Θεσσαλονίκη – Βέροια: Το τεράστιο σκηνικό της νέας σειράς της Μιμής Ντενίση με τίτλο «Madre»
14/10/2024 15:39
14/10/2024 15:39
Τα τείχη, ο Άγιος Νικόλας ο Ορφανός, το Τσινάρι, ο Λευκός Πύργος, το εμβληματικό εστιατόριο Όλυμπος Νάουσα και άλλα σημαντικά τοπόσημα της Θεσσαλονίκης, η εβραϊκή συναγωγή της Βέροιας και άλλες ιστορικές περιοχές της πρωτεύουσα της Ημαθίας γίνονται το τεράστιο σκηνικό για τη φιλόδοξη τηλεοπτική σειρά «Madre – Μάνα» που ετοιμάζει η Μιμή Ντενίση.
«Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που δεν σταμάτησε ποτέ να έχει ιστορία. Ήταν πάντα στην κορυφή, στο κέντρο. Όταν προσαρτήθηκε στο ελληνικό κράτος, έπαψε να βρίσκεται τόσο ψηλά και αυτό είναι το παράδοξο της ελληνικής ιστορίας. Από το 1923 έως το 1943 που ασχολούμαι εγώ στο σίριαλ ήταν ένα καζάνι που έβραζε. Μια κοσμοπολίτισσα πόλη που είχε μια ακμάζουσα εβραϊκή κοινωνία, είχε τους ντόπιους αλλά η πλειοψηφία πληθυσμού δεν ήταν. Το 1912 υπήρχαν 92000 Εβραίοι, 60000 Τούρκοι και 40000 Έλληνες. Μετά ήρθαν οι 150000 πρόσφυγες και αυτό ανετράπη χάρη σε αυτούς. Έτσι η πόλη έγινε ελληνική και αυτό δυσαρέστησε του Εβραίους που δεν ήταν πια οι πρώτοι σε πληθυσμό. Τότε λόγω της φωτιάς υπήρχε φτώχια, αλλά και διενέξεις μεταξύ των διαφόρων στοιχείων. Γι αυτό έχει πολύ ενδιαφέρον η Θεσσαλονίκη αυτής της εποχής», τόνισε η εμπνεύστρια της σειράς Μιμή Ντενίση που γράφει το σενάριο και παίζει σε αυτή.
Όλη η παραπάνω αφήγηση ήταν και το στόρι του επιτυχημένου θεατρικού έργου της «Από Σμύρνη Σαλονίκη» που στη συνέχεια έγινε ταινία και παίχτηκε σε ελληνικά κανάλια αλλά και στο Netflix.
Όταν η ίδια παρουσίασε το θεατρικό στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και είδε την ανταπόκριση του κοινού σκέφτηκε ότι όπως η Σμύρνη έγινε ταινία, το ίδιο αξίζει να γίνει και με τη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία. «Η πολιτική δεν μπορεί να πει με το πάθος που θα ήθελε κάποια πράγματα. Η τέχνη σου δίνει τη δυνατότητα να εκφραστείς όπως δεν γίνεται να κάνει η σύγχρονη πολιτική και επειδή δεν έχουμε γείτονες ‘Ελβετούς’ είμαστε πάντα πολύ προσεκτικοί», υπογράμμισε με νόημα η κ. Ντενίση.
Ένας άλλος λόγος που την οδήγησε στη δημιουργία της σειράς ήταν η πολυπολιτισμικότητα της πόλης. «Η Θεσσαλονίκη της εποχής δεν έχει μόνο τους Σμυρνιούς, αλλά και Πόντιους, Εβραίους, Μικρασιάτες Θρακιώτες», λέει.
Έτσι, μπήκε στον αγώνα και έδωσε στο σίριαλ τον συγκεκριμένο τίτλο. «Όλη η ιστορία της Θεσσαλονίκης και αυτού που αφηγούμαι είναι η μάνα. Η Θεσσαλονίκη έγινε μάνα για όλους», τονίζει η σεναριογράφος και πρωταγωνίστρια.
Στο πρώτο πλάνο της σειράς το 1943 βλέπουμε την πλάτη μιας γυναίκας που κοιτάει έξω από το παράθυρο. Βλέπει τους Εβραίους που φεύγουν με βία και τη χαιρετούν και ακούει ένα κοριτσάκι που φωνάζει μάδρε. Τότε ακούει να τη φωνάζει από το παρελθόν και η κόρη της. Έτσι, γυρίζει πίσω στη Θεσσαλονίκη όπου βλέπουμε τους πρόσφυγες που δεν τους ήθελε η τότε κοινωνία και για πολύ καιρό τους χαρακτήριζαν τουρκόσπορους. Βλέπουμε τους Εβραίους, που είχαν μια σιγουριά και έναν σνομπισμό όπως είχαμε και εμείς στη Σμύρνη. Η σειρά είναι ένας καθρέφτης όλων όσων συνέβαιναν τότε», επισημαίνει η κ. Ντενίση.
Κεντρικό πρόσωπο είναι η Φιλιώ. Μητέρα και στήριγμα για όσους απ’ την οικογένειά της απέμειναν μετά την καταστροφή, αλλά και για όσους έχουν ανάγκη. «Αρχίζει και ψήνει κουλουράκια στα σπίτια. Κάπως έτσι είναι και η ιστορία της γνωστής οικογένειας μπισκότων Παπαδοπούλου. Το σκέφτηκα πριν τους γνωρίσω», λέει η κ Ντενίση.
Και ενώ στο φόντο της ιστορίας αυτής δημιουργούνται όλα τα μεγάλα πολιτικά ρεύματα και καταγράφεται η πάλη μεταξύ των πολλών εθνοτήτων και των ιδεολογιών, όλοι ενώνονται στο τέλος από κάτι δυσάρεστο, τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. «Τους ένωσε όλους η έννοια Ελλάδα. Στην ιστορία υπάρχουν κάποια επεισόδια για το πώς έφυγαν οι Εβραίοι. Η σειρά είναι μια ευκαιρία να προβάλλουμε τη Θεσσαλονίκη μας, τη Βέροια που είναι ένα κρυφό διαμάντι, το οποίο δεν είχαμε καλύψει. Και αυτή η πόλη έχει μια πάρα πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία. Η σειρά έχει ταυτόχρονα πολύ μεγάλο τουριστικό ενδιαφέρον για την περιοχή γιατί είναι ωραίος ο πολιτισμός αλλά πρέπει να έχει και αποτέλεσμα», υπογράμμισε μεταξύ άλλων η Μιμή Ντενίση.
Η ίδια τόνισε πως έχει ήδη έρθει σε επαφή με τις Όλγα Κεφαλογιάννη (υπουργό Τουρισμού) και Έλενα Ράπτη (υφυπουργό Τουρισμού) για να συνδράμουν όπως μπορούν την παραγωγή. «Κατά κάποιον τρόπο όλα σταματούν πριν φτάσουν στην Αθήνα. Γι αυτό τοποθέτησα τη σειρά αυτή στη Θεσσαλονίκη», τόνισε η δημιουργός.
Για τα γυρίσματα, που θα αρχίσουν Μάρτιο με Απρίλιο, θα χρειαστούν ηθοποιοί, τεχνικοί και εθελοντές από την πόλη, οι οποίοι θα μπορούν να απευθύνονται στο γραφείο δημοσίων σχέσεων της παραγωγής.
Στο πλευρό της Μιμής Ντενίση η Βούλα Πατουλίδου από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στον πολύ σημαντικό ρόλο της Μιμής Ντενίση που «μας δίδαξε ιστορία με εικόνες», όπως είπε χαρακτηριστικά, ενώ επιβράβευσε τη δημιουργό που στρέφει τα φώτα «σε αυτόν εδώ τον τόπο, ο οποίος έχει γωνίες όπου μπορείς να κλάψεις».
Συμπαραστάτης της και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος μέσω του προέδρου του Σίμου Διαμαντίδη. «Θα συμβάλλουμε ως επιχειρηματίες στο σίριαλ, μάλιστα γι αυτό δίνονται και φορολογικά κίνητρα. Τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό είναι γνωστά και τα προτιμούν οι ξένοι διότι έχουν μεγάλη ιστορία. Είναι σημαντική η συμβολή της ιστορίας στην ανάδειξη των προϊόντων που παράγουμε εδώ και εξάγουμε σε όλο τον κόσμο. Επίσης, υπάρχει άλλη μια πρωτοβουλία της Μιμής Ντενίση για την ίδρυση Έδρας Μικρασιατικού Ελληνισμού στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, την οποία χρηματοδοτούμε εμείς και τις επόμενες ημέρες περιμένουν την προκήρυξη», τόνισε ο ίδιος.
Ο δήμαρχος Βέροιας Κωνσταντίνος Βοργιατζίδης μίλησε για την πρωτεύουσα της Ημαθίας και την περιοχή της που είναι γνωστή για την αρχαία ιστορία, τις βυζαντινές και μεταβυζαντινές εκκλησίες και ένα πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα. «Ο λόγος που την επέλεξε η κ. Ντενίση είναι ότι η Βέροια όπως και η Θεσσαλονίκη αποτελούσε σταυροδρόμι των πολιτισμών και των θρησκειών. Δεν διαφέρει η ιστορία της από την ιστορία της Θεσσαλονίκης παρά μόνο στο μέγεθος, παρότι η Βέροια φιλοξενεί την παλαιότερη εβραϊκή συναγωγή στη Βόρεια Ελλάδα, έναν χώρο που διατηρείται σε άρτια κατάσταση».
Κλειστά τα χαρτιά της κράτησε όμως η κ. Ντενίση για την ταυτότητα του σκηνοθέτη της σειράς, ενώ σε ερώτηση του makthes.gr για το κανάλι που θα τη φιλοξενήσει και τους πόρους της παραγωγής απάντησε αφενός πως θα είναι ένα από τα τρία μεγάλα κανάλια με προοπτική επίσης το Netflix και αφετέρου πως η οικονομική στήριξη θα προέλθει από το κανάλι, την ντόπια επιχειρηματικότητα, την Περιφέρεια, το ΕΚΟΜΜΕ (μέσω του νέου οργανισμού που θα προκύψει), θεσμικούς φορείς και όλους όσοι μπορούν και θέλουν να συνεισφέρουν σε αυτή την προσπάθεια.
Τα τείχη, ο Άγιος Νικόλας ο Ορφανός, το Τσινάρι, ο Λευκός Πύργος, το εμβληματικό εστιατόριο Όλυμπος Νάουσα και άλλα σημαντικά τοπόσημα της Θεσσαλονίκης, η εβραϊκή συναγωγή της Βέροιας και άλλες ιστορικές περιοχές της πρωτεύουσα της Ημαθίας γίνονται το τεράστιο σκηνικό για τη φιλόδοξη τηλεοπτική σειρά «Madre – Μάνα» που ετοιμάζει η Μιμή Ντενίση.
«Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που δεν σταμάτησε ποτέ να έχει ιστορία. Ήταν πάντα στην κορυφή, στο κέντρο. Όταν προσαρτήθηκε στο ελληνικό κράτος, έπαψε να βρίσκεται τόσο ψηλά και αυτό είναι το παράδοξο της ελληνικής ιστορίας. Από το 1923 έως το 1943 που ασχολούμαι εγώ στο σίριαλ ήταν ένα καζάνι που έβραζε. Μια κοσμοπολίτισσα πόλη που είχε μια ακμάζουσα εβραϊκή κοινωνία, είχε τους ντόπιους αλλά η πλειοψηφία πληθυσμού δεν ήταν. Το 1912 υπήρχαν 92000 Εβραίοι, 60000 Τούρκοι και 40000 Έλληνες. Μετά ήρθαν οι 150000 πρόσφυγες και αυτό ανετράπη χάρη σε αυτούς. Έτσι η πόλη έγινε ελληνική και αυτό δυσαρέστησε του Εβραίους που δεν ήταν πια οι πρώτοι σε πληθυσμό. Τότε λόγω της φωτιάς υπήρχε φτώχια, αλλά και διενέξεις μεταξύ των διαφόρων στοιχείων. Γι αυτό έχει πολύ ενδιαφέρον η Θεσσαλονίκη αυτής της εποχής», τόνισε η εμπνεύστρια της σειράς Μιμή Ντενίση που γράφει το σενάριο και παίζει σε αυτή.
Όλη η παραπάνω αφήγηση ήταν και το στόρι του επιτυχημένου θεατρικού έργου της «Από Σμύρνη Σαλονίκη» που στη συνέχεια έγινε ταινία και παίχτηκε σε ελληνικά κανάλια αλλά και στο Netflix.
Όταν η ίδια παρουσίασε το θεατρικό στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και είδε την ανταπόκριση του κοινού σκέφτηκε ότι όπως η Σμύρνη έγινε ταινία, το ίδιο αξίζει να γίνει και με τη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία. «Η πολιτική δεν μπορεί να πει με το πάθος που θα ήθελε κάποια πράγματα. Η τέχνη σου δίνει τη δυνατότητα να εκφραστείς όπως δεν γίνεται να κάνει η σύγχρονη πολιτική και επειδή δεν έχουμε γείτονες ‘Ελβετούς’ είμαστε πάντα πολύ προσεκτικοί», υπογράμμισε με νόημα η κ. Ντενίση.
Ένας άλλος λόγος που την οδήγησε στη δημιουργία της σειράς ήταν η πολυπολιτισμικότητα της πόλης. «Η Θεσσαλονίκη της εποχής δεν έχει μόνο τους Σμυρνιούς, αλλά και Πόντιους, Εβραίους, Μικρασιάτες Θρακιώτες», λέει.
Έτσι, μπήκε στον αγώνα και έδωσε στο σίριαλ τον συγκεκριμένο τίτλο. «Όλη η ιστορία της Θεσσαλονίκης και αυτού που αφηγούμαι είναι η μάνα. Η Θεσσαλονίκη έγινε μάνα για όλους», τονίζει η σεναριογράφος και πρωταγωνίστρια.
Στο πρώτο πλάνο της σειράς το 1943 βλέπουμε την πλάτη μιας γυναίκας που κοιτάει έξω από το παράθυρο. Βλέπει τους Εβραίους που φεύγουν με βία και τη χαιρετούν και ακούει ένα κοριτσάκι που φωνάζει μάδρε. Τότε ακούει να τη φωνάζει από το παρελθόν και η κόρη της. Έτσι, γυρίζει πίσω στη Θεσσαλονίκη όπου βλέπουμε τους πρόσφυγες που δεν τους ήθελε η τότε κοινωνία και για πολύ καιρό τους χαρακτήριζαν τουρκόσπορους. Βλέπουμε τους Εβραίους, που είχαν μια σιγουριά και έναν σνομπισμό όπως είχαμε και εμείς στη Σμύρνη. Η σειρά είναι ένας καθρέφτης όλων όσων συνέβαιναν τότε», επισημαίνει η κ. Ντενίση.
Κεντρικό πρόσωπο είναι η Φιλιώ. Μητέρα και στήριγμα για όσους απ’ την οικογένειά της απέμειναν μετά την καταστροφή, αλλά και για όσους έχουν ανάγκη. «Αρχίζει και ψήνει κουλουράκια στα σπίτια. Κάπως έτσι είναι και η ιστορία της γνωστής οικογένειας μπισκότων Παπαδοπούλου. Το σκέφτηκα πριν τους γνωρίσω», λέει η κ Ντενίση.
Και ενώ στο φόντο της ιστορίας αυτής δημιουργούνται όλα τα μεγάλα πολιτικά ρεύματα και καταγράφεται η πάλη μεταξύ των πολλών εθνοτήτων και των ιδεολογιών, όλοι ενώνονται στο τέλος από κάτι δυσάρεστο, τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. «Τους ένωσε όλους η έννοια Ελλάδα. Στην ιστορία υπάρχουν κάποια επεισόδια για το πώς έφυγαν οι Εβραίοι. Η σειρά είναι μια ευκαιρία να προβάλλουμε τη Θεσσαλονίκη μας, τη Βέροια που είναι ένα κρυφό διαμάντι, το οποίο δεν είχαμε καλύψει. Και αυτή η πόλη έχει μια πάρα πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία. Η σειρά έχει ταυτόχρονα πολύ μεγάλο τουριστικό ενδιαφέρον για την περιοχή γιατί είναι ωραίος ο πολιτισμός αλλά πρέπει να έχει και αποτέλεσμα», υπογράμμισε μεταξύ άλλων η Μιμή Ντενίση.
Η ίδια τόνισε πως έχει ήδη έρθει σε επαφή με τις Όλγα Κεφαλογιάννη (υπουργό Τουρισμού) και Έλενα Ράπτη (υφυπουργό Τουρισμού) για να συνδράμουν όπως μπορούν την παραγωγή. «Κατά κάποιον τρόπο όλα σταματούν πριν φτάσουν στην Αθήνα. Γι αυτό τοποθέτησα τη σειρά αυτή στη Θεσσαλονίκη», τόνισε η δημιουργός.
Για τα γυρίσματα, που θα αρχίσουν Μάρτιο με Απρίλιο, θα χρειαστούν ηθοποιοί, τεχνικοί και εθελοντές από την πόλη, οι οποίοι θα μπορούν να απευθύνονται στο γραφείο δημοσίων σχέσεων της παραγωγής.
Στο πλευρό της Μιμής Ντενίση η Βούλα Πατουλίδου από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στον πολύ σημαντικό ρόλο της Μιμής Ντενίση που «μας δίδαξε ιστορία με εικόνες», όπως είπε χαρακτηριστικά, ενώ επιβράβευσε τη δημιουργό που στρέφει τα φώτα «σε αυτόν εδώ τον τόπο, ο οποίος έχει γωνίες όπου μπορείς να κλάψεις».
Συμπαραστάτης της και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος μέσω του προέδρου του Σίμου Διαμαντίδη. «Θα συμβάλλουμε ως επιχειρηματίες στο σίριαλ, μάλιστα γι αυτό δίνονται και φορολογικά κίνητρα. Τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό είναι γνωστά και τα προτιμούν οι ξένοι διότι έχουν μεγάλη ιστορία. Είναι σημαντική η συμβολή της ιστορίας στην ανάδειξη των προϊόντων που παράγουμε εδώ και εξάγουμε σε όλο τον κόσμο. Επίσης, υπάρχει άλλη μια πρωτοβουλία της Μιμής Ντενίση για την ίδρυση Έδρας Μικρασιατικού Ελληνισμού στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, την οποία χρηματοδοτούμε εμείς και τις επόμενες ημέρες περιμένουν την προκήρυξη», τόνισε ο ίδιος.
Ο δήμαρχος Βέροιας Κωνσταντίνος Βοργιατζίδης μίλησε για την πρωτεύουσα της Ημαθίας και την περιοχή της που είναι γνωστή για την αρχαία ιστορία, τις βυζαντινές και μεταβυζαντινές εκκλησίες και ένα πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα. «Ο λόγος που την επέλεξε η κ. Ντενίση είναι ότι η Βέροια όπως και η Θεσσαλονίκη αποτελούσε σταυροδρόμι των πολιτισμών και των θρησκειών. Δεν διαφέρει η ιστορία της από την ιστορία της Θεσσαλονίκης παρά μόνο στο μέγεθος, παρότι η Βέροια φιλοξενεί την παλαιότερη εβραϊκή συναγωγή στη Βόρεια Ελλάδα, έναν χώρο που διατηρείται σε άρτια κατάσταση».
Κλειστά τα χαρτιά της κράτησε όμως η κ. Ντενίση για την ταυτότητα του σκηνοθέτη της σειράς, ενώ σε ερώτηση του makthes.gr για το κανάλι που θα τη φιλοξενήσει και τους πόρους της παραγωγής απάντησε αφενός πως θα είναι ένα από τα τρία μεγάλα κανάλια με προοπτική επίσης το Netflix και αφετέρου πως η οικονομική στήριξη θα προέλθει από το κανάλι, την ντόπια επιχειρηματικότητα, την Περιφέρεια, το ΕΚΟΜΜΕ (μέσω του νέου οργανισμού που θα προκύψει), θεσμικούς φορείς και όλους όσοι μπορούν και θέλουν να συνεισφέρουν σε αυτή την προσπάθεια.
ΣΧΟΛΙΑ