνα με τον δήμαρχο Θεόδωρο Τζέκο υπάρχει μεγάλη επιβάρυνση εξ αιτίας του FlyOver καθώς τα απορριμματοφόρα διανύουν δεκάδες χιλιόμετρα καθημερινά ως τον ΣΜΑ Ευκαρπίας. Εκτός από το μποτιλιάρισμα στην περιφερειακή, εδώ και λίγο καιρό παρατηρείται συνωστισμός και στον ΣΜΑ.
Όπως σημειώνει η εκπρόσωπος του εργολάβου που κάνει την αποκομιδή «τα απορριμματοφόρα βγαίνουν από τις 4 το πρωί με στόχο να έχουμε τελειώσει ως τις επτά για να φύγουν στη συνέχεια για τον ΣΜΑ. Εάν τυχόν πέσουμε μισή ώρα έξω, τότε η προσέγγιση στην Ευκαρπία είναι πάρα πολύ δύσκολη. Για να καταλάβετε, ενώ πριν από το FlyOver τα απορριμματοφόρα επέστρεφαν γύρω στις 9:30, τώρα έρχονται στη 1 το μεσημέρι. Αυτό μας αναγκάζει να πληρώνουμε υπερωρίες στους οδηγούς και φυσικά και μεγαλύτερες δαπάνες για καύσιμα».
ΣΧΟΛΙΑ