Θεσσαλονίκη: Ο αφανισμός των Εβραίων και το μεγάλο πλιάτσικο
26/09/2024 10:00
26/09/2024 10:00
Ποιος θα το πίστευε άραγε ότι ο πρόδρομος οργανισμός του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, το τότε Κρατικό Θέατρο Θεσσαλονίκης και ένας από τους μεγαλύτερους πολιτιστικούς οργανισμούς της περιοχής, ο οποίος θα έπρεπε να έχει ως προτεραιότητά του τον αλτρουισμό και την αλληλεγγύη, όταν οι περισσότεροι Εβραίοι της πόλης βρίσκονταν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης ή υπό διωγμό με αποτέλεσμα χιλιάδες σπίτια να μένουν εγκαταλελειμμένα, ενεπλάκη στην αρπαγή επίπλων από πολλά διαμερίσματά τους;
Από τη στιγμή που αναχώρησε το πρώτο τρένο για το Άουσβιτς μέχρι την ολική σχεδόν εξόντωση των Εβραίων της Θεσσαλονίκης από τους ναζί, οι πληγές που άνοιξαν ήταν πολλές και αφορούσαν και στη λεηλασία της εβραϊκής κινητής ή και ακίνητης περιουσίας από τους ίδιους τους αυτόχθονες που κατοικούσαν στην πόλη.
Τώρα μια παράσταση – ντοκιμαντέρ με τίτλο «98%» σε κείμενο και σκηνοθεσία Πρόδρομου Τσινικόρη έρχεται να αναδείξει, μεταξύ άλλων, όλα αυτά που γνωρίζουμε, αλλά συχνά ξεχνάμε, συνήθως ψιθυρίζουμε, δεν τολμάμε να φωνάξουμε και, κάποιες φορές, να παραδεχτούμε. «Πρόκειται για ένα μεγάλο πλιάτσικο. Οι Εβραίοι το 1912 με την απελευθέρωση ήταν η κυρίαρχη κοινωνική ομάδα στη Θεσσαλονίκη. Το 1940 ο εβραϊκός πληθυσμός ήταν στο 33%. Το να εξαφανίζεται ένα τόσο μεγάλο ποσοστό από τη μια μέρα στην άλλη μέσα σε διάστημα πέντε μηνών (Μάρτιος – Αύγουστος) και ξαφνικά όλα αυτά τα σπίτια και τα καταστήματα να είναι άδεια έδινε το δικαίωμα ελεύθερα και ανοιχτά για οποιαδήποτε χρήση», τονίζει στο makthes.gr ο συγγραφέας και σκηνοθέτης του έργου.
Γεννημένος και μεγαλωμένος στο Βούπερταλ της Γερμανίας ο ίδιος ήρθε στη Θεσσαλονίκη το 1999, στα 18 του χρόνια, για να σπουδάσει στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, χωρίς να γνωρίζει την ιστορία της πόλης, ξέροντάς τη μόνο από το επίσημο αφήγημα του εκεί ελληνικού σχολείου όπου φοιτούσε. «Δεν γνώριζα το εβραϊκό παρελθόν της Θεσσαλονίκης μέχρι να αναφερθεί σε αυτό ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, που στη διάρκεια της θητείας του ανέδειξε το ζήτημα. Έτυχε ως φοιτητής να τον ακούσω σε μια ομιλία του να λέει ότι κάτω από το Πανεπιστήμιο υπάρχει ένα από τα μεγαλύτερα εβραϊκά νεκροταφεία της Ευρώπης εκείνη την εποχή. Μεγαλώνοντας το ξέχασα», λέει ο Πρόδρομος Τσινικόρης.
Στη διάρκεια της έρευνας κυκλοφόρησαν και δύο καινούρια βιβλία, το «Εβραϊκές περιουσίες» του Ανδρέα Μπουρούτη και το «Μεσεγγυούχοι και δοσίλογοι» του Γιάννη Καρατζόγλου. «Η έρευνά μας κινήθηκε γύρω από τα δύο αυτά βιβλία, αλλά και πράγματα που βρίσκαμε μέσα στην πόλη, όπως ιστορίες, αφηγήσεις, τις οποίες δεν έχουμε ακούσει πουθενά αλλού».
Στην ιδιαίτερη σκηνή του Μικρού Θεάτρου της Μονής Λαζαριστών που εμπνέει εγγύτητα μεταξύ ηθοποιών και θεατών κυριαρχεί η αφήγηση, κωμική, σοβαρή, τραγική. «Είναι μια σειρά μονολόγων διαλόγων η οποία υποστηρίζεται με πάρα πολύ οπτικοακουστικό υλικό και διαρκεί μόλις 65 λεπτά. Έχοντας την εμπειρία του περασμένου Μαρτίου, που η παράσταση παίχτηκε και είχε μεγάλη αποδοχή από τον κόσμο, διαπιστώνουμε ότι από τις αντιδράσεις της εβραϊκής κοινότητας και των υπολοίπων θεατών μαθαίνεις πράγματα, που δεν ήξερες για την πόλη».
Το project «96%» αποτελεί τμήμα του Ευρωπαϊκού θεατρικού και παιδαγωγικού προγράμματος "Landscapes of Devastation" (Τοπία Καταστροφής) που πραγματοποιήθηκε ταυτόχρονα σε τρεις πόλεις: Θεσσαλονίκη- Μαδρίτη- Βερολίνο.
Στο πλαίσιο του προγράμματος έγιναν εργαστήρια όπου οι συντελεστές της παράστασης συζήτησαν με μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων για το Ολοκαύτωμα των Εβραίων και τον αντισημιτισμό.
Πρεμιέρα:
Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου στις 9μμ
Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών
Ποιος θα το πίστευε άραγε ότι ο πρόδρομος οργανισμός του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, το τότε Κρατικό Θέατρο Θεσσαλονίκης και ένας από τους μεγαλύτερους πολιτιστικούς οργανισμούς της περιοχής, ο οποίος θα έπρεπε να έχει ως προτεραιότητά του τον αλτρουισμό και την αλληλεγγύη, όταν οι περισσότεροι Εβραίοι της πόλης βρίσκονταν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης ή υπό διωγμό με αποτέλεσμα χιλιάδες σπίτια να μένουν εγκαταλελειμμένα, ενεπλάκη στην αρπαγή επίπλων από πολλά διαμερίσματά τους;
Από τη στιγμή που αναχώρησε το πρώτο τρένο για το Άουσβιτς μέχρι την ολική σχεδόν εξόντωση των Εβραίων της Θεσσαλονίκης από τους ναζί, οι πληγές που άνοιξαν ήταν πολλές και αφορούσαν και στη λεηλασία της εβραϊκής κινητής ή και ακίνητης περιουσίας από τους ίδιους τους αυτόχθονες που κατοικούσαν στην πόλη.
Τώρα μια παράσταση – ντοκιμαντέρ με τίτλο «98%» σε κείμενο και σκηνοθεσία Πρόδρομου Τσινικόρη έρχεται να αναδείξει, μεταξύ άλλων, όλα αυτά που γνωρίζουμε, αλλά συχνά ξεχνάμε, συνήθως ψιθυρίζουμε, δεν τολμάμε να φωνάξουμε και, κάποιες φορές, να παραδεχτούμε. «Πρόκειται για ένα μεγάλο πλιάτσικο. Οι Εβραίοι το 1912 με την απελευθέρωση ήταν η κυρίαρχη κοινωνική ομάδα στη Θεσσαλονίκη. Το 1940 ο εβραϊκός πληθυσμός ήταν στο 33%. Το να εξαφανίζεται ένα τόσο μεγάλο ποσοστό από τη μια μέρα στην άλλη μέσα σε διάστημα πέντε μηνών (Μάρτιος – Αύγουστος) και ξαφνικά όλα αυτά τα σπίτια και τα καταστήματα να είναι άδεια έδινε το δικαίωμα ελεύθερα και ανοιχτά για οποιαδήποτε χρήση», τονίζει στο makthes.gr ο συγγραφέας και σκηνοθέτης του έργου.
Γεννημένος και μεγαλωμένος στο Βούπερταλ της Γερμανίας ο ίδιος ήρθε στη Θεσσαλονίκη το 1999, στα 18 του χρόνια, για να σπουδάσει στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, χωρίς να γνωρίζει την ιστορία της πόλης, ξέροντάς τη μόνο από το επίσημο αφήγημα του εκεί ελληνικού σχολείου όπου φοιτούσε. «Δεν γνώριζα το εβραϊκό παρελθόν της Θεσσαλονίκης μέχρι να αναφερθεί σε αυτό ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, που στη διάρκεια της θητείας του ανέδειξε το ζήτημα. Έτυχε ως φοιτητής να τον ακούσω σε μια ομιλία του να λέει ότι κάτω από το Πανεπιστήμιο υπάρχει ένα από τα μεγαλύτερα εβραϊκά νεκροταφεία της Ευρώπης εκείνη την εποχή. Μεγαλώνοντας το ξέχασα», λέει ο Πρόδρομος Τσινικόρης.
Στη διάρκεια της έρευνας κυκλοφόρησαν και δύο καινούρια βιβλία, το «Εβραϊκές περιουσίες» του Ανδρέα Μπουρούτη και το «Μεσεγγυούχοι και δοσίλογοι» του Γιάννη Καρατζόγλου. «Η έρευνά μας κινήθηκε γύρω από τα δύο αυτά βιβλία, αλλά και πράγματα που βρίσκαμε μέσα στην πόλη, όπως ιστορίες, αφηγήσεις, τις οποίες δεν έχουμε ακούσει πουθενά αλλού».
Στην ιδιαίτερη σκηνή του Μικρού Θεάτρου της Μονής Λαζαριστών που εμπνέει εγγύτητα μεταξύ ηθοποιών και θεατών κυριαρχεί η αφήγηση, κωμική, σοβαρή, τραγική. «Είναι μια σειρά μονολόγων διαλόγων η οποία υποστηρίζεται με πάρα πολύ οπτικοακουστικό υλικό και διαρκεί μόλις 65 λεπτά. Έχοντας την εμπειρία του περασμένου Μαρτίου, που η παράσταση παίχτηκε και είχε μεγάλη αποδοχή από τον κόσμο, διαπιστώνουμε ότι από τις αντιδράσεις της εβραϊκής κοινότητας και των υπολοίπων θεατών μαθαίνεις πράγματα, που δεν ήξερες για την πόλη».
Το project «96%» αποτελεί τμήμα του Ευρωπαϊκού θεατρικού και παιδαγωγικού προγράμματος "Landscapes of Devastation" (Τοπία Καταστροφής) που πραγματοποιήθηκε ταυτόχρονα σε τρεις πόλεις: Θεσσαλονίκη- Μαδρίτη- Βερολίνο.
Στο πλαίσιο του προγράμματος έγιναν εργαστήρια όπου οι συντελεστές της παράστασης συζήτησαν με μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων για το Ολοκαύτωμα των Εβραίων και τον αντισημιτισμό.
Πρεμιέρα:
Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου στις 9μμ
Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών
ΣΧΟΛΙΑ