ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Γιατί αναφλέγονται λεωφορεία της αστικής συγκοινωνίας;

Πολλά λεωφορεία έχουν υπερβεί το ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα

 09/05/2024 07:00

Θεσσαλονίκη: Γιατί αναφλέγονται λεωφορεία της αστικής συγκοινωνίας;

Νίκος Ηλιάδης

Το φαινόμενο με περιστατικά εκδήλωσης φωτιάς σε αστικά λεωφορεία είναι δυστυχώς συχνό στη Θεσσαλονίκη, ή έστω, συχνότερο απ’ ότι στο Λεκανοπέδιο. Άλλα δύο τέτοια συμβάντα προστέθηκαν προχθές Τρίτη. Ειδικότερα, το πρώτο περιστατικό που ήταν και το σοβαρότερο, συνέβη γύρω στις 9:30, όταν λεωφορείο του ΟΑΣΘ πήρε φωτιά ενώ βρισκόταν εν κινήσει στην περιφερειακή οδό, στο ύψος των Κωνσταντινουπολίτικων, στο ρεύμα προς δυτικά. Το λεωφορείο κατευθυνόταν προς το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης χωρίς να έχει μέσα επιβάτες. Λίγο μετά το τούνελ της Τούμπας, υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, έπιασε φωτιά η οποία όμως εξαπλώθηκε αστραπιαία καταστρέφοντας ολοσχερώς το λεωφορείο.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Δήμκα, πρόεδρο του Συλλόγου Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ το όχημα που καταστράφηκε ήταν ένα αρθρωτό λεωφορείο μάρκα Solaris, περίπου δεκαπενταετίας, από αυτά τα οποία έχει μισθώσει ο ΟΑΣΘ με τη διαδικασία του leasing. Όπως εξήγησε στο makthes.gr ο κ. Δήμκας το λεωφορείο δεν είχε παρουσιάσει κάποιο πρόβλημα, ούτε την Τρίτη, αλλά ούτε και το προηγούμενο διάστημα. «Ο οδηγός πήγαινε το όχημα στο αμαξοστάσιο προκειμένου να παραλάβει κάποιο άλλο, δεκαετίας, επειδή θα έκανε δρομολόγια στη γραμμή του αεροδρομίου όπου φροντίζουμε να έχουμε καλύτερα λεωφορεία».

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων επισημαίνει παράλληλα ότι «οι οδηγοί, στο πλαίσιο των σεμιναρίων που γίνονται ανά πενταετία, έχουμε λάβει εκπαίδευση για πυρόσβεση. Ωστόσο, στο συγκεκριμένο περιστατικό η φωτιά εξαπλώθηκε πάρα πολύ γρήγορα, πιθανότατα από κάποιο βραχυκύκλωμα, με αποτέλεσμα ο οδηγός, ο οποίος είναι μόνιμος στον ΟΑΣΘ, να μην προλάβει να αντιδράσει».

Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της ΔΑΣ Νικήτας Τσαρίδης αναφέρει ότι «το συγκεκριμένο λεωφορείο, όπως και πολλά από τα μισθωμένα, έχουν υπερβεί το ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα». Σημειώνει παράλληλα, ότι «ουδείς γνωρίζει τι ακριβώς συντήρηση γίνεται στα μισθωμένα οχήματα καθώς αυτήν την κάνει ο εκμισθωτής».

Σύμφωνα πάντως με τον κ. Δήμκα, «στον ΟΑΣΘ, περιστατικό πλήρους καταστροφής λεωφορείου λόγω φωτιάς υπήρξε τελευταία φορά πριν από το 2017. Βλάβες έχουμε, καμιά φορά βλέπουμε να βγαίνουν καπνοί από τις μηχανές, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρόκειται για φωτιά. Οφείλονται κυρίως σε βλάβες στο δυναμό ή σε κάποιον ιμάντα».

