Μόνιμη η απαλλαγή από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο από το 2025
03/09/2024 12:15
03/09/2024 12:15
Μονιμοποιείται η απαλλαγή του αγροτικού πετρελαίου από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης με την εφαρμογή μηδενικού συντελεστή από το 2025, σύμφωνα με διάταξη που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου για το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής που κατατέθηκε χθες στη Βουλή.
Με το ίδιο σχέδιο νόμου παρέχεται κίνητρο για δωρεές προς το Ελληνικό Δημόσιο από νομικά πρόσωπα καθώς προβλέπεται ότι οι δωρεές αυτές των νομικών προσώπων προς το Δημόσιο θα εκπίπτουν στο εξής στο σύνολό τους από το φορολογητέο εισόδημα του δωρητή, ενώ εισάγονται νέα ψηφιακά εργαλεία που παρέχουν στην ΑΑΔΕ την δυνατότητα ελέγχου και επιβολής κυρώσεων στους παρόχους Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων. Επίσης παρατείνονται οι απαλλαγές από τον ΕΝΦΙΑ για τις περιοχές Β. Αιγαίου και Θεσσαλίας που επλήγησαν από θεομηνίες ενώ θα ακολουθήσουν αντίστοιχες παρατάσεις και για άλλες φορολογικές υποχρεώσεις.
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Με το σχέδιο νόμου για το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής προχωρούμε στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της φορολογικής νομοθεσίας. Καταργούμε το χαρτόσημο για περισσότερες από 600 συναλλαγές, με άμεσο όφελος για τους φορολογούμενους και εισάγουμε το Ψηφιακό Τέλος με ξεκάθαρο πεδίο εφαρμογής μέσω ψηφιακής πλατφόρμας. Θεσπίζουμε νέα ηλεκτρονικά εργαλεία που διευκολύνουν το ελεγκτικό έργο της ΑΑΔΕ για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Και προωθούμε ρυθμίσεις χρήσιμες για την κοινωνία, όπως η έκπτωση φόρου για τις δωρεές προς το Δημόσιο και η απαλλαγή του αγροτικού πετρελαίου από τον ΕΦΚ, όπως είχαμε δεσμευτεί».
Ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χρίστος Δήμας δήλωσε: «Η κατάργηση του Τέλους Χαρτοσήμου για πάνω από 600 συναλλαγές και η αντικατάστασή του από το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής είναι ένα νοικοκύρεμα που έχει στόχο να απαλλάξει τους πολίτες, τους επαγγελματίες, τις επιχειρήσεις αλλά και την Πολιτεία από γραφειοκρατικές διαδικασίες που τους επιβάρυναν μέχρι σήμερα.
Πιο συγκεκριμένα, η μεταρρύθμιση αφορά στον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση ενός νομοθετικού πλαισίου που ισχύει από το 1931, αλλά και στην κατάργηση του -όπου απαιτείται-. Αφήνουμε, λοιπόν, στο παρελθόν το παρωχημένο ισχύον πλαίσιο για το Τέλος Χαρτοσήμου, και αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, αντιμετωπίζουμε χρόνια ζητήματα που προκαλούσαν σύγχυση στους πολίτες και ασάφειες στην εφαρμογή της φορολογικής νομοθεσίας.
Σκοπός της ρύθμισης είναι ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου επιβολής φόρου στις συναλλαγές, η απλοποίηση και ψηφιοποίηση της διαδικασίας, ο εξορθολογισμός της βάσης επιβολής του φόρου επί συναλλαγών, καθώς και η μείωση των διοικητικών βαρών».
Καταργείται το Τέλος Χαρτοσήμου σε μια σειρά από σημαντικές συναλλαγές όπως: χρησιδάνειο, ασφαλιστικές συναλλαγές, σύσταση και αύξηση κεφαλαίου μη κερδοσκοπικών νομικών προσώπων/οντοτήτων, ενέγγυες πιστώσεις τραπεζών υπέρ εισαγωγέων, συμβατικοί τόκοι δανείων και πιστώσεων.
Επιπρόσθετα, καταργείται σε περισσότερες από 100 συναλλαγές που αφορούν σε χαρτόσημα επί παραβόλων (πχ άδεια γάμου, επαγγελματικές άδειες κλπ.).
Καταργείται, επίσης, σε περισσότερες από 500 συναλλαγές στις οποίες επιβαλλόταν Τέλος Χαρτοσήμου 2,4% ή 3,6% επί των κρατήσεων που αφορούν ΝΠΔΔ ή Δημόσιο (π.χ. Χαρτόσημο επί Κρατήσεων υπέρ Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΟΦ), υπέρ ΤΑΧΔΙΚ (Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτηρίων), υπέρ ΕΑΔΗΣΥ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων) κα. Για λόγους πλήρους νομικής ασφάλειας, προβλέπεται ρητώς ότι δεν επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής σε συμβάσεις, συναλλαγές και πράξεις που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, του Κώδικα Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια (ν. 2961/2001), του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου, του φόρου τραπεζικών εργασιών και του φόρου μεταβίβασης αυτοκινήτων.
Εισάγεται το νέο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής που θα επιβάλλεται επί των συναλλαγών που κατονομάζονται ρητά στον νόμο, ανεξάρτητα από τον τόπο κατάρτισής τους εφόσον ένας τουλάχιστον συμβαλλόμενος έχει φορολογική κατοικία ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα και δεν συντρέχει λόγος απαλλαγής για τους συμβαλλομένους. Οι συναλλαγές αυτές εν υπόκεινται σε άλλους έμμεσους φόρους.
Το Τέλος Συναλλαγής για συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών θα βεβαιώνεται αφού υποβληθεί ηλεκτρονική δήλωση μέσω νέας ψηφιακής πλατφόρμας που θα τεθεί σε λειτουργία από την ΑΑΔΕ. Η δήλωση και απόδοση του Τέλους γίνεται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από εκείνον της συναλλαγής.
Εξαιρούνται οι περιπτώσεις όπου υπάρχει υποχρέωση παρακράτησης φόρου εισοδήματος (η βεβαίωση και απόδοση του γίνεται με βάση τις προθεσμίες των παρακρατούμενων φόρων), τα μισθώματα (η απόδοσή του γίνεται μέσω της υποβολής της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος) και η περίπτωση τρεχούμενου δοσοληπτικού λογαριασμού (η δήλωση και η απόδοση γίνεται εντός του πρώτου μήνα του επόμενου φορολογικού έτους). Για συναλλαγές με το Δημόσιο, το Τέλος Συναλλαγής καταβάλλεται ηλεκτρονικά πριν την κατάρτιση ή έκδοση της οικείας πράξης.
Οι συντελεστές του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής για συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών αποσαφηνίζονται και ορίζονται ως εξής:
1) 3,60% στα μισθώματα ακινήτων, στα τιμολόγια είσπραξης αποζημιώσεων νόμιμων τόκων και τόκων υπερημερίας και στις συναλλαγές ή συμβάσεις μεταξύ φυσικών προσώπων που δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και συμβάλλονται για πράξεις που δεν αφορούν αυτήν καθώς και στις περιπτώσεις όπου ο ένας συμβαλλόμενος είναι Δημόσιο, Δήμος, ΝΠΔΔ.
Σε ό,τι αφορά τα ενοίκια διευκρινίζεται ότι: δεν επιβάλλεται το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής σε μισθώσεις που υπάγονται σε Φ.Π.Α. και σε συμβάσεις μίσθωσης κατοικίας. Υπόχρεος για τη δήλωση και την απόδοση του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής είναι ο εκμισθωτής. Αν ο εκμισθωτής δεν έχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, τότε υπόχρεος για τη δήλωση και την απόδοση καθίσταται ο μισθωτής.
2) 2,40% εφόσον όλοι οι συμβαλλόμενοι ή συναλλασσόμενοι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, ή τουλάχιστον ένας έχει τη νομική μορφή της ΑΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ.
3) 1,20% εφόσον πρόκειται για καταβολή αμοιβής σε φυσικά πρόσωπα ή μέλη διοίκησης και για κατάθεση ή ανάληψη από τα χρηματικά διαθέσιμα νομικών προσώπων και οντοτήτων.
4) 0,30% επί των προσκομιζόμενων επιταγών (“πινάκια”) σε πιστωτικά ιδρύματα.
Με άλλες διατάξεις του σχεδίου νόμου:
Μονιμοποιείται η απαλλαγή του αγροτικού πετρελαίου από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης με την εφαρμογή μηδενικού συντελεστή από το 2025, σύμφωνα με διάταξη που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου για το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής που κατατέθηκε χθες στη Βουλή.
Με το ίδιο σχέδιο νόμου παρέχεται κίνητρο για δωρεές προς το Ελληνικό Δημόσιο από νομικά πρόσωπα καθώς προβλέπεται ότι οι δωρεές αυτές των νομικών προσώπων προς το Δημόσιο θα εκπίπτουν στο εξής στο σύνολό τους από το φορολογητέο εισόδημα του δωρητή, ενώ εισάγονται νέα ψηφιακά εργαλεία που παρέχουν στην ΑΑΔΕ την δυνατότητα ελέγχου και επιβολής κυρώσεων στους παρόχους Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων. Επίσης παρατείνονται οι απαλλαγές από τον ΕΝΦΙΑ για τις περιοχές Β. Αιγαίου και Θεσσαλίας που επλήγησαν από θεομηνίες ενώ θα ακολουθήσουν αντίστοιχες παρατάσεις και για άλλες φορολογικές υποχρεώσεις.
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Με το σχέδιο νόμου για το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής προχωρούμε στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της φορολογικής νομοθεσίας. Καταργούμε το χαρτόσημο για περισσότερες από 600 συναλλαγές, με άμεσο όφελος για τους φορολογούμενους και εισάγουμε το Ψηφιακό Τέλος με ξεκάθαρο πεδίο εφαρμογής μέσω ψηφιακής πλατφόρμας. Θεσπίζουμε νέα ηλεκτρονικά εργαλεία που διευκολύνουν το ελεγκτικό έργο της ΑΑΔΕ για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Και προωθούμε ρυθμίσεις χρήσιμες για την κοινωνία, όπως η έκπτωση φόρου για τις δωρεές προς το Δημόσιο και η απαλλαγή του αγροτικού πετρελαίου από τον ΕΦΚ, όπως είχαμε δεσμευτεί».
Ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χρίστος Δήμας δήλωσε: «Η κατάργηση του Τέλους Χαρτοσήμου για πάνω από 600 συναλλαγές και η αντικατάστασή του από το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής είναι ένα νοικοκύρεμα που έχει στόχο να απαλλάξει τους πολίτες, τους επαγγελματίες, τις επιχειρήσεις αλλά και την Πολιτεία από γραφειοκρατικές διαδικασίες που τους επιβάρυναν μέχρι σήμερα.
Πιο συγκεκριμένα, η μεταρρύθμιση αφορά στον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση ενός νομοθετικού πλαισίου που ισχύει από το 1931, αλλά και στην κατάργηση του -όπου απαιτείται-. Αφήνουμε, λοιπόν, στο παρελθόν το παρωχημένο ισχύον πλαίσιο για το Τέλος Χαρτοσήμου, και αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, αντιμετωπίζουμε χρόνια ζητήματα που προκαλούσαν σύγχυση στους πολίτες και ασάφειες στην εφαρμογή της φορολογικής νομοθεσίας.
Σκοπός της ρύθμισης είναι ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου επιβολής φόρου στις συναλλαγές, η απλοποίηση και ψηφιοποίηση της διαδικασίας, ο εξορθολογισμός της βάσης επιβολής του φόρου επί συναλλαγών, καθώς και η μείωση των διοικητικών βαρών».
Καταργείται το Τέλος Χαρτοσήμου σε μια σειρά από σημαντικές συναλλαγές όπως: χρησιδάνειο, ασφαλιστικές συναλλαγές, σύσταση και αύξηση κεφαλαίου μη κερδοσκοπικών νομικών προσώπων/οντοτήτων, ενέγγυες πιστώσεις τραπεζών υπέρ εισαγωγέων, συμβατικοί τόκοι δανείων και πιστώσεων.
Επιπρόσθετα, καταργείται σε περισσότερες από 100 συναλλαγές που αφορούν σε χαρτόσημα επί παραβόλων (πχ άδεια γάμου, επαγγελματικές άδειες κλπ.).
Καταργείται, επίσης, σε περισσότερες από 500 συναλλαγές στις οποίες επιβαλλόταν Τέλος Χαρτοσήμου 2,4% ή 3,6% επί των κρατήσεων που αφορούν ΝΠΔΔ ή Δημόσιο (π.χ. Χαρτόσημο επί Κρατήσεων υπέρ Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΟΦ), υπέρ ΤΑΧΔΙΚ (Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτηρίων), υπέρ ΕΑΔΗΣΥ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων) κα. Για λόγους πλήρους νομικής ασφάλειας, προβλέπεται ρητώς ότι δεν επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής σε συμβάσεις, συναλλαγές και πράξεις που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, του Κώδικα Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια (ν. 2961/2001), του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου, του φόρου τραπεζικών εργασιών και του φόρου μεταβίβασης αυτοκινήτων.
Εισάγεται το νέο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής που θα επιβάλλεται επί των συναλλαγών που κατονομάζονται ρητά στον νόμο, ανεξάρτητα από τον τόπο κατάρτισής τους εφόσον ένας τουλάχιστον συμβαλλόμενος έχει φορολογική κατοικία ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα και δεν συντρέχει λόγος απαλλαγής για τους συμβαλλομένους. Οι συναλλαγές αυτές εν υπόκεινται σε άλλους έμμεσους φόρους.
Το Τέλος Συναλλαγής για συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών θα βεβαιώνεται αφού υποβληθεί ηλεκτρονική δήλωση μέσω νέας ψηφιακής πλατφόρμας που θα τεθεί σε λειτουργία από την ΑΑΔΕ. Η δήλωση και απόδοση του Τέλους γίνεται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από εκείνον της συναλλαγής.
Εξαιρούνται οι περιπτώσεις όπου υπάρχει υποχρέωση παρακράτησης φόρου εισοδήματος (η βεβαίωση και απόδοση του γίνεται με βάση τις προθεσμίες των παρακρατούμενων φόρων), τα μισθώματα (η απόδοσή του γίνεται μέσω της υποβολής της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος) και η περίπτωση τρεχούμενου δοσοληπτικού λογαριασμού (η δήλωση και η απόδοση γίνεται εντός του πρώτου μήνα του επόμενου φορολογικού έτους). Για συναλλαγές με το Δημόσιο, το Τέλος Συναλλαγής καταβάλλεται ηλεκτρονικά πριν την κατάρτιση ή έκδοση της οικείας πράξης.
Οι συντελεστές του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής για συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών αποσαφηνίζονται και ορίζονται ως εξής:
1) 3,60% στα μισθώματα ακινήτων, στα τιμολόγια είσπραξης αποζημιώσεων νόμιμων τόκων και τόκων υπερημερίας και στις συναλλαγές ή συμβάσεις μεταξύ φυσικών προσώπων που δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και συμβάλλονται για πράξεις που δεν αφορούν αυτήν καθώς και στις περιπτώσεις όπου ο ένας συμβαλλόμενος είναι Δημόσιο, Δήμος, ΝΠΔΔ.
Σε ό,τι αφορά τα ενοίκια διευκρινίζεται ότι: δεν επιβάλλεται το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής σε μισθώσεις που υπάγονται σε Φ.Π.Α. και σε συμβάσεις μίσθωσης κατοικίας. Υπόχρεος για τη δήλωση και την απόδοση του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής είναι ο εκμισθωτής. Αν ο εκμισθωτής δεν έχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, τότε υπόχρεος για τη δήλωση και την απόδοση καθίσταται ο μισθωτής.
2) 2,40% εφόσον όλοι οι συμβαλλόμενοι ή συναλλασσόμενοι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, ή τουλάχιστον ένας έχει τη νομική μορφή της ΑΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ.
3) 1,20% εφόσον πρόκειται για καταβολή αμοιβής σε φυσικά πρόσωπα ή μέλη διοίκησης και για κατάθεση ή ανάληψη από τα χρηματικά διαθέσιμα νομικών προσώπων και οντοτήτων.
4) 0,30% επί των προσκομιζόμενων επιταγών (“πινάκια”) σε πιστωτικά ιδρύματα.
Με άλλες διατάξεις του σχεδίου νόμου:
ΣΧΟΛΙΑ