Μονόλογοι
Θεσσαλονίκη: Τα εισιτήρια σε ΟΑΣΘ και μετρό, οι τιμές και η λογοδοσία στην Καλαμαριά με περίεργες απουσίες. Γράφει ο Σαλονικιός
19/06/2024 10:37
Αισιόδοξος για το μέλλον των οδικών αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης εμφανίστηκε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης μιλώντας στη Βεργίνα τηλεόραση και στη Χριστίνα Τσόρμπα. Μίλησε για τη δρομολόγηση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων τα οποία είναι όλα πλέον σε κυκλοφορία. Για την επικείμενη πρόσληψη επιπλέον σαράντα οδηγών, καθώς και για τον διαγωνισμό για τη μίσθωση άλλων 164 λεωφορείων σε αντικατάσταση παλαιότερων. Μίλησε και για το ηλεκτρονικό εισιτήριο στο οποίο θέλω να σταθώ. Σύμφωνα με τον Ταγγίρη αυτό θα είναι έτοιμο προς χρήση στα αστικά λεωφορεία σε περίπου δύο μήνες. Μάλιστα όσοι θα χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα μπορούν να πληρώνουν το αντίτιμο εντός του οχήματος με τη χρήση της πιστωτικής κάρτας καθώς σε αυτά τα οχήματα έχει εγκατασταθεί ήδη ο σχετικός εξοπλισμός ο οποίος όμως θα τεθεί σε λειτουργία μόλις θα είναι έτοιμο το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Η αλήθεια είναι ότι τρέχουν οι διαδικασίες για το ηλεκτρονικό εισιτήριο και μάλιστα από δύο διαφορετικές πλευρές. Όπως είχε γράψει προ μηνός το makthes.gr αυτή τη στιγμή σχεδιάζονται δύο ηλεκτρονικά εισιτήρια, ένα για το μετρό το οποίο υλοποιεί η Conduent και ένα για τον ΟΣΕΘ που θα αφορά τα αστικά λεωφορεία το οποίο τρέχει η κοινοπραξία «ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή-Indigital-AMCO». Ειδικότερα για τα λεωφορεία θα είναι προς χρήση τα ακόλουθα εισιτήρια:
α. χάρτινο με τσιπάκι το οποίο θα μπορεί να επανατροφοδοτείται έως έξι φορές (ThessTicket).
β. πλαστικό, σαν πιστωτική κάρτα, με δυνατότητα άπειρων επαναφορτώσεων (ThessCard).
γ. για κάποιο μεταβατικό διάστημα ολίγων μηνών, θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν και τα σημερινά χάρτινα εισιτήρια. Για το λόγο αυτό τον πρώτο καιρό θα παραμείνουν εντός των λεωφορείων τα γνωστά εκδοτικά μηχανήματα που λειτουργούν με κέρματα τα οποία, ωστόσο, δεν τοποθετήθηκαν στα καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία.
δ. θα μπορεί να εκδίδεται εισιτήριο με τη χρήση της πιστωτικής κάρτας. Αυτό θα ισχύει μόνον για τα ολόκληρα εισιτήρια. Για τα εκπτωτικά ο πάροχος θα πρέπει να εκδώσει προσωποποιημένες κάρτες με τη προβλεπόμενη έκπτωση, αναλόγως της κατηγορίας στην οποία υπάγεται ο επιβάτης (συνταξιούχος, φοιτητής, μαθητής κ.ο.κ.).
Η αγορά των εισιτηρίων θα γίνεται από τα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ και από ειδικά εκδοτικά μηχανήματα τα οποία θα είναι τοποθετημένα σε διάφορα στρατηγικά σημεία της Θεσσαλονίκης όπως π.χ. αεροδρόμιο, σταθμός των ΚΤΕΛ και των τρένων, κεντρικά σημεία στην πόλη.
Μέσα στα λεωφορεία θα υπάρχουν δύο ειδών ακυρωτικά μηχανήματα. Τα σημερινά πορτοκαλί τα οποία θα παραμείνουν για όσο διάστημα θα ισχύουν τα παλιά χάρτινα εισιτήρια και τα νέα τα οποία θα λειτουργούν ανέπαφα (αυτά υπάρχουν ήδη στα ηλεκτρικά λεωφορεία).
Όπως πληροφορούμαι ο σχεδιασμός του εισιτηρίου το οποίο θα χρησιμοποιείται στα αστικά λεωφορεία έχει προχωρήσει αρκετά και γίνονται και οι σχετικές δοκιμές στον ΟΣΕΘ. Ωστόσο, το δίμηνο το οποίο ανέφερε χθες ο Ταγγίρης φαντάζει κάπως αισιόδοξο.
Το πιθανότερο είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο να τεθεί σε κυκλοφορία προς Σεπτέμβριο, Οκτώβριο. Θα μου πείτε, δεν χάλασε ο κόσμος. Πράγματι. Εκεί όμως που θα χαλάσει κάπως το πράγμα είναι στο ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο, δηλαδή στο να μπορεί ο επιβάτης με το ίδιο εισιτήριο να χρησιμοποιεί και το λεωφορείο και το μετρό, εντός βεβαίως συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος.
Το εγχείρημα της διαλειτουργικότητας των δύο συστημάτων φαντάζει προς το παρόν δύσκολο και σύμφωνα με τις πλέον αισιόδοξες εκτιμήσεις αυτό δεν πρόκειται να συμβεί πριν από το τέλος του χρόνου. Άρα, εάν το μετρό λειτουργήσει όντως τον Νοέμβριο, το πρώτο διάστημα στα δύο δημόσια μέσα μετακίνησης θα χρησιμοποιούνται διαφορετικά εισιτήρια.
Η άλλη εκκρεμότητα αφορά το κόστος αυτών των εισιτηρίων. Σύμφωνα με πληροφορίες ο ΟΣΕΘ έχει στείλει εδώ και καιρό τις προτάσεις του στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το οποίο θα λάβει και τις τελικές αποφάσεις.
Σήμερα το απλό εισιτήριο στον ΟΑΣΘ είναι 0,90 ευρώ και έχει διάρκεια εβδομήντα λεπτά. Αυτό προτείνεται να διατηρηθεί, αλλά πιθανόν μόνον εντός πόλης. Για διαδρομές εκτός Θεσσαλονίκης ενδεχομένως να θεσπιστούν ζώνες με διαφορετικές τιμές, αναλόγως της απόστασης. Όσο για το μετρό, η κατ' αρχήν προσέγγιση είναι να έχει την ίδια τιμή με τον ΟΑΣΘ, αλλά υπάρχει ανοιχτό το ενδεχόμενο, αυτή η τιμή να αυξηθεί κατά τι, στο ένα ευρώ, όσο ήταν δηλαδή στα αστικά λεωφορεία παλαιότερα. Θυμίζω ότι στην Αθήνα το εισιτήριο στο μετρό είναι στο 1,20 ευρώ και έχει διάρκεια ενενήντα λεπτά.
Πρόστιμα για τραπεζοκαθίσματα
Είχε ενδιαφέρον η προχθεσινοβραδινή ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας του δημοτικού συμβουλίου στην Καλαμαριά. Το θέμα που κυριάρχησε ήταν η προστασία του κοινόχρηστου χώρου ο οποίος απειλείται από την αυθαίρετη κατάληψη από τραπεζοκαθίσματα. Το θέμα έθεσε ο δημοτικός σύμβουλος της αντιπολίτευσης Αβραάμ Περσίδης. Λογοδοτώντας η δημοτική αρχή, δια του αρμοδίου αντιδημάρχου Ζαχαρία Κώστα είπε ότι έγιναν αρκετοί έλεγχοι, κυρίως στους τρεις δρόμους όπου παρατηρείται μεγαλύτερη παραβατικότητα, δηλαδή σε Κομνηνών στο κέντρο, σε Πλαστήρα στην Αρετσού και σε Σοφούλη στο Καραμπουρνάκη. Κόπηκαν μάλιστα και τα πρώτα πρόστιμα, καμιά δεκαπενταριά.
Η εξέλιξη αυτή δεν φαίνεται να άρεσε στον ερωτώντα Αβραάμ ο οποίος είπε ότι οι έλεγχοι είναι υπερβολικοί και πλήττουν τους επιχειρηματίες στο χώρο της εστίασης. Ανέφερε, δε, πως εάν η Χρύσα Αράπογλου έλεγε προεκλογικά ότι θα προχωρήσει σε αιφνιδιαστικούς ελέγχους και επιβολή προστίμων, δεν θα είχε κερδίσει τις εκλογές. Απαντώντας ο Ζαχαρίας σημείωσε πως η δημοτική αρχή είναι αποφασισμένη να επιβάλλει το νόμο και να σταματήσει την ασυδοσία μερίδας των επιχειρηματιών της εστίασης, κάτι που, όπως είπε, το λέγαμε και προεκλογικά, ήταν και στο πρόγραμμά μας.
Τώρα, εάν διερωτάσθε τι λέει για όλα αυτά η μείζων αντιπολίτευση του Γιάννη Δαρδαμανέλη, επί ημερών του οποίου η καταπάτηση του δημόσιου χώρου χτύπησε κόκκινο, την απάντηση δεν θα τη μάθουμε ποτέ, για τον απλούστατο λόγο ότι η παράταξη του τέως δημάρχου απουσίαζε σύσσωμη από τη συνεδρίαση. Δεν παρέστη ούτε καν η αντιπρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Εύα Ντίντη. Μάλιστα η παράταξη Δαρδαμανέλη απουσίαζε και από τις δύο προηγούμενες συνεδριάσεις λογοδοσίας. Γιατί άραγε; Τα βρίσκει όλα τόσο καλώς καμωμένα από τη διοίκηση της Αράπογλου και δεν έχει να υποβάλει κανένα ερώτημα ή μήπως συμβαίνει τίποτε άλλο;