Άκης Σακελλαρίου: Χωρίς τον αέρα της δημιουργίας των νέων είμαστε καταδικασμένοι
30/09/2020 12:11
30/09/2020 12:11
Η είδηση για την περιπέτεια της υγείας του είχε προκαλέσει ανησυχία και ταραχή τόσο στους συγγενείς και τους φίλους του όσο και στους πάμπολλους θαυμαστές του. Τώρα, δύο χρόνια μετά και εν μέσω πανδημίας που δεν επιτρέπει πολλά ρίσκα, ο Άκης Σακελλαρίου είναι διαρκώς στις μετακινήσεις, αφού οι μεν θεατρικές υποχρεώσεις τον θέλουν στην Αθήνα, οι δε ευθύνες ως συντονιστής της καλλιτεχνικής επιτροπής των 55ων Δημητρίων υπαγορεύουν παρουσία στην πατρίδα του, τη Θεσσαλονίκη. «Πηγαινοέρχομαι κάθε εβδομάδα και… ο Θεός βοηθός! Ξέρω ότι διατρέχω κίνδυνο λόγω της ιστορίας της υγείας μου, παρόλα αυτά λέω δεν πειράζει, χαλάλι!», τονίζει στη «ΜτΚ».
Σε ένα διάλλειμα των πολλών μοντάζ που γίνονται αυτό το διάστημα, προσπαθώντας να βγάλει άκρη με τις διάφορες κινηματογραφήσεις -αφού, ως γνωστόν, φέτος λόγω κορονοϊού η μεγάλη διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί ψηφιακά- ο ηθοποιός δείχνει κουρασμένος αλλά και γεμάτος. «Μου αρέσει όλο αυτό γιατί αγαπάω πολύ την πόλη και δεν σταμάτησα ποτέ να έρχομαι, είναι η ζωή μου», τονίζει.
Ηθοποιός με περγαμηνές, με συνεπή παρουσία στο χώρο, με υψηλές υποκριτικές ικανότητες είναι η πρώτη φορά που στη διάρκεια της πορείας του αναλαμβάνει τον ξεχωριστό αυτόν «ρόλο» σε μία τόσο μεγάλη διοργάνωση. «Είναι μία νέα εμπειρία. Στην αρχή ήμουν επιφυλακτικός διότι είχα μεγάλο φόρτο εργασίας για το θέατρο αφού θα υποδυόμουν τον Διόνυσο στις ‘Βάκχες’. Έτσι όμως όπως εξελίχθηκε η κατάσταση με τον κορονοϊό οδήγησε στο να αγαπήσω πάρα πολύ όλη αυτή τη διεργασία», επισημαίνει.
«Παρακολουθούσα τον θεσμό από πιτσιρικάς»
Γέννημα θρέμμα της Θεσσαλονίκης ο Άκης Σακελλαρίου, πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ, απόφοιτος της δραματικής σχολής της Ρούλας Πατεράκη, γνώριζε τα Δημήτρια από παιδί. «Παρακολουθούσα τον θεσμό από πιτσιρικάς και μέχρι που έφυγα στην Αμερική για σπουδές έβλεπα ανελλιπώς εκδηλώσεις. Όταν γύρισα είχα μία περιστασιακή επαφή, παρουσιάσαμε και κάποιες παραστάσεις τη δεκαετία του ‘80. Από εκεί και πέρα έμεινα αρκετά πίσω», υπογραμμίζει.
Ασχολείται από τον περασμένο Φεβρουάριο με την προετοιμασία των 55ων Δημητρίων, που αρχικά περιέλαβαν ζωντανές εκδηλώσεις. Στη διάρκεια της καραντίνας όμως αποφασίστηκε η διοργάνωση να πραγματοποιηθεί διαδικτυακά. «Ευτυχώς, το προβλέψαμε γιατί τώρα θα αναγκαζόμασταν να το ακυρώσουμε», σημειώνει.
Έτσι, οι συνθήκες επέβαλαν ριζική διαφοροποίηση από τα αρχικά πλάνα. «Θέλουμε δεν θέλουμε η διοργάνωση πρέπει να έχει μία διαφορετική οπτική και αισθητική μέσα από την εικόνα. Δυστυχώς, δεν μπορούμε ούτε να αντικαταστήσουμε ούτε να υποκαταστήσουμε την εμπειρία των παραστατικών τεχνών, δηλαδή της ανθρώπινης επαφής. Οπότε αναγκαστικά πρέπει πάντοτε μέσα από την εικόνα ως πρωταγωνιστή να υπηρετήσουμε τα κείμενα, το υλικό, όλες τις τέχνες. Δεν θέλουμε δηλαδή αυτά που θα αναρτήσουμε να ναρκισσεύονται απλά και μόνο».
Όλο αυτό είναι αρκετά δύσκολο. «Είναι κάτι πρωτόγνωρο. Ξαφνικά πρέπει να είμαστε από σκηνοθέτες και διευθυντές παραγωγής μέχρι και γνώστες υγειονομικών κανόνων, να ξέρουμε καλά την τεχνολογία, να είμαστε εξειδικευμένοι στο διαδίκτυο. Όλο αυτό είναι σαν να συμπυκνώνει τέσσερα χρόνια σπουδών σε τρεις μήνες», παραδέχεται.
«Δυστυχώς, δεν έχουμε τίποτε ζωντανά»
Το ψηφιακό πρόγραμμα της διοργάνωσης περιλαμβάνει συνολικά είκοσι δράσεις που θα παρουσιαστούν από 5 έως 26 Οκτωβρίου. Καταξιωμένοι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ανάμεσά τους η Fanny Ardant και η Katya Scherbachenko, αλλά και η ΠτΔ Αικατερίνη Σακελλαροπούλου που «θα συμμετάσχει σε ένα εμβληματικό πρότζεκτ με μεγάλο συμβολισμό», όπως λέει ο Άκης Σακελλαρίου, πρόκειται να συναντηθούν στην καλλιτεχνική «σκηνή» των Δημητρίων. Η θεματολογία ευθυγραμμισμένη με τη δύσκολη συγκυρία κινείται στον άξονα «distances» (αποστάσεις).
Η κεντρική εκδήλωση του Φεστιβάλ θα είναι αφιερωμένη στον ποιητή Ντίνο Χριστιανόπουλο, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή. «Από την πρώτη μέρα που μιλήσαμε με τα μέλη της καλλιτεχνικής επιτροπής ήταν αμφίδρομη απαίτηση, διότι ξέραμε πόσο δύσκολες ώρες περνούσε». Όλα αυτά θα γίνουν μέσα σε μία ψηφιακή πλατφόρμα που είναι διαδραστική, τετράγλωσση, φιλική σε κάθε χρήστη, εύκολα προσβάσιμη από κάθε τύπο φορητής συσκευής και εμπλουτισμένη με πρωτότυπη μουσική, ενώ η εγγραφή των χρηστών για την παρακολούθηση όλων των παραστάσεων θα είναι δωρεάν. Η πλατφόρμα που σχεδιάζεται να ξεκινήσει με το φεστιβάλ, θα αποτελέσει στη συνέχεια το κύριο μέσο ενημέρωσης για την πολιτιστική δραστηριότητα του δήμου Θεσσαλονίκης και των συνεργαζόμενων φορέων. «Δυστυχώς, λόγω των συνθηκών, δεν έχουμε τίποτε ζωντανά. Δεν θα γίνει τελετή έναρξης, ίσως έχουμε ένα μικρό φιλμάκι ως ξεκίνημα, ενώ δεν θα υπάρξει ούτε τελετή λήξης. Το καλό είναι όμως ότι με αυτόν τον τρόπο όλο το υλικό μπορεί να μείνει. Γενικά, πρέπει να μείνουμε σε μία ήρεμη, χωρίς τυμπανοκρουσίες προσπάθεια, γιατί τα νερά είναι καινούρια και αχαρτογράφητα», επισημαίνει.
«Πρέπει να υπάρξει δραστική στήριξη στους καλλιτέχνες»
Αναγνωρίζει ότι τα τελευταία χρόνια έγινε μία προσπάθεια από την προηγούμενη διοίκηση να υπάρξει εξωστρέφεια των Δημητρίων. «Είχαν καταφέρει κάποια πράγματα. Νομίζω ότι είμαστε επάξιοι συνεχιστές τους. Γενικά συμφωνούμε και εμείς ότι ο θεσμός πρέπει να αποκτήσει σιγά - σιγά ένα κύρος όπως αυτό που είχε παλιότερα και συγχρόνως να ανοιχτεί σε καινούριο, πιο νεανικό κοινό. Αυτό είναι ένα στοίχημα που βάλαμε. Από εκεί και πέρα είμαι σαφέστατα υπέρ της δημιουργίας, αλλά και της ποιοτικής ανάδειξης σε ευρύ κοινό κάποιων δημιουργιών».
Όσο για το πώς βιώνει ο ίδιος την ιστορία του κορονοϊού τονίζει: «Η θεατρική εμπειρία στηρίζεται στην επαφή και δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς αυτήν. Πρέπει όμως να υπηρετήσουμε και τον πολιτισμό, οπότε αναγκαστικά βρίσκουμε διάφορους τρόπους. Ξεκινήσαμε πρόβες με τις ‘Μάγισσες του Σάλεμ’ που θα παρουσιαστούν, καλώς εχόντων των πραγμάτων, στο θέατρο ‘Εμπορικόν’ και δουλεύουμε με μάσκες και αποστάσεις, που είναι πολύ δύσκολο».
Τέλος, μιλάει και για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο καλλιτεχνικός κόσμος λόγω της πανδημίας. «Πρέπει να βοηθηθούμε άμεσα, να υπάρξει μια δραστική στήριξη, γιατί δεν γίνεται αλλιώς. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν έχουν πληγεί άλλοι κλάδοι… Δυστυχώς όμως οι καλλιτέχνες και κυρίως τα νεαρά παιδιά που πέρασαν δια πυρός και σιδήρου μέσα από την κρίση υποφέρουν τώρα γιατί αναγκάζονται να σταματήσουν ό,τι κάνουν. Όλο αυτό είναι πολύ λυπηρό γιατί χωρίς τον αέρα της δημιουργίας των νέων είμαστε καταδικασμένοι σαν πολιτισμός να πεθάνουμε», καταλήγει.
Η καλλιτεχνική επιτροπή
Οι άνθρωποι από τον χώρο του πολιτισμού, οι οποίοι θα προσφέρουν αμισθί τις υπηρεσίες τους για την κατάρτιση του προγράμματος των Δημητρίων, είναι οι εξής:
- Μίλτος Λογιάδης, μαέστρος, καθηγητής Διεύθυνσης Ορχήστρας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου
- Μαρία Τσαντσάνογλου, Ιστορικός Τέχνης, αναπληρώτρια γενική διευθύντρια του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MΟΜus)
- Παναγιώτης Κουντούρης, μουσικός, υπεύθυνος καλλιτεχνικού προγραμματισμού ΟΜΜΘ
- Κώστας Μακρυγιαννάκης, μουσικός, καλλιτεχνικός διευθυντής Δημοτικού Ωδείου Θεσσαλονίκης
- Δήμητρα Κορωναίου, καθηγήτρια χορού, καλλιτεχνική διευθύντρια Σχολής Χορού δήμου Θεσσαλονίκης
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 27 Σεπτεμβρίου 2020
Η είδηση για την περιπέτεια της υγείας του είχε προκαλέσει ανησυχία και ταραχή τόσο στους συγγενείς και τους φίλους του όσο και στους πάμπολλους θαυμαστές του. Τώρα, δύο χρόνια μετά και εν μέσω πανδημίας που δεν επιτρέπει πολλά ρίσκα, ο Άκης Σακελλαρίου είναι διαρκώς στις μετακινήσεις, αφού οι μεν θεατρικές υποχρεώσεις τον θέλουν στην Αθήνα, οι δε ευθύνες ως συντονιστής της καλλιτεχνικής επιτροπής των 55ων Δημητρίων υπαγορεύουν παρουσία στην πατρίδα του, τη Θεσσαλονίκη. «Πηγαινοέρχομαι κάθε εβδομάδα και… ο Θεός βοηθός! Ξέρω ότι διατρέχω κίνδυνο λόγω της ιστορίας της υγείας μου, παρόλα αυτά λέω δεν πειράζει, χαλάλι!», τονίζει στη «ΜτΚ».
Σε ένα διάλλειμα των πολλών μοντάζ που γίνονται αυτό το διάστημα, προσπαθώντας να βγάλει άκρη με τις διάφορες κινηματογραφήσεις -αφού, ως γνωστόν, φέτος λόγω κορονοϊού η μεγάλη διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί ψηφιακά- ο ηθοποιός δείχνει κουρασμένος αλλά και γεμάτος. «Μου αρέσει όλο αυτό γιατί αγαπάω πολύ την πόλη και δεν σταμάτησα ποτέ να έρχομαι, είναι η ζωή μου», τονίζει.
Ηθοποιός με περγαμηνές, με συνεπή παρουσία στο χώρο, με υψηλές υποκριτικές ικανότητες είναι η πρώτη φορά που στη διάρκεια της πορείας του αναλαμβάνει τον ξεχωριστό αυτόν «ρόλο» σε μία τόσο μεγάλη διοργάνωση. «Είναι μία νέα εμπειρία. Στην αρχή ήμουν επιφυλακτικός διότι είχα μεγάλο φόρτο εργασίας για το θέατρο αφού θα υποδυόμουν τον Διόνυσο στις ‘Βάκχες’. Έτσι όμως όπως εξελίχθηκε η κατάσταση με τον κορονοϊό οδήγησε στο να αγαπήσω πάρα πολύ όλη αυτή τη διεργασία», επισημαίνει.
«Παρακολουθούσα τον θεσμό από πιτσιρικάς»
Γέννημα θρέμμα της Θεσσαλονίκης ο Άκης Σακελλαρίου, πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ, απόφοιτος της δραματικής σχολής της Ρούλας Πατεράκη, γνώριζε τα Δημήτρια από παιδί. «Παρακολουθούσα τον θεσμό από πιτσιρικάς και μέχρι που έφυγα στην Αμερική για σπουδές έβλεπα ανελλιπώς εκδηλώσεις. Όταν γύρισα είχα μία περιστασιακή επαφή, παρουσιάσαμε και κάποιες παραστάσεις τη δεκαετία του ‘80. Από εκεί και πέρα έμεινα αρκετά πίσω», υπογραμμίζει.
Ασχολείται από τον περασμένο Φεβρουάριο με την προετοιμασία των 55ων Δημητρίων, που αρχικά περιέλαβαν ζωντανές εκδηλώσεις. Στη διάρκεια της καραντίνας όμως αποφασίστηκε η διοργάνωση να πραγματοποιηθεί διαδικτυακά. «Ευτυχώς, το προβλέψαμε γιατί τώρα θα αναγκαζόμασταν να το ακυρώσουμε», σημειώνει.
Έτσι, οι συνθήκες επέβαλαν ριζική διαφοροποίηση από τα αρχικά πλάνα. «Θέλουμε δεν θέλουμε η διοργάνωση πρέπει να έχει μία διαφορετική οπτική και αισθητική μέσα από την εικόνα. Δυστυχώς, δεν μπορούμε ούτε να αντικαταστήσουμε ούτε να υποκαταστήσουμε την εμπειρία των παραστατικών τεχνών, δηλαδή της ανθρώπινης επαφής. Οπότε αναγκαστικά πρέπει πάντοτε μέσα από την εικόνα ως πρωταγωνιστή να υπηρετήσουμε τα κείμενα, το υλικό, όλες τις τέχνες. Δεν θέλουμε δηλαδή αυτά που θα αναρτήσουμε να ναρκισσεύονται απλά και μόνο».
Όλο αυτό είναι αρκετά δύσκολο. «Είναι κάτι πρωτόγνωρο. Ξαφνικά πρέπει να είμαστε από σκηνοθέτες και διευθυντές παραγωγής μέχρι και γνώστες υγειονομικών κανόνων, να ξέρουμε καλά την τεχνολογία, να είμαστε εξειδικευμένοι στο διαδίκτυο. Όλο αυτό είναι σαν να συμπυκνώνει τέσσερα χρόνια σπουδών σε τρεις μήνες», παραδέχεται.
«Δυστυχώς, δεν έχουμε τίποτε ζωντανά»
Το ψηφιακό πρόγραμμα της διοργάνωσης περιλαμβάνει συνολικά είκοσι δράσεις που θα παρουσιαστούν από 5 έως 26 Οκτωβρίου. Καταξιωμένοι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ανάμεσά τους η Fanny Ardant και η Katya Scherbachenko, αλλά και η ΠτΔ Αικατερίνη Σακελλαροπούλου που «θα συμμετάσχει σε ένα εμβληματικό πρότζεκτ με μεγάλο συμβολισμό», όπως λέει ο Άκης Σακελλαρίου, πρόκειται να συναντηθούν στην καλλιτεχνική «σκηνή» των Δημητρίων. Η θεματολογία ευθυγραμμισμένη με τη δύσκολη συγκυρία κινείται στον άξονα «distances» (αποστάσεις).
Η κεντρική εκδήλωση του Φεστιβάλ θα είναι αφιερωμένη στον ποιητή Ντίνο Χριστιανόπουλο, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή. «Από την πρώτη μέρα που μιλήσαμε με τα μέλη της καλλιτεχνικής επιτροπής ήταν αμφίδρομη απαίτηση, διότι ξέραμε πόσο δύσκολες ώρες περνούσε». Όλα αυτά θα γίνουν μέσα σε μία ψηφιακή πλατφόρμα που είναι διαδραστική, τετράγλωσση, φιλική σε κάθε χρήστη, εύκολα προσβάσιμη από κάθε τύπο φορητής συσκευής και εμπλουτισμένη με πρωτότυπη μουσική, ενώ η εγγραφή των χρηστών για την παρακολούθηση όλων των παραστάσεων θα είναι δωρεάν. Η πλατφόρμα που σχεδιάζεται να ξεκινήσει με το φεστιβάλ, θα αποτελέσει στη συνέχεια το κύριο μέσο ενημέρωσης για την πολιτιστική δραστηριότητα του δήμου Θεσσαλονίκης και των συνεργαζόμενων φορέων. «Δυστυχώς, λόγω των συνθηκών, δεν έχουμε τίποτε ζωντανά. Δεν θα γίνει τελετή έναρξης, ίσως έχουμε ένα μικρό φιλμάκι ως ξεκίνημα, ενώ δεν θα υπάρξει ούτε τελετή λήξης. Το καλό είναι όμως ότι με αυτόν τον τρόπο όλο το υλικό μπορεί να μείνει. Γενικά, πρέπει να μείνουμε σε μία ήρεμη, χωρίς τυμπανοκρουσίες προσπάθεια, γιατί τα νερά είναι καινούρια και αχαρτογράφητα», επισημαίνει.
«Πρέπει να υπάρξει δραστική στήριξη στους καλλιτέχνες»
Αναγνωρίζει ότι τα τελευταία χρόνια έγινε μία προσπάθεια από την προηγούμενη διοίκηση να υπάρξει εξωστρέφεια των Δημητρίων. «Είχαν καταφέρει κάποια πράγματα. Νομίζω ότι είμαστε επάξιοι συνεχιστές τους. Γενικά συμφωνούμε και εμείς ότι ο θεσμός πρέπει να αποκτήσει σιγά - σιγά ένα κύρος όπως αυτό που είχε παλιότερα και συγχρόνως να ανοιχτεί σε καινούριο, πιο νεανικό κοινό. Αυτό είναι ένα στοίχημα που βάλαμε. Από εκεί και πέρα είμαι σαφέστατα υπέρ της δημιουργίας, αλλά και της ποιοτικής ανάδειξης σε ευρύ κοινό κάποιων δημιουργιών».
Όσο για το πώς βιώνει ο ίδιος την ιστορία του κορονοϊού τονίζει: «Η θεατρική εμπειρία στηρίζεται στην επαφή και δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς αυτήν. Πρέπει όμως να υπηρετήσουμε και τον πολιτισμό, οπότε αναγκαστικά βρίσκουμε διάφορους τρόπους. Ξεκινήσαμε πρόβες με τις ‘Μάγισσες του Σάλεμ’ που θα παρουσιαστούν, καλώς εχόντων των πραγμάτων, στο θέατρο ‘Εμπορικόν’ και δουλεύουμε με μάσκες και αποστάσεις, που είναι πολύ δύσκολο».
Τέλος, μιλάει και για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο καλλιτεχνικός κόσμος λόγω της πανδημίας. «Πρέπει να βοηθηθούμε άμεσα, να υπάρξει μια δραστική στήριξη, γιατί δεν γίνεται αλλιώς. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν έχουν πληγεί άλλοι κλάδοι… Δυστυχώς όμως οι καλλιτέχνες και κυρίως τα νεαρά παιδιά που πέρασαν δια πυρός και σιδήρου μέσα από την κρίση υποφέρουν τώρα γιατί αναγκάζονται να σταματήσουν ό,τι κάνουν. Όλο αυτό είναι πολύ λυπηρό γιατί χωρίς τον αέρα της δημιουργίας των νέων είμαστε καταδικασμένοι σαν πολιτισμός να πεθάνουμε», καταλήγει.
Η καλλιτεχνική επιτροπή
Οι άνθρωποι από τον χώρο του πολιτισμού, οι οποίοι θα προσφέρουν αμισθί τις υπηρεσίες τους για την κατάρτιση του προγράμματος των Δημητρίων, είναι οι εξής:
- Μίλτος Λογιάδης, μαέστρος, καθηγητής Διεύθυνσης Ορχήστρας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου
- Μαρία Τσαντσάνογλου, Ιστορικός Τέχνης, αναπληρώτρια γενική διευθύντρια του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MΟΜus)
- Παναγιώτης Κουντούρης, μουσικός, υπεύθυνος καλλιτεχνικού προγραμματισμού ΟΜΜΘ
- Κώστας Μακρυγιαννάκης, μουσικός, καλλιτεχνικός διευθυντής Δημοτικού Ωδείου Θεσσαλονίκης
- Δήμητρα Κορωναίου, καθηγήτρια χορού, καλλιτεχνική διευθύντρια Σχολής Χορού δήμου Θεσσαλονίκης
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 27 Σεπτεμβρίου 2020
ΣΧΟΛΙΑ