ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Δήμος Θεσσαλονίκης: Πάνω από 20 εκατ. οι ανείσπρακτες οφειλές και τα πρόστιμα που άφησε αμανάτι η διοίκηση Ζέρβα

Πρόκειται για πρόστιμα τα οποία επέβαλε η δημοτική αστυνομία καθώς και άλλοι ελεγκτικοί μηχανισμοί του δήμου, τα οποία όμως δεν βεβαιώθηκαν ώστε να εκκινήσει η διαδικασία αποστολής προς τους υπόχρεους προκειμένου να εισπραχθούν

 16/07/2024 07:03

Δήμος Θεσσαλονίκης: Πάνω από 20 εκατ. οι ανείσπρακτες οφειλές και τα πρόστιμα που άφησε αμανάτι η διοίκηση Ζέρβα

Νίκος Ηλιάδης

Σε κάμποσα εκατομμύρια ευρώ ανέρχονται τα πρόστιμα και οι οφειλές προς τον δήμο Θεσσαλονίκης τα οποία δεν φρόντισε να εισπράξει η προηγούμενη διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα. Πρόκειται για πρόστιμα τα οποία επέβαλε η δημοτική αστυνομία καθώς και άλλοι ελεγκτικοί μηχανισμοί του δήμου, τα οποία όμως δεν βεβαιώθηκαν ώστε να εκκινήσει η διαδικασία αποστολής προς τους υπόχρεους προκειμένου να εισπραχθούν. Το συνολικό ποσό το οποίο λείπει από τα ταμεία του δήμου εξαιτίας αυτής της τακτικής την οποία ακολούθησε η προηγούμενη δημοτική αρχή ξεπερνά, σύμφωνα με εκτιμήσεις της σημερινής διοίκησης τα 20 εκατ. ευρώ.
Σε δήλωσή του ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Γιώργος Αρβανίτης αναφέρει ότι «τα φαινόμενα δημοσιονομικού εκτροχιασμού ξεκίνησαν από την πολιτική της προηγούμενης διοίκησης, η οποία αντίθετα με κάθε έννοια χρηστής και νόμιμης διαχείρισης, μείωνε συνεχώς τα ανταποδοτικά τέλη, το 2020, το 2021 και το 2022, δεν ενδιαφερόταν για τα ανείσπρακτα από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, δεν ασχολήθηκε με τις αιτήσεις χιλιάδων πολιτών που προσήλθαν το 2020 και διόρθωσαν τα τετραγωνικά μέτρα ή δήλωσαν μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, δεν ήθελε να κάνει ελέγχους για την καταπάτηση του δημόσιου χώρου το 2023, ενώ ακόμη και για τους ελέγχους που έκανε η υπηρεσία, δεν βεβαίωνε τα πρόστιμα καθώς ήταν προεκλογική χρονιά».

Οι κυριότερες κατηγορίες ανείσπρακτων οφειλών είναι οι εξής:
1. Δεν βεβαιώνονταν οι οφειλές από παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, παρά με καθυστέρηση πέντε ετών, στο όριο δηλαδή της παραγραφής. Τα ανείσπρακτα μη βεβαιωμένα έσοδα από παρόχους για τα έτη 2019, 2020, 2021, 2022 και 2023 ανέρχονταν σε 11.544.920. «Η καθυστέρηση πέντε ετών, μειώνει την εισπραξιμότητα, θίγει την αξιοπιστία του δήμου απέναντι στο δημότη και στερεί την τοπική κοινωνία από τους αναγκαίους ίδιους πόρους”, σημειώνει ο κ. Αρβανίτης. Σύμφωνα με τον ίδιο, “με ψηφιακή επεξεργασία είναι ήδη έτοιμα τα ανείσπρακτα από όλους τους παρόχους, από το 2019 μέχρι και το 2023 (για δε τη ΔΕΗ μέχρι τον Μάιο του 2024), ύψους 10.983.986 ευρώ, ώστε να αποσταλούν στους οφειλέτες».

