Μονόλογοι

Η δυσκολία του ΟΑΣΘ με τους οδηγούς, τα δοκιμαστικά των ηλεκτρικών λεωφορείων και η ανύπαρκτη σήμανση για το FlyOver. Γράφει ο Σαλονικιός

13/01/2024 10:41

Από την προσεχή εβδομάδα αναμένονται κάποια νεότερα όσον αφορά τα συγκοινωνιακά θέματα της Θεσσαλονίκης καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, μεθαύριο Δευτέρα θα βρίσκεται εκ νέου στην πόλη, εκτός απροόπτου, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Ο Χρήστος Σταϊκούρας θα έχει συναντήσεις με την ηγεσία του ΟΑΣΘ και του ΟΣΕΘ, με τους οποίους θα συζητήσει εκκρεμή θέματα τα οποία δεν είναι και λίγα.

Ένα απ' αυτά αφορά την προετοιμασία για την υποδοχή των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων. Όπως σας έχω ήδη ενημερώσει η διαδικασία ανάθεσης του έργου για την κατασκευή των υποδομών στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης όπου θα εγκατασταθούν οι 55 φορτιστές των λεωφορείων είναι ήδη σε εξέλιξη. Το σχέδιο σύμβασης με τον μοναδικό υποψήφιο ανάδοχο που προσήλθε στο διαγωνισμό πρόκειται να σταλεί προς έγκριση τις προσεχείς ημέρες στο Ελεγκτικό Συνέδριο ώστε να ξεκινήσουν στη συνέχεια οι εργασίες.

Σύμφωνα με πληροφορίες τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, από τα συνολικά 250 που προμηθεύεται η Ελλάδα από την Κίνα, αναμένεται να καταφθάσουν στην πόλη σε περίπου ενάμιση μήνα, στο τέλος Φεβρουαρίου. Η ημερομηνία είναι υπό αίρεση, αναλόγως των εξελίξεων στην περιοχή της Ερυθράς θάλασσας και της αναστάτωσης που έχει προκληθεί στη διεθνή ναυσιπλοΐα από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης. Νωρίτερα, θα καταφθάσουν στην Αθήνα τα πρώτα 38 οχήματα της ίδιας παρτίδας προκειμένου να γίνουν οι προβλεπόμενες δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες. Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη σύμβαση, το κάθε όχημα θα υποβληθεί σε δοκιμαστική λειτουργία διάρκειας πεντακοσίων ωρών.

Τώρα θα μου πείτε, και γιατί κάποια από τα λεωφορεία να μην δοκιμαστούν στη Θεσσαλονίκη; Η απάντηση είναι ότι οι συγκοινωνιακές συνθήκες και η μορφολογία της Θεσσαλονίκης είναι λίγο πολύ παρόμοιες με αυτές της πρωτεύουσας οπότε δεν υπάρχει λόγος να γίνουν ξεχωριστές δοκιμές. Αφήστε που εμείς, εδώ, στη Θεσσαλονίκη αγοράζουμε συνήθως γουρούνι στο σακί. Θυμάστε την περίφημη αγορά των 49 λεωφορείων της Λειψίας; Πέρασαν σχεδόν τέσσερα χρόνια από τότε που αγοράστηκαν με λεφτά του δήμου Θεσσαλονίκης και ακόμη αρκετά απ’ αυτά σταβλίζονται στα αμαξοστάσια καθώς δεν είναι ικανά για να εκτελέσουν δρομολόγια.

Το σκέφτονται οι οδηγοί

Μένω στα συγκοινωνιακά για να σας ενημερώσω ότι η διαδικασία πρόσληψης των 150 οδηγών με οκτάμηνη σύμβαση, δεν προχωρά με την ταχύτητα που θα ήθελε ο ΟΑΣΘ. Έως τώρα έχουν προσέλθει για να αναλάβουν υπηρεσία 119 άτομα, εκ των οποίων οι τέσσερις αποχώρησαν κι απέμειναν 115. Ο ΟΑΣΘ έχει στείλει εξώδικη πρόσκληση και στους υπόλοιπους προκειμένου να απαντήσουν εάν δέχονται ή όχι την πρόσληψη ώστε σε περίπτωση άρνησης να προχωρήσει στη συνέχεια στους επιλαχόντες.

Ο συνολικός κατάλογος περιλάμβανε συνολικά 280 ενδιαφερόμενους. Εξ αυτών, περίπου 50 εργάζονταν στις αστικές γραμμές που έχουν δοθεί στα ΚΤΕΛ. Μάλιστα, όπως πληροφορούμαι, από τους 115 που δουλεύουν ήδη στον ΟΑΣΘ οι 40 προέρχονται από τα ΚΤΕΛ και συγκεκριμένα 25 από το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και 15 από το ΚΤΕΛ Κιλκίς. Η “μετεγγραφή” τους προκάλεσε προβλήματα σε ορισμένες λεωφορειακές γραμμές στις οποίες για κάποιες μέρες κόπηκαν δρομολόγια λόγω έλλειψης οδηγών. Το μεγαλύτερο πρόβλημα παρουσιάστηκε σε γραμμές της δυτικής Θεσσαλονίκης (π.χ. Καλοχώρι) τις οποίες εκτελεί το ΚΤΕΛ Κιλκίς.

Μ' αυτά και μ' αυτά, ο στόχος του ΟΑΣΘ να υπερβεί το ψυχολογικό όριο των 300 λεωφορείων στις γραμμές του πολεοδομικού συγκροτήματος δεν έχει ακόμη επιτευχθεί. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή ο αριθμός των λεωφορείων που βγαίνουν καθημερινά στους δρόμους κυμαίνεται κοντά στα 290. Ο Οργανισμός αναμένει και την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα επιτρέπει σε κάποιους οδηγούς του ΟΑΣΘ να εργάζονται, εφόσον το επιθυμούν, στα ρεπό τους ώστε να μπορέσει να βγάλει μερικά ακόμη λεωφορεία.

Ταμπέλες... περιπτέρου

Το έργο κατασκευής του FlyOver διαφημίζεται από την κυβέρνηση ως ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που εκτελούνται αυτή τη στιγμή στη χώρα. Και πράγματι έτσι είναι, αν λάβει κανείς υπόψη και το ύψος του προϋπολογισμού του. Ωστόσο, η όλη οργάνωση παραπέμπει σε συνοικιακό έργο επαρχιακού δήμου. Δεν θα επεκταθώ επ' αυτού, στις επιπτώσεις στη λειτουργία του πολεοδομικού συγκροτήματος που είναι πολλές και σοβαρές, με τις οποίες ελάχιστα έχουν ασχοληθεί οι πάντες· θα αναφέρω ένα μόνο παράδειγμα που δείχνει την προχειρότητα της όλης οργάνωσης.

Όσοι εισέρχονται στην περιφερειακή, είτε από τη Μουδανιών – Θεσσαλονίκης είτε από την Καλαμαριά (από τον κόμβο του νοσοκομείου Άγιος Παύλος), βλέπουν κάπου στα δεξιά του δρόμου μία ευτελέστατη μικρή φωτεινή πινακίδα η οποία τους ενημερώνει ότι στην περιφερειακή εκτελούνται εργασίες. Η θέση και το μέγεθος της πινακίδας είναι τέτοια που είναι αδύνατον στους διερχόμενους οδηγούς να προλάβουν να διαβάσουν το μήνυμα. Το περίεργο είναι ότι, την ίδια ώρα, ο τεράστιος φωτεινός πίνακας της Περιφέρειας που είναι τοποθετημένος κάθετα στην Μουδανιών – Θεσσαλονίκης, και ο οποίος θα μπορούσε να αξιοποιηθεί γι' αυτό το σκοπό, παραμένει εδώ και πολύ καιρό εκτός λειτουργίας. Αλήθεια, είναι αυτή εικόνα που παραπέμπει στην οργάνωση ενός μεγάλου έργου υποδομής;



O Σαλονικιός