ΟΣΕ: Σε σεκιουριτάδες η φύλαξη των διαβάσεων με φάμπρικα απευθείας αναθέσεων
02/03/2024 12:52
02/03/2024 12:52
Η δικαστική διερεύνηση του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού δυστυχήματος που γνώρισε η Ελλάδα, στις 28 Φεβρουαρίου 2023, βρίσκεται σε εξέλιξη. Ωστόσο, είναι κοινή πεποίθηση ότι μία από τις αιτίες που το προκάλεσαν ήταν φαινόμενα κακοδιοίκησης και συγκεκριμένα ο τρόπος με τον οποίο τοποθετούνται διάφορα υπηρεσιακά στελέχη ή και απλοί υπάλληλοι ακόμη σε κρίσιμα πόστα. Μπορεί η τραγωδία των Τεμπών με τους 57 νεκρούς, στην πλειονότητά τους νέα παιδιά, φοιτητές, να συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, όμως, τα περισσότερα δυστυχήματα ή και ατυχήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας συμβαίνουν στις εκατοντάδες ισόπεδες διαβάσεις.
Η φύλαξη των ισόπεδων διαβάσεων του ΟΣΕ αποτελεί μια υπηρεσία ιδιαιτέρως σημαντική και απολύτως αναγκαία για την ασφάλεια των πολιτών, καθώς σύμφωνα και με τις τελευταίες ετήσιες εκθέσεις ασφάλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.), τα δυστυχήματα στις ισόπεδες διαβάσεις τρένων αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία ατυχημάτων στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ειδικότερα δε, στην έκθεση της Ρ.Α.Σ. του 2020 έχουν καταγραφεί 1.236 ισόπεδες διαβάσεις σε όλη την Ελλάδα εκ των οποίων περίπου το 45% ήταν αφύλακτες. Μόλις πριν από λίγες ημέρες, στις 19 Φεβρουαρίου, την τελευταία στιγμή αποφεύχθηκαν τα χειρότερα όταν τρένο πέρασε από αυτόματα φυλασσόμενη ισόπεδη διάβαση στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας κι ενώ οι απαγορευτικές μπάρες ήταν ανοιχτές. Ο ΟΣΕ απέδωσε το περιστατικό σε “κανονιστική παρατυπία” και διέταξε ΕΔΕ.
Με ποιο τρόπο όμως, από ποιους και με ποιες διαδικασίες εκτελείται το κρίσιμο έργο της φύλαξης των ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων; Οι απαντήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα γενούν νέα τα οποία έχουν να κάνουν τόσο με την ασφάλεια της λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου, όσο και με τη διαφάνεια ανάθεσης του συγκεκριμένου έργου. Η “ΜτΚ” ξετυλίγει στο αυριανό φύλλο της αυτό το περίπλοκο κουβάρι και αποκαλύπτει όλα τα παράδοξα και περίεργα που συμβαίνουν γύρω από αυτήν την υπόθεση. Ένα κουβάρι το οποίο συνθέτουν ένας διαγωνισμός ο οποίος σέρνεται για καιρό και τελικά ακυρώνεται, χωρίς όμως να προκηρυχθεί νέος· συνεχείς κατατμήσεις του έργου της φύλαξης των ισόπεδων διαβάσεων με δεκάδες συμβάσεις απευθείας αναθέσεων, ακόμη και για διάστημα λίγων ημερών· ανάθεση του ευαίσθητου έργου της φύλαξης σε συγκεκριμένες εταιρείες security οι οποίες εισπράττουν εκατομμύρια ευρώ· ερωτήματα ως προς την καταλληλότητα του προσωπικού αυτών των εταιρειών για την εκπλήρωση του συγκεκριμένου έργου κ.ο.κ.
* Όλο το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ στο αυριανό φύλλο της "Μακεδονίας της Κυριακής".
Η δικαστική διερεύνηση του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού δυστυχήματος που γνώρισε η Ελλάδα, στις 28 Φεβρουαρίου 2023, βρίσκεται σε εξέλιξη. Ωστόσο, είναι κοινή πεποίθηση ότι μία από τις αιτίες που το προκάλεσαν ήταν φαινόμενα κακοδιοίκησης και συγκεκριμένα ο τρόπος με τον οποίο τοποθετούνται διάφορα υπηρεσιακά στελέχη ή και απλοί υπάλληλοι ακόμη σε κρίσιμα πόστα. Μπορεί η τραγωδία των Τεμπών με τους 57 νεκρούς, στην πλειονότητά τους νέα παιδιά, φοιτητές, να συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, όμως, τα περισσότερα δυστυχήματα ή και ατυχήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας συμβαίνουν στις εκατοντάδες ισόπεδες διαβάσεις.
Η φύλαξη των ισόπεδων διαβάσεων του ΟΣΕ αποτελεί μια υπηρεσία ιδιαιτέρως σημαντική και απολύτως αναγκαία για την ασφάλεια των πολιτών, καθώς σύμφωνα και με τις τελευταίες ετήσιες εκθέσεις ασφάλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.), τα δυστυχήματα στις ισόπεδες διαβάσεις τρένων αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία ατυχημάτων στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ειδικότερα δε, στην έκθεση της Ρ.Α.Σ. του 2020 έχουν καταγραφεί 1.236 ισόπεδες διαβάσεις σε όλη την Ελλάδα εκ των οποίων περίπου το 45% ήταν αφύλακτες. Μόλις πριν από λίγες ημέρες, στις 19 Φεβρουαρίου, την τελευταία στιγμή αποφεύχθηκαν τα χειρότερα όταν τρένο πέρασε από αυτόματα φυλασσόμενη ισόπεδη διάβαση στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας κι ενώ οι απαγορευτικές μπάρες ήταν ανοιχτές. Ο ΟΣΕ απέδωσε το περιστατικό σε “κανονιστική παρατυπία” και διέταξε ΕΔΕ.
Με ποιο τρόπο όμως, από ποιους και με ποιες διαδικασίες εκτελείται το κρίσιμο έργο της φύλαξης των ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων; Οι απαντήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα γενούν νέα τα οποία έχουν να κάνουν τόσο με την ασφάλεια της λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου, όσο και με τη διαφάνεια ανάθεσης του συγκεκριμένου έργου. Η “ΜτΚ” ξετυλίγει στο αυριανό φύλλο της αυτό το περίπλοκο κουβάρι και αποκαλύπτει όλα τα παράδοξα και περίεργα που συμβαίνουν γύρω από αυτήν την υπόθεση. Ένα κουβάρι το οποίο συνθέτουν ένας διαγωνισμός ο οποίος σέρνεται για καιρό και τελικά ακυρώνεται, χωρίς όμως να προκηρυχθεί νέος· συνεχείς κατατμήσεις του έργου της φύλαξης των ισόπεδων διαβάσεων με δεκάδες συμβάσεις απευθείας αναθέσεων, ακόμη και για διάστημα λίγων ημερών· ανάθεση του ευαίσθητου έργου της φύλαξης σε συγκεκριμένες εταιρείες security οι οποίες εισπράττουν εκατομμύρια ευρώ· ερωτήματα ως προς την καταλληλότητα του προσωπικού αυτών των εταιρειών για την εκπλήρωση του συγκεκριμένου έργου κ.ο.κ.
* Όλο το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ στο αυριανό φύλλο της "Μακεδονίας της Κυριακής".
ΣΧΟΛΙΑ