2. Με την ευνοϊκή νομοθεσία που ίσχυσε το χρονικό διάστημα 2020-2021 οι πολίτες δήλωσαν 7.900 μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα. Γι’ αυτά τα ακίνητα δεν έγιναν ποτέ χρεώσεις του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας. Μέχρι στιγμής ο δήμος έχει επεξεργασθεί περίπου τις μισές από αυτές τις περιπτώσεις. Σύμφωνα με μια πρώτη εκτίμηση τα μη εισπραχθέντα έσοδα που αφορούν αυτήν την κατηγορία ανέρχονται περίπου σε 1,5 εκατ. ευρώ.

3. Επίσης, με την ευνοϊκή νομοθεσία που ίσχυσε το χρονικό διάστημα 2020-2021 οι πολίτες προχώρησαν σε διορθώσεις των τετραγωνικών μέτρων των ακινήτων τους. Υποβλήθηκαν περίπου 4.300 τέτοιες δηλώσεις που εμφάνιζαν αυξημένα τετραγωνικά μέτρα και επομένως θα έπρεπε να πληρώσουν τα επιπλέον ανταποδοτικά τέλη. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε. Η σημερινή διοίκηση ξεκίνησε αυτήν τη διαδικασία και έως τώρα έχει επεξεργασθεί περίπου 1.600 από τις συνολικά 4.300 δηλώσεις. «Ταυτόχρονα επεξεργασθήκαμε και έγιναν και οι Αποφάσεις Δημάρχου για τα ανταποδοτικά τέλη και τα πρόστιμα του 2022, 2023 και ορισμένα του 2024 ύψους περίπου 500.000 ευρώ», αναφέρει ο αντιδήμαρχος Οικονομικών.

4. Οι έλεγχοι για την καταπάτηση των κοινόχρηστων χώρων δεν ήταν το φόρτε της προηγούμενης διοίκησης. Ωστόσο, ακόμη και τα λίγα πρόστιμα τα οποία επιβλήθηκαν, δεν βεβαιώθηκαν ώστε να εισπραχθούν. Για τα πρόστιμα αυτά έχουν βγει Αποφάσεις Δημάρχου από τη σημερινή διοίκηση για τα έτη 2019, 2022 και 2023 (το 2020 και 2021 δεν γίνονταν έλεγχοι λόγω COVID) ύψους 1.601.095 ευρώ και υπάρχουν ακόμη περίπου 700 έλεγχοι του 2023 για να βεβαιωθούν και αυτά τα πρόστιμα εκτιμώνται περίπου στα 1.400.000 ευρώ.

5. Η δημοτική αστυνομία έκανε καλά τη δουλειά της, επέβαλε τα πρόστιμα για παράνομες σταθμεύσεις, χωρίς όμως στη συνέχεια να γίνεται βεβαίωση αυτών των προστίμων προκειμένου να εισπραχθούν. Σύμφωνα με την εκτίμηση της αντιδημαρχίας Οικονομικών τα ανείσπρακτα πρόστιμα από κλήσεις, από το 2019 ως και το 2023 ανέρχονται περίπου στα 5,5 εκατ. ευρώ.

6. Τα τελευταία χρόνια, κυρίως το 2022 και 2023 μόλις σταμάτησαν οι περιορισμοί της πανδημίας, εμφανίστηκε ξανά το φαινόμενο της παράνομης υπαίθριας διαφήμισης, μέσω των γνωστών από το παρελθόν, banners. Ωστόσο, η προηγούμενη δημοτική αρχή έκανε τα στραβά μάτια. Είναι ενδεικτικό ότι στο πρώτο εξάμηνο της διοίκησης του Στέλιου Αγγελούδη έχουν επιβληθεί ήδη πρόστιμα ύψους 300.000 ευρώ για τα παράνομα banners.
Όπως αναφέρει ο κ. Αρβανίτης «εκτός από την είσπραξη όλων αυτών των οφειλών, με καθημερινή προσπάθεια και συντονισμό των υπηρεσιών προσπαθούμε να ανατάξουμε τα οικονομικά του δήμου. Στο πλαίσιο αυτό σε κάθε οφειλή αντιστοιχίζεται πλέον ο Κωδικός Ηλεκτρονικής Πληρωμής (RF). Επίσης λειτουργήσαμε το πρόγραμμα Εξυπηρέτησης/Ενημέρωσης του πολίτη στο site του δήμου, όπου δημιουργείται καρτέλα οφειλών του πολίτη και μπορεί ο καθένας να ενημερωθεί, αφού μπει στο πρόγραμμα με τους κωδικούς TAXIS. Επιπλέον, μέσα από τον κόμβο διαλειτουργικότητας της ΑΑΔΕ στέλνουμε με emails (όσοι έχουν πιστοποιήσει την ηλεκτρονική τους διεύθυνση ) στον κάθε πολίτη τις οφειλές του ώστε να είναι ενήμερος».

Σε κάμποσα εκατομμύρια ευρώ ανέρχονται τα πρόστιμα και οι οφειλές προς τον δήμο Θεσσαλονίκης τα οποία δεν φρόντισε να εισπράξει η προηγούμενη διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα. Πρόκειται για πρόστιμα τα οποία επέβαλε η δημοτική αστυνομία καθώς και άλλοι ελεγκτικοί μηχανισμοί του δήμου, τα οποία όμως δεν βεβαιώθηκαν ώστε να εκκινήσει η διαδικασία αποστολής προς τους υπόχρεους προκειμένου να εισπραχθούν. Το συνολικό ποσό το οποίο λείπει από τα ταμεία του δήμου εξαιτίας αυτής της τακτικής την οποία ακολούθησε η προηγούμενη δημοτική αρχή ξεπερνά, σύμφωνα με εκτιμήσεις της σημερινής διοίκησης τα 20 εκατ. ευρώ.
Σε δήλωσή του ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Γιώργος Αρβανίτης αναφέρει ότι «τα φαινόμενα δημοσιονομικού εκτροχιασμού ξεκίνησαν από την πολιτική της προηγούμενης διοίκησης, η οποία αντίθετα με κάθε έννοια χρηστής και νόμιμης διαχείρισης, μείωνε συνεχώς τα ανταποδοτικά τέλη, το 2020, το 2021 και το 2022, δεν ενδιαφερόταν για τα ανείσπρακτα από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, δεν ασχολήθηκε με τις αιτήσεις χιλιάδων πολιτών που προσήλθαν το 2020 και διόρθωσαν τα τετραγωνικά μέτρα ή δήλωσαν μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, δεν ήθελε να κάνει ελέγχους για την καταπάτηση του δημόσιου χώρου το 2023, ενώ ακόμη και για τους ελέγχους που έκανε η υπηρεσία, δεν βεβαίωνε τα πρόστιμα καθώς ήταν προεκλογική χρονιά».

Οι κυριότερες κατηγορίες ανείσπρακτων οφειλών είναι οι εξής:
1. Δεν βεβαιώνονταν οι οφειλές από παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, παρά με καθυστέρηση πέντε ετών, στο όριο δηλαδή της παραγραφής. Τα ανείσπρακτα μη βεβαιωμένα έσοδα από παρόχους για τα έτη 2019, 2020, 2021, 2022 και 2023 ανέρχονταν σε 11.544.920. «Η καθυστέρηση πέντε ετών, μειώνει την εισπραξιμότητα, θίγει την αξιοπιστία του δήμου απέναντι στο δημότη και στερεί την τοπική κοινωνία από τους αναγκαίους ίδιους πόρους”, σημειώνει ο κ. Αρβανίτης. Σύμφωνα με τον ίδιο, “με ψηφιακή επεξεργασία είναι ήδη έτοιμα τα ανείσπρακτα από όλους τους παρόχους, από το 2019 μέχρι και το 2023 (για δε τη ΔΕΗ μέχρι τον Μάιο του 2024), ύψους 10.983.986 ευρώ, ώστε να αποσταλούν στους οφειλέτες».

2. Με την ευνοϊκή νομοθεσία που ίσχυσε το χρονικό διάστημα 2020-2021 οι πολίτες δήλωσαν 7.900 μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα. Γι’ αυτά τα ακίνητα δεν έγιναν ποτέ χρεώσεις του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας. Μέχρι στιγμής ο δήμος έχει επεξεργασθεί περίπου τις μισές από αυτές τις περιπτώσεις. Σύμφωνα με μια πρώτη εκτίμηση τα μη εισπραχθέντα έσοδα που αφορούν αυτήν την κατηγορία ανέρχονται περίπου σε 1,5 εκατ. ευρώ.

3. Επίσης, με την ευνοϊκή νομοθεσία που ίσχυσε το χρονικό διάστημα 2020-2021 οι πολίτες προχώρησαν σε διορθώσεις των τετραγωνικών μέτρων των ακινήτων τους. Υποβλήθηκαν περίπου 4.300 τέτοιες δηλώσεις που εμφάνιζαν αυξημένα τετραγωνικά μέτρα και επομένως θα έπρεπε να πληρώσουν τα επιπλέον ανταποδοτικά τέλη. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε. Η σημερινή διοίκηση ξεκίνησε αυτήν τη διαδικασία και έως τώρα έχει επεξεργασθεί περίπου 1.600 από τις συνολικά 4.300 δηλώσεις. «Ταυτόχρονα επεξεργασθήκαμε και έγιναν και οι Αποφάσεις Δημάρχου για τα ανταποδοτικά τέλη και τα πρόστιμα του 2022, 2023 και ορισμένα του 2024 ύψους περίπου 500.000 ευρώ», αναφέρει ο αντιδήμαρχος Οικονομικών.

4. Οι έλεγχοι για την καταπάτηση των κοινόχρηστων χώρων δεν ήταν το φόρτε της προηγούμενης διοίκησης. Ωστόσο, ακόμη και τα λίγα πρόστιμα τα οποία επιβλήθηκαν, δεν βεβαιώθηκαν ώστε να εισπραχθούν. Για τα πρόστιμα αυτά έχουν βγει Αποφάσεις Δημάρχου από τη σημερινή διοίκηση για τα έτη 2019, 2022 και 2023 (το 2020 και 2021 δεν γίνονταν έλεγχοι λόγω COVID) ύψους 1.601.095 ευρώ και υπάρχουν ακόμη περίπου 700 έλεγχοι του 2023 για να βεβαιωθούν και αυτά τα πρόστιμα εκτιμώνται περίπου στα 1.400.000 ευρώ.

5. Η δημοτική αστυνομία έκανε καλά τη δουλειά της, επέβαλε τα πρόστιμα για παράνομες σταθμεύσεις, χωρίς όμως στη συνέχεια να γίνεται βεβαίωση αυτών των προστίμων προκειμένου να εισπραχθούν. Σύμφωνα με την εκτίμηση της αντιδημαρχίας Οικονομικών τα ανείσπρακτα πρόστιμα από κλήσεις, από το 2019 ως και το 2023 ανέρχονται περίπου στα 5,5 εκατ. ευρώ.

6. Τα τελευταία χρόνια, κυρίως το 2022 και 2023 μόλις σταμάτησαν οι περιορισμοί της πανδημίας, εμφανίστηκε ξανά το φαινόμενο της παράνομης υπαίθριας διαφήμισης, μέσω των γνωστών από το παρελθόν, banners. Ωστόσο, η προηγούμενη δημοτική αρχή έκανε τα στραβά μάτια. Είναι ενδεικτικό ότι στο πρώτο εξάμηνο της διοίκησης του Στέλιου Αγγελούδη έχουν επιβληθεί ήδη πρόστιμα ύψους 300.000 ευρώ για τα παράνομα banners.
Όπως αναφέρει ο κ. Αρβανίτης «εκτός από την είσπραξη όλων αυτών των οφειλών, με καθημερινή προσπάθεια και συντονισμό των υπηρεσιών προσπαθούμε να ανατάξουμε τα οικονομικά του δήμου. Στο πλαίσιο αυτό σε κάθε οφειλή αντιστοιχίζεται πλέον ο Κωδικός Ηλεκτρονικής Πληρωμής (RF). Επίσης λειτουργήσαμε το πρόγραμμα Εξυπηρέτησης/Ενημέρωσης του πολίτη στο site του δήμου, όπου δημιουργείται καρτέλα οφειλών του πολίτη και μπορεί ο καθένας να ενημερωθεί, αφού μπει στο πρόγραμμα με τους κωδικούς TAXIS. Επιπλέον, μέσα από τον κόμβο διαλειτουργικότητας της ΑΑΔΕ στέλνουμε με emails (όσοι έχουν πιστοποιήσει την ηλεκτρονική τους διεύθυνση ) στον κάθε πολίτη τις οφειλές του ώστε να είναι ενήμερος».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία