Άγιο Όρος: Ούτε φέτος θα παραδοθεί ο δρόμος Δάφνη - Καρυές με συνέχεια ταλαιπωρίας για μοναχούς και επισκέπτες
26/07/2023 09:22
26/07/2023 09:22
Τρία χρόνια μετά τις μεγάλες καταστροφές που σημειώθηκαν, λόγω κατολισθήσεων από ισχυρή βροχόπτωση, το έργο για την αποκατάσταση του δρόμου Δάφνης - Καρυών, που θα συμβάλλει στην ομαλή σύνδεση του λιμανιού της Δάφνης με τη διοικητική πρωτεύουσα του Αγίου Όρους, τις Καρυές, δεν φαίνεται να προχωρά.
Αντίθετα, παρά την πίεση που ασκεί η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας που υλοποιεί το συγκεκριμένο έργο και άλλα στην Αθωνική Πολιτεία, οι εργασίες δεν πρόκειται να συνεχιστούν, όπως ήταν ο αρχικός προγραμματισμός, ελλείψει πιστώσεων από κρατικά κονδύλια.
Όπως τόνισε μιλώντας στο makthes.gr o αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Πάρις Μπίλλιας, το έργο τέθηκε εξαρχής σε προτεραιότητα από την περιφέρεια και μετά την επιλογή του αναδόχου και την εκταμίευση των πρώτων χρημάτων το 2021, το έργο άρχισε και σταματούσε από τον εργολάβο, καθώς σημειώνονταν συνεχώς καθυστερήσεις στην καταβολή των χρημάτων.
«Το έργο είναι ύψους 7 εκατ. ευρώ, τα οποία προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, (ΠΔΕ), αλλά οι εργασίες έτρεχαν όσο εκταμιεύονταν τα κονδύλια. Στο εξής φοβάμαι ότι θα σταματήσουν και πάλι γιατί δεν υπάρχουν οι αναγκαίοι πόροι» σημείωσε ο κ. Μπίλλιας, προσθέτοντας ότι η διοίκηση της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας θα καταβάλει κάθε προσπάθεια να συνεχιστούν οι εργασίες.
«Σε κάθε περίπτωση φέτος είναι σχεδόν απίθανο να ολοκληρωθεί το έργο της αποκατάστασης του δρόμου, που είναι απολύτως αναγκαίος για τη μετακίνηση των μοναχών και των επισκεπτών. Εκτιμώ ότι με τους ρυθμούς αυτούς και το γεγονός ότι τα κονδύλια εκταμιεύονται σταδιακά, το έργο θα παραδοθεί το 2024» υπογράμμισε ο αντιπεριφερειάρχης.
Έργο σύνθετο με πολλές απαιτήσεις
Ο ίδιος πάντως εξήγησε ότι η καθυστέρηση της παράδοσης του έργου δεν σχετίζεται μόνο με τα κονδύλια, αλλά και με τη ίδια τη φύση του, καθώς, όπως είπε, είναι κατασκευαστικά σύνθετο και έχει πολλές απαιτήσεις, αφού με τις σοβαρές ζημιές από τις σφοδρές βροχοπτώσεις και τις κατολισθήσεις που σημειώθηκαν το 2020, ο δρόμος κατέστη σε πολλά σημεία επικίνδυνος.
«Οι ζημιές ήταν αρκετά μεγάλες και ο δρόμος είχε σπάσει σε κάποια συγκεκριμένα σημεία. Η Ιερά Κοινότητα εκπόνησε μελέτη για να λυθούν τα προβλήματα που ανέκυψαν από τη θεομηνία την άνοιξη του 2020. Με τις παρεμβάσεις, που έχουμε προγραμματίσει, θα αποκατασταθεί η βατότητα του δρόμου και θα διασφαλίσουμε ένα καλό επίπεδο ασφαλούς μετακίνησης» επισήμανε ο κ. Μπίλλιας.
Υπενθυμίζεται ότι από την άνοιξη του 2020 μέχρι σήμερα η επικοινωνία Δάφνης - Καρυών οδικώς γίνεται από παρακαμπτήριες οδούς, οι οποίες δεν είναι επαρκώς ασφαλείς, ενώ το πρόβλημα επιδεινώνει η αναγκαία κυκλοφορία βαρέως τύπου οχημάτων, όπως φορτηγών που κινούνται στο Περιβόλι της Παναγίας για εργασίες στα μοναστήρια.
Σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση των υπηρεσιών της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ο δρόμος διανοίχτηκε το 1961, με μικρό όμως πλάτος, ενώ σε πολλά σημεία είχε κατασκευαστεί με σκυρόδεμα, που πλέον έχει καταστραφεί. Οι προβλεπόμενες παρεμβάσεις γίνονται σήμερα σε συγκεκριμένα σημεία με καταγεγραμμένες ζημιές και θα γίνουν έργα αντιστήριξης, ενώ ιδιαίτερη μέριμνα θα ληφθεί για τρεις περιοχές, που επλήγησαν από τις κατολισθήσεις και εκεί ο δρόμος είναι πλήρως κατεστραμμένος. Εκεί θα υλοποιηθούν ειδικά γεωτεχνικά έργα. Σε άλλες δύο ενδιάμεσες θέσεις όπου κατολίσθησαν ορύγματα από τα απότομα πρανή και επιχώθηκε η οδός από τα υλικά που έπεσαν, προβλέπεται επίσης η κατασκευή κατάλληλων τοίχων αντιστήριξης των ασταθών πρανών για την προστασία της οδού.
Τρία χρόνια μετά τις μεγάλες καταστροφές που σημειώθηκαν, λόγω κατολισθήσεων από ισχυρή βροχόπτωση, το έργο για την αποκατάσταση του δρόμου Δάφνης - Καρυών, που θα συμβάλλει στην ομαλή σύνδεση του λιμανιού της Δάφνης με τη διοικητική πρωτεύουσα του Αγίου Όρους, τις Καρυές, δεν φαίνεται να προχωρά.
Αντίθετα, παρά την πίεση που ασκεί η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας που υλοποιεί το συγκεκριμένο έργο και άλλα στην Αθωνική Πολιτεία, οι εργασίες δεν πρόκειται να συνεχιστούν, όπως ήταν ο αρχικός προγραμματισμός, ελλείψει πιστώσεων από κρατικά κονδύλια.
Όπως τόνισε μιλώντας στο makthes.gr o αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Πάρις Μπίλλιας, το έργο τέθηκε εξαρχής σε προτεραιότητα από την περιφέρεια και μετά την επιλογή του αναδόχου και την εκταμίευση των πρώτων χρημάτων το 2021, το έργο άρχισε και σταματούσε από τον εργολάβο, καθώς σημειώνονταν συνεχώς καθυστερήσεις στην καταβολή των χρημάτων.
«Το έργο είναι ύψους 7 εκατ. ευρώ, τα οποία προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, (ΠΔΕ), αλλά οι εργασίες έτρεχαν όσο εκταμιεύονταν τα κονδύλια. Στο εξής φοβάμαι ότι θα σταματήσουν και πάλι γιατί δεν υπάρχουν οι αναγκαίοι πόροι» σημείωσε ο κ. Μπίλλιας, προσθέτοντας ότι η διοίκηση της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας θα καταβάλει κάθε προσπάθεια να συνεχιστούν οι εργασίες.
«Σε κάθε περίπτωση φέτος είναι σχεδόν απίθανο να ολοκληρωθεί το έργο της αποκατάστασης του δρόμου, που είναι απολύτως αναγκαίος για τη μετακίνηση των μοναχών και των επισκεπτών. Εκτιμώ ότι με τους ρυθμούς αυτούς και το γεγονός ότι τα κονδύλια εκταμιεύονται σταδιακά, το έργο θα παραδοθεί το 2024» υπογράμμισε ο αντιπεριφερειάρχης.
Έργο σύνθετο με πολλές απαιτήσεις
Ο ίδιος πάντως εξήγησε ότι η καθυστέρηση της παράδοσης του έργου δεν σχετίζεται μόνο με τα κονδύλια, αλλά και με τη ίδια τη φύση του, καθώς, όπως είπε, είναι κατασκευαστικά σύνθετο και έχει πολλές απαιτήσεις, αφού με τις σοβαρές ζημιές από τις σφοδρές βροχοπτώσεις και τις κατολισθήσεις που σημειώθηκαν το 2020, ο δρόμος κατέστη σε πολλά σημεία επικίνδυνος.
«Οι ζημιές ήταν αρκετά μεγάλες και ο δρόμος είχε σπάσει σε κάποια συγκεκριμένα σημεία. Η Ιερά Κοινότητα εκπόνησε μελέτη για να λυθούν τα προβλήματα που ανέκυψαν από τη θεομηνία την άνοιξη του 2020. Με τις παρεμβάσεις, που έχουμε προγραμματίσει, θα αποκατασταθεί η βατότητα του δρόμου και θα διασφαλίσουμε ένα καλό επίπεδο ασφαλούς μετακίνησης» επισήμανε ο κ. Μπίλλιας.
Υπενθυμίζεται ότι από την άνοιξη του 2020 μέχρι σήμερα η επικοινωνία Δάφνης - Καρυών οδικώς γίνεται από παρακαμπτήριες οδούς, οι οποίες δεν είναι επαρκώς ασφαλείς, ενώ το πρόβλημα επιδεινώνει η αναγκαία κυκλοφορία βαρέως τύπου οχημάτων, όπως φορτηγών που κινούνται στο Περιβόλι της Παναγίας για εργασίες στα μοναστήρια.
Σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση των υπηρεσιών της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ο δρόμος διανοίχτηκε το 1961, με μικρό όμως πλάτος, ενώ σε πολλά σημεία είχε κατασκευαστεί με σκυρόδεμα, που πλέον έχει καταστραφεί. Οι προβλεπόμενες παρεμβάσεις γίνονται σήμερα σε συγκεκριμένα σημεία με καταγεγραμμένες ζημιές και θα γίνουν έργα αντιστήριξης, ενώ ιδιαίτερη μέριμνα θα ληφθεί για τρεις περιοχές, που επλήγησαν από τις κατολισθήσεις και εκεί ο δρόμος είναι πλήρως κατεστραμμένος. Εκεί θα υλοποιηθούν ειδικά γεωτεχνικά έργα. Σε άλλες δύο ενδιάμεσες θέσεις όπου κατολίσθησαν ορύγματα από τα απότομα πρανή και επιχώθηκε η οδός από τα υλικά που έπεσαν, προβλέπεται επίσης η κατασκευή κατάλληλων τοίχων αντιστήριξης των ασταθών πρανών για την προστασία της οδού.
ΣΧΟΛΙΑ