ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Δύσκολο και «πειραματικό» το καλοκαίρι για το ΕΚΑΒ

Αντιδράσεις για την απόφαση να στελεχώνονται τα πληρώματα από σπουδαστές του ΙΕΚ τις περιόδους αυξημένων υπηρεσιακών αναγκών

 11/06/2024 07:00

Δύσκολο και «πειραματικό» το καλοκαίρι για το ΕΚΑΒ

Θεολόγος Ηλιού

Με τις κλασικές -πλέον- ελλείψεις και δοκιμές θα είναι η φετινή καλοκαιρινή σεζόν για το ΕΚΑΒ στη χώρα. Ως συνήθως την καλοκαιρινή περίοδο αποδυναμώνονται τα μεγάλα αστικά κέντρα επειδή μετακινείται προσωπικό στα νησιά και τις τουριστικές περιοχές, όπου ο κόσμος τριπλασιάζεται. Ωστόσο, οι ελλείψεις προσωπικού επηρεάζουν όλη τη χώρα όλες τις περιόδους, καθώς τα κενά που αφήνουν πίσω τους οι συνταξιούχοι δεν αναπληρώνονται με μόνιμους εργαζομένους.

Την ίδια ώρα, αναμένεται η θερινή σεζόν να είναι «πειραματική», διότι θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά η απόφαση του δ.σ. του ΕΚΑΒ που αφορά τη στελέχωση πληρωμάτων με σπουδαστές του ΙΕΚ ΕΚΑΒ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την παράγραφο 8 που προστέθηκε στο άρθρο 54 του ν. 4368/2016, σε περιόδους εκτάκτων ή αυξημένων υπηρεσιακών αναγκών, κατά τις οποίες το προσωπικό του ΕΚΑΒ δεν επαρκεί για τη στελέχωση των ασθενοφόρων του, επιτρέπεται, κατ’ εξαίρεση, με απόφαση του δ.σ. του ΕΚΑΒ η στελέχωση των πληρωμάτων του να συμπληρώνεται, ανά πλήρωμα, με έναν σπουδαστή του ΙΕΚ ΕΚΑΒ που πραγματοποιεί την πρακτική άσκησή του, υπό την προϋπόθεση ότι έχει ολοκληρώσει με επιτυχία το θεωρητικό μέρος των σπουδών του.

Από τους εργαζόμενους στο ΕΚΑΒ, τα ερωτήματα είναι πολλά για το πώς θα εφαρμοστεί η συγκεκριμένη απόφαση, ενώ δεν κρύβουν το αίσθημα ανασφάλειας που τους προκαλεί για τους ίδιους αλλά κυρίως για την σωστή διαχείριση ενός κρίσιμου περιστατικού και ενός ασθενή που κινδυνεύει άμεσα να χάσει τη ζωή του. Μάλιστα, ο προβληματισμός αυτός που φέρνει επανωτές συσκέψεις και διαβουλεύσεις, ήταν και ένας από τους λόγους διαμαρτυρίας των εργαζόμενων στο ΕΚΑΒ σε συγκέντρωση στον Λευκό Πύργο.

Από Θεσσαλονίκη… Χαλκιδική

Σύμφωνα τον πρόεδρο του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας, Κοσμά Τερζίδη, φέτος το καλοκαίρι ήταν προγραμματισμένο από τα 20 ασθενοφόρα της Θεσσαλονίκης τα 8 να μεταφερθούν στη Χαλκιδική, με την πόλη να μένει μόλις με 12 για όλο το καλοκαίρι. Ωστόσο, μετά από διαβουλεύσεις κατέληξαν με τη διοίκηση του ΕΚΑΒ να μείνουν άλλα δύο ασθενοφόρα για τη Θεσσαλονίκη τους καλοκαιρινούς μήνες, ώστε να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες της υπηρεσίας.

«Είναι νωρίς και ο κόσμος δεν θα έχει φύγει διακοπές, δηλαδή η πόλη δεν αδειάζει, ώστε να λειτουργούμε εμείς με μειωμένο προσωπικό» τονίζει στη «ΜτΚ» ο κ. Τερζίδης. «Είμαστε στα όρια πριν τον… γκρεμό, πριν 5 χρονιά είχαμε 25 ασθενοφόρα, πήγαμε στα 20 λόγω συνταξιοδοτήσεων και ελλείψεων» συμπληρώνει.

Το καλοκαίρι, οι εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ μετακινούνται στις τουριστικές περιοχές με αποσπάσεις ή αντί της καλοκαιρινής άδειας πηγαίνουν να ενισχύσουν τις υπηρεσίες με αποζημίωση, εξηγεί ο γραμματέας οργανωτικού της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων ΕΚΑΒ Φίλιππος Παπαστεργιόπουλος. «Με αυτό τον τρόπο διαιωνίζεται το πρόβλημα, καθώς μαζεύονται όλες οι άδειες όταν δεν τις παίρνουν και πάνε τους καλοκαιρινούς μήνες να ενισχύσουν τουριστικούς προορισμούς. Οι ελλείψεις προσωπικού σε όλη την Ελλάδα είναι εμφανείς» σημειώνει ο κ. Παπαστεργιόπουλος.

Τον χειμώνα σε όλη την Χαλκιδική υπάρχουν 6 ασθενοφόρα και το καλοκαίρι διπλασιάζονται στα 12. Η μορφολογία του νομού και οι αποστάσεις, χαρακτηρίζουν το πολύ δύσκολο έργο του ΕΚΑΒ στη Χαλκιδική, καθώς πρέπει τα ασθενοφόρα πρέπει να βρίσκονται σε σημεία «κλειδιά» ώστε να καλύπτουν όσο περισσότερες περιοχές γίνεται στα τρία πόδια. «Αν παραλάβουμε ένα περιστατικό από τη Σκιώνη και χρειαστεί να μεταφέρουμε ασθενή στο νοσοκομείο του Πολυγύρου ή σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης, θα χρειαστεί να λείψουμε τουλάχιστον 4 ώρες, αν υπολογίσουμε και την επιστροφή. Είναι δύσκολες οι συνθήκες στη Χαλκιδική και μεγάλες οι αποστάσεις. Μη ξεχνάτε ότι ο πληθυσμός στον νομό δεκαπλασιάζεται το καλοκαίρι και εμείς απλά διπλασιαζόμαστε» τονίζει ο κ. Τερζίδης.

Πάντως, ο διασώστης του ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης και μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Προσωπικού ΕΚΑΒ Γιώργος Παλαιολόγου, τονίζει πως και οι ανάγκες της Θεσσαλονίκης κατά τους θερινούς μήνες είναι επίσης αυξημένες λόγω της υψηλής τουριστικής κίνησης. 

«Η Θεσσαλονίκη έχει 1,5 εκατ. πληθυσμό που δεν μειώνεται το καλοκαίρι, διότι έχουμε τουρίστες στην πόλη. Η ανάγκη των ασθενοφόρων είναι σε πλήρη ανάπτυξη όλο τον χρόνο, ο μειωμένος αριθμός ασθενοφόρων στην πόλη δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των πολιτών» λέει ο κ. Παλαιολόγου, δίνοντας συγκεκριμένα στοιχεία για τον αριθμό ασθενοφόρων που θα υπάρχουν το καλοκαίρι στη Θεσσαλονίκη. «Από τον Ιούνιο θα υπάρχουν 6 ασθενοφόρα για την ανατολική Θεσσαλονίκη και 6 για τη δυτική, αυτά βεβαίως καλύπτουν και τα πέριξ του αστικού ιστού. Όταν έρχεται ο Ιούνιος πάντα αντιμετωπίζουμε την ίδια κατάσταση, εμφανίζονται οι μεγάλες οι ελλείψεις» αναφέρει ο κ. Παλαιολόγου.

Μένουν ακάλυπτες ολόκληρες πόλεις

Ακόμα και τους χειμερινούς μήνες, που δεν υπάρχουν οι μετακινήσεις σε τουριστικές περιοχές, υπάρχουν πόλεις που κάποιες ημέρες μένουν χωρίς ασθενοφόρα και καλύπτονται από όμορες περιοχές, σύμφωνα με τον γραμματέα οργανωτικού της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων ΕΚΑΒ Φίλιππο Παπαστεργιόπουλο.

«Ενδεικτικά στον νομό Ημαθίας, όπου εργάζομαι, η Αλεξάνδρεια έχει πέντε βάρδιες την εβδομάδα. Όλες οι άλλες βάρδιες καλύπτονται από τη Βέροια και από όποια άλλη κοντινή περιοχή υπάρχει διαθέσιμο ασθενοφόρο. Αυτό συμβαίνει από το 2011. Παρόμοιες καταστάσεις και μετακινήσεις βλέπουμε συχνά στη Φλώρινα και την Καστοριά» τονίζει ο κ. Παπαστεργιόπουλος.

Όπως λέει ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας Κοσμάς Τερζίδης, ελλείψεις παρουσιάζονται σχεδόν παντού. «Έχουμε μεγάλες ελλείψεις προσωπικού σε Κατερίνη, Κιλκίς, Έδεσσα, Γιαννιτσά και σε άλλες πολλές περιοχές. Στη Θεσσαλονίκη έγιναν 8 προσλήψεις μόνιμου προσωπικού τα τελευταία δέκα χρόνια, ενώ συνταξιοδοτήθηκαν 100. Καταλαβαίνεται πως δημιουργούνται τα κενά» σημειώνει ο κ. Τερζίδης.

Αντιδράσεις και ανασφάλεια για τους σπουδαστές στα πληρώματα

Οι ζυμώσεις και οι συσκέψεις είναι συνεχείς μετά την απόφαση της διοίκηση του ΕΚΑΒ για στελέχωση των πληρωμάτων των ασθενοφόρων με σπουδαστές που δεν βρίσκονται καν στο τελευταίο εξάμηνο σπουδών τους. Εργαζόμενοι στου ΕΚΑΒ αντιδρούν για τη συγκεκριμένη απόφαση και δηλώνουν ότι θα υπάρχει ανασφάλεια στη διαχείριση περιστατικών καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.

«Κανονικά πρέπει να τελειώνουν τις σπουδές τους, να κάνουν την πρακτική τους που είναι 120 βάρδιες στο πλευρό δύο εργαζομένων, να βγάζουν άδεια και να δουλεύουν. Τώρα, αυτό που πάνε να κάνουν είναι ελλιπής και μία πρόχειρη λύση στα κενά του συστήματος, την ώρα που 2.500 απόφοιτοι περιμένουν να προσληφθούν» αναφέρει ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας Κοσμάς Τερζίδης. «Αναρωτιόμαστε αν θα μπορέσουν να προσφέρουν αυτά τα παιδιά στην υπηρεσία και δεν ξέρουμε νομικά αν είναι καλυμμένοι. Καλυτέρα να έχεις απόφοιτο διασώστη παρά έναν μαθητευόμενο. Σε λίγο θα λένε από το πρώτο εξάμηνο σπουδών να στελεχώνουν πληρώματα. Από τη θεωρία στην πράξη διαφέρει πολύ στη δική μας δουλειά. Πρέπει πρώτα να κάνουν την πρακτική τους δίπλα σε έμπειρα στελέχη, για να δουν κιόλας αν αντέχουν αυτό το επάγγελμα που είναι ψυχοφθόρο» τονίζει ο κ. Τερζίδης.

Το πλήρωμα του ΕΚΑΒ συνήθως στελεχώνεται από δύο άτομα, που το ένα είναι και οδηγός του ασθενοφόρου. Η απόφαση του ΕΚΑΒ, προβλέπει οι σπουδαστές να αποτελούν το ένα από τα δύο άτομα του πληρώματος και όχι να βρίσκονται ως τρίτο άτομο στο ασθενοφόρο για να βοηθούν. Δηλαδή θα είναι είτε οι οδηγοί είτε αυτοί που θα βρίσκονται μαζί με τον ασθενή στο πίσω μέρος. «Φυσικά και δεν είναι ασφαλές αυτό» λέει ο διασώστης Γιώργος Παλαιολόγου «ούτε για τους σπουδαστές, που δεν ξέρουμε αν θα είναι ασφαλισμένοι, αλλά ούτε για τους πολίτες. Όταν είσαι νέος και σπουδαστής δεν έχεις την γνώση και την εμπειρία για τη διαχείριση έκτακτων περιστατικών. Εμείς έχουμε μάθει να μιλάμε με τα μάτια, γιατί όλα γίνονται μέσα σε δευτερόλεπτα. Μιλάμε για την ανθρώπινή ζωή και για ανθρώπους που πάσχουν. Μία λάθος κίνηση μπορεί να αφήσει έναν άνθρωπο ανάπηρο».

«Είμαστε αντίθετοι σε αυτό. Δεν είναι λύση, πρέπει να γίνουν μόνιμες προσλήψεις» λέει ο Φίλλιπος Παπαστεργιόπουλος και εξηγεί τους λόγους που θα δυσκολευτούν στα πληρώματα με τους σπουδαστές. «Αντί να είναι ο σπουδαστής το τρίτο άτομο στο πλήρωμα θα είναι κανονικά ο δεύτερος διασώστης. Θα πρέπει ο εμπειρότερος συνεχώς να του εξηγεί πως χειρίζονται τα περιστατικά. Τα παιδιά αυτά δεν θα προσληφθούν καν, θα έχουν ημερομηνία λήξης στην υπηρεσία. Προβλέπεται ένα δύσκολο καλοκαίρι για τους ασθενείς και τους διασώστες» λέει ο κ. Παπαστεργιόπουλος.

Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας, τονίζει πάντως πως όλα είναι ακόμα υπό εξέταση και δεν είναι βέβαιο πως θα εξελιχθεί η συγκεκριμένη απόφαση από το ΕΚΑΒ.

«Είμαστε εξαντλημένοι»

Τα σωματεία εργαζόμενων του ΕΚΑΒ ζητούν μονιμοποίηση των επικουρικών εργαζομένων και νέες προσλήψεις, ώστε να καλυφθούν οριστικά τα κενά και να μπορούν να βγάζουν όλες τις βάρδιες χωρίς να εξαντλούνται σε οράρια 12 ωρών. Πριν λίγες ημέρες, καθορίστηκε από το υπουργείο Υγείας η διαδικασία πρόσληψης επικουρικού προσωπικού σε νοσοκομεία και στο ΕΚΑΒ.

Ο στόλος των ασθενοφόρων βρίσκεται σε καλή κατάσταση, αλλά η ανάγκη για επιπλέον προσωπικό στο ΕΚΑΒ είναι επιτακτική, σύμφωνα με τους εργαζομένους που αναμένουν ανάσες ξεκούρασης. «Μέσα σε μια εβδομάδα μπορεί να κάνουμε 6-7 βάρδιες και ένα έχουμε ένα ρεπό. Προσωπικά έχω 130 ημέρες άδεια που την κουβαλάω από την περίοδο της πανδημίας που είχαν κοπεί όλες οι άδειες» λέει ο κ. Τερζίδης. «Μπορεί να δουλεύουμε από τις 8 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ. Δεν προλαβαίνουμε να ξεκουραστούμε. Όσο δεν έρχονται νέοι συνάδελφοι στην δουλειά, δεν μπορούμε να απαλλαχθούμε από το burnout. Είμαστε εξαντλημένοι» συμπληρώνει για τις συνθήκες εργασίας.

Όπως επισημαίνουν από τα σωματεία και τις ομοσπονδίες εργαζομένων στο ΕΚΑΒ, το προσωπικό πλέον είναι «γερασμένο» και χρειάζεται ανανέωση. «Μου χρωστάνε 90 ημέρες άδεια και 27 ρεπό, δεν ξέρω πότε και αν θα τα πάρω. Έχουμε γονατίσει και έχουμε μεγαλώσει. Εγώ είμαι 64 ετών και οι νεότεροι στην υπηρεσία μου είναι 50-55 ετών. Όταν δεν έρχεται νέο αίμα στη δουλειά, είναι δύσκολο» λέει ο Γιώργος Παλαιολόγου.

«Άλλο η σχολή, άλλο η πραγματικότητα»

Η είδηση ότι θα ενισχύσουν τα πληρώματα του ΕΚΑΒ σπουδαστές του ΙΕΚ, που δεν έχουν έρθει ξανά σε επαφή με επείγοντα περιστατικά, έχει αναστατώσει τους εργαζόμενους και αναρωτιούνται πώς θα κυλήσει φέτος το καλοκαίρι. Μιλώντας με νεαρό επικουρικό εργαζόμενο στο ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης, μας εξήγησε τους φόβους και τις σκέψεις του γι’ αυτή την απόφαση που έχει ληφθεί.

«Προτεραιότητα για εμάς είναι η ανθρώπινη ζωή. Σε μία κατάσταση έκτακτης ανάγκης υπάρχουν βασικά ερωτήματα για την απόφαση που έχει ληφθεί: θα μπορεί να ανταπεξέλθει ένας σπουδαστής στο περιστατικό; Θα είμαι εγώ μαζί με τον ασθενή και αυτός θα οδηγεί χωρίς να έχει εμπειρία πως κινείται ένα ασθενοφόρο όταν είναι επείγον το περιστατικό; Αν δεν έχει δίπλωμα ο σπουδαστής θα είναι με τον ασθενή, θα μπορεί να ανταπεξέλθει σε ανακοπή;» αναρωτιέται ο εργαζόμενος, που προτιμά να κρατήσει την ανωνυμία του. «Δεν λεμέ ότι δεν μπορούν οι σπουδαστές να δουλέψουν αλλά καλούνται να ανταποκριθούν σε κάτι που δεν έχουν ξανά δει. Μπορεί όλοι μας στα μαθήματα να διδαχθήκαμε τα ίδια, αλλά άλλο η σχολή άλλο η πραγματικότητα».

Όσο δεν μονιμοποιείται νιώθει ανασφάλεια και ο ίδιος για την ζωή του. «Συνέχεια ζω με την ανασφάλεια αυτή, δυστυχώς δεν μονιμοποιούμαστε. Υπάρχει κουρασμένο προσωπικό στο ΕΚΑΒ που είναι μεγάλης ηλικίας και συνδυασμό με τις ελλείψεις, υπάρχει ζήτημα» τονίζει.

«Περίμενα 45 λεπτά ασθενοφόρο»

Στις 20 Μαΐου ο Αβραάμ Νικολάου τραυματίστηκε σοβαρά, όταν η μηχανή του συγκρούστηκε με τζιπ στη συμβολή των οδών Σταδίου με Πλάτωνως στο Πανόραμα. Χτύπησε στο παρμπρίζ του οχήματος και εκτινάχθηκε 17 μέτρα, πέφτοντας στο οδόστρωμα όπου λιποθύμησε τέσσερις φορές. Προκλήθηκαν κατάγματα ολοκληρωτικά στο ένα του πόδι, στον καρπό του, ενώ για λίγες ημέρες σταμάτησε να λειτουργεί ο ένας του πνεύμονας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, παρά την σοβαρότητα της κατάστασής του ανέμενε 45 λεπτά ασθενοφόρο. «Ο οδηγός του τζιπ και οι κάτοικοι κάλεσαν αμέσως ασθενοφόρο αλλά έκανε 45 λεπτά να φτάσει, ενώ μίση ώρα περίμενα μέσα στο όχημα μέχρι να υπάρχει συντονισμός για το νοσοκομείο που θα με δεχθεί» καταγγέλλει στη «ΜτΚ» ο κ. Νικολάου.

Ωστόσο, το ΕΚΑΒ υποστηρίζει πως δεν υπήρξε αργοπορία καθώς το ασθενοφόρο έφτασε στο σημείο του ατυχήματος 11 λεπτά μετά την κλήση που δέχθηκε και έπειτα από 14 λεπτά έγινε η διακομιδή του τραυματία στο νοσοκομείο «Παπανικολάου», όπου νοσηλεύτηκε για 10 ημέρες, δύο εξ αυτών στην εντατική. «Υπάρχουν όλα σε βίντεο από κάμερα ασφαλείας και φαίνεται κανονικά πόση ώρα έκανε το ΕΚΑΒ να έρθει» απαντά μέσω της «ΜτΚ» ο Αβραάμ Νικολάου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09.06.2024

Με τις κλασικές -πλέον- ελλείψεις και δοκιμές θα είναι η φετινή καλοκαιρινή σεζόν για το ΕΚΑΒ στη χώρα. Ως συνήθως την καλοκαιρινή περίοδο αποδυναμώνονται τα μεγάλα αστικά κέντρα επειδή μετακινείται προσωπικό στα νησιά και τις τουριστικές περιοχές, όπου ο κόσμος τριπλασιάζεται. Ωστόσο, οι ελλείψεις προσωπικού επηρεάζουν όλη τη χώρα όλες τις περιόδους, καθώς τα κενά που αφήνουν πίσω τους οι συνταξιούχοι δεν αναπληρώνονται με μόνιμους εργαζομένους.

Την ίδια ώρα, αναμένεται η θερινή σεζόν να είναι «πειραματική», διότι θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά η απόφαση του δ.σ. του ΕΚΑΒ που αφορά τη στελέχωση πληρωμάτων με σπουδαστές του ΙΕΚ ΕΚΑΒ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την παράγραφο 8 που προστέθηκε στο άρθρο 54 του ν. 4368/2016, σε περιόδους εκτάκτων ή αυξημένων υπηρεσιακών αναγκών, κατά τις οποίες το προσωπικό του ΕΚΑΒ δεν επαρκεί για τη στελέχωση των ασθενοφόρων του, επιτρέπεται, κατ’ εξαίρεση, με απόφαση του δ.σ. του ΕΚΑΒ η στελέχωση των πληρωμάτων του να συμπληρώνεται, ανά πλήρωμα, με έναν σπουδαστή του ΙΕΚ ΕΚΑΒ που πραγματοποιεί την πρακτική άσκησή του, υπό την προϋπόθεση ότι έχει ολοκληρώσει με επιτυχία το θεωρητικό μέρος των σπουδών του.

Από τους εργαζόμενους στο ΕΚΑΒ, τα ερωτήματα είναι πολλά για το πώς θα εφαρμοστεί η συγκεκριμένη απόφαση, ενώ δεν κρύβουν το αίσθημα ανασφάλειας που τους προκαλεί για τους ίδιους αλλά κυρίως για την σωστή διαχείριση ενός κρίσιμου περιστατικού και ενός ασθενή που κινδυνεύει άμεσα να χάσει τη ζωή του. Μάλιστα, ο προβληματισμός αυτός που φέρνει επανωτές συσκέψεις και διαβουλεύσεις, ήταν και ένας από τους λόγους διαμαρτυρίας των εργαζόμενων στο ΕΚΑΒ σε συγκέντρωση στον Λευκό Πύργο.

Από Θεσσαλονίκη… Χαλκιδική

Σύμφωνα τον πρόεδρο του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας, Κοσμά Τερζίδη, φέτος το καλοκαίρι ήταν προγραμματισμένο από τα 20 ασθενοφόρα της Θεσσαλονίκης τα 8 να μεταφερθούν στη Χαλκιδική, με την πόλη να μένει μόλις με 12 για όλο το καλοκαίρι. Ωστόσο, μετά από διαβουλεύσεις κατέληξαν με τη διοίκηση του ΕΚΑΒ να μείνουν άλλα δύο ασθενοφόρα για τη Θεσσαλονίκη τους καλοκαιρινούς μήνες, ώστε να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες της υπηρεσίας.

«Είναι νωρίς και ο κόσμος δεν θα έχει φύγει διακοπές, δηλαδή η πόλη δεν αδειάζει, ώστε να λειτουργούμε εμείς με μειωμένο προσωπικό» τονίζει στη «ΜτΚ» ο κ. Τερζίδης. «Είμαστε στα όρια πριν τον… γκρεμό, πριν 5 χρονιά είχαμε 25 ασθενοφόρα, πήγαμε στα 20 λόγω συνταξιοδοτήσεων και ελλείψεων» συμπληρώνει.

Το καλοκαίρι, οι εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ μετακινούνται στις τουριστικές περιοχές με αποσπάσεις ή αντί της καλοκαιρινής άδειας πηγαίνουν να ενισχύσουν τις υπηρεσίες με αποζημίωση, εξηγεί ο γραμματέας οργανωτικού της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων ΕΚΑΒ Φίλιππος Παπαστεργιόπουλος. «Με αυτό τον τρόπο διαιωνίζεται το πρόβλημα, καθώς μαζεύονται όλες οι άδειες όταν δεν τις παίρνουν και πάνε τους καλοκαιρινούς μήνες να ενισχύσουν τουριστικούς προορισμούς. Οι ελλείψεις προσωπικού σε όλη την Ελλάδα είναι εμφανείς» σημειώνει ο κ. Παπαστεργιόπουλος.

Τον χειμώνα σε όλη την Χαλκιδική υπάρχουν 6 ασθενοφόρα και το καλοκαίρι διπλασιάζονται στα 12. Η μορφολογία του νομού και οι αποστάσεις, χαρακτηρίζουν το πολύ δύσκολο έργο του ΕΚΑΒ στη Χαλκιδική, καθώς πρέπει τα ασθενοφόρα πρέπει να βρίσκονται σε σημεία «κλειδιά» ώστε να καλύπτουν όσο περισσότερες περιοχές γίνεται στα τρία πόδια. «Αν παραλάβουμε ένα περιστατικό από τη Σκιώνη και χρειαστεί να μεταφέρουμε ασθενή στο νοσοκομείο του Πολυγύρου ή σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης, θα χρειαστεί να λείψουμε τουλάχιστον 4 ώρες, αν υπολογίσουμε και την επιστροφή. Είναι δύσκολες οι συνθήκες στη Χαλκιδική και μεγάλες οι αποστάσεις. Μη ξεχνάτε ότι ο πληθυσμός στον νομό δεκαπλασιάζεται το καλοκαίρι και εμείς απλά διπλασιαζόμαστε» τονίζει ο κ. Τερζίδης.

Πάντως, ο διασώστης του ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης και μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Προσωπικού ΕΚΑΒ Γιώργος Παλαιολόγου, τονίζει πως και οι ανάγκες της Θεσσαλονίκης κατά τους θερινούς μήνες είναι επίσης αυξημένες λόγω της υψηλής τουριστικής κίνησης. 

«Η Θεσσαλονίκη έχει 1,5 εκατ. πληθυσμό που δεν μειώνεται το καλοκαίρι, διότι έχουμε τουρίστες στην πόλη. Η ανάγκη των ασθενοφόρων είναι σε πλήρη ανάπτυξη όλο τον χρόνο, ο μειωμένος αριθμός ασθενοφόρων στην πόλη δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των πολιτών» λέει ο κ. Παλαιολόγου, δίνοντας συγκεκριμένα στοιχεία για τον αριθμό ασθενοφόρων που θα υπάρχουν το καλοκαίρι στη Θεσσαλονίκη. «Από τον Ιούνιο θα υπάρχουν 6 ασθενοφόρα για την ανατολική Θεσσαλονίκη και 6 για τη δυτική, αυτά βεβαίως καλύπτουν και τα πέριξ του αστικού ιστού. Όταν έρχεται ο Ιούνιος πάντα αντιμετωπίζουμε την ίδια κατάσταση, εμφανίζονται οι μεγάλες οι ελλείψεις» αναφέρει ο κ. Παλαιολόγου.

Μένουν ακάλυπτες ολόκληρες πόλεις

Ακόμα και τους χειμερινούς μήνες, που δεν υπάρχουν οι μετακινήσεις σε τουριστικές περιοχές, υπάρχουν πόλεις που κάποιες ημέρες μένουν χωρίς ασθενοφόρα και καλύπτονται από όμορες περιοχές, σύμφωνα με τον γραμματέα οργανωτικού της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων ΕΚΑΒ Φίλιππο Παπαστεργιόπουλο.

«Ενδεικτικά στον νομό Ημαθίας, όπου εργάζομαι, η Αλεξάνδρεια έχει πέντε βάρδιες την εβδομάδα. Όλες οι άλλες βάρδιες καλύπτονται από τη Βέροια και από όποια άλλη κοντινή περιοχή υπάρχει διαθέσιμο ασθενοφόρο. Αυτό συμβαίνει από το 2011. Παρόμοιες καταστάσεις και μετακινήσεις βλέπουμε συχνά στη Φλώρινα και την Καστοριά» τονίζει ο κ. Παπαστεργιόπουλος.

Όπως λέει ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας Κοσμάς Τερζίδης, ελλείψεις παρουσιάζονται σχεδόν παντού. «Έχουμε μεγάλες ελλείψεις προσωπικού σε Κατερίνη, Κιλκίς, Έδεσσα, Γιαννιτσά και σε άλλες πολλές περιοχές. Στη Θεσσαλονίκη έγιναν 8 προσλήψεις μόνιμου προσωπικού τα τελευταία δέκα χρόνια, ενώ συνταξιοδοτήθηκαν 100. Καταλαβαίνεται πως δημιουργούνται τα κενά» σημειώνει ο κ. Τερζίδης.

Αντιδράσεις και ανασφάλεια για τους σπουδαστές στα πληρώματα

Οι ζυμώσεις και οι συσκέψεις είναι συνεχείς μετά την απόφαση της διοίκηση του ΕΚΑΒ για στελέχωση των πληρωμάτων των ασθενοφόρων με σπουδαστές που δεν βρίσκονται καν στο τελευταίο εξάμηνο σπουδών τους. Εργαζόμενοι στου ΕΚΑΒ αντιδρούν για τη συγκεκριμένη απόφαση και δηλώνουν ότι θα υπάρχει ανασφάλεια στη διαχείριση περιστατικών καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.

«Κανονικά πρέπει να τελειώνουν τις σπουδές τους, να κάνουν την πρακτική τους που είναι 120 βάρδιες στο πλευρό δύο εργαζομένων, να βγάζουν άδεια και να δουλεύουν. Τώρα, αυτό που πάνε να κάνουν είναι ελλιπής και μία πρόχειρη λύση στα κενά του συστήματος, την ώρα που 2.500 απόφοιτοι περιμένουν να προσληφθούν» αναφέρει ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας Κοσμάς Τερζίδης. «Αναρωτιόμαστε αν θα μπορέσουν να προσφέρουν αυτά τα παιδιά στην υπηρεσία και δεν ξέρουμε νομικά αν είναι καλυμμένοι. Καλυτέρα να έχεις απόφοιτο διασώστη παρά έναν μαθητευόμενο. Σε λίγο θα λένε από το πρώτο εξάμηνο σπουδών να στελεχώνουν πληρώματα. Από τη θεωρία στην πράξη διαφέρει πολύ στη δική μας δουλειά. Πρέπει πρώτα να κάνουν την πρακτική τους δίπλα σε έμπειρα στελέχη, για να δουν κιόλας αν αντέχουν αυτό το επάγγελμα που είναι ψυχοφθόρο» τονίζει ο κ. Τερζίδης.

Το πλήρωμα του ΕΚΑΒ συνήθως στελεχώνεται από δύο άτομα, που το ένα είναι και οδηγός του ασθενοφόρου. Η απόφαση του ΕΚΑΒ, προβλέπει οι σπουδαστές να αποτελούν το ένα από τα δύο άτομα του πληρώματος και όχι να βρίσκονται ως τρίτο άτομο στο ασθενοφόρο για να βοηθούν. Δηλαδή θα είναι είτε οι οδηγοί είτε αυτοί που θα βρίσκονται μαζί με τον ασθενή στο πίσω μέρος. «Φυσικά και δεν είναι ασφαλές αυτό» λέει ο διασώστης Γιώργος Παλαιολόγου «ούτε για τους σπουδαστές, που δεν ξέρουμε αν θα είναι ασφαλισμένοι, αλλά ούτε για τους πολίτες. Όταν είσαι νέος και σπουδαστής δεν έχεις την γνώση και την εμπειρία για τη διαχείριση έκτακτων περιστατικών. Εμείς έχουμε μάθει να μιλάμε με τα μάτια, γιατί όλα γίνονται μέσα σε δευτερόλεπτα. Μιλάμε για την ανθρώπινή ζωή και για ανθρώπους που πάσχουν. Μία λάθος κίνηση μπορεί να αφήσει έναν άνθρωπο ανάπηρο».

«Είμαστε αντίθετοι σε αυτό. Δεν είναι λύση, πρέπει να γίνουν μόνιμες προσλήψεις» λέει ο Φίλλιπος Παπαστεργιόπουλος και εξηγεί τους λόγους που θα δυσκολευτούν στα πληρώματα με τους σπουδαστές. «Αντί να είναι ο σπουδαστής το τρίτο άτομο στο πλήρωμα θα είναι κανονικά ο δεύτερος διασώστης. Θα πρέπει ο εμπειρότερος συνεχώς να του εξηγεί πως χειρίζονται τα περιστατικά. Τα παιδιά αυτά δεν θα προσληφθούν καν, θα έχουν ημερομηνία λήξης στην υπηρεσία. Προβλέπεται ένα δύσκολο καλοκαίρι για τους ασθενείς και τους διασώστες» λέει ο κ. Παπαστεργιόπουλος.

Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Κεντρικής Μακεδονίας, τονίζει πάντως πως όλα είναι ακόμα υπό εξέταση και δεν είναι βέβαιο πως θα εξελιχθεί η συγκεκριμένη απόφαση από το ΕΚΑΒ.

«Είμαστε εξαντλημένοι»

Τα σωματεία εργαζόμενων του ΕΚΑΒ ζητούν μονιμοποίηση των επικουρικών εργαζομένων και νέες προσλήψεις, ώστε να καλυφθούν οριστικά τα κενά και να μπορούν να βγάζουν όλες τις βάρδιες χωρίς να εξαντλούνται σε οράρια 12 ωρών. Πριν λίγες ημέρες, καθορίστηκε από το υπουργείο Υγείας η διαδικασία πρόσληψης επικουρικού προσωπικού σε νοσοκομεία και στο ΕΚΑΒ.

Ο στόλος των ασθενοφόρων βρίσκεται σε καλή κατάσταση, αλλά η ανάγκη για επιπλέον προσωπικό στο ΕΚΑΒ είναι επιτακτική, σύμφωνα με τους εργαζομένους που αναμένουν ανάσες ξεκούρασης. «Μέσα σε μια εβδομάδα μπορεί να κάνουμε 6-7 βάρδιες και ένα έχουμε ένα ρεπό. Προσωπικά έχω 130 ημέρες άδεια που την κουβαλάω από την περίοδο της πανδημίας που είχαν κοπεί όλες οι άδειες» λέει ο κ. Τερζίδης. «Μπορεί να δουλεύουμε από τις 8 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ. Δεν προλαβαίνουμε να ξεκουραστούμε. Όσο δεν έρχονται νέοι συνάδελφοι στην δουλειά, δεν μπορούμε να απαλλαχθούμε από το burnout. Είμαστε εξαντλημένοι» συμπληρώνει για τις συνθήκες εργασίας.

Όπως επισημαίνουν από τα σωματεία και τις ομοσπονδίες εργαζομένων στο ΕΚΑΒ, το προσωπικό πλέον είναι «γερασμένο» και χρειάζεται ανανέωση. «Μου χρωστάνε 90 ημέρες άδεια και 27 ρεπό, δεν ξέρω πότε και αν θα τα πάρω. Έχουμε γονατίσει και έχουμε μεγαλώσει. Εγώ είμαι 64 ετών και οι νεότεροι στην υπηρεσία μου είναι 50-55 ετών. Όταν δεν έρχεται νέο αίμα στη δουλειά, είναι δύσκολο» λέει ο Γιώργος Παλαιολόγου.

«Άλλο η σχολή, άλλο η πραγματικότητα»

Η είδηση ότι θα ενισχύσουν τα πληρώματα του ΕΚΑΒ σπουδαστές του ΙΕΚ, που δεν έχουν έρθει ξανά σε επαφή με επείγοντα περιστατικά, έχει αναστατώσει τους εργαζόμενους και αναρωτιούνται πώς θα κυλήσει φέτος το καλοκαίρι. Μιλώντας με νεαρό επικουρικό εργαζόμενο στο ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης, μας εξήγησε τους φόβους και τις σκέψεις του γι’ αυτή την απόφαση που έχει ληφθεί.

«Προτεραιότητα για εμάς είναι η ανθρώπινη ζωή. Σε μία κατάσταση έκτακτης ανάγκης υπάρχουν βασικά ερωτήματα για την απόφαση που έχει ληφθεί: θα μπορεί να ανταπεξέλθει ένας σπουδαστής στο περιστατικό; Θα είμαι εγώ μαζί με τον ασθενή και αυτός θα οδηγεί χωρίς να έχει εμπειρία πως κινείται ένα ασθενοφόρο όταν είναι επείγον το περιστατικό; Αν δεν έχει δίπλωμα ο σπουδαστής θα είναι με τον ασθενή, θα μπορεί να ανταπεξέλθει σε ανακοπή;» αναρωτιέται ο εργαζόμενος, που προτιμά να κρατήσει την ανωνυμία του. «Δεν λεμέ ότι δεν μπορούν οι σπουδαστές να δουλέψουν αλλά καλούνται να ανταποκριθούν σε κάτι που δεν έχουν ξανά δει. Μπορεί όλοι μας στα μαθήματα να διδαχθήκαμε τα ίδια, αλλά άλλο η σχολή άλλο η πραγματικότητα».

Όσο δεν μονιμοποιείται νιώθει ανασφάλεια και ο ίδιος για την ζωή του. «Συνέχεια ζω με την ανασφάλεια αυτή, δυστυχώς δεν μονιμοποιούμαστε. Υπάρχει κουρασμένο προσωπικό στο ΕΚΑΒ που είναι μεγάλης ηλικίας και συνδυασμό με τις ελλείψεις, υπάρχει ζήτημα» τονίζει.

«Περίμενα 45 λεπτά ασθενοφόρο»

Στις 20 Μαΐου ο Αβραάμ Νικολάου τραυματίστηκε σοβαρά, όταν η μηχανή του συγκρούστηκε με τζιπ στη συμβολή των οδών Σταδίου με Πλάτωνως στο Πανόραμα. Χτύπησε στο παρμπρίζ του οχήματος και εκτινάχθηκε 17 μέτρα, πέφτοντας στο οδόστρωμα όπου λιποθύμησε τέσσερις φορές. Προκλήθηκαν κατάγματα ολοκληρωτικά στο ένα του πόδι, στον καρπό του, ενώ για λίγες ημέρες σταμάτησε να λειτουργεί ο ένας του πνεύμονας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, παρά την σοβαρότητα της κατάστασής του ανέμενε 45 λεπτά ασθενοφόρο. «Ο οδηγός του τζιπ και οι κάτοικοι κάλεσαν αμέσως ασθενοφόρο αλλά έκανε 45 λεπτά να φτάσει, ενώ μίση ώρα περίμενα μέσα στο όχημα μέχρι να υπάρχει συντονισμός για το νοσοκομείο που θα με δεχθεί» καταγγέλλει στη «ΜτΚ» ο κ. Νικολάου.

Ωστόσο, το ΕΚΑΒ υποστηρίζει πως δεν υπήρξε αργοπορία καθώς το ασθενοφόρο έφτασε στο σημείο του ατυχήματος 11 λεπτά μετά την κλήση που δέχθηκε και έπειτα από 14 λεπτά έγινε η διακομιδή του τραυματία στο νοσοκομείο «Παπανικολάου», όπου νοσηλεύτηκε για 10 ημέρες, δύο εξ αυτών στην εντατική. «Υπάρχουν όλα σε βίντεο από κάμερα ασφαλείας και φαίνεται κανονικά πόση ώρα έκανε το ΕΚΑΒ να έρθει» απαντά μέσω της «ΜτΚ» ο Αβραάμ Νικολάου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09.06.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία