Απάντηση στο δημοσίευμα για τον Άγιο Στυλιανό: Η ιδιότυπη ασυλία των «ανώνυμων θιγόμενων» υπαλλήλων έλαβε τέλος
26/10/2024 08:30
26/10/2024 08:30
Σε απάντηση του δημοσιεύματος το οποίο δημοσιεύτηκε στις 22 Οκτωβρίου στο makthes.gr, και αναπαράγει ανακοινώσεις του συλλόγου Εργαζομένων Δήμου Θεσσαλονίκης κατόπιν «καταγγελίας» από ανώνυμους θιγόμενους υπαλλήλους, κοινωνικούς λειτουργούς του Δημοτικού Βρεφοκομείου Θεσσαλονίκης «Ο ΄Αγιος Στυλιανός», παρακαλώ να δημοσιεύσετε όπως η δεοντολογία απαιτεί την απάντησή μου.
Κατ΄αρχάς απαντώ ως πρόσωπο ατομικά και όχι ως μέλος του Δ.Σ. του Δημοτικού Βρεφοκομείο το οποίο έχει δικαίωμα είτε ως σώμα είτε ατομικά να διατηρεί την δική του άποψη και να εκθέσει τις δικές του απόψεις. Επίσης πρέπει να επισημάνω ότι όλα τα κακώς κείμενα στη διαχείριση των ζητημάτων της κοινωνικής υπηρεσίας που έθιξα και που εδώ θα εκθέσω σε απάντηση του ψευδούς δημοσιεύματος κατά του προσώπου μου ενώ οι θιγόμενοι αποκρύπτουν την ταυτότητά τους, δεν είναι καινούρια και δεν έλαβαν χώρα αρχικά επί της νέας δημοτική αρχής και διοίκησης του βρεφοκομείου. Απλώς συνεχίζονται ως «κακή» κληρονομιά από το παρελθόν, κατά το οποίο κανένας δήμαρχος και δημοτική παράταξη δεν έδειξε ενδιαφέρον για να εκσυγχρονίσει ένα φορέα που έμαθε να λειτουργεί αρτηριοσκληρωτικά και παρωχημένα, χωρίς να εξελίσσεται και να εκσυγχρονίζεται.
Αρνούμαι κατηγορηματικά ότι πρόθεση της ανάρτησης σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης όπου διατηρούμε σελίδα ως σωματείο «Δίκτυο Αναδόχων Γονέων και Εθελοντών για την Κοινωνική Προστασία των ανηλίκων» προσέβαλε την τιμή και την υπόληψη των εργαζομένων που αναγνώρισαν τους εαυτούς τους σε αυτό, διότι δεν αναφέρθηκε παρά μόνο η αλήθεια. ΄Αλλωστε δεν διαψεύστηκε συνεπώς δεν τίθεται θέμα συκοφαντίας.
Η ανάληψη διοίκησης από τη νέα δημοτική Αρχή και κατά συνέπεια η ανάληψη διοίκησης στο Νομικό Πρόσωπο του Δημοτικού Βρεφοκομείου Θεσσαλονίκης «Ο ΑΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ» έγινε με τη ρητή εντολή του Δημάρχου να ανακτηθεί η αξιοπιστία και ο σεβασμός των πολιτών στη δημοτική αρχή, να αποκατασταθούν παθογένειες του παρελθόντος και να αντιληφθεί ο πολίτης ότι η νέα διοίκηση του Δήμου ούτε συγκαλύπτει, ούτε αδιαφορεί για τα χρόνια προβλήματα του Δήμου Θεσσαλονίκης, αντίθετα στοχεύει στην επίλυσή τους όσο το δυνατόν συντομότερα σε κάθε πεδίο και κάθε επίπεδο. Τις εντολές αυτές του Δημάρχου έλαβα υπόψη κατά κυριολεξία και αυτές εφαρμόζω διοριζόμενη στο Δ.Σ. του Δημοτικού Βρεφοκομείου. Για την αναφορές των θιγόμενων που επιδιώκουν με κάθε τρόπο και έμμεση συκοφαντία να προκαλέσουν την απομάκρυνσή μου από το Δ.Σ. του Δημοτικού Βρεφοκομείου διότι τους διαταράσσω τη χρόνια ραστώνη στην οποία βρίσκονται:
1. Αν οι θιγόμενοι υπάλληλοι του Δημοτικού Βρεφοκομείου γνώριζαν την νομοθεσία, δεν θα έθεταν θέμα δήθεν ασυμβίβαστου της ιδιότητάς μου ως μέλους του σωματείου «Δίκτυο Αναδόχων Γονέων και Εθελοντών για την κοινωνική προστασία των ανηλίκων» και του μέλους του Δ.Σ. του «Αγίου Στυλιανού» διότι σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 227 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων που ορίζει το διορισμό μελών της διοίκησης των δημοτικών νομικών προσώπων προβλέπεται ότι «εκλέγονται και πρόσωπα που έχουν ανάλογη επαγγελματική ή κοινωνική δράση ή ειδικές δράσεις ανάλογα με το σκοπό του ιδρύματος». Όχι μόνο δεν είναι ασυμβίβαστη η ιδιότητά μου ως μέλος του Δ.Σ. του ιδρύματος με την ιδιότητα του μέλους του συλλόγου «Δίκτυο Αναδόχων Γονέων», αντίθετα ήταν και επιβεβλημένη καθώς κανένα άλλο μέλος του Δ.Σ. δεν διαθέτει τις σχετικές γνώσεις και εμπειρία στον τομέα της παιδικής προστασίας, άλλωστε στο χώρο αυτό γενικά υπάρχουν ελάχιστοι εμπειρογνώμονες. Αφήνουν οι «ανώνυμοι θιγόμενοι» συκοφαντικές υπόνοιες για πιθανή «διαπλοκή» μου εξαιτίας των δύο ιδιοτήτων μου πλην όμως γνωρίζουν πολύ καλά ότι οι υποψήφιοι ανάδοχοι γονείς που συνδέονται ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ και άρα αδιάβλητα με τα παιδιά του Αγίου Στυλιανού, είναι πρόσωπα από όλη τη χώρα, δεν έχουν καμιά σχέση με το Δίκτυο Αναδόχων Γονέων και δεν είμαι σε θέση να τους γνωρίζω, γιατί ο σύλλογος δεν διαθέτει υποψήφιους ανάδοχους, αλλά μόνο ήδη αναδόχους και θετούς γονείς και εθελοντές που μπορεί να έχουν αναλάβει παιδιά από οπουδήποτε. Στο Δίκτυο καταφεύγουν υποψήφιοι ανάδοχοι γονείς για συνηγορία και υποστήριξη μόνο εάν αισθανθούν ότι παραβιάζονται τα δικαιώματά τους από έκνομες πρακτικές ή παρατυπίες οργάνων των ιδρυμάτων ή κοινωνικών υπηρεσιών από οπουδήποτε και εάν προκύψουν. Μόνο τότε ερχόμαστε σε επαφή με τα πρόσωπα αυτά. Και είναι αλήθεια ότι στα έξι χρόνια που λειτουργεί ο σύλλογος, υπήρξαν περιπτώσεις καταγγελιών και αναφορών κατά κάποιων εργαζομένων της κοινωνικής υπηρεσίας του Δημοτικού Βρεφοκομείου που ούτε σεβασμό επέδειξαν σε υποψηφίους αναδόχους και θετούς γονείς, ούτε τη δουλειά τους έκαναν όπως αρμόζει στη θέση τους. Η μόνιμη διαμαρτυρία των ανθρώπων αυτών που είναι στη διάθεσή σας να σας τα επιβεβαιώσουν είναι ότι η κοινωνική υπηρεσία (κάποιο μέλος ή μέλη της) συχνά αντί να ενθαρρύνει τους υποψηφίους αναδόχους, τους απέτρεπε με το απαράδεκτο επιχείρημα ότι τα παιδιά διεκδικούνται από τους φυσικούς γονείς τους, άρα πολύ πιθανό να τα πάρουν πίσω και άρα οι ανάδοχοι θα μείνουν χωρίς παιδί. Αυτή η στάση πέραν του ότι είναι χωρίς καμιά τεκμηρίωση με βάση τα νομικά δεδομένα, αντιφάσκει στο σκοπό της αναδοχής που είναι ούτως η άλλως η προσωρινή οικογενειακή αποκατάσταση των παιδιών μέχρι να οριστικοποιηθεί το καθεστώς επιμέλειάς τους. Η στάση όμως αυτή από το φορέα (όχι να πληροφορούν αλλά να επικεντρώνονται στο θέμα) αποτρέπει τους υποψήφιους αναδόχους και δεν προχωρούν εύκολα ή καθόλου οι συνδέσεις. Διαπιστώθηκαν επίσης εσφαλμένοι χειρισμοί δικαστικών υποθέσεων και έλλειψη επαρκούς και σωστής νομικής υποστήριξης των παιδιών που παραπέμπονται στο δημοτικό βρεφοκομείο για την προστασία τους, ακατάλληλη συμπεριφορά απέναντι σε φυσικούς γονείς, αδιαφορία για επίλυση σοβαρών θεμάτων των παιδιών που για χρόνια παραμένουν στην ευθύνη του ιδρύματος. Επειδή λοιπόν αυτά τα ζητήματα αναδείχθηκαν και επιτέλους έφτασαν στο Δ.Σ. οι ανώνυμοι θιγόμενοι υπάλληλοι αισθάνθηκαν ότι η ιδιότυπη ασυλία τους, να μην ελέγχονται και να μην λογοδοτούν στη διοίκηση του Νομικού Προσώπου που φέρνει και την ευθύνη του συνόλου της διοίκησης, έλαβε τέλος.
2. Οι εργαζόμενοι κοινωνικών υπηρεσιών ειδικά μετά την δημοσίευση του Ν. 4538/2018 για την προώθηση των θεσμών της αναδοχής και της υιοθεσίας ως μέτρο αποϊδρυματοποίησης των ανηλίκων (που όφειλαν να κάνουν τα ιδρύματα από το 1993 και δεν το έκαναν όπως δεν το έκανε και το δημοτικό βρεφοκομείο «Αγιος Στυλιανός») ΟΦΕΙΛΟΥΝ να παρακολουθούν επιμορφωτικά σεμινάρια καθώς κανένας κοινωνικός λειτουργός δεν έχει ακαδημαϊκή γνώση ή εμπειρία στους συγκεκριμένους κοινωνικούς θεσμούς που ξεκίνησαν να εφαρμόζονται μόλις το 2019. Οι επιμορφώσεις πρέπει να παρακολουθούνται με κριτήριο τη εγκυρότητα και αξιοπιστία τους ανεξάρτητα εάν είναι σε εργάσιμες ή μη ημέρες και ώρες γιατί αφορούν την ευημερία των προστατευόμενων παιδιών. Οι κοινωνικοί λειτουργοί του δημοτικού βρεφοκομείου όφειλαν – επί προηγούμενης διοίκησης - να παρακολουθήσουν σεμινάρια επιμόρφωσης που οργάνωσε το πρώην Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ήδη Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, για τα θέματα εφαρμογής του θεσμού της αναδοχής και της υιοθεσίας αφού υποχρεούνται να τον εφαρμόσουν ως φορέας εποπτείας σύμφωνα με το νόμο. Οι μόνιμοι κοινωνικοί λειτουργοί, όπως πληροφορηθήκαμε από την αναπληρώτρια προϊσταμένη δεν τα παρακολούθησαν- ως θλιβερή εξαίρεση των κοινωνικών λειτουργών των άλλων υπηρεσιών- γιατί όπως μας είπε έγιναν σε μη εργάσιμες ώρες οπότε δεν υποχρεούνταν να τα παρακολούθησαν. Μόνο οι έκτακτοι υπάλληλοι υποχρεώθηκαν να τα παρακολουθήσουν. Αυτό δεν αποδεικνύει ούτε επαγγελματισμό, ούτε υπευθυνότητα στην άσκηση καθηκόντων. Και φυσικά αποτελεί πλημμέλεια της διεύθυνσης που επέτρεψε να συμβεί αυτό.
3. Η κοινωνική υπηρεσία του Δημοτικού Βρεφοκομείου «Αγιος Στυλιανός» έχει νομική υποχρέωση να διοργανώσει σύμφωνα με το άρθρο 13 του Ν. 4538/2018 ως φορέας εποπτείας της αναδοχής και της υιοθεσίας, προγράμματα επιμόρφωσης υποψηφίων αναδόχων και θετών γονέων και διαρκή προγράμματα επιμόρφωσης των ίδιων προσώπων. Εδώ και αρκετά χρόνια και σίγουρα επί νέας διοίκησης δεν έχει παρανόμως πραγματοποιηθεί κανένα.
4. Η κοινωνική υπηρεσία του Δημοτικού Βρεφοκομείου, πάλι επί προηγούμενης διοίκησης, αν και κλήθηκε να συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Εγγύηση για το Παιδί» που υλοποιούσε στην Ελλάδα η UNICEF με το δημόσιο Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού, σε συνεργασία με ιδρύματα με σκοπό την αρτιότερη οργάνωση της φροντίδας και της αποϊδρυματοίησης των παιδιών, απαξίωσε να απαντήσει καν στην πρόσκληση του Ινστιτούτου να συμμετέχει στο πανελλαδικό έργο που πραγματοποιούνταν και αρνήθηκε να συνεργαστεί.
5. Αν και προσφέρθηκα επανειλημμένα να προσφέρω τις εξειδικευμένες νομικές γνώσεις μου εθελοντικά στην κοινωνική υπηρεσία για την αποφυγή των άσκοπων καθυστερήσεων στην αποϊδρυματοποίηση των νηπίων και βρεφών στο δημοτικό βρεφοκομείο, πολιτική που επιβάλλει το αρμόδιο υπουργείο ως καταλληλότερη για τα παιδιά των ιδρυμάτων, αντιμετωπίζω αρνητισμό και καχυποψία, διότι η κοινωνική υπηρεσία δε επιθυμεί συνεργασίες που θα αποδείξουν την ανεπάρκειά της.
6. Το μεγαλύτερο αυταπόδεικτο ψέμα των ανώνυμων θιγόμενων εργαζόμενων/κοινωνικών λειτουργών του δημοτικού βρεφοκομείου είναι ότι εγώ κατέθεσα ως μάρτυρας σε δίκη ενός βρέφους του ιδρύματος του Η.Β, και στράφηκα δήθεν εναντίον της απόφασης υιοθεσίας που είχε ληφθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο, υποστηρίζοντας από μόνη μου την προοπτική της αναδοχής τους. Πονηρός τους στόχος να με συνδέσουν με αλλότριες επιδιώξεις ως μέλος δήθεν του Δικτύου Αναδόχων Γονέων. Όμως για το παιδί αυτό δεν υπήρχε καμιά ανάδοχη οικογένεια, ούτε γνώριζα τη φυσική οικογένεια του παιδιού. Για «κακή τους τύχη» και στη βιασύνη τους να με συκοφαντήσουν, μπέρδεψαν τις ανακοινώσεις τους, καθώς επτά ημέρες πριν το δικαστήριο (3-10-2024) είχαν ενημερώσει εγγράφως το Δ.Σ. ότι το σχέδιο για την οικογενειακή αποκατάσταση του ίδιου παιδιού, που συντάχθηκε από την ίδια την κοινωνική υπηρεσία, ήταν αυτό της αναδοχής και όχι της υιοθεσίας του. Και φυσικά ποτέ το Δ.Σ. δεν πήρε απόφαση για υιοθεσία του παιδιού αυτού το οποίο και διατηρούσε επικοινωνία με τη φυσική του μητέρα και τη γιαγιά του, ανεξάρτητα με την καταλληλότητά τους να το μεγαλώσουν.
7. Κατά τη δίκη αυτή αποκαλύφθηκε ακόμη ότι η κοινωνική υπηρεσία του ιδρύματος, οι «θιγόμενοι» υπάλληλοι, αποστέρησαν από τη φυσική μητέρα του ίδιου παιδιού τη δυνατότητα επικοινωνίας μαζί του με αυταρχικό τρόπο. Αποφάσισαν μόνοι τους ότι η επικοινωνία στο δημοτικό βρεφοκομείο των γονέων με τα παιδιά θα γίνεται μέχρι τις 2 μμ και παρά το γεγονός ότι η μητέρα του παιδιού παρακαλούσε να της δώσουν μία επικοινωνία κάθε 15ημέρες σε απογευματινή ώρα και όχι σε πρωινή, γιατί προς τιμήν της παρακολουθούσε επαγγελματικό ειδικό σχολείο, την απέκλεισαν από το νόμιμο δικαίωμά της και δικαίωμα του παιδιού της, επιβάλλοντάς της να χάνει το σχολείο της για να βλέπει το παιδί της. Και όχι και αυτό δεν ήταν σε γνώση του Δ.Σ.
Αυτά και άλλα πολλά είναι τα θέματα που προκαλούν οι ανώνυμοι θιγόμενοι και καλό θα ήταν ο Σύλλογος Εργαζομένων του Δήμου Θεσσαλονίκης, στον οποίο διατηρώ επιφυλάξεις ότι υπάγονται, ως εργαζόμενοι σε νομικό πρόσωπο και όχι ως Δήμος, πριν εκτοξεύσει «καταγγελίες» να εξετάζει εάν οι εργαζόμενοι ανταποκρίνονται στις εργασιακές και επιστημονικές τους υποχρεώσεις και καθήκοντα. Και φυσικά να μην ξεχνάμε το θάνατο που έλαβε χώρο στο δημοτικό βρεφοκομείο πριν από 1,5 χρόνο περίπου καθώς και το έγκαυμα που προκάλεσε εργαζόμενη στο ίδιο βρέφος για το οποίο μιλάμε και το οδήγησε για 10 ημέρες στο Νοσοκομείο, υποθέσεις που ήδη απασχολούν τη Δικαιοσύνη.
Στην περίπτωση αυτή δυστυχώς ισχύει το ρητό «φωνάζει ο κλέφτης, να φοβηθεί ο νοικοκύρης». Τους ευχαριστώ ωστόσο γιατί μου έδωσαν την ευκαιρία να δημοσιοποιήσω σημαντικά θέματα που ποτέ δεν θα αναδεικνύονταν. Κάποτε οι στρεβλώσεις είτε στο συγκεκριμένο νομικό πρόσωπο είτε αλλού πρέπει να λάβουν τέλος και αυτό θα γίνει με επιμονή και υπομονή που θα επιδείξουν τα διοικητικά όργανα.
Η νέα διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης κάνει μια πολύ σημαντική προσπάθεια να ανατρέψει κακές παγιωμένες καταστάσεις από το παρελθόν, να ανακτηθεί ο σεβασμός και η εκτίμηση του πολίτη στο έργο της τοπικής αυτοδιοίκησης και κάθε τομέας να ανακτήσει το από καιρό χαμένο κύρος του.
Με εκτίμηση
Ελένη Γεώργαρου
Σε απάντηση του δημοσιεύματος το οποίο δημοσιεύτηκε στις 22 Οκτωβρίου στο makthes.gr, και αναπαράγει ανακοινώσεις του συλλόγου Εργαζομένων Δήμου Θεσσαλονίκης κατόπιν «καταγγελίας» από ανώνυμους θιγόμενους υπαλλήλους, κοινωνικούς λειτουργούς του Δημοτικού Βρεφοκομείου Θεσσαλονίκης «Ο ΄Αγιος Στυλιανός», παρακαλώ να δημοσιεύσετε όπως η δεοντολογία απαιτεί την απάντησή μου.
Κατ΄αρχάς απαντώ ως πρόσωπο ατομικά και όχι ως μέλος του Δ.Σ. του Δημοτικού Βρεφοκομείο το οποίο έχει δικαίωμα είτε ως σώμα είτε ατομικά να διατηρεί την δική του άποψη και να εκθέσει τις δικές του απόψεις. Επίσης πρέπει να επισημάνω ότι όλα τα κακώς κείμενα στη διαχείριση των ζητημάτων της κοινωνικής υπηρεσίας που έθιξα και που εδώ θα εκθέσω σε απάντηση του ψευδούς δημοσιεύματος κατά του προσώπου μου ενώ οι θιγόμενοι αποκρύπτουν την ταυτότητά τους, δεν είναι καινούρια και δεν έλαβαν χώρα αρχικά επί της νέας δημοτική αρχής και διοίκησης του βρεφοκομείου. Απλώς συνεχίζονται ως «κακή» κληρονομιά από το παρελθόν, κατά το οποίο κανένας δήμαρχος και δημοτική παράταξη δεν έδειξε ενδιαφέρον για να εκσυγχρονίσει ένα φορέα που έμαθε να λειτουργεί αρτηριοσκληρωτικά και παρωχημένα, χωρίς να εξελίσσεται και να εκσυγχρονίζεται.
Αρνούμαι κατηγορηματικά ότι πρόθεση της ανάρτησης σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης όπου διατηρούμε σελίδα ως σωματείο «Δίκτυο Αναδόχων Γονέων και Εθελοντών για την Κοινωνική Προστασία των ανηλίκων» προσέβαλε την τιμή και την υπόληψη των εργαζομένων που αναγνώρισαν τους εαυτούς τους σε αυτό, διότι δεν αναφέρθηκε παρά μόνο η αλήθεια. ΄Αλλωστε δεν διαψεύστηκε συνεπώς δεν τίθεται θέμα συκοφαντίας.
Η ανάληψη διοίκησης από τη νέα δημοτική Αρχή και κατά συνέπεια η ανάληψη διοίκησης στο Νομικό Πρόσωπο του Δημοτικού Βρεφοκομείου Θεσσαλονίκης «Ο ΑΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ» έγινε με τη ρητή εντολή του Δημάρχου να ανακτηθεί η αξιοπιστία και ο σεβασμός των πολιτών στη δημοτική αρχή, να αποκατασταθούν παθογένειες του παρελθόντος και να αντιληφθεί ο πολίτης ότι η νέα διοίκηση του Δήμου ούτε συγκαλύπτει, ούτε αδιαφορεί για τα χρόνια προβλήματα του Δήμου Θεσσαλονίκης, αντίθετα στοχεύει στην επίλυσή τους όσο το δυνατόν συντομότερα σε κάθε πεδίο και κάθε επίπεδο. Τις εντολές αυτές του Δημάρχου έλαβα υπόψη κατά κυριολεξία και αυτές εφαρμόζω διοριζόμενη στο Δ.Σ. του Δημοτικού Βρεφοκομείου. Για την αναφορές των θιγόμενων που επιδιώκουν με κάθε τρόπο και έμμεση συκοφαντία να προκαλέσουν την απομάκρυνσή μου από το Δ.Σ. του Δημοτικού Βρεφοκομείου διότι τους διαταράσσω τη χρόνια ραστώνη στην οποία βρίσκονται:
1. Αν οι θιγόμενοι υπάλληλοι του Δημοτικού Βρεφοκομείου γνώριζαν την νομοθεσία, δεν θα έθεταν θέμα δήθεν ασυμβίβαστου της ιδιότητάς μου ως μέλους του σωματείου «Δίκτυο Αναδόχων Γονέων και Εθελοντών για την κοινωνική προστασία των ανηλίκων» και του μέλους του Δ.Σ. του «Αγίου Στυλιανού» διότι σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 227 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων που ορίζει το διορισμό μελών της διοίκησης των δημοτικών νομικών προσώπων προβλέπεται ότι «εκλέγονται και πρόσωπα που έχουν ανάλογη επαγγελματική ή κοινωνική δράση ή ειδικές δράσεις ανάλογα με το σκοπό του ιδρύματος». Όχι μόνο δεν είναι ασυμβίβαστη η ιδιότητά μου ως μέλος του Δ.Σ. του ιδρύματος με την ιδιότητα του μέλους του συλλόγου «Δίκτυο Αναδόχων Γονέων», αντίθετα ήταν και επιβεβλημένη καθώς κανένα άλλο μέλος του Δ.Σ. δεν διαθέτει τις σχετικές γνώσεις και εμπειρία στον τομέα της παιδικής προστασίας, άλλωστε στο χώρο αυτό γενικά υπάρχουν ελάχιστοι εμπειρογνώμονες. Αφήνουν οι «ανώνυμοι θιγόμενοι» συκοφαντικές υπόνοιες για πιθανή «διαπλοκή» μου εξαιτίας των δύο ιδιοτήτων μου πλην όμως γνωρίζουν πολύ καλά ότι οι υποψήφιοι ανάδοχοι γονείς που συνδέονται ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ και άρα αδιάβλητα με τα παιδιά του Αγίου Στυλιανού, είναι πρόσωπα από όλη τη χώρα, δεν έχουν καμιά σχέση με το Δίκτυο Αναδόχων Γονέων και δεν είμαι σε θέση να τους γνωρίζω, γιατί ο σύλλογος δεν διαθέτει υποψήφιους ανάδοχους, αλλά μόνο ήδη αναδόχους και θετούς γονείς και εθελοντές που μπορεί να έχουν αναλάβει παιδιά από οπουδήποτε. Στο Δίκτυο καταφεύγουν υποψήφιοι ανάδοχοι γονείς για συνηγορία και υποστήριξη μόνο εάν αισθανθούν ότι παραβιάζονται τα δικαιώματά τους από έκνομες πρακτικές ή παρατυπίες οργάνων των ιδρυμάτων ή κοινωνικών υπηρεσιών από οπουδήποτε και εάν προκύψουν. Μόνο τότε ερχόμαστε σε επαφή με τα πρόσωπα αυτά. Και είναι αλήθεια ότι στα έξι χρόνια που λειτουργεί ο σύλλογος, υπήρξαν περιπτώσεις καταγγελιών και αναφορών κατά κάποιων εργαζομένων της κοινωνικής υπηρεσίας του Δημοτικού Βρεφοκομείου που ούτε σεβασμό επέδειξαν σε υποψηφίους αναδόχους και θετούς γονείς, ούτε τη δουλειά τους έκαναν όπως αρμόζει στη θέση τους. Η μόνιμη διαμαρτυρία των ανθρώπων αυτών που είναι στη διάθεσή σας να σας τα επιβεβαιώσουν είναι ότι η κοινωνική υπηρεσία (κάποιο μέλος ή μέλη της) συχνά αντί να ενθαρρύνει τους υποψηφίους αναδόχους, τους απέτρεπε με το απαράδεκτο επιχείρημα ότι τα παιδιά διεκδικούνται από τους φυσικούς γονείς τους, άρα πολύ πιθανό να τα πάρουν πίσω και άρα οι ανάδοχοι θα μείνουν χωρίς παιδί. Αυτή η στάση πέραν του ότι είναι χωρίς καμιά τεκμηρίωση με βάση τα νομικά δεδομένα, αντιφάσκει στο σκοπό της αναδοχής που είναι ούτως η άλλως η προσωρινή οικογενειακή αποκατάσταση των παιδιών μέχρι να οριστικοποιηθεί το καθεστώς επιμέλειάς τους. Η στάση όμως αυτή από το φορέα (όχι να πληροφορούν αλλά να επικεντρώνονται στο θέμα) αποτρέπει τους υποψήφιους αναδόχους και δεν προχωρούν εύκολα ή καθόλου οι συνδέσεις. Διαπιστώθηκαν επίσης εσφαλμένοι χειρισμοί δικαστικών υποθέσεων και έλλειψη επαρκούς και σωστής νομικής υποστήριξης των παιδιών που παραπέμπονται στο δημοτικό βρεφοκομείο για την προστασία τους, ακατάλληλη συμπεριφορά απέναντι σε φυσικούς γονείς, αδιαφορία για επίλυση σοβαρών θεμάτων των παιδιών που για χρόνια παραμένουν στην ευθύνη του ιδρύματος. Επειδή λοιπόν αυτά τα ζητήματα αναδείχθηκαν και επιτέλους έφτασαν στο Δ.Σ. οι ανώνυμοι θιγόμενοι υπάλληλοι αισθάνθηκαν ότι η ιδιότυπη ασυλία τους, να μην ελέγχονται και να μην λογοδοτούν στη διοίκηση του Νομικού Προσώπου που φέρνει και την ευθύνη του συνόλου της διοίκησης, έλαβε τέλος.
2. Οι εργαζόμενοι κοινωνικών υπηρεσιών ειδικά μετά την δημοσίευση του Ν. 4538/2018 για την προώθηση των θεσμών της αναδοχής και της υιοθεσίας ως μέτρο αποϊδρυματοποίησης των ανηλίκων (που όφειλαν να κάνουν τα ιδρύματα από το 1993 και δεν το έκαναν όπως δεν το έκανε και το δημοτικό βρεφοκομείο «Αγιος Στυλιανός») ΟΦΕΙΛΟΥΝ να παρακολουθούν επιμορφωτικά σεμινάρια καθώς κανένας κοινωνικός λειτουργός δεν έχει ακαδημαϊκή γνώση ή εμπειρία στους συγκεκριμένους κοινωνικούς θεσμούς που ξεκίνησαν να εφαρμόζονται μόλις το 2019. Οι επιμορφώσεις πρέπει να παρακολουθούνται με κριτήριο τη εγκυρότητα και αξιοπιστία τους ανεξάρτητα εάν είναι σε εργάσιμες ή μη ημέρες και ώρες γιατί αφορούν την ευημερία των προστατευόμενων παιδιών. Οι κοινωνικοί λειτουργοί του δημοτικού βρεφοκομείου όφειλαν – επί προηγούμενης διοίκησης - να παρακολουθήσουν σεμινάρια επιμόρφωσης που οργάνωσε το πρώην Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ήδη Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, για τα θέματα εφαρμογής του θεσμού της αναδοχής και της υιοθεσίας αφού υποχρεούνται να τον εφαρμόσουν ως φορέας εποπτείας σύμφωνα με το νόμο. Οι μόνιμοι κοινωνικοί λειτουργοί, όπως πληροφορηθήκαμε από την αναπληρώτρια προϊσταμένη δεν τα παρακολούθησαν- ως θλιβερή εξαίρεση των κοινωνικών λειτουργών των άλλων υπηρεσιών- γιατί όπως μας είπε έγιναν σε μη εργάσιμες ώρες οπότε δεν υποχρεούνταν να τα παρακολούθησαν. Μόνο οι έκτακτοι υπάλληλοι υποχρεώθηκαν να τα παρακολουθήσουν. Αυτό δεν αποδεικνύει ούτε επαγγελματισμό, ούτε υπευθυνότητα στην άσκηση καθηκόντων. Και φυσικά αποτελεί πλημμέλεια της διεύθυνσης που επέτρεψε να συμβεί αυτό.
3. Η κοινωνική υπηρεσία του Δημοτικού Βρεφοκομείου «Αγιος Στυλιανός» έχει νομική υποχρέωση να διοργανώσει σύμφωνα με το άρθρο 13 του Ν. 4538/2018 ως φορέας εποπτείας της αναδοχής και της υιοθεσίας, προγράμματα επιμόρφωσης υποψηφίων αναδόχων και θετών γονέων και διαρκή προγράμματα επιμόρφωσης των ίδιων προσώπων. Εδώ και αρκετά χρόνια και σίγουρα επί νέας διοίκησης δεν έχει παρανόμως πραγματοποιηθεί κανένα.
4. Η κοινωνική υπηρεσία του Δημοτικού Βρεφοκομείου, πάλι επί προηγούμενης διοίκησης, αν και κλήθηκε να συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Εγγύηση για το Παιδί» που υλοποιούσε στην Ελλάδα η UNICEF με το δημόσιο Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού, σε συνεργασία με ιδρύματα με σκοπό την αρτιότερη οργάνωση της φροντίδας και της αποϊδρυματοίησης των παιδιών, απαξίωσε να απαντήσει καν στην πρόσκληση του Ινστιτούτου να συμμετέχει στο πανελλαδικό έργο που πραγματοποιούνταν και αρνήθηκε να συνεργαστεί.
5. Αν και προσφέρθηκα επανειλημμένα να προσφέρω τις εξειδικευμένες νομικές γνώσεις μου εθελοντικά στην κοινωνική υπηρεσία για την αποφυγή των άσκοπων καθυστερήσεων στην αποϊδρυματοποίηση των νηπίων και βρεφών στο δημοτικό βρεφοκομείο, πολιτική που επιβάλλει το αρμόδιο υπουργείο ως καταλληλότερη για τα παιδιά των ιδρυμάτων, αντιμετωπίζω αρνητισμό και καχυποψία, διότι η κοινωνική υπηρεσία δε επιθυμεί συνεργασίες που θα αποδείξουν την ανεπάρκειά της.
6. Το μεγαλύτερο αυταπόδεικτο ψέμα των ανώνυμων θιγόμενων εργαζόμενων/κοινωνικών λειτουργών του δημοτικού βρεφοκομείου είναι ότι εγώ κατέθεσα ως μάρτυρας σε δίκη ενός βρέφους του ιδρύματος του Η.Β, και στράφηκα δήθεν εναντίον της απόφασης υιοθεσίας που είχε ληφθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο, υποστηρίζοντας από μόνη μου την προοπτική της αναδοχής τους. Πονηρός τους στόχος να με συνδέσουν με αλλότριες επιδιώξεις ως μέλος δήθεν του Δικτύου Αναδόχων Γονέων. Όμως για το παιδί αυτό δεν υπήρχε καμιά ανάδοχη οικογένεια, ούτε γνώριζα τη φυσική οικογένεια του παιδιού. Για «κακή τους τύχη» και στη βιασύνη τους να με συκοφαντήσουν, μπέρδεψαν τις ανακοινώσεις τους, καθώς επτά ημέρες πριν το δικαστήριο (3-10-2024) είχαν ενημερώσει εγγράφως το Δ.Σ. ότι το σχέδιο για την οικογενειακή αποκατάσταση του ίδιου παιδιού, που συντάχθηκε από την ίδια την κοινωνική υπηρεσία, ήταν αυτό της αναδοχής και όχι της υιοθεσίας του. Και φυσικά ποτέ το Δ.Σ. δεν πήρε απόφαση για υιοθεσία του παιδιού αυτού το οποίο και διατηρούσε επικοινωνία με τη φυσική του μητέρα και τη γιαγιά του, ανεξάρτητα με την καταλληλότητά τους να το μεγαλώσουν.
7. Κατά τη δίκη αυτή αποκαλύφθηκε ακόμη ότι η κοινωνική υπηρεσία του ιδρύματος, οι «θιγόμενοι» υπάλληλοι, αποστέρησαν από τη φυσική μητέρα του ίδιου παιδιού τη δυνατότητα επικοινωνίας μαζί του με αυταρχικό τρόπο. Αποφάσισαν μόνοι τους ότι η επικοινωνία στο δημοτικό βρεφοκομείο των γονέων με τα παιδιά θα γίνεται μέχρι τις 2 μμ και παρά το γεγονός ότι η μητέρα του παιδιού παρακαλούσε να της δώσουν μία επικοινωνία κάθε 15ημέρες σε απογευματινή ώρα και όχι σε πρωινή, γιατί προς τιμήν της παρακολουθούσε επαγγελματικό ειδικό σχολείο, την απέκλεισαν από το νόμιμο δικαίωμά της και δικαίωμα του παιδιού της, επιβάλλοντάς της να χάνει το σχολείο της για να βλέπει το παιδί της. Και όχι και αυτό δεν ήταν σε γνώση του Δ.Σ.
Αυτά και άλλα πολλά είναι τα θέματα που προκαλούν οι ανώνυμοι θιγόμενοι και καλό θα ήταν ο Σύλλογος Εργαζομένων του Δήμου Θεσσαλονίκης, στον οποίο διατηρώ επιφυλάξεις ότι υπάγονται, ως εργαζόμενοι σε νομικό πρόσωπο και όχι ως Δήμος, πριν εκτοξεύσει «καταγγελίες» να εξετάζει εάν οι εργαζόμενοι ανταποκρίνονται στις εργασιακές και επιστημονικές τους υποχρεώσεις και καθήκοντα. Και φυσικά να μην ξεχνάμε το θάνατο που έλαβε χώρο στο δημοτικό βρεφοκομείο πριν από 1,5 χρόνο περίπου καθώς και το έγκαυμα που προκάλεσε εργαζόμενη στο ίδιο βρέφος για το οποίο μιλάμε και το οδήγησε για 10 ημέρες στο Νοσοκομείο, υποθέσεις που ήδη απασχολούν τη Δικαιοσύνη.
Στην περίπτωση αυτή δυστυχώς ισχύει το ρητό «φωνάζει ο κλέφτης, να φοβηθεί ο νοικοκύρης». Τους ευχαριστώ ωστόσο γιατί μου έδωσαν την ευκαιρία να δημοσιοποιήσω σημαντικά θέματα που ποτέ δεν θα αναδεικνύονταν. Κάποτε οι στρεβλώσεις είτε στο συγκεκριμένο νομικό πρόσωπο είτε αλλού πρέπει να λάβουν τέλος και αυτό θα γίνει με επιμονή και υπομονή που θα επιδείξουν τα διοικητικά όργανα.
Η νέα διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης κάνει μια πολύ σημαντική προσπάθεια να ανατρέψει κακές παγιωμένες καταστάσεις από το παρελθόν, να ανακτηθεί ο σεβασμός και η εκτίμηση του πολίτη στο έργο της τοπικής αυτοδιοίκησης και κάθε τομέας να ανακτήσει το από καιρό χαμένο κύρος του.
Με εκτίμηση
Ελένη Γεώργαρου
ΣΧΟΛΙΑ