Θεσσαλονίκη: Βρέθηκε λύση για το ποιος θα μαζεύει τα ανακυκλώσιμα από τα «σπιτάκια»
19/05/2024 08:00
19/05/2024 08:00
Λύση, όσον αφορά τη διαχείριση των ανακυκλώσιμων υλικών τα οποία συγκεντρώνονται στα περίφημα “σπιτάκια” ανακύκλωσης, αναζητά ο Δήμος Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για μία υπόθεση την οποία η διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη “φορτώθηκε” από την προηγούμενη διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα, με μία καλοδεμένη σύμβαση που δεν αφήνει, παρά ελάχιστα περιθώρια διαχείρισης. Η σύμβαση εκείνη προέβλεπε την προμήθεια συνολικά 48 τέτοιων λαμαρινοκατασκευών οι οποίες φέρουν τον βαρύγδουπο τίτλο “Κέντρα Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης”, προκειμένου να δικαιολογήσουν το τεράστιο κόστος των 370.000 ευρώ το καθένα, ήτοι, συνολικής αξίας περίπου 17 εκατ. ευρώ! Ωστόσο, δεν υπήρχε καμία πρόνοια για το ποιος και με ποιο τρόπο θα αναλάμβανε στη συνέχεια τη διαχείριση των συσκευασιών οι οποίες θα συγκεντρώνονται σε αυτά τα “σπιτάκια”.
Έως τώρα το έργο αυτό, για όσα “σπιτάκια” ήταν σε λειτουργία, το έχει αναλάβει η προμηθεύτρια εταιρεία, χωρίς κανείς να γνωρίζει στο μεταξύ, πόσες ποσότητες ανακυκλώσιμων υλικών έχουν συγκεντρωθεί, αλλά και που έχουν καταλήξει.
Η διοίκηση Αγγελούδη, με το που παρέλαβε αυτήν την ανεπιθύμητη “προίκα” αναζήτησε λύσεις σχετικά με το ποιος και με ποιο τρόπο θα αναλάβει τη λειτουργία αυτών των “Κέντρων” καθώς και τη διαχείριση των ανακυκλώσιμων υλικών. Σύμφωνα με πληροφορίες, από τις αναζητήσεις προέκυψε ότι μοναδικός φορέας ο οποίος μπορούσε να αναλάβει το συγκεκριμένο έργο είναι η εταιρεία “Ανταποδοτική Ανακύκλωση” η οποία βρίσκεται σε άμεση συσχέτιση με το όλο εγχείρημα των περίφημων “Κέντρων Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης”.
Έπειτα από συζητήσεις που έγιναν μεταξύ του δήμου και της εταιρείας επήλθε συμφωνία η οποία αποτυπώθηκε σε ένα προσχέδιο σύμβασης το οποίο έρχεται προς έγκριση στο δημοτική συμβούλιο την προσεχή Δευτέρα.
Σύμφωνα με το προσχέδιο της σύμβασης η “Ανταποδοτική Ανακύκλωση” αναλαμβάνει να λειτουργήσει τα “σπιτάκια” και να διαχειριστεί και τα ανακυκλώσιμα υλικά τα οποία συγκεντρώνονται σε αυτά. Θα διαθέτει δικό της προσωπικό, ενώ θα καλύπτει και όλες τις λειτουργικές δαπάνες (ηλεκτρικό ρεύμα, τηλεπικοινωνιακό κόστος, κόστος φύλαξης κ.λπ.).
Επίσης αναλαμβάνει:
- Να παρέχει υπηρεσίες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των δημοτών, για το όλη τη διάρκεια ισχύος της Σύμβασης. Το περιεχόμενο, τα μέσα, ο χρόνος και η διάρκεια της ενημέρωσης εγκρίνεται κάθε φορά από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου.
- Να υπάρχει ασφάλιση πυρός και αστικής ευθύνης για όλα τα “σπιτάκια”.
- Να επιλέγει τους συνεργάτες (κατά βάση σούπερ μάρκετ) όπου οι καταναλωτές θα χρησιμοποιούν τα κουπόνια του ανταποδοτικού κινήτρου από την ανακύκλωση (1 ευρώ ανά 33 συσκευασίες). Ο Δήμος μπορεί να παρεμβαίνει σ' αυτή την επιλογή, μεταφέροντας τις απόψεις των δημοτών με σκοπό την αύξηση της αποδοτικότητας του προγράμματος.
- Να προσφέρει στον Δήμο πλήρη πρόσβαση σε τουλάχιστον πέντε εξουσιοδοτημένους χρήστες του Δήμου στο ειδικό on-line πληροφοριακό σύστημα για την ενημέρωση των ανακυκλωθεισών ποσοτήτων στα “σπιτάκια”.
Οι πληροφορίες θα αφορούν:
τις ποσότητες (σε βάρος) ανά ώρα και ανά ρεύμα συλλεγόμενων υλικών, ξεχωριστά για κάθε ένα από τα “σπιτάκια”.
το προγραμματισμένο και το πραγματικό ωράριο λειτουργίας του καθενός καθώς και τις βλάβες που θα παρουσιάζουν.
το ανταποδοτικό όφελος, που αποδίδεται ανά υλικό, ανά χρήστη, ανά ώρα και ανά “Κέντρο”, καθώς και το αντίστοιχο και το «κοινωνικό αντάλλαγμα», που συγκεντρώνεται.
Η Ανταποδοτική Ανακύκλωση υποχρεούται επίσης να συντηρεί τα “σπιτάκια” ώστε
α) να είναι συνεχώς λειτουργικά,
β) να έχουν καθαρή όψη
γ) ο γύρω χώρος τους να είναι καθαρός. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ανταποκρίνεται αμέσως σε όλες τις υποδείξεις του Δήμου για τυχόν προβλήματα λειτουργίας, συντήρησης και καθαριότητας, που αφορά τον εξοπλισμό.
Παράλληλα, σε περίπτωση αιτήματος του Δήμου για αναχωροθέτηση (αλλαγή της θέσης) ενός ή περισσότερων “Πολυκέντρων Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης”, η εταιρεία υποχρεούται να αναλάβει τη μετακίνηση με δικά της έξοδα σε εύλογο χρονικό διάστημα, έπειτα από συνεννόηση με την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου. Ήδη ο Δήμος έχει ζητήσει να μετακινηθεί το “σπιτάκι” το οποίο έχει τοποθετηθεί στο χώρο μεταξύ του δημαρχείου και του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, ενώ σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Καθαριότητας Γιώργο Δημαρέλο πρόκειται να μετακινηθούν και δύο, τρία ακόμη “σπιτάκια”.
Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται για έξι χρόνια με προαίρεση για τριετείς ανανεώσεις. Τα έσοδα της “Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης” θα προέρχονται από τη διάθεση των ανακυκλώσιμων υλικών.
Λύση, όσον αφορά τη διαχείριση των ανακυκλώσιμων υλικών τα οποία συγκεντρώνονται στα περίφημα “σπιτάκια” ανακύκλωσης, αναζητά ο Δήμος Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για μία υπόθεση την οποία η διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη “φορτώθηκε” από την προηγούμενη διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα, με μία καλοδεμένη σύμβαση που δεν αφήνει, παρά ελάχιστα περιθώρια διαχείρισης. Η σύμβαση εκείνη προέβλεπε την προμήθεια συνολικά 48 τέτοιων λαμαρινοκατασκευών οι οποίες φέρουν τον βαρύγδουπο τίτλο “Κέντρα Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης”, προκειμένου να δικαιολογήσουν το τεράστιο κόστος των 370.000 ευρώ το καθένα, ήτοι, συνολικής αξίας περίπου 17 εκατ. ευρώ! Ωστόσο, δεν υπήρχε καμία πρόνοια για το ποιος και με ποιο τρόπο θα αναλάμβανε στη συνέχεια τη διαχείριση των συσκευασιών οι οποίες θα συγκεντρώνονται σε αυτά τα “σπιτάκια”.
Έως τώρα το έργο αυτό, για όσα “σπιτάκια” ήταν σε λειτουργία, το έχει αναλάβει η προμηθεύτρια εταιρεία, χωρίς κανείς να γνωρίζει στο μεταξύ, πόσες ποσότητες ανακυκλώσιμων υλικών έχουν συγκεντρωθεί, αλλά και που έχουν καταλήξει.
Η διοίκηση Αγγελούδη, με το που παρέλαβε αυτήν την ανεπιθύμητη “προίκα” αναζήτησε λύσεις σχετικά με το ποιος και με ποιο τρόπο θα αναλάβει τη λειτουργία αυτών των “Κέντρων” καθώς και τη διαχείριση των ανακυκλώσιμων υλικών. Σύμφωνα με πληροφορίες, από τις αναζητήσεις προέκυψε ότι μοναδικός φορέας ο οποίος μπορούσε να αναλάβει το συγκεκριμένο έργο είναι η εταιρεία “Ανταποδοτική Ανακύκλωση” η οποία βρίσκεται σε άμεση συσχέτιση με το όλο εγχείρημα των περίφημων “Κέντρων Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης”.
Έπειτα από συζητήσεις που έγιναν μεταξύ του δήμου και της εταιρείας επήλθε συμφωνία η οποία αποτυπώθηκε σε ένα προσχέδιο σύμβασης το οποίο έρχεται προς έγκριση στο δημοτική συμβούλιο την προσεχή Δευτέρα.
Σύμφωνα με το προσχέδιο της σύμβασης η “Ανταποδοτική Ανακύκλωση” αναλαμβάνει να λειτουργήσει τα “σπιτάκια” και να διαχειριστεί και τα ανακυκλώσιμα υλικά τα οποία συγκεντρώνονται σε αυτά. Θα διαθέτει δικό της προσωπικό, ενώ θα καλύπτει και όλες τις λειτουργικές δαπάνες (ηλεκτρικό ρεύμα, τηλεπικοινωνιακό κόστος, κόστος φύλαξης κ.λπ.).
Επίσης αναλαμβάνει:
- Να παρέχει υπηρεσίες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των δημοτών, για το όλη τη διάρκεια ισχύος της Σύμβασης. Το περιεχόμενο, τα μέσα, ο χρόνος και η διάρκεια της ενημέρωσης εγκρίνεται κάθε φορά από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου.
- Να υπάρχει ασφάλιση πυρός και αστικής ευθύνης για όλα τα “σπιτάκια”.
- Να επιλέγει τους συνεργάτες (κατά βάση σούπερ μάρκετ) όπου οι καταναλωτές θα χρησιμοποιούν τα κουπόνια του ανταποδοτικού κινήτρου από την ανακύκλωση (1 ευρώ ανά 33 συσκευασίες). Ο Δήμος μπορεί να παρεμβαίνει σ' αυτή την επιλογή, μεταφέροντας τις απόψεις των δημοτών με σκοπό την αύξηση της αποδοτικότητας του προγράμματος.
- Να προσφέρει στον Δήμο πλήρη πρόσβαση σε τουλάχιστον πέντε εξουσιοδοτημένους χρήστες του Δήμου στο ειδικό on-line πληροφοριακό σύστημα για την ενημέρωση των ανακυκλωθεισών ποσοτήτων στα “σπιτάκια”.
Οι πληροφορίες θα αφορούν:
τις ποσότητες (σε βάρος) ανά ώρα και ανά ρεύμα συλλεγόμενων υλικών, ξεχωριστά για κάθε ένα από τα “σπιτάκια”.
το προγραμματισμένο και το πραγματικό ωράριο λειτουργίας του καθενός καθώς και τις βλάβες που θα παρουσιάζουν.
το ανταποδοτικό όφελος, που αποδίδεται ανά υλικό, ανά χρήστη, ανά ώρα και ανά “Κέντρο”, καθώς και το αντίστοιχο και το «κοινωνικό αντάλλαγμα», που συγκεντρώνεται.
Η Ανταποδοτική Ανακύκλωση υποχρεούται επίσης να συντηρεί τα “σπιτάκια” ώστε
α) να είναι συνεχώς λειτουργικά,
β) να έχουν καθαρή όψη
γ) ο γύρω χώρος τους να είναι καθαρός. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ανταποκρίνεται αμέσως σε όλες τις υποδείξεις του Δήμου για τυχόν προβλήματα λειτουργίας, συντήρησης και καθαριότητας, που αφορά τον εξοπλισμό.
Παράλληλα, σε περίπτωση αιτήματος του Δήμου για αναχωροθέτηση (αλλαγή της θέσης) ενός ή περισσότερων “Πολυκέντρων Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης”, η εταιρεία υποχρεούται να αναλάβει τη μετακίνηση με δικά της έξοδα σε εύλογο χρονικό διάστημα, έπειτα από συνεννόηση με την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου. Ήδη ο Δήμος έχει ζητήσει να μετακινηθεί το “σπιτάκι” το οποίο έχει τοποθετηθεί στο χώρο μεταξύ του δημαρχείου και του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, ενώ σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Καθαριότητας Γιώργο Δημαρέλο πρόκειται να μετακινηθούν και δύο, τρία ακόμη “σπιτάκια”.
Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται για έξι χρόνια με προαίρεση για τριετείς ανανεώσεις. Τα έσοδα της “Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης” θα προέρχονται από τη διάθεση των ανακυκλώσιμων υλικών.
ΣΧΟΛΙΑ