Στα ΚΤΕΛ

Λίγες ώρες μετά, και συγκεκριμένα, περίπου στις 5 το απόγευμα της Τρίτης, στη Νεοχωρούδα, ξέσπασε φωτιά σε λεωφορείο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης το οποίο εκτελούσε δρομολόγιο αστικής συγκοινωνίας. Το όχημα είχε επιβάτες οι οποίοι απομακρύνθηκαν αμέσως ενώ για την κατάσβεση της φωτιάς συνέδραμαν έξι πυροσβέστες με δύο οχήματα. Από το συμβάν προκλήθηκαν μόνο υλικές ζημιές.

Τέτοια περιστατικά όσον αφορά τα λεωφορεία των τεσσάρων ΚΤΕΛ (Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Σερρών και Χαλκιδικής) είναι συχνότερα. Τον Μάρτιο του 2023 ένα λεωφορείο του ΚΤΕΛ Κιλκίς το οποίο εκτελούσε αστική συγκοινωνία σε γραμμή της δυτικής Θεσσαλονίκης, πήρε φωτιά με αποτέλεσμα να καεί ολοσχερώς. Το όχημα βρισκόταν εκείνη την ώρα στα Κοιμητήρια του Ευόσμου και είχε μέσα επιβάτες οι οποίοι κατάφεραν ευτυχώς να το εγκαταλείψουν εγκαίρως. Στο σημείο έσπευσαν τρία οχήματα της Πυροσβεστικής με έξι πυροσβέστες οι οποίοι έσβησαν τη φωτιά, αλλά το όχημα καταστράφηκε.

Άλλο ένα παρόμοιο συμβάν είχε γίνει στις 30 Ιουλίου 2021 όταν λεωφορείο του ΚΤΕΛ Σερρών έπιασε φωτιά, με αποτέλεσμα να καταστραφεί κι αυτό ολοκληρωτικά. Νωρίτερα, φωτιά μικρότερης κλίμακας είχε ξεσπάσει και σε όχημα του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης που είχε ως συνέπεια να υποστεί σοβαρότατες ζημιές και να οδηγηθεί ουσιαστικά σε απόσυρση.

Τα περιστατικά αυτά, καθώς και άλλα, ευτυχώς λιγότερο σοβαρά γεννούν ερωτήματα ως προς την καταλληλότητα των λεωφορείων, την ηλικία τους, τη συντήρησή τους, καθώς και την ικανότητα των οδηγών να διαχειριστούν τέτοιου είδους απρόβλεπτες καταστάσεις.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Στέφανο Τσόλη “σε έναν στόλο περίπου 250 λεωφορείων τα οποία κάνουν καθημερινά δρομολόγια σε δύσκολους δρόμους που δεν έχουν καμία σχέση με αυτούς εντός της πόλης, ο αριθμός των ατυχημάτων δεν είναι μεγάλος”.

Όπως εξηγεί, ο μέσος όρος των λεωφορείων τα οποία χρησιμοποιούν τα ΚΤΕΛ είναι περίπου στα δώδεκα χρόνια, ενώ η συντήρησή τους είναι τακτική. “Βεβαίως υπάρχουν και κάποια παλαιότερα οχήματα τα οποία όμως είναι ελάχιστα”.

Σε παλαιότερο ρεπορτάζ της “Μακεδονίας της Κυριακής” είχε αποκαλυφθεί ότι ορισμένα από τα οχήματα του ΚΤΕΛ Σερρών έχουν συμπληρώσει ήδη εικοσαετία καθώς η πρώτη άδεια κυκλοφορίας τους εκδόθηκε το 2002 και το 2003. Ανάλογη εικόνα υπήρχε και για τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και του ΚΤΕΛ Κιλκίς η ηλικία των οποίων κυμαίνεται μεταξύ 18 και 20 ετών, σχεδόν όλα τους τεχνολογίας Euro3.

Ο κ. Τσόλης επισημαίνει, παράλληλα, ότι “κάποια από αυτά τα περιστατικά θα μπορούσαν να μην πάρουν τέτοια έκταση εάν οι οδηγοί ήταν περισσότερο πεπειραμένοι”. Εξηγεί, δε, ότι “μέσα σε δύο, τρία χρόνια, χρειάστηκε να προσληφθούν εκατοντάδες οδηγοί μεταξύ των οποίων υπάρχουν αρκετοί που δεν είχαν αντιμετωπίσει ξανά τέτοιου είδους περιστατικά ώστε να μπορούν να το διαχειριστούν με τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις”.


Το φαινόμενο με περιστατικά εκδήλωσης φωτιάς σε αστικά λεωφορεία είναι δυστυχώς συχνό στη Θεσσαλονίκη, ή έστω, συχνότερο απ’ ότι στο Λεκανοπέδιο. Άλλα δύο τέτοια συμβάντα προστέθηκαν προχθές Τρίτη. Ειδικότερα, το πρώτο περιστατικό που ήταν και το σοβαρότερο, συνέβη γύρω στις 9:30, όταν λεωφορείο του ΟΑΣΘ πήρε φωτιά ενώ βρισκόταν εν κινήσει στην περιφερειακή οδό, στο ύψος των Κωνσταντινουπολίτικων, στο ρεύμα προς δυτικά. Το λεωφορείο κατευθυνόταν προς το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης χωρίς να έχει μέσα επιβάτες. Λίγο μετά το τούνελ της Τούμπας, υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, έπιασε φωτιά η οποία όμως εξαπλώθηκε αστραπιαία καταστρέφοντας ολοσχερώς το λεωφορείο.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Δήμκα, πρόεδρο του Συλλόγου Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ το όχημα που καταστράφηκε ήταν ένα αρθρωτό λεωφορείο μάρκα Solaris, περίπου δεκαπενταετίας, από αυτά τα οποία έχει μισθώσει ο ΟΑΣΘ με τη διαδικασία του leasing. Όπως εξήγησε στο makthes.gr ο κ. Δήμκας το λεωφορείο δεν είχε παρουσιάσει κάποιο πρόβλημα, ούτε την Τρίτη, αλλά ούτε και το προηγούμενο διάστημα. «Ο οδηγός πήγαινε το όχημα στο αμαξοστάσιο προκειμένου να παραλάβει κάποιο άλλο, δεκαετίας, επειδή θα έκανε δρομολόγια στη γραμμή του αεροδρομίου όπου φροντίζουμε να έχουμε καλύτερα λεωφορεία».

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων επισημαίνει παράλληλα ότι «οι οδηγοί, στο πλαίσιο των σεμιναρίων που γίνονται ανά πενταετία, έχουμε λάβει εκπαίδευση για πυρόσβεση. Ωστόσο, στο συγκεκριμένο περιστατικό η φωτιά εξαπλώθηκε πάρα πολύ γρήγορα, πιθανότατα από κάποιο βραχυκύκλωμα, με αποτέλεσμα ο οδηγός, ο οποίος είναι μόνιμος στον ΟΑΣΘ, να μην προλάβει να αντιδράσει».

Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της ΔΑΣ Νικήτας Τσαρίδης αναφέρει ότι «το συγκεκριμένο λεωφορείο, όπως και πολλά από τα μισθωμένα, έχουν υπερβεί το ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα». Σημειώνει παράλληλα, ότι «ουδείς γνωρίζει τι ακριβώς συντήρηση γίνεται στα μισθωμένα οχήματα καθώς αυτήν την κάνει ο εκμισθωτής».

Σύμφωνα πάντως με τον κ. Δήμκα, «στον ΟΑΣΘ, περιστατικό πλήρους καταστροφής λεωφορείου λόγω φωτιάς υπήρξε τελευταία φορά πριν από το 2017. Βλάβες έχουμε, καμιά φορά βλέπουμε να βγαίνουν καπνοί από τις μηχανές, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρόκειται για φωτιά. Οφείλονται κυρίως σε βλάβες στο δυναμό ή σε κάποιον ιμάντα».

Στα ΚΤΕΛ

Λίγες ώρες μετά, και συγκεκριμένα, περίπου στις 5 το απόγευμα της Τρίτης, στη Νεοχωρούδα, ξέσπασε φωτιά σε λεωφορείο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης το οποίο εκτελούσε δρομολόγιο αστικής συγκοινωνίας. Το όχημα είχε επιβάτες οι οποίοι απομακρύνθηκαν αμέσως ενώ για την κατάσβεση της φωτιάς συνέδραμαν έξι πυροσβέστες με δύο οχήματα. Από το συμβάν προκλήθηκαν μόνο υλικές ζημιές.

Τέτοια περιστατικά όσον αφορά τα λεωφορεία των τεσσάρων ΚΤΕΛ (Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Σερρών και Χαλκιδικής) είναι συχνότερα. Τον Μάρτιο του 2023 ένα λεωφορείο του ΚΤΕΛ Κιλκίς το οποίο εκτελούσε αστική συγκοινωνία σε γραμμή της δυτικής Θεσσαλονίκης, πήρε φωτιά με αποτέλεσμα να καεί ολοσχερώς. Το όχημα βρισκόταν εκείνη την ώρα στα Κοιμητήρια του Ευόσμου και είχε μέσα επιβάτες οι οποίοι κατάφεραν ευτυχώς να το εγκαταλείψουν εγκαίρως. Στο σημείο έσπευσαν τρία οχήματα της Πυροσβεστικής με έξι πυροσβέστες οι οποίοι έσβησαν τη φωτιά, αλλά το όχημα καταστράφηκε.

Άλλο ένα παρόμοιο συμβάν είχε γίνει στις 30 Ιουλίου 2021 όταν λεωφορείο του ΚΤΕΛ Σερρών έπιασε φωτιά, με αποτέλεσμα να καταστραφεί κι αυτό ολοκληρωτικά. Νωρίτερα, φωτιά μικρότερης κλίμακας είχε ξεσπάσει και σε όχημα του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης που είχε ως συνέπεια να υποστεί σοβαρότατες ζημιές και να οδηγηθεί ουσιαστικά σε απόσυρση.

Τα περιστατικά αυτά, καθώς και άλλα, ευτυχώς λιγότερο σοβαρά γεννούν ερωτήματα ως προς την καταλληλότητα των λεωφορείων, την ηλικία τους, τη συντήρησή τους, καθώς και την ικανότητα των οδηγών να διαχειριστούν τέτοιου είδους απρόβλεπτες καταστάσεις.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Στέφανο Τσόλη “σε έναν στόλο περίπου 250 λεωφορείων τα οποία κάνουν καθημερινά δρομολόγια σε δύσκολους δρόμους που δεν έχουν καμία σχέση με αυτούς εντός της πόλης, ο αριθμός των ατυχημάτων δεν είναι μεγάλος”.

Όπως εξηγεί, ο μέσος όρος των λεωφορείων τα οποία χρησιμοποιούν τα ΚΤΕΛ είναι περίπου στα δώδεκα χρόνια, ενώ η συντήρησή τους είναι τακτική. “Βεβαίως υπάρχουν και κάποια παλαιότερα οχήματα τα οποία όμως είναι ελάχιστα”.

Σε παλαιότερο ρεπορτάζ της “Μακεδονίας της Κυριακής” είχε αποκαλυφθεί ότι ορισμένα από τα οχήματα του ΚΤΕΛ Σερρών έχουν συμπληρώσει ήδη εικοσαετία καθώς η πρώτη άδεια κυκλοφορίας τους εκδόθηκε το 2002 και το 2003. Ανάλογη εικόνα υπήρχε και για τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και του ΚΤΕΛ Κιλκίς η ηλικία των οποίων κυμαίνεται μεταξύ 18 και 20 ετών, σχεδόν όλα τους τεχνολογίας Euro3.

Ο κ. Τσόλης επισημαίνει, παράλληλα, ότι “κάποια από αυτά τα περιστατικά θα μπορούσαν να μην πάρουν τέτοια έκταση εάν οι οδηγοί ήταν περισσότερο πεπειραμένοι”. Εξηγεί, δε, ότι “μέσα σε δύο, τρία χρόνια, χρειάστηκε να προσληφθούν εκατοντάδες οδηγοί μεταξύ των οποίων υπάρχουν αρκετοί που δεν είχαν αντιμετωπίσει ξανά τέτοιου είδους περιστατικά ώστε να μπορούν να το διαχειριστούν με τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις”.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία