ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ο «Αμαζόνιος» της πόλης ξαναγεννιέται και γίνεται εμπειρία

Το Δυτικό Παράκτιο Μέτωπο της Θεσσαλονίκης βγαίνει από την εγκατάλειψη με παρεμβάσεις που προωθεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

 19/06/2024 07:00

Ο «Αμαζόνιος» της πόλης ξαναγεννιέται και γίνεται εμπειρία
Λιμνοθάλασσα Καλοχωρίου.

Φανή Σοβιτσλή

Θεωρείται μία από τις πλέον υποβαθμισμένες περιοχές της Θεσσαλονίκης, ο «βάλτος» της πόλης, καθώς είχε εγκαταλειφθεί για χρόνια, ενώ αποτελούσε εστία ρύπανσης και μόλυνσης εξαιτίας των πρώην βυρσοδεψείων, των λυμάτων στο ρέμα του Δενδροποτάμου που κατέληγαν στη λιμνοθάλασσα Καλοχωρίου και τον Θερμαϊκό κόλπο.

Σήμερα όμως η περιοχή αλλάζει, αναβαθμίζεται και ξαναγεννιέται χάρτη στην πρωτοβουλία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας να προχωρήσει σε μία σειρά γενναίων παρεμβάσεων, αξιοποιώντας στο έπακρο το μοναδικό φυσικό πλούτο, όπως τη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου, τα δεκάδες είδη σπάνιων πουλιών, τις καλύβες των μυδοκαλλιεργητών και το Εθνικό Πάρκο του Γαλλικού ποταμού.

Ο σχεδιασμός της Περιφέρειας για τη «Δυτική Όχθη» της Θεσσαλονίκης είναι φιλόδοξος και στοχεύει να προσελκύσει τους κατοίκους και τους επισκέπτες, διαμορφώνοντας δρόμους και περιπατητικές διαδρομές, και εγκαθιστώντας μία μίνι θαλάσσια συγκοινωνία που θα μεταφέρει τον κόσμο μέσα σε 7 λεπτά από την πλατεία Ελευθερίας στο Καλοχώρι.

Το όραμα της Περιφέρειας αναμένεται να πάρει σύντομα «σάρκα και οστά», καθώς όπως γνωστοποίησε ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Κώστας Γιουτίκας, μιλώντας στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του προγράμματος «Κεντρική Μακεδονία 2021-2027» αναζητούνται χρηματοδοτικά εργαλεία γιατί, όπως είπε, «το όραμά μας θα γίνει και θα αποτελέσει εμπειρία επί τέσσερα».

Με ένα καραβάκι στο Καλοχώρι

Στην ουσία, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προωθεί τέσσερα νέα έργα, μέσα από τα οποία κάτοικοι και επισκέπτες στη Θεσσαλονίκη θα βιώσουν στην περιοχή του δυτικού παράκτιου μετώπου της Θεσσαλονίκης μία ξεχωριστή και διαφορετική εμπειρία.

1.Χωροθέτηση στάσης της θαλάσσιας συγκοινωνίας: Ένα καραβάκι που θα λειτουργήσει ως θαλάσσια συγκοινωνία, μεταφέροντας τον επισκέπτη μέσα σε 7 λεπτά από την πλατεία Ελευθερίας στην αποκατεστημένη, περιβαλλοντικά, περιοχή του Καλοχωρίου. «Η αρχική σκέψη ήταν πως θα ήταν ωραίο ένα επισκέπτης που θα έρθει σε αυτή την περιοχή, η οποία είναι όμορφη και πράσινη δίπλα στη θάλασσα να ζήσει μία άλλη εμπειρία. Μετρήσαμε και χρονομετρήσαμε ότι με το καραβάκι από την πλατεία ελευθερίας σε 7 λεπτά βρίσκεσαι στην αποκατεστημένη περιοχή του Καλοχωρίου» υπογράμμισε ο κ. Γιουτίκας, γνωστοποιώντας ότι η ΠΚΜ βρίσκεται στη διαδικασία να αδειοδοτήσει μία στάση θαλάσσιας συγκοινωνίας που θα λειτουργήσει και σαν ανοιχτό καταφύγιο για τους ψαράδες της περιοχής. Σημείωσε μάλιστα ότι για την προτεινόμενη στάση υπάρχει ώριμη μελέτη και πως αυτό το διάστημα ετοιμάζεται περιβαλλοντική αδειοδότηση για να ενταχθεί το έργο της στάσης για τη θαλάσσια συγκοινωνία σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο.

