ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Πήγα-είδα: Οι 10+2 παρατηρήσεις και επισημάνσεις από τον έναν μήνα λειτουργίας του Μετρό

Ο μέσος όρος ηλικίας όσων χρησιμοποιούν το μέσο φαίνεται να είναι πιο μικρός σε σχέση με αυτούς που χρησιμοποιούν το αστικό λεωφορείο

 27/12/2024 07:00

Πήγα-είδα: Οι 10+2 παρατηρήσεις και επισημάνσεις από τον έναν μήνα λειτουργίας του Μετρό

Νίκος Ηλιάδης

Κάποιες παρατηρήσεις και επισημάνσεις από τη συστηματική χρήση του Μετρό, εδώ και σχεδόν έναν μήνα.

- Οι Θεσσαλονικείς φαίνονται να χαίρονται αυτό το νέο μέσο μετακίνησης που μπήκε στη ζωή τους το οποίο ανέμεναν δεκαοκτώ και πλέον χρόνια. Γι’ αυτό και δείχνουν κατανόηση και δεν πολύδιαμαρτύρονται ακόμη και όταν συμβαίνει η στραβή, δηλαδή στις τρεις περιπτώσεις έως τώρα που ακινητοποιήθηκαν συρμοί και αναγκάστηκαν οι επιβάτες να τους εγκαταλείψουν. Σε αντίθεση με τον ΟΑΣΘ για τον οποίο η υπομονή έχει μάλλον εξαντληθεί προ πολλού και δεν επιδεικνύεται καμία πλέον επιείκεια ή ανοχή, ακόμη και για λιγότερο σοβαρά συμβάντα. Συμβαίνει πάντα αυτό με τους καινούριους έρωτες...

- Το πρόβλημα με τα εισιτήρια και τις κάρτες παραμένει, αν και η έντασή του έχει υποχωρήσει. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι ήδη δεκάδες χιλιάδες έχουν προμηθευτεί εισιτήρια, πολλοί μάλιστα, πήραν το πακέτο των 10+1, άρα δεν χρειάζεται να στήνονται κάθε φορά στα αυτόματα εκδοτικά μηχανήματα ή στα εκδοτήρια. Επίσης, έχουν εκδοθεί περισσότερες από 30.000 κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Ωστόσο, τις ημέρες της μεγάλης προσέλευσης, όπως για παράδειγμα την παραμονή των Χριστουγέννων οι ουρές θύμιζαν τις πρώτες μέρες. Αυτό οφειλόταν, κυρίως στο γεγονός ότι πολλοί ήταν εκείνοι, κυρίως επισκέπτες της πόλης, που την ημέρα εκείνη χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά το Μετρό εξ ου και οι μεγαλύτερες ουρές σημειώθηκαν στον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας. Βεβαίως το πράγμα, όσον αφορά τα εισιτήρια θα ομαλοποιηθεί ακόμη περισσότερο όταν επιτέλους θα μπορούν οι επιβάτες να πληρώνουν με την τραπεζική κάρτα τους.

- Η συχνότητα των δρομολογίων είναι συνήθως στα τέσσερα λεπτά, κάποιες ώρες και στα πέντε, ενώ σύμφωνα με όσα είχαν ανακοινωθεί, αυτή θα ήταν στα τρία λεπτά και στο ενάμιση όταν, σε ένα χρόνο από τώρα, θα κουμπώσει και η επέκταση προς Καλαμαριά με την προσθήκη άλλων επιπλέον δεκαπέντε συρμών.

- Ο μέσος όρος ηλικίας όσων χρησιμοποιούν το Μετρό φαίνεται να είναι πιο μικρός σε σχέση με αυτούς που χρησιμοποιούν το αστικό λεωφορείο. Λογικό, καθώς οι νέοι είναι περισσότερο εξοικειωμένοι στη χρήση ενός νέου μέσου μετακίνησης με αυτά τα χαρακτηριστικά. Επιπλέον, κατά τις βραδινές και μεταμεσονύκτιες ώρες ο μέσος ηλικιακός όρος πέφτει ακόμη περισσότερο καθώς με τα τελευταία δρομολόγια επιστρέφουν στα σπίτια τους παιδιά του γυμνασίου και του λυκείου.

  - Οι σταθμοί οι οποίοι προσελκύουν τον περισσότερο κόσμο είναι οι γειτονικοί Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας. Ο ένας λόγος είναι φυσικά οι αρχαιότητες, κυρίως αυτές που βρίσκονται στον σταθμό Βενιζέλου στον οποίο είναι πολλοί εκείνοι που σταματούν στο πρώτο επίπεδο της αρχαιολογικής πλάζας χωρίς να συνεχίζουν προς τις αποβάθρες. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι οι δύο αυτοί σταθμοί αναμένεται να έχουν πάντοτε τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση καθώς βρίσκονται στην καρδιά της πόλης. Τις ημέρες αιχμής, όπως την Κυριακή 22 Δεκεμβρίου και την παραμονή των Χριστουγέννων σε αυτούς τους δύο σταθμούς επικρατούσε για ώρες το αδιαχώρητο. Μάλιστα χρειάστηκε κάποιες λίγες φορές, να απαγορευτεί για λίγα λεπτά η κάθοδος στις αποβάθρες επειδή είχαν εξαντλήσει τη χωρητικότητά τους. Οι διαπιστώσεις αυτές απαντούν και στο ερώτημα για ποιο λόγο ήταν αδύνατον να καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου, όπως είχαν προτείνει ορισμένοι προκειμένου να μην χρειαστεί να απομακρυνθούν προσωρινά οι αρχαιότητες.

  - Αρκετές φορές της ημέρας, σε αρκετούς σταθμούς οι κυλιόμενες σκάλες δεν λειτουργούν. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να το δει και να το λύσει η εταιρεία που έχει αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία του Μετρό (THEMA).

  - Από τις πρώτες θέσεις που γεμίζουν στους συρμούς είναι αυτές οι οποίες βρίσκονται μπροστά μπροστά, εκεί που κανονικά θα ήταν ο οδηγός, εάν το Μετρό δεν λειτουργούσε αυτόματα. Η εμπειρία της μετακίνησης από αυτές τις θέσεις είναι ξεχωριστή καθώς βλέπεις τη διαδρομή να ξετυλίγεται μπροστά σου, τις στροφές, τις ανηφορίτσες, τους σταθμούς. Έχει μία ξεχωριστή γοητεία. Επιπλέον, δείχνει ότι οι επιβάτες δεν έχουν κανέναν φόβο να ανέβουν σε ένα Μετρό που δεν έχει οδηγό.

- Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ίσως από τα πλέον «φλύαρα» καθώς τα μεγάφωνα λειτουργούν κατά τον περισσότερο χρόνο της διαδρομής. Αρχικά ενημερώνουν για το όνομα του επόμενου σταθμού, όπως γίνεται σε όλα τα Μετρό του κόσμου. Λίγα δευτερόλεπτα μετά, ενημερώνουν ότι πλησιάζουμε στον επόμενο σταθμό και ότι οι πόρτες ανοίγουν από αριστερά. Αυτό θα μπορούσε να παραλειφθεί καθώς η αναγγελία του σταθμού είχε ήδη γίνει, ενώ και οι πόρτες στο Μετρό της Θεσσαλονίκης θα ανοίγουν πάντοτε από αριστερά, και στις δύο κατευθύνσεις. Μετά λίγα δευτερόλεπτα ο επιβάτης ενημερώνεται ότι έφτασε στον σταθμό ο οποίος είχε προαναγγελθεί άλλες δύο φορές. Τέλος, ενημερώνεται, λίγο σχεδόν ταυτόχρονα με την αναχώρηση του συρμού ότι οι πόρτες κλείνουν. Δηλαδή, τέσσερα μηνύματα, επί δύο (στην ελληνική και αγγλική γλώσσα), σε διάστημα λιγότερο του ενός λεπτού. Μήπως πρέπει να το ξαναδούν αυτό οι αρμόδιοι, διότι όλο αυτό δημιουργεί μια διαρκή φασαρία και εν τέλει ενόχληση, κυρίως στους καθημερινούς χρήστες του Μετρό.

  - Όσοι έρχονται από περιοχές εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος και θέλουν να χρησιμοποιήσουν το Μετρό, αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες καθώς δεν υπάρχουν χώροι στάθμευσης ΙΧ γύρω από τους σταθμούς, ούτε καν στους τερματικούς. Υπήρξαν μέρες που χρειάστηκαν ως και είκοσι λεπτά ώσπου να σταθμεύσει κάποιος πέριξ του τερματικού σταθμού της Νέας Ελβετίας και σε ικανή απόσταση από αυτόν. Πάντως, τις τελευταίες ημέρες η τροχαία, αναγνωρίζοντας προφανώς το πρόβλημα, έπαψε να κόβει κλήσεις σε όσους πάρκαραν επί της Μιχαήλ Ψελλού, κάτι που είχε συμβεί κατά την πρώτη εβδομάδα. Βεβαίως, αυτό δεν λύνει το πρόβλημα. Οι αρμόδιοι, κι εδώ μπαίνει στο παιχνίδι και ο δήμος, θα πρέπει να αναζητήσουν λύση, δημιουργώντας χώρους στάθμευσης εκεί όπου υπάρχουν ελεύθεροι χώροι που σήμερα είναι αναξιοποίητοι.

  - Τις καθημερινές η επιβατική κίνηση στο Μετρό είναι σαφώς μικρότερη. Αυτό οφείλεται σε δύο λόγους: στο ότι χρήστες είναι εκείνοι που πηγαίνουν στις δουλειές τους και σπανιότερα, κυρίως προς το βράδυ, όσοι θέλουν να κατέβουν προς το κέντρο για διασκέδαση. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι τις καθημερινές στο Μετρό υπάρχει εισιτήριο.

  - Παρότι πρόκειται για ένα καινούριο μέσο μετακίνησης για τα δεδομένα της Θεσσαλονίκης, κάποιες παλιές κακές συνήθειες δυστυχώς δεν κόβονται. Όπως για παράδειγμα το να πετά κανείς τα εισιτήρια όπου βρει, ακόμη και μέσα στους σταθμούς. Είναι βέβαιο ότι πολλοί απ’ αυτούς δεν γνωρίζουν ότι το εισιτήριο μπορεί να επαναφορτιστεί, γι’ αυτό και το πετούν. Ίσως θα έπρεπε να τρέξει μια ουσιαστική ενημερωτική καμπάνια στα τοπικά μέσα ενημέρωσης η οποία να δίνει όλες αυτές τις πληροφορίες, με βιντεάκια λίγων δευτερολέπτων, κάτι που έπρεπε να γίνει από τα μέσα Οκτωβρίου ακόμη.

  - Στον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας υπάρχει στις αποβάθρες πινακίδα που δείχνει στον επιβάτη να επιλέξει μία από τις δύο τροχιές για μετακίνηση προς το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Η πινακίδα αυτή είναι λάθος, περιττή και προκαλεί σύγχυση στους επιβάτες καθώς, ειδικά σε αυτόν τον σταθμό, όλοι οι συρμοί, και από τις δύο τροχιές, κατευθύνονται μόνον προς τον Ν.Σ.Σ.

Κάποιες παρατηρήσεις και επισημάνσεις από τη συστηματική χρήση του Μετρό, εδώ και σχεδόν έναν μήνα.

- Οι Θεσσαλονικείς φαίνονται να χαίρονται αυτό το νέο μέσο μετακίνησης που μπήκε στη ζωή τους το οποίο ανέμεναν δεκαοκτώ και πλέον χρόνια. Γι’ αυτό και δείχνουν κατανόηση και δεν πολύδιαμαρτύρονται ακόμη και όταν συμβαίνει η στραβή, δηλαδή στις τρεις περιπτώσεις έως τώρα που ακινητοποιήθηκαν συρμοί και αναγκάστηκαν οι επιβάτες να τους εγκαταλείψουν. Σε αντίθεση με τον ΟΑΣΘ για τον οποίο η υπομονή έχει μάλλον εξαντληθεί προ πολλού και δεν επιδεικνύεται καμία πλέον επιείκεια ή ανοχή, ακόμη και για λιγότερο σοβαρά συμβάντα. Συμβαίνει πάντα αυτό με τους καινούριους έρωτες...

- Το πρόβλημα με τα εισιτήρια και τις κάρτες παραμένει, αν και η έντασή του έχει υποχωρήσει. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι ήδη δεκάδες χιλιάδες έχουν προμηθευτεί εισιτήρια, πολλοί μάλιστα, πήραν το πακέτο των 10+1, άρα δεν χρειάζεται να στήνονται κάθε φορά στα αυτόματα εκδοτικά μηχανήματα ή στα εκδοτήρια. Επίσης, έχουν εκδοθεί περισσότερες από 30.000 κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Ωστόσο, τις ημέρες της μεγάλης προσέλευσης, όπως για παράδειγμα την παραμονή των Χριστουγέννων οι ουρές θύμιζαν τις πρώτες μέρες. Αυτό οφειλόταν, κυρίως στο γεγονός ότι πολλοί ήταν εκείνοι, κυρίως επισκέπτες της πόλης, που την ημέρα εκείνη χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά το Μετρό εξ ου και οι μεγαλύτερες ουρές σημειώθηκαν στον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας. Βεβαίως το πράγμα, όσον αφορά τα εισιτήρια θα ομαλοποιηθεί ακόμη περισσότερο όταν επιτέλους θα μπορούν οι επιβάτες να πληρώνουν με την τραπεζική κάρτα τους.

- Η συχνότητα των δρομολογίων είναι συνήθως στα τέσσερα λεπτά, κάποιες ώρες και στα πέντε, ενώ σύμφωνα με όσα είχαν ανακοινωθεί, αυτή θα ήταν στα τρία λεπτά και στο ενάμιση όταν, σε ένα χρόνο από τώρα, θα κουμπώσει και η επέκταση προς Καλαμαριά με την προσθήκη άλλων επιπλέον δεκαπέντε συρμών.

- Ο μέσος όρος ηλικίας όσων χρησιμοποιούν το Μετρό φαίνεται να είναι πιο μικρός σε σχέση με αυτούς που χρησιμοποιούν το αστικό λεωφορείο. Λογικό, καθώς οι νέοι είναι περισσότερο εξοικειωμένοι στη χρήση ενός νέου μέσου μετακίνησης με αυτά τα χαρακτηριστικά. Επιπλέον, κατά τις βραδινές και μεταμεσονύκτιες ώρες ο μέσος ηλικιακός όρος πέφτει ακόμη περισσότερο καθώς με τα τελευταία δρομολόγια επιστρέφουν στα σπίτια τους παιδιά του γυμνασίου και του λυκείου.

  - Οι σταθμοί οι οποίοι προσελκύουν τον περισσότερο κόσμο είναι οι γειτονικοί Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας. Ο ένας λόγος είναι φυσικά οι αρχαιότητες, κυρίως αυτές που βρίσκονται στον σταθμό Βενιζέλου στον οποίο είναι πολλοί εκείνοι που σταματούν στο πρώτο επίπεδο της αρχαιολογικής πλάζας χωρίς να συνεχίζουν προς τις αποβάθρες. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι οι δύο αυτοί σταθμοί αναμένεται να έχουν πάντοτε τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση καθώς βρίσκονται στην καρδιά της πόλης. Τις ημέρες αιχμής, όπως την Κυριακή 22 Δεκεμβρίου και την παραμονή των Χριστουγέννων σε αυτούς τους δύο σταθμούς επικρατούσε για ώρες το αδιαχώρητο. Μάλιστα χρειάστηκε κάποιες λίγες φορές, να απαγορευτεί για λίγα λεπτά η κάθοδος στις αποβάθρες επειδή είχαν εξαντλήσει τη χωρητικότητά τους. Οι διαπιστώσεις αυτές απαντούν και στο ερώτημα για ποιο λόγο ήταν αδύνατον να καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου, όπως είχαν προτείνει ορισμένοι προκειμένου να μην χρειαστεί να απομακρυνθούν προσωρινά οι αρχαιότητες.

  - Αρκετές φορές της ημέρας, σε αρκετούς σταθμούς οι κυλιόμενες σκάλες δεν λειτουργούν. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να το δει και να το λύσει η εταιρεία που έχει αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία του Μετρό (THEMA).

  - Από τις πρώτες θέσεις που γεμίζουν στους συρμούς είναι αυτές οι οποίες βρίσκονται μπροστά μπροστά, εκεί που κανονικά θα ήταν ο οδηγός, εάν το Μετρό δεν λειτουργούσε αυτόματα. Η εμπειρία της μετακίνησης από αυτές τις θέσεις είναι ξεχωριστή καθώς βλέπεις τη διαδρομή να ξετυλίγεται μπροστά σου, τις στροφές, τις ανηφορίτσες, τους σταθμούς. Έχει μία ξεχωριστή γοητεία. Επιπλέον, δείχνει ότι οι επιβάτες δεν έχουν κανέναν φόβο να ανέβουν σε ένα Μετρό που δεν έχει οδηγό.

- Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ίσως από τα πλέον «φλύαρα» καθώς τα μεγάφωνα λειτουργούν κατά τον περισσότερο χρόνο της διαδρομής. Αρχικά ενημερώνουν για το όνομα του επόμενου σταθμού, όπως γίνεται σε όλα τα Μετρό του κόσμου. Λίγα δευτερόλεπτα μετά, ενημερώνουν ότι πλησιάζουμε στον επόμενο σταθμό και ότι οι πόρτες ανοίγουν από αριστερά. Αυτό θα μπορούσε να παραλειφθεί καθώς η αναγγελία του σταθμού είχε ήδη γίνει, ενώ και οι πόρτες στο Μετρό της Θεσσαλονίκης θα ανοίγουν πάντοτε από αριστερά, και στις δύο κατευθύνσεις. Μετά λίγα δευτερόλεπτα ο επιβάτης ενημερώνεται ότι έφτασε στον σταθμό ο οποίος είχε προαναγγελθεί άλλες δύο φορές. Τέλος, ενημερώνεται, λίγο σχεδόν ταυτόχρονα με την αναχώρηση του συρμού ότι οι πόρτες κλείνουν. Δηλαδή, τέσσερα μηνύματα, επί δύο (στην ελληνική και αγγλική γλώσσα), σε διάστημα λιγότερο του ενός λεπτού. Μήπως πρέπει να το ξαναδούν αυτό οι αρμόδιοι, διότι όλο αυτό δημιουργεί μια διαρκή φασαρία και εν τέλει ενόχληση, κυρίως στους καθημερινούς χρήστες του Μετρό.

  - Όσοι έρχονται από περιοχές εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος και θέλουν να χρησιμοποιήσουν το Μετρό, αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες καθώς δεν υπάρχουν χώροι στάθμευσης ΙΧ γύρω από τους σταθμούς, ούτε καν στους τερματικούς. Υπήρξαν μέρες που χρειάστηκαν ως και είκοσι λεπτά ώσπου να σταθμεύσει κάποιος πέριξ του τερματικού σταθμού της Νέας Ελβετίας και σε ικανή απόσταση από αυτόν. Πάντως, τις τελευταίες ημέρες η τροχαία, αναγνωρίζοντας προφανώς το πρόβλημα, έπαψε να κόβει κλήσεις σε όσους πάρκαραν επί της Μιχαήλ Ψελλού, κάτι που είχε συμβεί κατά την πρώτη εβδομάδα. Βεβαίως, αυτό δεν λύνει το πρόβλημα. Οι αρμόδιοι, κι εδώ μπαίνει στο παιχνίδι και ο δήμος, θα πρέπει να αναζητήσουν λύση, δημιουργώντας χώρους στάθμευσης εκεί όπου υπάρχουν ελεύθεροι χώροι που σήμερα είναι αναξιοποίητοι.

  - Τις καθημερινές η επιβατική κίνηση στο Μετρό είναι σαφώς μικρότερη. Αυτό οφείλεται σε δύο λόγους: στο ότι χρήστες είναι εκείνοι που πηγαίνουν στις δουλειές τους και σπανιότερα, κυρίως προς το βράδυ, όσοι θέλουν να κατέβουν προς το κέντρο για διασκέδαση. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι τις καθημερινές στο Μετρό υπάρχει εισιτήριο.

  - Παρότι πρόκειται για ένα καινούριο μέσο μετακίνησης για τα δεδομένα της Θεσσαλονίκης, κάποιες παλιές κακές συνήθειες δυστυχώς δεν κόβονται. Όπως για παράδειγμα το να πετά κανείς τα εισιτήρια όπου βρει, ακόμη και μέσα στους σταθμούς. Είναι βέβαιο ότι πολλοί απ’ αυτούς δεν γνωρίζουν ότι το εισιτήριο μπορεί να επαναφορτιστεί, γι’ αυτό και το πετούν. Ίσως θα έπρεπε να τρέξει μια ουσιαστική ενημερωτική καμπάνια στα τοπικά μέσα ενημέρωσης η οποία να δίνει όλες αυτές τις πληροφορίες, με βιντεάκια λίγων δευτερολέπτων, κάτι που έπρεπε να γίνει από τα μέσα Οκτωβρίου ακόμη.

  - Στον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας υπάρχει στις αποβάθρες πινακίδα που δείχνει στον επιβάτη να επιλέξει μία από τις δύο τροχιές για μετακίνηση προς το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Η πινακίδα αυτή είναι λάθος, περιττή και προκαλεί σύγχυση στους επιβάτες καθώς, ειδικά σε αυτόν τον σταθμό, όλοι οι συρμοί, και από τις δύο τροχιές, κατευθύνονται μόνον προς τον Ν.Σ.Σ.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία