Θεσσαλονίκη: «Εικόνα εγκατάλειψης στα Ειδικά Σχολεία» καταγγέλουν οι γονείς - Ανάγκη ανέγερσης έξι νεων σχολείων
27/03/2024 11:46
27/03/2024 11:46
«Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα διαχρονικά στο σύνολο της ειδικής αγωγής. Ζούμε καθημερινά μαζί με τα παιδιά μας την εγκατάλειψη της ειδικής αγωγής. Το κτιριακό είναι το σημαντικότερο πρόβλημα όπου τα ειδικα σχολεία της Θεσσαλονίκης είναι ακατάλληλα, δεν υπάρχουν μέτρα πυρασφάλειας, δεν υπάρχει πρόσβαση για άτομα με αμαξίδια. Τα περισσότερα σχολεία είναι υπερπλήρη όπου στοιβάζονται μαθητές και εκπαιδευτικοί σε ακατάλληλους χώρους», τόνισε η Αλτα Πανέρα, μητέρα παιδιού με ειδικές μαθησιακές και κινητικές ανάγκες που πηγαίνει στο 1ο ΕΕΕΕΚ Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου που παραχώρησαν σήμερα γονείς, μέλη του Συντονιστικού των Εργαστήριων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
Τόνισε επίσης πως δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό για να φροντίσει αυτούς τους μαθητές με εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης με αποτέλεσμα «να ζητείται απο τους γονείς να παρέχουν προσωπικό παράλληλης στήριξης. Κάτι που θα έπρεπε να καλύπτεται απο το κράτος και όχι να αναγκάζονται οι γονείς που δεν έχουν τη δυνατότητα να στηρίξουν οικονομικά κάτι τέτοιο, να κρατούν τα παιδιά τους στο σπίτι», συμπλήρωσε η κ. Πανέρα. Για κάθε 50 παιδιά αντιστοιχεί όπως είπε η ίδια, ένας φυσιοθεραπευτής, λογοθεραπευτής «χωρίς όμως να επαρκεί ο χρόνος και χωρίς πάντα να διατίθενται τα κατάλληλα εργαλεία και υποδομές και δίχως να λαμβάνονται υπόψιν οι ανάγκες κάθε σχολικής μονάδας».
Τόνισε επίσης πως καθότι πρόκειται για σχολεία και σκοπός είναι να μάθουν κάτι τα παιδιά, «όταν υπάρχουν ελλείψεις σε υποδομές, δεν γίνεται σε όλα τα σχολεία πρακτική άσκηση, δεν εκσυγχρονίζονται τα προγράμματα εκπαιδευσης, πως μπορούμε να μιλάμε για επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Όποτε, αυτά τα παιδιά οδηγούνται στο περιθώριο και στη φτώχεια», ανέφερε η κ. Πανέρα. Συμπλήρωσε δε πως «Η ζωή μας δεν γίνεται Γολγοθάς απο την αναπηρία των παιδιών μας αλλά απο το γεγονός ότι η κρατική μέριμνα είναι παντελώς ανύπαρκτη».
Η Μελπομένη Δημητριάδου μητέρα παιδιού που πηγαίνει στο 2ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας - Χορτιάτη σημείωσε πως «Τα παιδιά μας είναι με αμαξίδια και είναι δύσκολο να διαμοιραστούν σε αλλά σχολεία που είναι και αυτά ακατάλληλα. Δόθηκε μια παράταση λειτουργίας του σχολείου μέχρι τον Ιούνιο. Είμαστε σε μία αβεβαιότητα και έναν μόνιμο φόβο ότι τα παιδιά μας θα καταλήξουν στον δρόμο. Η λύση που έχει βρεθεί είναι να δοθεί ένα οικόπεδο στη Θέρμη, με την προϋπόθεση βέβαια να δοθεί η χρηματοδότηση απο την κυβέρνηση για την ανέγερση σχολείου. Εάν δεν γίνει αυτό και αναγκαστική επιλογή αποτελέσει ο διαμοιρασμός, πολλά παιδιά θα καταλήξουν να μένουν στο σπίτι».
Η Αρετή Μπατά είναι πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων στο 1ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας - Χορτιάτη τόνισε πως «Αποθηκεύουμε παιδιά με αναπηρία σε ακατάλληλα κτίρια. Στοιβάζονται σε βιοτεχνίες με μίσθωμα 10.000 και 12.000 ευρώ! Υπογράφηκε χρησιδάνειο και παραχωρήθηκε απο το Ίδρυμα Κωφών κτίριο στον δήμο Πυλαίας - Χορτίατη, το χρησιδάνειο έληξε τον Νοέμβριο και δεν ανανεώθηκε και επιπλέον δεν γίνονται συντηρήσεις. Τον Σεπτέμβριο τμήματα του σχολείου κρίθηκαν ακατάλληλα σύμφωνα με την πολεοδομία και έκλεισε ένα κομμάτι στον αύλειο χώρο. Έτσι αντί να μαθαίνουν κάτι, να φυτεύουν… βλέπουν ζωγραφιές με λουλούδια απο τους δασκάλους τους». Συμπλήρωσε πως είναι ένα τριώροφο κτίριο που δεν μπορεί να υποδεχτεί μαθητές απο το 2ο ΕΕΕΕΚ. «Ο γιος μου είναι 20 ετών. Πλέον δεν πηγαίνει στο σχολείο, λόγω έλλειψης μεταφοράς όπου τα παιδιά πρέπει να είναι στο λεωφορείο απο τις 6:00 το πρωί, όπου πρόκειται για διαδημοτικά σχολεία κι έτσι παιδιά με ειδικές ανάγκες και αναπηρίες είναι μέσα στα σχολικά για ώρες. Πρέπει επιτέλους να κατασκευαστούν σχολεία και η ειδική αγωγή να φροντιστεί».
Η Παρασκευή Τσιφλικιώτη είναι πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων στο ΕΕΕΕΚ Κορδελιού. Είπε πως το σχολείο έχει 36 μαθητές - μαθήτριες και αναμένεται να έρθουν ακόμα με 29 εκπαιδευτικούς, που όπως είπε «καθημερινά τρέχουν για να είναι τα παιδιά μας καλά. Το πατάρι του σχολειου και η μεταλλική ράμπα κρίθηκαν ακατάλληλα. Κάνουμε τον σταυρό μας καθημερινά για να μη συμβεί κάτι στα παιδιά μας». Όσον αφορά στις υποδομές περιγράφηκε πως υπάρχουν τρεις αίθουσες 8 τ.μ. μια αίθουσα 11 τ.μ. όπου λειτουργούν δυο τμήματα, μία 12 τ.μ. που επίσης λειτουργούν δυο τμήματα και μια 21 τ.μ. όπου λειτουργούν τρία τμήματα. «Φυσικά δεν υπάρχουν έξοδοι κίνδυνοι και μέτρα πυρασφάλειας, εφόσον το κτίριο είναι ακατάλληλο», επεσήμανε.
Ο Λάζαρος Φουντουκίδης πατέρας παιδιού στο 1ο ΕΕΕΚ Παύλου Μελα ανέφερε ότι «Πρόκειται πλέον για ίδρυμα με εγγεγραμμένους 92 μαθητές και μαθήτριες. Εάν δεν υπήρχαν δωρεές, το σχολείο μας δεν θα λειτουργούσε. Δεν είναι απλά μαθητές, είναι παιδιά με αναπηρίες που χρειάζονται απίστευτη υποστήριξη. Οι εκπαιδευτικοί είναι ήρωες και τα σχολεία λειτουργούν χάρη στο πείσμα και στην αγάπη των εκπαιδευτικών προς τα παιδιά μας». Ο ίδιος τόνισε πως «στα εργαστήρια δεν υπάρχει εξοπλισμός. Λειτουργούμε απο δωρεές». Όσον αφορά στην ασφάλεια των παιδιών υπογράμμισε πως «γονείς φοβούνται να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο και την ίδια ώρα, φοβόμαστε να μιλήσουμε για τα προβλήματα που υπάρχουν υπό τον φόβο ότι θα κλείσουν τα σχολεία και θα μείνουμε στο σπίτι».
Ο Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, σε ερώτηση του makthes.gr ως προς το πόσοι μαθητές με αναπηρίες δεν πηγαίνουν σήμερα στο σχολεία λόγω των αντίξοων συνθηκών που περιεγράφηκαν παραπάνω είπε πως «πρόκειται για παιδιά φαντάσματα. Έχουν γίνει προσπάθειες αλλά δυστυχώς δεν έχουμε καταφέρει να κάνουμε καταγραφή».
Τέλος, επισημάνθηκε πως «πρέπει επιτέλους να δημιουργηθούν συνθήκες εκπαιδευσης και όχι κράτησης. Τα παιδιά μας πρέπει επιτέλους να αντιμετωπίζονται ως κόστος. Πρέπει να γίνει προγραμματισμός για κατασκευή νέων σχολείων». Όπως είπε ο κ. Κοκονάς οι γονείς θα ζητήσουν σύντομα συνάντηση με τους επικεφαλής του γραφείου πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, «οι διεκδικήσεις μας δεν θα σταματήσουν διότι ανάγκες υπάρχουν και στο Κορδελιό, και στην Πυλαία και στο Πανόραμα και στον Ευοσμο, σχολεία σε κάθε περιοχή και γειτονιά». Στον νόμο Θεσσαλονικης υπάρχουν επτά ΕΕΕΚ και μόλις ένα που τηρεί τις προδιαγραφές, το 1ο ΕΕΕΕΚ Θεσσαλονίκης. «Αυτό σημαίνει πως υπάρχει άμεση ανάγκη για να χτιστούν τουλάχιστον έξι σχολεία», κατέληξαν οι γονείς.
«Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα διαχρονικά στο σύνολο της ειδικής αγωγής. Ζούμε καθημερινά μαζί με τα παιδιά μας την εγκατάλειψη της ειδικής αγωγής. Το κτιριακό είναι το σημαντικότερο πρόβλημα όπου τα ειδικα σχολεία της Θεσσαλονίκης είναι ακατάλληλα, δεν υπάρχουν μέτρα πυρασφάλειας, δεν υπάρχει πρόσβαση για άτομα με αμαξίδια. Τα περισσότερα σχολεία είναι υπερπλήρη όπου στοιβάζονται μαθητές και εκπαιδευτικοί σε ακατάλληλους χώρους», τόνισε η Αλτα Πανέρα, μητέρα παιδιού με ειδικές μαθησιακές και κινητικές ανάγκες που πηγαίνει στο 1ο ΕΕΕΕΚ Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου που παραχώρησαν σήμερα γονείς, μέλη του Συντονιστικού των Εργαστήριων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
Τόνισε επίσης πως δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό για να φροντίσει αυτούς τους μαθητές με εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης με αποτέλεσμα «να ζητείται απο τους γονείς να παρέχουν προσωπικό παράλληλης στήριξης. Κάτι που θα έπρεπε να καλύπτεται απο το κράτος και όχι να αναγκάζονται οι γονείς που δεν έχουν τη δυνατότητα να στηρίξουν οικονομικά κάτι τέτοιο, να κρατούν τα παιδιά τους στο σπίτι», συμπλήρωσε η κ. Πανέρα. Για κάθε 50 παιδιά αντιστοιχεί όπως είπε η ίδια, ένας φυσιοθεραπευτής, λογοθεραπευτής «χωρίς όμως να επαρκεί ο χρόνος και χωρίς πάντα να διατίθενται τα κατάλληλα εργαλεία και υποδομές και δίχως να λαμβάνονται υπόψιν οι ανάγκες κάθε σχολικής μονάδας».
Τόνισε επίσης πως καθότι πρόκειται για σχολεία και σκοπός είναι να μάθουν κάτι τα παιδιά, «όταν υπάρχουν ελλείψεις σε υποδομές, δεν γίνεται σε όλα τα σχολεία πρακτική άσκηση, δεν εκσυγχρονίζονται τα προγράμματα εκπαιδευσης, πως μπορούμε να μιλάμε για επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Όποτε, αυτά τα παιδιά οδηγούνται στο περιθώριο και στη φτώχεια», ανέφερε η κ. Πανέρα. Συμπλήρωσε δε πως «Η ζωή μας δεν γίνεται Γολγοθάς απο την αναπηρία των παιδιών μας αλλά απο το γεγονός ότι η κρατική μέριμνα είναι παντελώς ανύπαρκτη».
Η Μελπομένη Δημητριάδου μητέρα παιδιού που πηγαίνει στο 2ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας - Χορτιάτη σημείωσε πως «Τα παιδιά μας είναι με αμαξίδια και είναι δύσκολο να διαμοιραστούν σε αλλά σχολεία που είναι και αυτά ακατάλληλα. Δόθηκε μια παράταση λειτουργίας του σχολείου μέχρι τον Ιούνιο. Είμαστε σε μία αβεβαιότητα και έναν μόνιμο φόβο ότι τα παιδιά μας θα καταλήξουν στον δρόμο. Η λύση που έχει βρεθεί είναι να δοθεί ένα οικόπεδο στη Θέρμη, με την προϋπόθεση βέβαια να δοθεί η χρηματοδότηση απο την κυβέρνηση για την ανέγερση σχολείου. Εάν δεν γίνει αυτό και αναγκαστική επιλογή αποτελέσει ο διαμοιρασμός, πολλά παιδιά θα καταλήξουν να μένουν στο σπίτι».
Η Αρετή Μπατά είναι πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων στο 1ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας - Χορτιάτη τόνισε πως «Αποθηκεύουμε παιδιά με αναπηρία σε ακατάλληλα κτίρια. Στοιβάζονται σε βιοτεχνίες με μίσθωμα 10.000 και 12.000 ευρώ! Υπογράφηκε χρησιδάνειο και παραχωρήθηκε απο το Ίδρυμα Κωφών κτίριο στον δήμο Πυλαίας - Χορτίατη, το χρησιδάνειο έληξε τον Νοέμβριο και δεν ανανεώθηκε και επιπλέον δεν γίνονται συντηρήσεις. Τον Σεπτέμβριο τμήματα του σχολείου κρίθηκαν ακατάλληλα σύμφωνα με την πολεοδομία και έκλεισε ένα κομμάτι στον αύλειο χώρο. Έτσι αντί να μαθαίνουν κάτι, να φυτεύουν… βλέπουν ζωγραφιές με λουλούδια απο τους δασκάλους τους». Συμπλήρωσε πως είναι ένα τριώροφο κτίριο που δεν μπορεί να υποδεχτεί μαθητές απο το 2ο ΕΕΕΕΚ. «Ο γιος μου είναι 20 ετών. Πλέον δεν πηγαίνει στο σχολείο, λόγω έλλειψης μεταφοράς όπου τα παιδιά πρέπει να είναι στο λεωφορείο απο τις 6:00 το πρωί, όπου πρόκειται για διαδημοτικά σχολεία κι έτσι παιδιά με ειδικές ανάγκες και αναπηρίες είναι μέσα στα σχολικά για ώρες. Πρέπει επιτέλους να κατασκευαστούν σχολεία και η ειδική αγωγή να φροντιστεί».
Η Παρασκευή Τσιφλικιώτη είναι πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων στο ΕΕΕΕΚ Κορδελιού. Είπε πως το σχολείο έχει 36 μαθητές - μαθήτριες και αναμένεται να έρθουν ακόμα με 29 εκπαιδευτικούς, που όπως είπε «καθημερινά τρέχουν για να είναι τα παιδιά μας καλά. Το πατάρι του σχολειου και η μεταλλική ράμπα κρίθηκαν ακατάλληλα. Κάνουμε τον σταυρό μας καθημερινά για να μη συμβεί κάτι στα παιδιά μας». Όσον αφορά στις υποδομές περιγράφηκε πως υπάρχουν τρεις αίθουσες 8 τ.μ. μια αίθουσα 11 τ.μ. όπου λειτουργούν δυο τμήματα, μία 12 τ.μ. που επίσης λειτουργούν δυο τμήματα και μια 21 τ.μ. όπου λειτουργούν τρία τμήματα. «Φυσικά δεν υπάρχουν έξοδοι κίνδυνοι και μέτρα πυρασφάλειας, εφόσον το κτίριο είναι ακατάλληλο», επεσήμανε.
Ο Λάζαρος Φουντουκίδης πατέρας παιδιού στο 1ο ΕΕΕΚ Παύλου Μελα ανέφερε ότι «Πρόκειται πλέον για ίδρυμα με εγγεγραμμένους 92 μαθητές και μαθήτριες. Εάν δεν υπήρχαν δωρεές, το σχολείο μας δεν θα λειτουργούσε. Δεν είναι απλά μαθητές, είναι παιδιά με αναπηρίες που χρειάζονται απίστευτη υποστήριξη. Οι εκπαιδευτικοί είναι ήρωες και τα σχολεία λειτουργούν χάρη στο πείσμα και στην αγάπη των εκπαιδευτικών προς τα παιδιά μας». Ο ίδιος τόνισε πως «στα εργαστήρια δεν υπάρχει εξοπλισμός. Λειτουργούμε απο δωρεές». Όσον αφορά στην ασφάλεια των παιδιών υπογράμμισε πως «γονείς φοβούνται να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο και την ίδια ώρα, φοβόμαστε να μιλήσουμε για τα προβλήματα που υπάρχουν υπό τον φόβο ότι θα κλείσουν τα σχολεία και θα μείνουμε στο σπίτι».
Ο Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, σε ερώτηση του makthes.gr ως προς το πόσοι μαθητές με αναπηρίες δεν πηγαίνουν σήμερα στο σχολεία λόγω των αντίξοων συνθηκών που περιεγράφηκαν παραπάνω είπε πως «πρόκειται για παιδιά φαντάσματα. Έχουν γίνει προσπάθειες αλλά δυστυχώς δεν έχουμε καταφέρει να κάνουμε καταγραφή».
Τέλος, επισημάνθηκε πως «πρέπει επιτέλους να δημιουργηθούν συνθήκες εκπαιδευσης και όχι κράτησης. Τα παιδιά μας πρέπει επιτέλους να αντιμετωπίζονται ως κόστος. Πρέπει να γίνει προγραμματισμός για κατασκευή νέων σχολείων». Όπως είπε ο κ. Κοκονάς οι γονείς θα ζητήσουν σύντομα συνάντηση με τους επικεφαλής του γραφείου πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, «οι διεκδικήσεις μας δεν θα σταματήσουν διότι ανάγκες υπάρχουν και στο Κορδελιό, και στην Πυλαία και στο Πανόραμα και στον Ευοσμο, σχολεία σε κάθε περιοχή και γειτονιά». Στον νόμο Θεσσαλονικης υπάρχουν επτά ΕΕΕΚ και μόλις ένα που τηρεί τις προδιαγραφές, το 1ο ΕΕΕΕΚ Θεσσαλονίκης. «Αυτό σημαίνει πως υπάρχει άμεση ανάγκη για να χτιστούν τουλάχιστον έξι σχολεία», κατέληξαν οι γονείς.
ΣΧΟΛΙΑ