Μονόλογοι

Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης: Ο απών Καραμανλής, ο μεθοδικός Σταϊκούρας, το φράγμα των 300 λεωφορείων και ο στόχος του 50%. Γράφει ο Σαλονικιός

04/09/2024 11:50

Τα κυβερνητικά πεπραγμένα των κυβερνήσεων του Κυριάκου Μητσοτάκη όσον αφορά τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης μπορούν να χωριστούν σε δύο περιόδους: στην προ Σταϊκούρα και στη μετά Σταϊκούρα. Κατά την πρώτη περίοδο, δηλαδή επί υπουργίας Κώστα Καραμανλή του Αχιλλέα, η οποία διήρκεσε σχεδόν τέσσερα χρόνια, δεν έγινε σχεδόν τίποτε. Ή, εν πάση περιπτώσει, ό,τι έγινε, κυρίως στην πρόοδο των εργασιών του Μετρό, έγινε από την Αττικό Μετρό (νυν Ελληνικό Μετρό), με επισπεύδοντα πρωτίστως τον Νίκο Ταχιάο. Πιστός στο καραμανλικό δόγμα (άστο για αργότερα) ο Καραμανλής δεν προχώρησε τίποτε στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Τα κλωτσούσε όλα παρακάτω, με συνεχείς παρατάσεις και αναβολές.

Ο Σταϊκούρας είναι άλλης πάστας πολιτικός. Στον έναν χρόνο και κάτι που βρίσκεται στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταπιαστεί με όλα τα ζητήματα της Θεσσαλονίκης που αφορούν το χαρτοφυλάκιό του. Με τις ανοιχτές εκκρεμότητες στον ΟΑΣΘ, όπως η προμήθεια νέων λεωφορείων, η πρόσληψη νέων οδηγών, η διαδικασία της εκκαθάρισης, η δημιουργία του νέου ΟΑΣΘ κ.ο.κ. Αναβάθμισε τον ΟΣΕΘ σε εποπτεύοντα φορέα των συγκοινωνιών. Καταπιάστηκε και με το FlyOver και τρόμαξε όταν διαπίστωσε ότι δεν είχε γίνει σχεδόν καμία προετοιμασία για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων από την έναρξη των εργασιών.

Απόδειξη ότι δεν αφήνει τίποτε να πέσει κάτω είναι ότι χθες, έφυγε κάποια στιγμή από την εκδήλωση του ΟΣΕΘ όπου παρουσιάστηκε ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης και το νέο ηλεκτρονικό εισιτήριο και πήγε να συναντήσει το νέο διοικητικό συμβούλιο του Προμηθευτικού Συνεταιρισμού Αυτοκινητιστών Θεσσαλονίκης «Ο ΗΡΑΚΛΗΣ» από τον οποίο μισθώνει τα ακίνητά του ο ΟΑΣΘ. Μάλιστα η συνάντηση έγινε στα γραφεία του «ΗΡΑΚΛΗ» και ο Σταϊκούρας ήταν μόνος του, χωρίς κανέναν άλλον από το υπουργείο. Όπως πληροφορούμαι, η συνάντηση κλείστηκε έπειτα από προηγούμενη επικοινωνία του υπουργού με τον νέο πρόεδρο του «ΗΡΑΚΛΗ», πρώην βουλευτή Σάββα Αναστασιάδη.

Το μοναδικό θέμα που συζήτησαν είναι οι οικονομικές εκκρεμότητες μεταξύ ΟΑΣΘ και συνεταιρισμού. Θυμίζω ότι ο ΟΑΣΘ χρωστά στον «ΗΡΑΚΛΗ» περί τα 13 και πλέον εκατομμύρια ευρώ καθώς δεν έχει πληρώσει μισθώματα εδώ και σχεδόν δέκα χρόνια. Ο υπουργός άφησε να εννοηθεί ότι θα ήθελε όλα αυτά να μπουν στην εκκαθάριση, αλλά στον «ΗΡΑΚΛΗ» δεν φαίνεται να συμφωνούν, τουλάχιστον όσον αφορά τα οφειλόμενα μισθώματα μετά την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ το 2017. Πάντως, αυτή ήταν μία πρώτη αναγνωριστική συνάντηση η οποία διήρκεσε περί τη μισή ώρα και συμφωνήθηκε να υπάρξουν αρκετές το επόμενο διάστημα, αρχής γενομένης από την προσεχή εβδομάδα, ώστε να βρεθεί λύση.

Οι παλιές αμαρτίες

Ειπώθηκαν πολλά στη χθεσινή εκδήλωση του ΟΣΕΘ για τις αλλαγές στις συγκοινωνίες της πόλης. Το κλίμα ήταν μάλλον πανηγυρικό καθώς επίκειται η λειτουργία του Μετρό στις 30 Νοεμβρίου. Σε αυτό αναφέρθηκαν όλοι οι ομιλητές. Κάποιοι δεν παρέλειψαν να αφήσουν αιχμές σε βάρος όσων, φορέων και συλλογικοτήτων προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας σχετικά με τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου, χρεώνοντας σε αυτούς τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου. Κανείς, ωστόσο, δεν αναφέρθηκε στη βασική αιτία η οποία προκάλεσε τις περισσότερες καθυστερήσεις, που δεν ήταν άλλη, από τον πρόχειρο σχεδιασμό του έργου και τα μεγάλα σφάλματα κατά την δημοπράτησή του. Ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα είχε προκηρυχθεί χωρίς ουσιαστικά μελέτη, στη λογική «βλέποντας και κάνοντας», χωρίς προβλέψεις για τις αρχαιότητες, με κλειστό τίμημα, κάτι που οδήγησε μετά λίγα χρόνια σε στάση εργασιών κ.ο.κ. Είναι καλό, όταν αναφερόμαστε στις παθογένειες του Μετρό, να τις συμπεριλαμβάνουμε όλες, κυρίως δε, τις γενεσιουργές.

Ένα δεύτερο στοιχείο από τη χθεσινή εκδήλωση ήταν η πληροφορία που έδωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης ο οποίος είπε ότι χθες κυκλοφόρησαν στο πολεοδομικό συγκρότημα 303 αστικά λεωφορεία όταν την ίδια μέρα πέρσι ήταν στους δρόμους 261. Οπωσδήποτε θετική εξέλιξη, αρκεί ο αριθμός αυτός να διατηρηθεί και να αυξηθεί έτι περαιτέρω τους χειμερινούς μήνες.
Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Νίκος Κουρέτας μίλησε για τον στόχο, το μερίδιο των μετακινήσεων στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης από τα δημόσια μέσα μεταφοράς, να ανέλθει στο 50% μετά τη λειτουργία του Μετρό, από 15% που είναι σήμερα. Στόχος εξαιρετικά φιλόδοξος, μακάρι να επιτευχθεί το συντομότερο, εκτός εάν ο Κουρέτας τον τοποθετεί στο 2040 όταν θα έχουν ολοκληρωθεί, υποτίθεται και όλες οι επεκτάσεις του Μετρό.


O Σαλονικιός