Αγωνία και αναμονή για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης - Σποράδων
27/04/2024 07:00
27/04/2024 07:00
«Στον αέρα» παραμένει, προς το παρόν, η ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σποράδων για το φετινό καλοκαίρι. Η γραμμή που εξυπηρετεί τα τελευταία χρόνια πολίτες της Βόρειας Ελλάδας και Βαλκάνιους, δεν έχει χαρακτηριστεί άγονη για φέτος ώστε να επιδοτηθεί από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και να λειτουργεί στην έναρξη της τουριστικής περιόδου.
Το θέμα έφτασε στη Βουλή μετά από ερώτηση που κατέθεσαν 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με πρωτοβουλία της Ράνιας Θρασκιά. Οι βουλευτές επισημαίνουν την καθυστέρηση στις αποφάσεις για την επιδότηση και τις επιπτώσεις που θα υπάρχουν αν δεν υπάρξει φέτος η γραμμή αυτή.
Οι αρμόδιοι φορείς εξέφρασαν την ανησυχία και την αγωνία τους για το μέλλον της γραμμής από τις αρχές του χρόνου, ωστόσο μία ανάσα πριν το Πάσχα ακόμη δεν έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Μάλιστα, τον Ιανουάριο είχε γίνει σύσκεψη υπό τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Ευάγγελο Κυριαζόπουλο με τη συμμετοχή της πρώην αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου, τον αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού Μαγνησίας Γιάννη Αναστασίου, τον δήμαρχο Σκιάθο Θοδωρή Τζούμα και τον αντιδήμαρχο Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας Θεσσαλονίκης, Βασίλη Γάκη για την συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση ώστε να ενταχθεί και για το 2024 στις επιδοτούμενες άγονες γραμμές.
«Δεν υπάρχει κάποια επίσημη πληροφόρηση μετά την τελευταία σύσκεψη. Γνωρίζουμε ότι υπάρχει βούληση από το υπουργείο Ναυτιλίας να εντάξει την γραμμή στις άγονες και να επιδοτηθεί, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν υπάρχει ενημέρωση» αναφέρει στη «ΜτΚ» ο κ. Γάκης. «Από τα αρμόδια υπουργεία, μας είχαν ενημερώσει πως υπάρχει διάθεση για επιδότηση στη γραμμή, αλλά ότι εκκρεμεί μία λογιστική τακτοποίηση στο υπουργείο Οικονομικών. Δηλαδή, ότι πρέπει να ανοίξει ένας νέος κωδικός για να υπάρχει χρηματοδότηση στην γραμμή που θα χαρακτηριστεί ως άγονη για να στηριχτεί και να είναι συμφέρουσα και τους μήνες που υπάρχει έλλειμμα» σημειώνει ο κ. Γάκης.
Αν δεν ενταχθεί στις επιδοτούμενες γραμμές η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με Σκιάθο, Σκόπελο και Αλλόνησο, οι αρμόδιοι φορείς θεωρούν βέβαιο πως δεν θα υπάρχουν δρομολόγια για φέτος. Είτε δεν θα συμφέρει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, είτε αν υπάρχουν δρομολόγια χωρίς επιδότηση θα είναι πολύ ακριβά που δεν θα μπορούν να πληρώσουν οι περισσότεροι τουρίστες.
Την ίδια ώρα που αναμένονται οι απαραίτητες διαβεβαιώσεις, το ενδιαφέρον του κόσμου αυξάνεται, καθώς ήδη πολλοί άρχισαν να σχεδιάζουν τις θερινές διακοπές τους. Από την άλλη όμως, ακτοπλοϊκοί πράκτορες και ξενοδόχοι δεν ξέρουν τι να απαντήσουν στους ενδιαφερόμενους, καθώς δεν μπορούν να προχωρήσουν σε κρατήσεις αν δεν ανακοινωθεί επίσημα η ακτοπλοϊκή σύνδεση και για φέτος.
Βέβαιος ότι θα λυθεί το πρόβλημα σύντομα και έως το Πάσχα, εμφανίζεται ο δήμαρχος Σκιάθου Θοδωρής Τζούμας μιλώντας στη «ΜτΚ». «Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση, αλλά είμαστε σίγουροι ότι και φέτος η γραμμή θα χαρακτηριστεί άγονη και θα υπάρχει επιδότηση. Πιστεύουμε είναι θέμα χρόνου και από μέρα σε μέρα θα έχουμε εξελίξεις» αναφέρει ο κ. Τζούμας.
Τα νησιά των Σποράδων τα τελευταία έτη ποντάρουν αρκετά στη συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση, καθώς ελκύει χιλιάδες τουρίστες κάθε καλοκαίρι που σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να μην ταξίδευαν έως το λιμάνι του Βόλου για να επιβιβαστούν από εκεί σε πλοία. Στην καρδιά της τουριστικής περιόδου, από τη Θεσσαλονίκη προς Σποράδες υπήρχαν δρομολόγια τέσσερις φορές την εβδομάδα, με τα πλοία τις περισσότερες φορές να είναι γεμάτα.
Ενδεικτικό για την επιτυχία της συγκεκριμένης γραμμής είναι ότι σε αυτή βασίστηκε το 15% της επισκεψιμότητας των Σποράδων. «Η γραμμή φέρνει πάρα πολύ κόσμο στα νησιά μας. Από τη μελέτη των στατιστικών στοιχείων, προκύπτει ότι πέρσι μέσω αυτής της γραμμής έφτασαν 70.000-80.000 τουρίστες μέσα σε δύο μήνες σε Σκιάθο, Σκόπελο και Αλόννησο» λέει στη «ΜτΚ» η πρόεδρος τουριστικής επιτροπής της Σκοπέλου, Εύα Καραμεσίνη. «Η συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση βοηθά πάρα πολύ τον τόπο μας» επισημαίνει ο δήμαρχος Σκιάθου «χωρίς την επιδότηση, δεν θα υπάρχει γραμμή, καθώς θα είναι πολύ ακριβή. Με την επιδότηση μειώνεται το εισιτήριο και μπορεί έτσι να υπάρχει».
Τα τηλέφωνα έχουν αρχίσει σε ακτοπλοϊκά γραφεία και ξενοδοχεία για κρατήσεις σε Σκιάθο, Σκόπελο και Αλόννησο, ωστόσο οι υπεύθυνοι δεν μπορούν ακόμη να εξυπηρετήσουν καθώς δεν έχει οριστικοποιηθεί η έναρξη της σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Σποράδων. «Έχει ξεκινήσει το ενδιαφέρον για την γραμμή, καθώς λειτουργεί τρία χρόνια πλέον και ο κόσμος την έχει μάθει. Δεν ξέρουμε όμως ακόμη τι να τους πούμε, ούτε να τους κλείσουμε εισιτήρια, αφού δεν έχει αποφασιστεί η επιδότηση της γραμμής» λέει στη «ΜτΚ» ο ακτοπλοϊκός πράκτορας Χάρης Καραχαρίσης.
Πολλοί τουρίστες δεν προχωρούν σε κρατήσεις καταλυμάτων, διότι θεωρούν αβέβαιο αν θα μπορούν να ταξιδέψουν από τη Θεσσαλονίκη. «Πέρσι τέτοια εποχή ξέραμε ότι θα υπάρχει η σύνδεση και είχαν ξεκινήσει οι κρατήσεις. Τώρα μας παίρνουν τηλέφωνο και ρωτάνε για τη σύνδεση. Από Θεσσαλονίκη και Βαλκάνια μέχρι στιγμής δεν έχουμε κρατήσεις, γιατί βρίσκονται όλοι σε αναμονή να δουν τι θα συμβεί με την γραμμή» τονίζει η κ. Καραμεσίνη. Όπως τονίζει, αν τελικώς δεν λειτουργήσει η γραμμή, θα δεχθεί μεγάλο πλήγμα ο τουρισμός των Σποράδων. «Όλες οι Σποράδες θα δεχθούν μείωση στην επισκεψιμότητα, πόσο μάλλον η Σκόπελος και η Αλλόνησος που δεν έχουν αεροδρόμιο, όπως η Σκιάθος. Θα είναι μεγάλο πλήγμα για εμάς. Πιστεύουμε και θέλουμε αυτή την ακτοπλοϊκή σύνδεση» σημειώνει.
Οι επαγγελματίες του τουρισμού αναφέρουν, πάντως, πως ακόμα και το Πάσχα να ανακοινωθεί επισήμως η επιδότηση και η έναρξη της γραμμής, θα προλάβουν να κυλήσουν όλα ομαλά με τις κρατήσεις και τους προγραμματισμούς.
Αν δεν υπάρχει η επιδότηση της γραμμής, οι ακτοπλοϊκοί πράκτορες λένε πως η τιμή των εισιτηρίων τουλάχιστον θα διπλασιαστεί και δεν θα είναι ελκυστική για τους τουρίστες. «Μέχρι πέρσι τα εισιτήρια για Θεσσαλονίκη-Σποράδες, ξεκινούσαν από 35 ευρώ και ανάλογα τη θέση που επέλεγε ο καθένας ανέβαινε στα 55 ευρώ, 75 ευρώ και 100 ευρώ. Αν δεν υπήρχε η κρατική επιδότηση, τα εισιτήρια θα είναι τουλάχιστον διπλάσια σε τιμή» αναφέρει ο κ. Καραχαρίσης.
Σε διαφορετική περίπτωση, όπως υπογραμμίζει, δεν θα συνέφερε ούτε τους πλοιοκτήτες και τις εταιρείες να εκτελούν τα συγκεκριμένα δρομολόγια. «Στη Βόρεια Ελλάδα η τουριστική περίοδος είναι μικρή, δηλαδή από Ιούνιο μέχρι μέσα Αυγούστου υπάρχει ζήτηση για την συγκεκριμένη γραμμή. Την ίδια ώρα, η απόσταση είναι μεγάλη που σημαίνει ότι τα καύσιμα κοστίζουν ακριβά. Αν δεν υπάρχει επιδότηση, για να βγάλουν κέρδος οι εταιρείες θα έχουν τα εισιτήρια τόσο ακριβά που δεν θα επιλέγει κανείς την γραμμή».
*Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Απριλίου 2024
«Στον αέρα» παραμένει, προς το παρόν, η ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σποράδων για το φετινό καλοκαίρι. Η γραμμή που εξυπηρετεί τα τελευταία χρόνια πολίτες της Βόρειας Ελλάδας και Βαλκάνιους, δεν έχει χαρακτηριστεί άγονη για φέτος ώστε να επιδοτηθεί από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και να λειτουργεί στην έναρξη της τουριστικής περιόδου.
Το θέμα έφτασε στη Βουλή μετά από ερώτηση που κατέθεσαν 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με πρωτοβουλία της Ράνιας Θρασκιά. Οι βουλευτές επισημαίνουν την καθυστέρηση στις αποφάσεις για την επιδότηση και τις επιπτώσεις που θα υπάρχουν αν δεν υπάρξει φέτος η γραμμή αυτή.
Οι αρμόδιοι φορείς εξέφρασαν την ανησυχία και την αγωνία τους για το μέλλον της γραμμής από τις αρχές του χρόνου, ωστόσο μία ανάσα πριν το Πάσχα ακόμη δεν έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Μάλιστα, τον Ιανουάριο είχε γίνει σύσκεψη υπό τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Ευάγγελο Κυριαζόπουλο με τη συμμετοχή της πρώην αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου, τον αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού Μαγνησίας Γιάννη Αναστασίου, τον δήμαρχο Σκιάθο Θοδωρή Τζούμα και τον αντιδήμαρχο Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας Θεσσαλονίκης, Βασίλη Γάκη για την συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση ώστε να ενταχθεί και για το 2024 στις επιδοτούμενες άγονες γραμμές.
«Δεν υπάρχει κάποια επίσημη πληροφόρηση μετά την τελευταία σύσκεψη. Γνωρίζουμε ότι υπάρχει βούληση από το υπουργείο Ναυτιλίας να εντάξει την γραμμή στις άγονες και να επιδοτηθεί, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν υπάρχει ενημέρωση» αναφέρει στη «ΜτΚ» ο κ. Γάκης. «Από τα αρμόδια υπουργεία, μας είχαν ενημερώσει πως υπάρχει διάθεση για επιδότηση στη γραμμή, αλλά ότι εκκρεμεί μία λογιστική τακτοποίηση στο υπουργείο Οικονομικών. Δηλαδή, ότι πρέπει να ανοίξει ένας νέος κωδικός για να υπάρχει χρηματοδότηση στην γραμμή που θα χαρακτηριστεί ως άγονη για να στηριχτεί και να είναι συμφέρουσα και τους μήνες που υπάρχει έλλειμμα» σημειώνει ο κ. Γάκης.
Αν δεν ενταχθεί στις επιδοτούμενες γραμμές η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με Σκιάθο, Σκόπελο και Αλλόνησο, οι αρμόδιοι φορείς θεωρούν βέβαιο πως δεν θα υπάρχουν δρομολόγια για φέτος. Είτε δεν θα συμφέρει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, είτε αν υπάρχουν δρομολόγια χωρίς επιδότηση θα είναι πολύ ακριβά που δεν θα μπορούν να πληρώσουν οι περισσότεροι τουρίστες.
Την ίδια ώρα που αναμένονται οι απαραίτητες διαβεβαιώσεις, το ενδιαφέρον του κόσμου αυξάνεται, καθώς ήδη πολλοί άρχισαν να σχεδιάζουν τις θερινές διακοπές τους. Από την άλλη όμως, ακτοπλοϊκοί πράκτορες και ξενοδόχοι δεν ξέρουν τι να απαντήσουν στους ενδιαφερόμενους, καθώς δεν μπορούν να προχωρήσουν σε κρατήσεις αν δεν ανακοινωθεί επίσημα η ακτοπλοϊκή σύνδεση και για φέτος.
Βέβαιος ότι θα λυθεί το πρόβλημα σύντομα και έως το Πάσχα, εμφανίζεται ο δήμαρχος Σκιάθου Θοδωρής Τζούμας μιλώντας στη «ΜτΚ». «Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση, αλλά είμαστε σίγουροι ότι και φέτος η γραμμή θα χαρακτηριστεί άγονη και θα υπάρχει επιδότηση. Πιστεύουμε είναι θέμα χρόνου και από μέρα σε μέρα θα έχουμε εξελίξεις» αναφέρει ο κ. Τζούμας.
Τα νησιά των Σποράδων τα τελευταία έτη ποντάρουν αρκετά στη συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση, καθώς ελκύει χιλιάδες τουρίστες κάθε καλοκαίρι που σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να μην ταξίδευαν έως το λιμάνι του Βόλου για να επιβιβαστούν από εκεί σε πλοία. Στην καρδιά της τουριστικής περιόδου, από τη Θεσσαλονίκη προς Σποράδες υπήρχαν δρομολόγια τέσσερις φορές την εβδομάδα, με τα πλοία τις περισσότερες φορές να είναι γεμάτα.
Ενδεικτικό για την επιτυχία της συγκεκριμένης γραμμής είναι ότι σε αυτή βασίστηκε το 15% της επισκεψιμότητας των Σποράδων. «Η γραμμή φέρνει πάρα πολύ κόσμο στα νησιά μας. Από τη μελέτη των στατιστικών στοιχείων, προκύπτει ότι πέρσι μέσω αυτής της γραμμής έφτασαν 70.000-80.000 τουρίστες μέσα σε δύο μήνες σε Σκιάθο, Σκόπελο και Αλόννησο» λέει στη «ΜτΚ» η πρόεδρος τουριστικής επιτροπής της Σκοπέλου, Εύα Καραμεσίνη. «Η συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση βοηθά πάρα πολύ τον τόπο μας» επισημαίνει ο δήμαρχος Σκιάθου «χωρίς την επιδότηση, δεν θα υπάρχει γραμμή, καθώς θα είναι πολύ ακριβή. Με την επιδότηση μειώνεται το εισιτήριο και μπορεί έτσι να υπάρχει».
Τα τηλέφωνα έχουν αρχίσει σε ακτοπλοϊκά γραφεία και ξενοδοχεία για κρατήσεις σε Σκιάθο, Σκόπελο και Αλόννησο, ωστόσο οι υπεύθυνοι δεν μπορούν ακόμη να εξυπηρετήσουν καθώς δεν έχει οριστικοποιηθεί η έναρξη της σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Σποράδων. «Έχει ξεκινήσει το ενδιαφέρον για την γραμμή, καθώς λειτουργεί τρία χρόνια πλέον και ο κόσμος την έχει μάθει. Δεν ξέρουμε όμως ακόμη τι να τους πούμε, ούτε να τους κλείσουμε εισιτήρια, αφού δεν έχει αποφασιστεί η επιδότηση της γραμμής» λέει στη «ΜτΚ» ο ακτοπλοϊκός πράκτορας Χάρης Καραχαρίσης.
Πολλοί τουρίστες δεν προχωρούν σε κρατήσεις καταλυμάτων, διότι θεωρούν αβέβαιο αν θα μπορούν να ταξιδέψουν από τη Θεσσαλονίκη. «Πέρσι τέτοια εποχή ξέραμε ότι θα υπάρχει η σύνδεση και είχαν ξεκινήσει οι κρατήσεις. Τώρα μας παίρνουν τηλέφωνο και ρωτάνε για τη σύνδεση. Από Θεσσαλονίκη και Βαλκάνια μέχρι στιγμής δεν έχουμε κρατήσεις, γιατί βρίσκονται όλοι σε αναμονή να δουν τι θα συμβεί με την γραμμή» τονίζει η κ. Καραμεσίνη. Όπως τονίζει, αν τελικώς δεν λειτουργήσει η γραμμή, θα δεχθεί μεγάλο πλήγμα ο τουρισμός των Σποράδων. «Όλες οι Σποράδες θα δεχθούν μείωση στην επισκεψιμότητα, πόσο μάλλον η Σκόπελος και η Αλλόνησος που δεν έχουν αεροδρόμιο, όπως η Σκιάθος. Θα είναι μεγάλο πλήγμα για εμάς. Πιστεύουμε και θέλουμε αυτή την ακτοπλοϊκή σύνδεση» σημειώνει.
Οι επαγγελματίες του τουρισμού αναφέρουν, πάντως, πως ακόμα και το Πάσχα να ανακοινωθεί επισήμως η επιδότηση και η έναρξη της γραμμής, θα προλάβουν να κυλήσουν όλα ομαλά με τις κρατήσεις και τους προγραμματισμούς.
Αν δεν υπάρχει η επιδότηση της γραμμής, οι ακτοπλοϊκοί πράκτορες λένε πως η τιμή των εισιτηρίων τουλάχιστον θα διπλασιαστεί και δεν θα είναι ελκυστική για τους τουρίστες. «Μέχρι πέρσι τα εισιτήρια για Θεσσαλονίκη-Σποράδες, ξεκινούσαν από 35 ευρώ και ανάλογα τη θέση που επέλεγε ο καθένας ανέβαινε στα 55 ευρώ, 75 ευρώ και 100 ευρώ. Αν δεν υπήρχε η κρατική επιδότηση, τα εισιτήρια θα είναι τουλάχιστον διπλάσια σε τιμή» αναφέρει ο κ. Καραχαρίσης.
Σε διαφορετική περίπτωση, όπως υπογραμμίζει, δεν θα συνέφερε ούτε τους πλοιοκτήτες και τις εταιρείες να εκτελούν τα συγκεκριμένα δρομολόγια. «Στη Βόρεια Ελλάδα η τουριστική περίοδος είναι μικρή, δηλαδή από Ιούνιο μέχρι μέσα Αυγούστου υπάρχει ζήτηση για την συγκεκριμένη γραμμή. Την ίδια ώρα, η απόσταση είναι μεγάλη που σημαίνει ότι τα καύσιμα κοστίζουν ακριβά. Αν δεν υπάρχει επιδότηση, για να βγάλουν κέρδος οι εταιρείες θα έχουν τα εισιτήρια τόσο ακριβά που δεν θα επιλέγει κανείς την γραμμή».
*Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Απριλίου 2024
ΣΧΟΛΙΑ