Μονόλογοι
Ο καλός και ο κακός μπάτσος για τον ΟΑΣΘ, το ενδεχόμενο απεργίας, οι Θεσσαλονικείς γενικοί γραμματείς και η 37χρονη γ.γ. Μεταφορών με το πλούσιο βιογραφικό. Γράφει ο Σαλονικιός
30/07/2024 11:13
Ανακοινώθηκαν χθες τελικά τα ονόματα των νέων γενικών γραμματέων σε διάφορα υπουργεία. Οι νεοεισερχόμενοι είναι 19 με ισάριθμες αποχωρήσεις, ενώ άλλοι έξι άλλαξαν χαρτοφυλάκιο. Η εντύπωση που δημιουργείται από τα ονόματα των νεοδιορισθέντων είναι ότι το Μέγαρο Μαξίμου στρέφεται περισσότερο προς το κυβερνών κόμμα, αξιοποιώντας “δικά” του παιδιά, καθώς αυτό ήταν ένα από τα στοιχεία κριτικής που διατυπώθηκε από διάφορες πλευρές μετά το ατυχές αποτέλεσμα των ευρωεκλογών. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Σάββα Χιονίδη, πρώην βουλευτή Πιερίας της Νέας Δημοκρατίας και πρώην δημάρχου Κατερίνης ο οποίος τοποθετήθηκε γενικός γραμματέας Αυτοδιοίκησης και Αποκέντρωσης στο υπουργείο Εσωτερικών, όπως και ο επίσης πρώην βουλευτής Αττικής Τάσος Γαϊτάνης που διορίστηκε γενικός γραμματέας Έρευνας και Τεχνολογίας στο υπουργείο Ανάπτυξης. Στην ίδια κατηγορία περιλαμβάνονται και άλλοι, όπως για παράδειγμα ο Δημήτρης Κάρναβος ο οποίος έχασε πέρυσι το δήμο Καλλιθέας και τώρα διορίστηκε γενικός γραμματέας Ιθαγένειας στο υπουργείο Εσωτερικών.
Ο ανασχηματισμός των γενικών γραμματέων προσέθεσε έναν ακόμη στο στενό club των Θεσσαλονικέων που κατέχουν τέτοιο κρατικό αξίωμα. Πρόκειται για τον πρώην πρύτανη του ΑΠΘ Νίκο Παπαϊωάννου ο οποίος τοποθετήθηκε γενικός γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης στο υπουργείο Παιδείας. Θυμίζω ότι ο Παπαϊωάννου είχε παραιτηθεί από πρύτανης τον Μάιο του 2023 καθώς συμμετείχε στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας της Νέας Δημοκρατίας, σε μη εκλόγιμη θέση. Το όνομά του έπαιξε και για το ευρωψηφοδέλτιο, αλλά τελικά πάει σε μία θέση, με αντικείμενο το οποίο γνωρίζει καλά ως πρώην πρύτανης. Σιδεροκέφαλος!
Θυμίζω ότι άλλοι δύο Θεσσαλονικείς είναι σε αντίστοιχες θέσεις. Ο Αντώνης Οικονόμου ο οποίος είναι γενικός γραμματέας στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας εδώ και πολλά χρόνια και ο Δημήτρης Γαλαμάτης που παρέμεινε στη θέση του γενικού γραμματέα Επικοινωνίας και Ενημέρωσης.
Μία 37χρονη στο Μεταφορών
Από τους υπόλοιπους νεοεισελθέντες η περίπτωση που ενδιαφέρει περισσότερο τη Θεσσαλονίκη είναι αυτή της Δέσποινας Παλιαρούτα η οποία αναλαμβάνει γενική γραμματέας Μεταφορών, αντικαθιστώντας τον Γιάννη Ξιφαρά ο οποίος ήταν στη θέση αυτή επί πέντε και πλέον χρόνια. Παρά το νεαρό της ηλικίας της, μόλις 37 ετών, η Παλιαρούτα έχει πλούσιο βιογραφικό, με πολύ καλές σπουδές και αξιέπαινη επαγγελματική σταδιοδρομία σε υψηλές θέσεις στον ιδιωτικό τομέα. Σπούδασε Μηχανολόγος Μηχανικός στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, έκανε μεταπτυχιακό από το Imperial College του Λονδίνου και MBA στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ γνωρίζει αγγλικά... και πιάνο.
Σύμφωνα πάντα με το βιογραφικό της, έχει περάσει από θέσεις ευθύνης σε μεγάλες εταιρείες, όπως Project Manager Officer στη Viohalco, MBA Operations Intern της AMAZON SERVICES UK, όπου διετέλεσε, μεταξύ άλλων, επικεφαλής έργου για τη βελτιστοποίηση του σχεδιασμού του δικτύου παραλαβής σε όλη την Ευρώπη (18 κέντρα διανομής). Τα τελευταία δύο χρόνια ξεκίνησε δική της επιχείρηση, η οποία δραστηριοποιείται στον ιατρικό τομέα. Τώρα, γιατί αποφάσισε μετά μόλις δύο χρόνια να αποχωρήσει από την επιχείρησή της για να γίνει γενική γραμματέας αυτό μόνο η ίδια το γνωρίζει. Εκτός εάν σκοπεύει να τα τρέξει και τα δύο ταυτόχρονα. Γιατί όχι, θα μου πείτε, εδώ ο Χάρης Δούκας θεωρεί ότι μπορεί να είναι και δήμαρχος Αθηναίων και αρχηγός του ΠΑΣΟΚ.
Πάντως, οι αλλαγές αυτές στον τομέα των Μεταφορών, σε επίπεδο πολιτικής ηγεσίας ενδιαφέρουν τη Θεσσαλονίκη καθώς το επόμενο διάστημα αναμένουμε σημαντικές εξελίξεις σε αυτό το πεδίο (έναρξη λειτουργίας του μετρό, νέος συγκοινωνιακός χάρτης, νέος ΟΑΣΘ κ.ο.κ.). Θυμίζω ότι κατά τον ανασχηματισμό άλλαξε και ο υφυπουργός Μεταφορών, στη θέση της Χριστίνας Αλεξοπούλου τοποθετήθηκε ο Βασίλης Οικονόμου. Ο Ξιφαράς είχε σημαντικό ρόλο στα της Θεσσαλονίκης, κατ' ουσία αυτός ήταν ο υφυπουργός την τελευταία πενταετία. Για το έργο του έχω ακούσει αντικρουόμενες απόψεις οι οποίες δεν έχουν πλέον σημασία. Ελπίζω η διάδοχός του να μαθαίνει γρήγορα και να έχει όρεξη για δουλειά.
Διαφορά 400.000
Μένω στις μεταφορές γιατί χθες προέκυψε αιφνιδίως κρίση μεταξύ του σωματείου των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ και της κυβέρνησης με τους πρώτους να προειδοποιούν για ενδεχόμενες απεργίες. Το πρόβλημα προέκυψε όταν το σωματείο πήρε στα χέρια του την τελική πρόταση της κυβέρνησης για τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας του 2024. Μόνο που αυτή που τους παραδόθηκε ήταν διαφορετική από αυτήν που είχε συμφωνηθεί μεταξύ σωματείου και διοίκησης του ΟΑΣΘ, την οποία μάλιστα είχε αποδεχθεί και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που είναι ο ένας εκ των δύο μετόχων του Οργανισμού. Δεν είχε πει όμως την τελευταία λέξη του ο δεύτερος μέτοχος που κρατά και το ταμείο, δηλαδή το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Η ΣΣΕ δεν αφορά μισθολογικά θέματα καθώς αυτά ρυθμίζονται από άλλους νόμους αφού ο ΟΑΣΘ ανήκει πλέον στο Δημόσιο. Η όλη διαπραγμάτευση αφορά τις λεγόμενες μη μισθολογικές παροχές (επιδόματα κ.λπ.). Σύμφωνα με πληροφορίες, σωματείο και διοίκηση του ΟΑΣΘ είχαν συμφωνήσει τον Ιούνιο σε ένα ποσό της τάξης των 3,7 εκατ. ευρώ για το 2024, αυξημένο κατά 76% σε σχέση με το 2023 που ήταν στα 2,1 εκατ. Τη συμφωνία την αποδέχθηκε και ο Χρήστος Σταϊκούρας για λογαριασμό του Υποδομών και Μεταφορών, όταν όμως πήγε στον “ταμία”, δηλαδή στον Κωστή Χατζηδάκη, εκείνος περιέκοψε περίπου 400.000 ευρώ, εγκρίνοντας τελικά ποσό 3,3 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά περίπου 57% σε σχέση με πριν.
Όπως ήταν αναμενόμενο αυτό εξόργισε τους εργαζόμενους οι οποίοι βλέπουν να παίζεται το παιχνίδι του καλού και του κακού μπάτσου. Οι καλοί (Ταγγίρης, Σταϊκούρας) συμφωνούν, ο κακός (Χατζηδάκης) περικόπτει. Σύμφωνα με το σωματείο μεταξύ όσων περικόπηκαν από τα αρχικώς συμφωνηθέντα είναι και χρήματα που αφορούν παιδιά ΑμεΑ των εργαζομένων, τα οποία φοιτούν σε ειδικά εκπαιδευτικά Ιδρύματα καθώς επίσης και ποσά για παιδιά εργαζομένων τα οποία είναι υποχρεωμένα να παρακολουθούν προγράμματα θεραπείας Ειδικής Αγωγής. Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν “την ανακολουθία των κυβερνητικών στελεχών” και ζητούν άμεσα “να τηρηθούν τα συμφωνημένα και υπογεγραμμένα της ΣΣΕ”. Σε διαφορετική περίπτωση προειδοποιούν με σειρά κινητοποιήσεων οι οποίες θα αποφασιστούν σε έκτακτη γενική συνέλευση του σωματείου για τις οποίες, όπως αναφέρουν, αποκλειστικά υπεύθυνοι για τα προβλήματα που θα προκληθούν στην πόλη και στο ήδη ταλαιπωρημένο τα τελευταία χρόνια επιβατικό κοινό θα είναι οι κυβερνώντες.