2. Δημιουργία Περιβαλλοντικού Πάρκου: Με χώρους άθλησης, περιπατητικές και ποδηλατικές διαδρομές, καγιάκ, χώρους αναψυχής, υποδομές για παρατήρηση πτηνών.

Η παρέμβαση αυτή θα γίνει στην αποκατεστημένη περιοχή των 500 στρεμμάτων, όπου σχεδιάζεται να γίνει ένα καινούριο περιβαλλοντικό πάρκο με αθλοπαιδές, κιόσκια με πληροφοριακό υλικό κτίρια για παρατήρηση πουλιών.

«Στόχος μας είναι να συνδέσουμε αυτή την περιοχή με έναν όμορφο τρόπο, με ένα ποδηλατόδρομο, με έναν πεζόδρομο» ανέφερε ο αντιπεριφερειάρχης.

3. Κόκκινος Δρόμος: Η τρίτη παρέμβαση αφορά στη δημιουργία «κόκκινου» μονοπατιού, το μήκος του οποίου θα εκτείνεται και ανατολικά προς το περιβαλλοντικό πάρκο, αλλά και προς τα δυτικά σε ένα μοναδικό νοσοκομείο άγριων ζώων στη βόρεια Ελλάδα που το λειτουργεί η Δράση για την Άγρια Ζωή και βρίσκεται εντός του γαλλικού ποταμού.

Σύμφωνα με την Περιφέρεια υπάρχουν οι μελέτες και αναζητούνται χρηματοδοτικά εργαλεία.

4. Διαδρομή μέσα από το δάσος του Γαλλικού ποταμού: Το έργο αυτό θα αποτελέσει εμπειρία για δεινούς περιπατητές, και απευθύνεται σε εκείνους που το λέει η «καρδιά τους». Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη κ. Γιουτίκα, υπάρχει ήδη αυτή η διαδρομή είναι κατασκευασμένη και ονομάζεται «λευκός δρόμος», ο οποίος θα φτάνει μέχρι τις καλύβες των μυδοκαλλιεργητών στο δέλτα του Αξιού.

Στόχος της παρέμβασης είναι όσοι θα επισκεφτούν την περιοχή να ζήσουν αυτές τις εμπειρίες, μία περιμετρικά της λιμνοθάλασσας του Καλοχωρίου, και μία δεύτερη να έρθουν μέσα στο Γαλλικό ποταμό και να δουν το μοναδικό νοσοκομείο άγριων ζώων και τρίτη να φτάσουν μέχρι το δέλτα του Αξιού στις καλύβες των μυδοκαλλιεργητών.

«Αυτό είναι το νέο μας όραμα για μία περιοχή που θα αναγεννηθεί. Σχεδιάζουμε νέες παρεμβάσεις που θα αποτελέσουν τη νέα εμπειρία στην πόλη, από το Καλοχώρι μέχρι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε ένα μήκος ακτογραμμής 6 χλμ. και σε συνολική έκταση 6.615 στρεμμάτων, με συνολικό κόστος 16 εκατ. ευρώ» σχολίασε ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης.

Ο βάλτος της πόλης είναι… παρελθόν

Η αρχή για την αναγέννηση της περιοχής του Δυτικού Παράκτιου Μετώπου έγινε με την ολοκληρωμένη περιβαλλοντική παρέμβαση στο Δυτικό Παράκτιο Μέτωπο, την πρώτη μεγάλη τα τελευταία 40 χρόνια, από τη μεταπολίτευση έως σήμερα. Στόχος ήταν ο καθαρισμός, η εξυγίανση και η ανάδειξη της παράκτιας ζώνης στη δυτική πλευρά της πόλης, καθώς και η ενίσχυση της επισκεψιμότητας της με ήπιες υποδομές, φιλικές προς το περιβάλλον.

Στο πλαίσιο των δράσεων αποκατάστασης και ανάδειξης του δυτικού παράκτιου μετώπου της Θεσσαλονίκης που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί είναι: η απομάκρυνση 600 τόνων επικίνδυνων αποβλήτων από την περιοχή των παλαιών Βυρσοδεψείων. Σε εξέλιξη είναι ο καθαρισμός των υπογείων υδάτων και η αποκατάσταση των εδαφών, ενώ στην τελική φάση του έργου θα πραγματοποιηθεί δενδροφύτευση της περιοχής.

Επίσης, ολοκληρώθηκε ο καθαρισμός της κοίτης και των εκβολών του ρέματος Δενδροποτάμου, ενώ με συγχρηματοδότηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της ΕΥΑΘ, έγινε σύνδεση του αγωγού εκτόνωσης της ΕΥΑΘ με την Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων Θεσσαλονίκης (ΕΕΛΘ) στη Σίνδο

Ακόμη, απομακρύνθηκαν περίπου 1.000 τόνων από μπάζα και υλικά κατεδαφίσεων σε διάφορα σημεία παρέμβασης και περισσότερων από 40 τόνων φθαρμένων ελαστικών από το βυθό της θάλασσας.

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αντιστήριξης των πρανών στα παράκτια αναχώματα και στη συνέχεια έγινε συντήρηση και δενδροφύτευση του «Κόκκινου Δρόμου», ενός μονοπατιού που αναπτύσσεται σε μήκος ενός χιλιομέτρου, σε ανάχωμα της Λιμνοθάλασσας του Καλοχωρίου, το οποίο πλέον προσφέρεται για πεζοπορία, ποδηλασία και παρατήρηση πουλιών.

Η Κεντρική Μακεδονία τα πήρε… όλα από το νέο ΕΣΠΑ

Με «προίκα» που φτάνει το 1,44 δισ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 πορεύεται τα επόμενα χρόνια η Κεντρική Μακεδονία, ποσό που είναι η μεγαλύτερη αναπτυξιακή παρέμβαση που έγινε ποτέ στην περιοχή.

Την ικανοποίησή του για την πρόοδο υλοποίησης του νέου ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, εξέφρασε ο Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, κατά την 3η συνεδρίαση του προγράμματος. Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στις νέες προσκλήσεις για έργα και δράσεις, που ανοίγουν μέσα στο καλοκαίρι, υπογραμμίζοντας ότι είναι ύψους 293 εκατομμυρίων ευρώ. «Στόχος μας είναι οι πληρωμές έργων να ξεπερνούν τα 250 εκατομμύρια ευρώ, ως το τέλος του 2024.
Είναι χρήματα που βάζουμε στην πραγματική μας οικονομία. Στις αρχές του καλοκαιριού έχουμε ήδη ενεργοποιήσει συνολικά 1,22 δισ. ευρώ, δηλαδή το 85% του συνολικού προϋπολογισμού του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027»
ανέφερε.

Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία που παρουσίασε, την τρέχουσα χρονική περίοδο, ταυτόχρονα, κλείνει το ΕΣΠΑ 2014-2020 με υπερδέσμευση του προϋπολογισμού στο 105%, ενώ το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 σε μόλις δύο χρόνια από την έγκρισή του παρουσιάζει αξιοσημείωτη πρόοδο.

«Όχι απλώς πετυχαίνουμε να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ από τους διαθέσιμους πόρους για την Περιφέρειά μας για την Προγραμματική Περίοδο 2014-2020, αλλά καταφέρνουμε να προσθέσουμε πολύ γρήγορα επιπλέον πόρους από το νέο ΕΣΠΑ που μεταφράζονται σε ακόμα περισσότερα έργα και δράσεις σε όλη την Κεντρική Μακεδονία» δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας.

«Στο νέο ΕΣΠΑ», είπε «έχουμε καταφέρει να εξασφαλίσουμε χωρίς καμία διακοπή τη συνέχιση της λειτουργίας όλων των δομών του Κοινωνικού Ταμείου, δηλαδή όλες τις δομές και στους 38 Δήμους της Κεντρικής Μακεδονίας, που καθημερινά στηρίζουν χιλιάδες ευάλωτους συμπολίτες μας, όπως γυναίκες, έφηβους και παιδιά σε κίνδυνο, ανθρώπους της τρίτης ηλικίας. Αυτό που δείχνουν τα επίσημα στοιχεία είναι ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προχωρά μπροστά σε σταθερές βάσεις».

Ήδη, όπως ανέφερε, έχουν εκδοθεί προσκλήσεις για έργα και δράσεις ύψους 927 εκατομμυρίων ευρώ, που αντιστοιχούν στο 64,3% του νέου ΕΣΠΑ. Έχουν ενταχθεί έργα και δράσεις ύψους 536 εκατομμυρίων ευρώ, που αντιστοιχούν στο 37,2% του νέου ΕΣΠΑ, ενώ και οι συμβάσεις είναι ήδη στα 418 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή έχουμε συμβάσεις έργων για το ένα τρίτο του νέου ΕΣΠΑ. Και αυτό που θέλω να υπογραμμίσω είναι ότι τα 500 εκατομμύρια ευρώ αφορούν σε νέες δράσεις και έργα», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας.

Τα έργα στρατηγικής σημασίας

Στην παρουσίασή της η προϊσταμένη της Διαχειριστικής Αρχής του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Αγγελική Ωραιοπούλου, ενημέρωσε για την ολοκλήρωση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κεντρική Μακεδονία» 2014 - 2020, αλλά και για την πορεία υλοποίησης το νέου ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας 2021-2027.

Αναφερόμενη δε στα έργα στρατηγικής σημασίας τόνισε ότι είναι: τα επενδυτικά σχέδια καινοτομίας, η βιοκλιματική αναβάθμιση της περιοχής Βότση-Κηφισιά στην Καλαμαριά και η μεγάλη αστική παρέμβαση της ανάπλαση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά σε Μητροπολιτικό Πάρκο.

Σχέδια για τη Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη

Όσον αφορά στο νέο πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του νέου ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, διατίθενται πλέον 222 εκατ. ευρώ, κονδύλια που υπερδιπλασιάζουν τον προϋπολογισμό του νέου προγράμματος, επειδή το πρόγραμμα που ολοκληρώθηκε κρίθηκε απολύτως επιτυχημένο ειδικά από τους δήμους, που είναι οι άμεσοι αποδέκτες του.
«Ειδικός στόχος μας είναι η ενίσχυση της ολοκληρωμένης και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής ανάπτυξης, του πολιτισμού, της φυσικής κληρονομιάς, του βιώσιμου τουρισμού και της ασφάλειας στις αστικές περιοχές» ανέφερε ο περιφερειάρχης κ. Τζιτζικώστας. Ο προϋπολογισμός, είπε, είναι 222 εκατομμύρια ευρώ, με τα οποία θα χρηματοδοτηθούν τρία επικαιροποιημένα σχέδια στρατηγικής στη Μητροπολιτική Περιοχή της Θεσσαλονίκης, στις Σέρρες και στην Κατερίνη.

«Αυτές οι τρεις επικαιροποιημένες στρατηγικές έχουν ήδη εγκριθεί και έχουμε ήδη εκδώσει τις πρώτες προσκλήσεις. Οι δήμοι δεν διαθέτουν ίδια μέσα για την εκπόνηση των τεχνικών μελετών των έργων τους, αλλά τώρα έχουν βοήθεια. Τώρα, που έχουν δρομολογηθεί όλες οι διαδικασίες, είναι η ώρα της δράσης. Η ώρα των πράξεων. Η ώρα των έργων» σχολίασε ο ίδιος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 16.06.2024

Θεωρείται μία από τις πλέον υποβαθμισμένες περιοχές της Θεσσαλονίκης, ο «βάλτος» της πόλης, καθώς είχε εγκαταλειφθεί για χρόνια, ενώ αποτελούσε εστία ρύπανσης και μόλυνσης εξαιτίας των πρώην βυρσοδεψείων, των λυμάτων στο ρέμα του Δενδροποτάμου που κατέληγαν στη λιμνοθάλασσα Καλοχωρίου και τον Θερμαϊκό κόλπο.

Σήμερα όμως η περιοχή αλλάζει, αναβαθμίζεται και ξαναγεννιέται χάρτη στην πρωτοβουλία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας να προχωρήσει σε μία σειρά γενναίων παρεμβάσεων, αξιοποιώντας στο έπακρο το μοναδικό φυσικό πλούτο, όπως τη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου, τα δεκάδες είδη σπάνιων πουλιών, τις καλύβες των μυδοκαλλιεργητών και το Εθνικό Πάρκο του Γαλλικού ποταμού.

Ο σχεδιασμός της Περιφέρειας για τη «Δυτική Όχθη» της Θεσσαλονίκης είναι φιλόδοξος και στοχεύει να προσελκύσει τους κατοίκους και τους επισκέπτες, διαμορφώνοντας δρόμους και περιπατητικές διαδρομές, και εγκαθιστώντας μία μίνι θαλάσσια συγκοινωνία που θα μεταφέρει τον κόσμο μέσα σε 7 λεπτά από την πλατεία Ελευθερίας στο Καλοχώρι.

Το όραμα της Περιφέρειας αναμένεται να πάρει σύντομα «σάρκα και οστά», καθώς όπως γνωστοποίησε ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Κώστας Γιουτίκας, μιλώντας στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του προγράμματος «Κεντρική Μακεδονία 2021-2027» αναζητούνται χρηματοδοτικά εργαλεία γιατί, όπως είπε, «το όραμά μας θα γίνει και θα αποτελέσει εμπειρία επί τέσσερα».

Με ένα καραβάκι στο Καλοχώρι

Στην ουσία, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προωθεί τέσσερα νέα έργα, μέσα από τα οποία κάτοικοι και επισκέπτες στη Θεσσαλονίκη θα βιώσουν στην περιοχή του δυτικού παράκτιου μετώπου της Θεσσαλονίκης μία ξεχωριστή και διαφορετική εμπειρία.

1.Χωροθέτηση στάσης της θαλάσσιας συγκοινωνίας: Ένα καραβάκι που θα λειτουργήσει ως θαλάσσια συγκοινωνία, μεταφέροντας τον επισκέπτη μέσα σε 7 λεπτά από την πλατεία Ελευθερίας στην αποκατεστημένη, περιβαλλοντικά, περιοχή του Καλοχωρίου. «Η αρχική σκέψη ήταν πως θα ήταν ωραίο ένα επισκέπτης που θα έρθει σε αυτή την περιοχή, η οποία είναι όμορφη και πράσινη δίπλα στη θάλασσα να ζήσει μία άλλη εμπειρία. Μετρήσαμε και χρονομετρήσαμε ότι με το καραβάκι από την πλατεία ελευθερίας σε 7 λεπτά βρίσκεσαι στην αποκατεστημένη περιοχή του Καλοχωρίου» υπογράμμισε ο κ. Γιουτίκας, γνωστοποιώντας ότι η ΠΚΜ βρίσκεται στη διαδικασία να αδειοδοτήσει μία στάση θαλάσσιας συγκοινωνίας που θα λειτουργήσει και σαν ανοιχτό καταφύγιο για τους ψαράδες της περιοχής. Σημείωσε μάλιστα ότι για την προτεινόμενη στάση υπάρχει ώριμη μελέτη και πως αυτό το διάστημα ετοιμάζεται περιβαλλοντική αδειοδότηση για να ενταχθεί το έργο της στάσης για τη θαλάσσια συγκοινωνία σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο.

2. Δημιουργία Περιβαλλοντικού Πάρκου: Με χώρους άθλησης, περιπατητικές και ποδηλατικές διαδρομές, καγιάκ, χώρους αναψυχής, υποδομές για παρατήρηση πτηνών.

Η παρέμβαση αυτή θα γίνει στην αποκατεστημένη περιοχή των 500 στρεμμάτων, όπου σχεδιάζεται να γίνει ένα καινούριο περιβαλλοντικό πάρκο με αθλοπαιδές, κιόσκια με πληροφοριακό υλικό κτίρια για παρατήρηση πουλιών.

«Στόχος μας είναι να συνδέσουμε αυτή την περιοχή με έναν όμορφο τρόπο, με ένα ποδηλατόδρομο, με έναν πεζόδρομο» ανέφερε ο αντιπεριφερειάρχης.

3. Κόκκινος Δρόμος: Η τρίτη παρέμβαση αφορά στη δημιουργία «κόκκινου» μονοπατιού, το μήκος του οποίου θα εκτείνεται και ανατολικά προς το περιβαλλοντικό πάρκο, αλλά και προς τα δυτικά σε ένα μοναδικό νοσοκομείο άγριων ζώων στη βόρεια Ελλάδα που το λειτουργεί η Δράση για την Άγρια Ζωή και βρίσκεται εντός του γαλλικού ποταμού.

Σύμφωνα με την Περιφέρεια υπάρχουν οι μελέτες και αναζητούνται χρηματοδοτικά εργαλεία.

4. Διαδρομή μέσα από το δάσος του Γαλλικού ποταμού: Το έργο αυτό θα αποτελέσει εμπειρία για δεινούς περιπατητές, και απευθύνεται σε εκείνους που το λέει η «καρδιά τους». Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη κ. Γιουτίκα, υπάρχει ήδη αυτή η διαδρομή είναι κατασκευασμένη και ονομάζεται «λευκός δρόμος», ο οποίος θα φτάνει μέχρι τις καλύβες των μυδοκαλλιεργητών στο δέλτα του Αξιού.

Στόχος της παρέμβασης είναι όσοι θα επισκεφτούν την περιοχή να ζήσουν αυτές τις εμπειρίες, μία περιμετρικά της λιμνοθάλασσας του Καλοχωρίου, και μία δεύτερη να έρθουν μέσα στο Γαλλικό ποταμό και να δουν το μοναδικό νοσοκομείο άγριων ζώων και τρίτη να φτάσουν μέχρι το δέλτα του Αξιού στις καλύβες των μυδοκαλλιεργητών.

«Αυτό είναι το νέο μας όραμα για μία περιοχή που θα αναγεννηθεί. Σχεδιάζουμε νέες παρεμβάσεις που θα αποτελέσουν τη νέα εμπειρία στην πόλη, από το Καλοχώρι μέχρι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε ένα μήκος ακτογραμμής 6 χλμ. και σε συνολική έκταση 6.615 στρεμμάτων, με συνολικό κόστος 16 εκατ. ευρώ» σχολίασε ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης.

Ο βάλτος της πόλης είναι… παρελθόν

Η αρχή για την αναγέννηση της περιοχής του Δυτικού Παράκτιου Μετώπου έγινε με την ολοκληρωμένη περιβαλλοντική παρέμβαση στο Δυτικό Παράκτιο Μέτωπο, την πρώτη μεγάλη τα τελευταία 40 χρόνια, από τη μεταπολίτευση έως σήμερα. Στόχος ήταν ο καθαρισμός, η εξυγίανση και η ανάδειξη της παράκτιας ζώνης στη δυτική πλευρά της πόλης, καθώς και η ενίσχυση της επισκεψιμότητας της με ήπιες υποδομές, φιλικές προς το περιβάλλον.

Στο πλαίσιο των δράσεων αποκατάστασης και ανάδειξης του δυτικού παράκτιου μετώπου της Θεσσαλονίκης που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί είναι: η απομάκρυνση 600 τόνων επικίνδυνων αποβλήτων από την περιοχή των παλαιών Βυρσοδεψείων. Σε εξέλιξη είναι ο καθαρισμός των υπογείων υδάτων και η αποκατάσταση των εδαφών, ενώ στην τελική φάση του έργου θα πραγματοποιηθεί δενδροφύτευση της περιοχής.

Επίσης, ολοκληρώθηκε ο καθαρισμός της κοίτης και των εκβολών του ρέματος Δενδροποτάμου, ενώ με συγχρηματοδότηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της ΕΥΑΘ, έγινε σύνδεση του αγωγού εκτόνωσης της ΕΥΑΘ με την Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων Θεσσαλονίκης (ΕΕΛΘ) στη Σίνδο

Ακόμη, απομακρύνθηκαν περίπου 1.000 τόνων από μπάζα και υλικά κατεδαφίσεων σε διάφορα σημεία παρέμβασης και περισσότερων από 40 τόνων φθαρμένων ελαστικών από το βυθό της θάλασσας.

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αντιστήριξης των πρανών στα παράκτια αναχώματα και στη συνέχεια έγινε συντήρηση και δενδροφύτευση του «Κόκκινου Δρόμου», ενός μονοπατιού που αναπτύσσεται σε μήκος ενός χιλιομέτρου, σε ανάχωμα της Λιμνοθάλασσας του Καλοχωρίου, το οποίο πλέον προσφέρεται για πεζοπορία, ποδηλασία και παρατήρηση πουλιών.

Η Κεντρική Μακεδονία τα πήρε… όλα από το νέο ΕΣΠΑ

Με «προίκα» που φτάνει το 1,44 δισ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 πορεύεται τα επόμενα χρόνια η Κεντρική Μακεδονία, ποσό που είναι η μεγαλύτερη αναπτυξιακή παρέμβαση που έγινε ποτέ στην περιοχή.

Την ικανοποίησή του για την πρόοδο υλοποίησης του νέου ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, εξέφρασε ο Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, κατά την 3η συνεδρίαση του προγράμματος. Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στις νέες προσκλήσεις για έργα και δράσεις, που ανοίγουν μέσα στο καλοκαίρι, υπογραμμίζοντας ότι είναι ύψους 293 εκατομμυρίων ευρώ. «Στόχος μας είναι οι πληρωμές έργων να ξεπερνούν τα 250 εκατομμύρια ευρώ, ως το τέλος του 2024.
Είναι χρήματα που βάζουμε στην πραγματική μας οικονομία. Στις αρχές του καλοκαιριού έχουμε ήδη ενεργοποιήσει συνολικά 1,22 δισ. ευρώ, δηλαδή το 85% του συνολικού προϋπολογισμού του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027»
ανέφερε.

Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία που παρουσίασε, την τρέχουσα χρονική περίοδο, ταυτόχρονα, κλείνει το ΕΣΠΑ 2014-2020 με υπερδέσμευση του προϋπολογισμού στο 105%, ενώ το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 σε μόλις δύο χρόνια από την έγκρισή του παρουσιάζει αξιοσημείωτη πρόοδο.

«Όχι απλώς πετυχαίνουμε να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ από τους διαθέσιμους πόρους για την Περιφέρειά μας για την Προγραμματική Περίοδο 2014-2020, αλλά καταφέρνουμε να προσθέσουμε πολύ γρήγορα επιπλέον πόρους από το νέο ΕΣΠΑ που μεταφράζονται σε ακόμα περισσότερα έργα και δράσεις σε όλη την Κεντρική Μακεδονία» δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας.

«Στο νέο ΕΣΠΑ», είπε «έχουμε καταφέρει να εξασφαλίσουμε χωρίς καμία διακοπή τη συνέχιση της λειτουργίας όλων των δομών του Κοινωνικού Ταμείου, δηλαδή όλες τις δομές και στους 38 Δήμους της Κεντρικής Μακεδονίας, που καθημερινά στηρίζουν χιλιάδες ευάλωτους συμπολίτες μας, όπως γυναίκες, έφηβους και παιδιά σε κίνδυνο, ανθρώπους της τρίτης ηλικίας. Αυτό που δείχνουν τα επίσημα στοιχεία είναι ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προχωρά μπροστά σε σταθερές βάσεις».

Ήδη, όπως ανέφερε, έχουν εκδοθεί προσκλήσεις για έργα και δράσεις ύψους 927 εκατομμυρίων ευρώ, που αντιστοιχούν στο 64,3% του νέου ΕΣΠΑ. Έχουν ενταχθεί έργα και δράσεις ύψους 536 εκατομμυρίων ευρώ, που αντιστοιχούν στο 37,2% του νέου ΕΣΠΑ, ενώ και οι συμβάσεις είναι ήδη στα 418 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή έχουμε συμβάσεις έργων για το ένα τρίτο του νέου ΕΣΠΑ. Και αυτό που θέλω να υπογραμμίσω είναι ότι τα 500 εκατομμύρια ευρώ αφορούν σε νέες δράσεις και έργα», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας.

Τα έργα στρατηγικής σημασίας

Στην παρουσίασή της η προϊσταμένη της Διαχειριστικής Αρχής του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Αγγελική Ωραιοπούλου, ενημέρωσε για την ολοκλήρωση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κεντρική Μακεδονία» 2014 - 2020, αλλά και για την πορεία υλοποίησης το νέου ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας 2021-2027.

Αναφερόμενη δε στα έργα στρατηγικής σημασίας τόνισε ότι είναι: τα επενδυτικά σχέδια καινοτομίας, η βιοκλιματική αναβάθμιση της περιοχής Βότση-Κηφισιά στην Καλαμαριά και η μεγάλη αστική παρέμβαση της ανάπλαση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά σε Μητροπολιτικό Πάρκο.

Σχέδια για τη Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη

Όσον αφορά στο νέο πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του νέου ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, διατίθενται πλέον 222 εκατ. ευρώ, κονδύλια που υπερδιπλασιάζουν τον προϋπολογισμό του νέου προγράμματος, επειδή το πρόγραμμα που ολοκληρώθηκε κρίθηκε απολύτως επιτυχημένο ειδικά από τους δήμους, που είναι οι άμεσοι αποδέκτες του.
«Ειδικός στόχος μας είναι η ενίσχυση της ολοκληρωμένης και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής ανάπτυξης, του πολιτισμού, της φυσικής κληρονομιάς, του βιώσιμου τουρισμού και της ασφάλειας στις αστικές περιοχές» ανέφερε ο περιφερειάρχης κ. Τζιτζικώστας. Ο προϋπολογισμός, είπε, είναι 222 εκατομμύρια ευρώ, με τα οποία θα χρηματοδοτηθούν τρία επικαιροποιημένα σχέδια στρατηγικής στη Μητροπολιτική Περιοχή της Θεσσαλονίκης, στις Σέρρες και στην Κατερίνη.

«Αυτές οι τρεις επικαιροποιημένες στρατηγικές έχουν ήδη εγκριθεί και έχουμε ήδη εκδώσει τις πρώτες προσκλήσεις. Οι δήμοι δεν διαθέτουν ίδια μέσα για την εκπόνηση των τεχνικών μελετών των έργων τους, αλλά τώρα έχουν βοήθεια. Τώρα, που έχουν δρομολογηθεί όλες οι διαδικασίες, είναι η ώρα της δράσης. Η ώρα των πράξεων. Η ώρα των έργων» σχολίασε ο ίδιος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 16.06.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία