Λόγια του Βαρδάρη
-
30/01/2024 18:57
Το «ξέσπασμα» του Αλέξανδρου Εξάρχου και το Μετρό Θεσσαλονίκης
Ξάφνιασε εχθές ο κ. Εξάρχου, ο ισχυρός άνδρας των ΑΚΤΩΡ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ, όσους παρακολουθούσαν την τοποθέτησή του στην ημερίδα που διοργάνωσαν ΜτΚ και makthes.gr για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία του 2030.
Φυσικά από τις θεματικές ενότητες δεν θα είχε παραληφθεί το κρίσιμο αντικείμενο των υποδομών, με τον υπουργό και τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ.κ. Σταϊκούρα και Ταχιάο, να είναι παρόντες, δηλώνοντας για μία ακόμη φορά ότι η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης θα τεθεί σε λειτουργία το Νοέμβριο του 2024.
Την ίδια διαβεβαίωση έδωσε και ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, ο συνήθως ολιγόλογος και συγκρατημένος Αλέξανδρος Εξάρχου, που εχθές είπε όσα είχε να πει «χύμα και τσουβαλάτα», εκτός και αν μας επιφυλάσσει και άλλες εκπλήξεις.
Μίλησε λοιπόν για τις αναθέσεις δημοσίων έργων σε εταιρείες που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να τα εκτελέσουν, δείχνοντας ξεκάθαρα την ανάθεση, του Μετρό Θεσσαλονίκης, το 2006 , στην κοινοπραξία με επικεφαλής την ΑΕΓΕΚ. Μίλησε για μελέτες που ….δεν υπάρχουν – πράγματι το έργο είχε δημοπρατηθεί χωρίς οριστικές μελέτες εφαρμογής- , αλλά μίλησε και για τον πόλεμο που δέχονται οι νέοι μέτοχοι και η νέα διοίκηση της ΑΚΤΩΡ, από παράγοντες της Αθήνας, όπως διευκρίνισε.
Πάντως μετά αυτή την κατά μέτωπο κριτική στον τρόπο που για χρόνια έχει λειτουργήσει το σύστημα παραγωγής δημοσίων έργων, ο κ. Εξάρχου τόνισε ότι είναι η νέα διοίκηση της ΑΚΤΩΡ που εξασφαλίζει ότι το Μετρό θα λειτουργήσει πριν το τέλος του 2024, γιατί έδωσε σε υπεργολάβους περί τα 20 εκατ. που όφειλε η προηγούμενη ιδιοκτησία του αναδόχου, ενώ έριξε και επιπλέον 20 εκατομμύρια για να τρέξουν οι εργασίες.
Βεβαίως να πούμε, ότι πρόσφατα ο ανάδοχος εισέπραξε 25,7 εκατ ευρώ, από την Ελληνικό Μετρό Α.Ε., σε συνέχεια αποφάσεων διαιτητικών δικαστηρίων . Και δεν είναι λίγα τα χρήματα, που ο κύριος του έργου, δηλαδή η Ελληνικό Μετρό Α.Ε., δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, έχει αναγκαστεί να καταβάλλει στον ανάδοχο όλα αυτά τα χρόνια, μετά από αποφάσεις διαιτητικών δικαστηρίων.
Είναι γνωστό σε όλους ό,τι το σύστημα υλοποίησης των δημοσίων έργων, νοσούσε στη χώρα μας επί δεκαετίες, κυρίως λόγω των μεγάλων εκπτώσεων που ξεπερνούσαν το 40% και έφθαναν ως το 50% επί των αρχικών προϋπολογισμών, αλλα και των μελετών ΑΛΛΑ, η μεγάλη πληγή για το Μετρό Θεσσαλονίκης, ήταν ότι το έργο δημοπρατήθηκε τότε, με υπουργό υπεύθυνο τον Γεώργιο Σουφλιά, ανώριμο μελετητικά. Τι να λέμε και να θυμίζουμε, για το σταθμό που είχε χωροθετηθεί κάτω από πολυκατοικίες, πάνω σε σεισμικό ρήγμα, για τα αρχαιολογικά που είχαν υποεκτιμηθεί τραγικά. Πρόβλημα με τις μελέτες και με τη σύμβαση, τι προέβλεπε η σύμβαση και τι ζητήθηκε από τους εργολάβους.
Και επειδή το Μετρό, έγραψε ιστορία, να θυμίσουμε ότι το 2013 , η επικεφαλής της αναδόχου κοινοπραξίας, ΑΕΓΕΚ Κατασκευές, είχε υποκατασταθεί μετά από συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες της ΑΕΓΕΚ, από την ΑΚΤΩΡ. Το 2017 η εργολαβία του Μετρό Θεσσαλονίκης πέρασε και επίσημα στην ΑΚΤΩΡ, ενώ στη συνέχεια τα ηνία του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ και φυσικά της ΑΚΤΩΡ, ανέλαβε η πλευρά Καλλιτσάντση μέχρι που μετά από τα επεισόδια του «εμφυλίου» μεταξύ των διαφορετικών μετόχων, η εταιρεία αγοράστηκε από την INTRAKAT που ελέγχεται από επενδυτικό σχήμα υπό τους Δημ. Μπάκο, Γ. Καϋμενάκη και Αλ. Εξάρχου.
Τα στάδια και οι φάσεις διάπλασης του κατασκευαστικού κλάδου της χώρας μας, παρουσιάζουνε μεγάλο ενδιαφέρον, αλλά αυτό που ενδιαφέρει τη Θεσσαλονίκη, είναι η ολοκλήρωση του έργου του Μετρό, που τώρα τρέχει η «νέα» ΑΚΤΩΡ, σε βασική γραμμή και Επέκταση Καλαμαριάς.