Το ελληνικό σινεμά πήρε… φόρα
13/06/2024 07:00
13/06/2024 07:00
Μεγάλη είναι η άνθιση του ελληνικού κινηματογραφικού προϊόντος τα τελευταία χρόνια, με πολλές εγχώριες παραγωγές να «σπάνε ταμεία» και να κερδίζουν βραβεία τόσο σε Ελλάδα όσο και εξωτερικό. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της πολυβραβρευμένης «Φόνισσας» της Εύας Νάθενα η οποία «τερμάτισε» πρώτη στο ελληνικό box office την περασμένη σεζόν ξεπερνώντας τα 400.000 εισιτήρια ενώ υψηλές ήταν οι «πτήσεις» και για τις ταινίες «Καπετάν Μιχάλης» του Κώστα Χαραλάμπους και «Κουραμπιέδες από Χιόνι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Τσιμιτσέλη. Το ελληνικό σινεμά φαίνεται να βρίσκεται σε μία από τις καλύτερες φάσεις του και πολλοί παράγοντες συμβάλλουν σε αυτό.
Το αυξημένο ενδιαφέρον
«Η άνθηση των ελληνικών ταινιών προκύπτει από το αυξημένο ενδιαφέρον των θεατών, που στα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρχε» σημειώνει στη «ΜτΚ» η Αλεξάνδρα Ακανθοπούλου, πρόεδρος της Ένωσης Κινηματογραφιστών Βορείου Ελλάδος. Όπως εξηγεί, μεγάλο ρόλο στην αύξηση του ενδιαφέροντος του κοινού έπαιξε το Όσκαρ που έχει πάρει ο Γιώργος Λάνθιμος γιατί ανέδειξε το ελληνικό σινεμά διεθνώς αλλά και εγχώρια, καθώς «έκανε τον κόσμο να ενδιαφερθεί και να δώσει ευκαιρία στον ελληνικό κινηματογράφο».
Τονίζει επίσης την παρουσία του ελληνικού σινεμά στις Κάννες, ενώ σημειώνει πως το αυξημένο ενδιαφέρον για το ελληνικό κινηματογραφικό προϊόν επιβεβαιώνεται και μέσω του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αφού και οι δύο διοργανώσεις φέτος είχαν περισσότερο κόσμο από το αναμενόμενο. «Αυτό σημαίνει πως υπάρχει έντονο ενδιαφέρον ανθρώπων εκτός του κλάδου» προσθέτει.
Σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ οι συμμετοχές και οι βραβεύσεις ελληνικών ταινιών είναι διαρκείς
Από την πλευρά της, η Έφη Σαρρή, διευθύντρια τμήματος προώθησης Hellas Film σημειώνει πως φέτος, οι προαναφερθείσες τρεις ελληνικές ταινίες που κυκλοφόρησαν τα Χριστούγεννα ήταν οι πιο εμπορικές της χρονιάς ενώ άλλες, λιγότερο εμπορικές, διέπρεψαν στα φεστιβάλ του εξωτερικού και πήγαν επίσης πολύ καλά στις αίθουσες.
Η κ. Σαρρή σημειώνει επίσης πως τα τελευταία χρόνια για διανομή επιλέγονται και ελληνικά ντοκιμαντέρ το οποίο είναι «πάρα πολύ ενθαρρυντικό» καθώς «αυτή τη στιγμή η Ελλάδα παράγει πολλά σε αριθμό ντοκιμαντέρ και με πολύ καλή ποιότητα, τα οποία ταξιδεύουν στα φεστιβάλ του κόσμου και έχουν μεγάλη ανταπόκριση στις αίθουσες, όλο τον χειμώνα βοήθησαν πολύ τη διανομή».
Σε ό,τι αφορά τους θερινούς κινηματογράφους, η κ. Σαρρή εξηγεί πως φέτος αναμένουμε πολλές ελληνικές πρεμιέρες και νομίζω και εκεί θα τα πάμε πολύ καλά καθώς πρόκειται για ταινίες που απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες και τα γούστα» σημειώνει.
Σε ό,τι αφορά τους παράγοντες της άνθησης των ελληνικού σινεμά, η κ. Σαρρή επισημαίνει πως αυτοί είναι πολλοί, αλλά δεν συγκαταλέγει τον Γιώργο Λάνθιμο ανάμεσά τους καθώς ο ίδιος πλέον, δυστυχώς, δεν κάνει ελληνικές ταινίες.«Ο νούμερο ένα παράγοντας είναι αυτό που λέμε να ‘χτίζεις το κοινό’. Γίνεται μία πολύ μεγάλη προσπάθεια τόσο από τους διανομείς όσο και από τους αιθουσάρχες στο να επικοινωνήσουν με διαφορετικούς και ποικίλους τρόπους τις ταινίες και αυτό έχει ανταπόκριση. Ειδικά στις ελληνικές ταινίες όλες οι αίθουσες προσπαθούν να προσκαλούν κάποιον συντελεστή για συζήτηση, κάτι που προσελκύει το κοινό.
Έχει αλλάξει η αντίληψη και των αιθουσαρχών και των διανομέων και νομίζω ότι τα αποτελέσματα θα τους βοηθήσουν να το κάνουν όλο και καλύτερα. Φέτος είχαμε επίσης στο 77ο Φεστιβάλ των Καννών τέσσερις ταινίες, κάτι που είχε να συμβεί πολλά χρόνια στα ελληνικά δεδομένα και αυτό από μόνο του δείχνει πόσο μεγάλη φόρα έχει πάρει το ελληνικό σινεμά και ότι τα πράγματα μόνο καλύτερα μπορούν να πάνε.
Μάλιστα η μικρού μήκους ταινία του Νίκου Κολιούκου πήρε το βραβείο στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα La Cinef, μια σημαντική διάκριση. Σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ οι συμμετοχές και οι βραβεύσεις ελληνικών ταινιών είναι διαρκείς, και αυτό κάτι σημαίνει αυτό για μια πολύ μικρή χώρα κινηματογραφικά, με μια μικρή κινηματογραφική βιομηχανία να προσελκύει το ενδιαφέρον των ξένων μεγάλων φεστιβάλ. Κάτι βλέπουν εδώ, υπάρχει πολύ ταλέντο. Επιπλέον, φέτος το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου διοργάνωσε και την Ημέρα Ελληνικού Κινηματογράφου όπου ήταν μια μέρα με μειωμένο εισιτήριο για τις ελληνικές ταινίες των τελευταίων ετών σε μια προσπάθεια να προωθήσουμε το ελληνικό σινεμά αλλά και να ξαναφέρουμε τον κόσμο στον κινηματογράφο» αναφέρει.
Σημειώνει επίσης πως μετά την πολύ μεγάλη πτώση παγκοσμίως στον κινηματογράφο επί κορονοϊού, όταν άνοιξαν ξανά οι αίθουσες τον πρώτο χρόνο ήταν πολύ χαμηλά τα νούμερα σε όλο τον κόσμο, γεγονός που αλλάζει τα τελευταία χρόνια. «Βλέπουμε με πολύ μεγάλη χαρά τον τελευταίο χρόνο και λόγω της πολύς καλής ποιότητας των ταινιών, ελληνικών και ξένων, ότι ο κόσμος γυρνά ξανά στα σινεμά. Τα τελευταία δύο καλοκαίρια ειδικά τα θερινά σινεμά είχαν πάει πάρα πολύ καλά και απ’ ό,τι φαίνεται παρότι μόλις άρχισε η λειτουργία των περισσότερων πηγαίνουν ήδη πάρα πολύ καλά. Βλέπουμε sold out προβολές ακόμα και τις καθημερινές. Ήταν αναμενόμενο ότι μετά από μία τόσο μεγάλη πτώση ο κόσμος ήθελε τον χρόνο του αλλά επέστρεψε στις κινηματογραφικές αίθουσες» σημειώνει. «Τα νούμερα αυξάνονται παντού στα σινεμά και γνωρίζοντας ότι έρχονται πολύ καλές ελληνικές ταινίες τα επόμενα χρόνια είμαι πολύ αισιόδοξη.
«Το ελληνικό σινεμά είναι αυτό που θα σώσει το σινεμά στην Ελλάδα»
«Ο ελληνικός κινηματογράφος είναι βασικό κομμάτι για την αύξηση των εισιτηρίων στις αίθουσες» τονίζει στη «ΜτΚ» ο Γιάννης Ζαφειρίου, υπεύθυνος κινηματογράφων Κολοσσαίον και Ελληνίς. «Αν παρατηρήσετε αντίστοιχες χώρες με την Ελλάδα που έχουν μεγάλη άνθηση στον κινηματογράφο και κόβουν πολλά εισιτήρια είναι αυτές που έχουν και τοπικό προϊόν, όπως η Γαλλία, η Ισπανία, ακόμα και η Τουρκία. Αυτό συμβαίνει γιατί τα τοπικά προϊόντα μιλούν την ίδια γλώσσα και αγγίζουν απευθείας τους ανθρώπους. Είναι πολύ πιο εύκολο κάποιος να ταυτιστεί με τον πολιτισμό, τα προβλήματα και την καθημερινότητα της ταινίας, πιο εύκολα μιλάει στη ψυχή μου» λέει χαρακτηριστικά.
Όπως σημειώνει η αύξηση του ενδιαφέροντος για τις ελληνικές ταινίες είχε ξεκινήσει και πριν τον κορονοϊό. Τώρα η στροφή αυτή γίνεται ξανά και το ελληνικό σινεμά κάνει πολύ περισσότερες sold out προβολές σε σύγκριση με το ξένο. «Οι αμερικάνικες ταινίες απευθύνονται σε συγκεκριμένο κοινό που βλέπει σινεμά. Η ελληνική παραγωγή απευθύνεται και σε κόσμο που δεν έρχεται συχνά στον κινηματογράφο καθώς η γκάμα που καλύπτει είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που θα κάλυπτε οποιοδήποτε άλλο σινεμά εκτός συνόρων.
Όταν οι ταινίες είναι καλές, αυξάνονται πολύ τα εισιτήρια, έρχονται άνθρωποι που είχαν να έρθουν χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι το έχουν μεγάλη ανάγκη οι αίθουσες και όσοι δουλεύουν γύρω από το σινεμά. Με τις ελληνικές ταινίες οι αίθουσες γεμίζουν ενώ ρόλο έπαιξε και ο Γιώργος Λάνθιμος ως Έλληνας δημιουργός, παρόλο που δε κάνει ελληνικές ταινίες. Πλέον οι εταιρίες διανομής και παραγωγής αντιλαμβάνονται ότι χρειαζόμαστε τις ελληνικές ταινίες για να γυρίσει ο κόσμος στον κινηματογράφο και να αυξηθούν τα εισιτήρια. Το ελληνικό σινεμά είναι αυτό που θα σώσει το σινεμά στην Ελλάδα» καταλήγει.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09.06.2024Μεγάλη είναι η άνθιση του ελληνικού κινηματογραφικού προϊόντος τα τελευταία χρόνια, με πολλές εγχώριες παραγωγές να «σπάνε ταμεία» και να κερδίζουν βραβεία τόσο σε Ελλάδα όσο και εξωτερικό. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της πολυβραβρευμένης «Φόνισσας» της Εύας Νάθενα η οποία «τερμάτισε» πρώτη στο ελληνικό box office την περασμένη σεζόν ξεπερνώντας τα 400.000 εισιτήρια ενώ υψηλές ήταν οι «πτήσεις» και για τις ταινίες «Καπετάν Μιχάλης» του Κώστα Χαραλάμπους και «Κουραμπιέδες από Χιόνι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Τσιμιτσέλη. Το ελληνικό σινεμά φαίνεται να βρίσκεται σε μία από τις καλύτερες φάσεις του και πολλοί παράγοντες συμβάλλουν σε αυτό.
Το αυξημένο ενδιαφέρον
«Η άνθηση των ελληνικών ταινιών προκύπτει από το αυξημένο ενδιαφέρον των θεατών, που στα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρχε» σημειώνει στη «ΜτΚ» η Αλεξάνδρα Ακανθοπούλου, πρόεδρος της Ένωσης Κινηματογραφιστών Βορείου Ελλάδος. Όπως εξηγεί, μεγάλο ρόλο στην αύξηση του ενδιαφέροντος του κοινού έπαιξε το Όσκαρ που έχει πάρει ο Γιώργος Λάνθιμος γιατί ανέδειξε το ελληνικό σινεμά διεθνώς αλλά και εγχώρια, καθώς «έκανε τον κόσμο να ενδιαφερθεί και να δώσει ευκαιρία στον ελληνικό κινηματογράφο».
Τονίζει επίσης την παρουσία του ελληνικού σινεμά στις Κάννες, ενώ σημειώνει πως το αυξημένο ενδιαφέρον για το ελληνικό κινηματογραφικό προϊόν επιβεβαιώνεται και μέσω του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αφού και οι δύο διοργανώσεις φέτος είχαν περισσότερο κόσμο από το αναμενόμενο. «Αυτό σημαίνει πως υπάρχει έντονο ενδιαφέρον ανθρώπων εκτός του κλάδου» προσθέτει.
Σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ οι συμμετοχές και οι βραβεύσεις ελληνικών ταινιών είναι διαρκείς
Από την πλευρά της, η Έφη Σαρρή, διευθύντρια τμήματος προώθησης Hellas Film σημειώνει πως φέτος, οι προαναφερθείσες τρεις ελληνικές ταινίες που κυκλοφόρησαν τα Χριστούγεννα ήταν οι πιο εμπορικές της χρονιάς ενώ άλλες, λιγότερο εμπορικές, διέπρεψαν στα φεστιβάλ του εξωτερικού και πήγαν επίσης πολύ καλά στις αίθουσες.
Η κ. Σαρρή σημειώνει επίσης πως τα τελευταία χρόνια για διανομή επιλέγονται και ελληνικά ντοκιμαντέρ το οποίο είναι «πάρα πολύ ενθαρρυντικό» καθώς «αυτή τη στιγμή η Ελλάδα παράγει πολλά σε αριθμό ντοκιμαντέρ και με πολύ καλή ποιότητα, τα οποία ταξιδεύουν στα φεστιβάλ του κόσμου και έχουν μεγάλη ανταπόκριση στις αίθουσες, όλο τον χειμώνα βοήθησαν πολύ τη διανομή».
Σε ό,τι αφορά τους θερινούς κινηματογράφους, η κ. Σαρρή εξηγεί πως φέτος αναμένουμε πολλές ελληνικές πρεμιέρες και νομίζω και εκεί θα τα πάμε πολύ καλά καθώς πρόκειται για ταινίες που απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες και τα γούστα» σημειώνει.
Σε ό,τι αφορά τους παράγοντες της άνθησης των ελληνικού σινεμά, η κ. Σαρρή επισημαίνει πως αυτοί είναι πολλοί, αλλά δεν συγκαταλέγει τον Γιώργο Λάνθιμο ανάμεσά τους καθώς ο ίδιος πλέον, δυστυχώς, δεν κάνει ελληνικές ταινίες.«Ο νούμερο ένα παράγοντας είναι αυτό που λέμε να ‘χτίζεις το κοινό’. Γίνεται μία πολύ μεγάλη προσπάθεια τόσο από τους διανομείς όσο και από τους αιθουσάρχες στο να επικοινωνήσουν με διαφορετικούς και ποικίλους τρόπους τις ταινίες και αυτό έχει ανταπόκριση. Ειδικά στις ελληνικές ταινίες όλες οι αίθουσες προσπαθούν να προσκαλούν κάποιον συντελεστή για συζήτηση, κάτι που προσελκύει το κοινό.
Έχει αλλάξει η αντίληψη και των αιθουσαρχών και των διανομέων και νομίζω ότι τα αποτελέσματα θα τους βοηθήσουν να το κάνουν όλο και καλύτερα. Φέτος είχαμε επίσης στο 77ο Φεστιβάλ των Καννών τέσσερις ταινίες, κάτι που είχε να συμβεί πολλά χρόνια στα ελληνικά δεδομένα και αυτό από μόνο του δείχνει πόσο μεγάλη φόρα έχει πάρει το ελληνικό σινεμά και ότι τα πράγματα μόνο καλύτερα μπορούν να πάνε.
Μάλιστα η μικρού μήκους ταινία του Νίκου Κολιούκου πήρε το βραβείο στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα La Cinef, μια σημαντική διάκριση. Σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ οι συμμετοχές και οι βραβεύσεις ελληνικών ταινιών είναι διαρκείς, και αυτό κάτι σημαίνει αυτό για μια πολύ μικρή χώρα κινηματογραφικά, με μια μικρή κινηματογραφική βιομηχανία να προσελκύει το ενδιαφέρον των ξένων μεγάλων φεστιβάλ. Κάτι βλέπουν εδώ, υπάρχει πολύ ταλέντο. Επιπλέον, φέτος το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου διοργάνωσε και την Ημέρα Ελληνικού Κινηματογράφου όπου ήταν μια μέρα με μειωμένο εισιτήριο για τις ελληνικές ταινίες των τελευταίων ετών σε μια προσπάθεια να προωθήσουμε το ελληνικό σινεμά αλλά και να ξαναφέρουμε τον κόσμο στον κινηματογράφο» αναφέρει.
Σημειώνει επίσης πως μετά την πολύ μεγάλη πτώση παγκοσμίως στον κινηματογράφο επί κορονοϊού, όταν άνοιξαν ξανά οι αίθουσες τον πρώτο χρόνο ήταν πολύ χαμηλά τα νούμερα σε όλο τον κόσμο, γεγονός που αλλάζει τα τελευταία χρόνια. «Βλέπουμε με πολύ μεγάλη χαρά τον τελευταίο χρόνο και λόγω της πολύς καλής ποιότητας των ταινιών, ελληνικών και ξένων, ότι ο κόσμος γυρνά ξανά στα σινεμά. Τα τελευταία δύο καλοκαίρια ειδικά τα θερινά σινεμά είχαν πάει πάρα πολύ καλά και απ’ ό,τι φαίνεται παρότι μόλις άρχισε η λειτουργία των περισσότερων πηγαίνουν ήδη πάρα πολύ καλά. Βλέπουμε sold out προβολές ακόμα και τις καθημερινές. Ήταν αναμενόμενο ότι μετά από μία τόσο μεγάλη πτώση ο κόσμος ήθελε τον χρόνο του αλλά επέστρεψε στις κινηματογραφικές αίθουσες» σημειώνει. «Τα νούμερα αυξάνονται παντού στα σινεμά και γνωρίζοντας ότι έρχονται πολύ καλές ελληνικές ταινίες τα επόμενα χρόνια είμαι πολύ αισιόδοξη.
«Το ελληνικό σινεμά είναι αυτό που θα σώσει το σινεμά στην Ελλάδα»
«Ο ελληνικός κινηματογράφος είναι βασικό κομμάτι για την αύξηση των εισιτηρίων στις αίθουσες» τονίζει στη «ΜτΚ» ο Γιάννης Ζαφειρίου, υπεύθυνος κινηματογράφων Κολοσσαίον και Ελληνίς. «Αν παρατηρήσετε αντίστοιχες χώρες με την Ελλάδα που έχουν μεγάλη άνθηση στον κινηματογράφο και κόβουν πολλά εισιτήρια είναι αυτές που έχουν και τοπικό προϊόν, όπως η Γαλλία, η Ισπανία, ακόμα και η Τουρκία. Αυτό συμβαίνει γιατί τα τοπικά προϊόντα μιλούν την ίδια γλώσσα και αγγίζουν απευθείας τους ανθρώπους. Είναι πολύ πιο εύκολο κάποιος να ταυτιστεί με τον πολιτισμό, τα προβλήματα και την καθημερινότητα της ταινίας, πιο εύκολα μιλάει στη ψυχή μου» λέει χαρακτηριστικά.
Όπως σημειώνει η αύξηση του ενδιαφέροντος για τις ελληνικές ταινίες είχε ξεκινήσει και πριν τον κορονοϊό. Τώρα η στροφή αυτή γίνεται ξανά και το ελληνικό σινεμά κάνει πολύ περισσότερες sold out προβολές σε σύγκριση με το ξένο. «Οι αμερικάνικες ταινίες απευθύνονται σε συγκεκριμένο κοινό που βλέπει σινεμά. Η ελληνική παραγωγή απευθύνεται και σε κόσμο που δεν έρχεται συχνά στον κινηματογράφο καθώς η γκάμα που καλύπτει είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που θα κάλυπτε οποιοδήποτε άλλο σινεμά εκτός συνόρων.
Όταν οι ταινίες είναι καλές, αυξάνονται πολύ τα εισιτήρια, έρχονται άνθρωποι που είχαν να έρθουν χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι το έχουν μεγάλη ανάγκη οι αίθουσες και όσοι δουλεύουν γύρω από το σινεμά. Με τις ελληνικές ταινίες οι αίθουσες γεμίζουν ενώ ρόλο έπαιξε και ο Γιώργος Λάνθιμος ως Έλληνας δημιουργός, παρόλο που δε κάνει ελληνικές ταινίες. Πλέον οι εταιρίες διανομής και παραγωγής αντιλαμβάνονται ότι χρειαζόμαστε τις ελληνικές ταινίες για να γυρίσει ο κόσμος στον κινηματογράφο και να αυξηθούν τα εισιτήρια. Το ελληνικό σινεμά είναι αυτό που θα σώσει το σινεμά στην Ελλάδα» καταλήγει.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09.06.2024
ΣΧΟΛΙΑ