ΠΑΙΔΕΙΑ

Αλέξανδρος Κόπτσης: Η μάχη ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό είναι διαρκής και εξαιρετικά δύσκολη

Λίγο πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς, ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, μιλάει για το τέλος των μαθημάτων, τις Πανελλαδικές, αλλά και τα φαινόμενα bullying που καταγράφονται στα σχολεία

 30/05/2022 13:00

Αλέξανδρος Κόπτσης: Η μάχη ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό είναι διαρκής και εξαιρετικά δύσκολη
Ο Γ.Γ. του υπουργείου Παιδείας μέσα από τη "ΜτΚ" κάνει τον δικό του απολογισμό για τη σχολική χρονιά που ολοκληρώνεται

Έλενα Αποστολίδου

Οδεύοντας προς το τέλος της σχολικής χρονιάς, θα ήθελα να κάνετε τη δική σας αποτίμηση.

Είναι αλήθεια πως η τελευταία χρονιά είναι μία χρονιά με ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Η διαχείριση της πανδημίας ήταν ένα πολυσύνθετο και διαρκές θέμα που οφείλαμε να αντιμετωπίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με απόλυτη συνέπεια και ευαισθησία, γιατί αφορούσε στην υγεία και στην ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών μας. Και αποδείχθηκε ότι τη διαχειριστήκαμε εξαιρετικά καλά, αν κρίνουμε από τη μικρή διασπορά στον χώρο του σχολείου. Παράλληλα, όμως, εφαρμόσαμε κι ένα τεράστιο μεταρρυθμιστικό έργο. Ολοκληρώσαμε τον Ν. 2843/2021 που εισάγει νεωτερισμούς και αλλάζει το τοπίο στην εκπαίδευση. Το εκπαιδευτικό σύστημα πέρασε σε μια νέα εποχή ψηφιοποίησης των διεργασιών και διαδικασιών του, απαραίτητο βήμα για την εναρμόνισή του με τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας και της μετά Covid εποχής. Εφαρμόστηκαν σε όλα τα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια τα Εργαστήρια των Δεξιοτήτων, που προάγουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Ολοκληρώθηκε η συγγραφή των νέων προγραμμάτων σπουδών και πραγματοποιήθηκε η πιλοτική τους εφαρμογή στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Αυξήθηκε ο αριθμός των πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Εξασφαλίσαμε τις απαραίτητες ψηφιακές υποδομές στα σχολεία με διαδραστικούς πίνακες και κιτ ρομποτικής, καθώς και τη χορήγηση voucher για αγορά εξοπλισμού από εκπαιδευτικούς. Η τηλεκπαίδευση, η οποία πήγε εξαιρετικά καλά, ήταν επίσης ένα θέμα που μας είχε σε διαρκή εγρήγορση, γιατί δεν θέλαμε να χαθεί ούτε μία ώρα μαθημάτων.

Στόχος μας ήταν και είναι ο σεβασμός σε κάθε μαθητή και μαθήτριά μας, σε κάθε γονιό, στην ελληνική κοινωνία, επιδιώκοντας μέσα από διαρκή μέτρα την αδιάκοπη εκπαίδευση των παιδιών μας. Ένα γεγονός άξιο μνείας είναι και η αξιολόγηση. Κάναμε έναν τιτάνιο αγώνα να σπάσουμε κατεστημένα ετών, να αναβαθμίσουμε ουσιαστικά την εκπαιδευτική διαδικασία, να βελτιστοποιήσουμε την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών και του σχολείου γενικότερα, με ένα σύστημα αξιολόγησης καθαρά βελτιωτικό, και αντιμετωπίσαμε μία συστηματική αντίδραση, αδικαιολόγητη θεωρώ, που σκόπιμα πολλές φορές παραπληροφορούσε την εκπαιδευτική μας κοινότητα. Κάναμε πραγματικά μεγάλη προσπάθεια να αποδείξουμε το αυτονόητο, πως αυτή η αξιολόγηση στοχεύει στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Ευτυχώς, στο τέλος αυτού του δύσκολου ομολογουμένως δρόμου, οι εκπαιδευτικοί μας στη συντριπτική τους πλειοψηφία πείστηκαν και τους ευχαριστούμε γι’ αυτό. Τολμήσαμε αυτό που κανείς δεν τόλμησε και κυρίως περνάμε μια άλλη κουλτούρα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Επίσης, ακολουθεί η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Τέλος, μία σημαντική πρόκληση υπήρξε η προσπάθεια διορισμού ενός τεράστιου αριθμού εκπαιδευτικών, πολύ μεγαλύτερου από τον προβλεπόμενο. Μέσα σε ελάχιστο χρόνο καταφέραμε να διορίσουμε 16.200 εκπαιδευτικούς και με μία ταχύτατη διαδικασία, ξεπερνώντας χρόνια γραφειοκρατικά προβλήματα με μοναδικό γνώμονα το όφελος της σχολικής κοινότητας.

panelladikes-2019.jpg


"Το υπουργείο Παιδείας είναι πανέτοιμο 

για την επιτυχή διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων. 

Ήταν μία δύσκολη χρονιά, αλλά το «στοίχημα» κερδήθηκε, 

γιατί τα παιδιά μας δεν έχασαν ούτε μία μέρα μαθημάτων"

Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις που ξεκινούν στις 3 Ιουνίου…

Οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν μια εξαιρετικά αξιοκρατική, αντικειμενική, διάφανη και αδιάβλητη διαδικασία. Φέτος ανακοινώθηκε πολύ νωρίς το πρόγραμμα των εξετάσεων, για να είναι σε ετοιμότητα ολόκληρη η σχολική κοινότητα και να προβεί σε ορθολογική διαχείριση του χρόνου. Το υπουργείο Παιδείας είναι πανέτοιμο για την επιτυχή διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων. Ήταν μία δύσκολη χρονιά, αλλά το «στοίχημα» κερδήθηκε, γιατί τα παιδιά μας δεν έχασαν ούτε μία μέρα μαθημάτων. Στόχος όλων των νέων παρεμβάσεων στις πανελλαδικές εξετάσεις είναι να αναβαθμίσουμε ποιοτικά τις σπουδές στα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής αναβαθμίζει τις σπουδές στα ΑΕΙ και οι συντελεστές βαρύτητας σε όλα τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, που επιλέγουν τα ίδια τα ΑΕΙ, δίνουν λόγο στα ίδια τα ΑΕΙ που προσφέρουν εκπαίδευση στους φοιτητές μας. Το παράλληλο μηχανογραφικό ανοίγει δρόμους στους υποψηφίους μαθητές μας για μια θέση στην αγορά εργασίας.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί η ικανοποίηση ενός δίκαιου αιτήματος των υποψηφίων με σοβαρές παθήσεις για έκδοση αποτελεσμάτων το ίδιο χρονικό διάστημα με τους υπόλοιπους υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων, που έγινε για πρώτη φορά τόσο νωρίς. Όπως, επίσης, και η ολοκλήρωση της διαδικασίας των προκαταρκτικών εξετάσεων για όλους όσοι θα διαγωνιστούν για τις στρατιωτικές σχολές. Στόχος μας είναι να εξορθολογήσουμε το σύστημα κατανομής εισακτέων για το καλό των φοιτητών μας αλλά και του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Οι εξετάσεις «PISA» προκάλεσαν πολλές αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα. Το υπουργείο Παιδείας μίλησε για ένα νέο κεφάλαιο, τονίζοντας τη σημαντικότητά τους. Γιατί είναι σημαντικές αυτές οι εξετάσεις, τι στοιχεία θα συλλέξετε και γιατί είναι απαραίτητα στην παρούσα συγκυρία;

Άλλη μία καινοτομία που εφαρμόζουμε είναι και οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα. Στόχος μας είναι να διαγνώσουμε τις γνώσεις, τις ικανότητες, τις δεξιότητες των μαθητών και μαθητριών της ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού και της Γ΄ Γυμνασίου, σύμφωνα με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Δημιουργούμε, δηλαδή, ένα ανεξάρτητο εργαλείο για την αποτύπωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου, του εκπαιδευτικού συστήματος, της εφαρμογής των Προγραμμάτων Σπουδών, του βαθμού επίτευξης των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Αποσκοπούμε να εξάγουμε συμπεράσματα για την πορεία υλοποίησης όλων αυτών και του βαθμού που επιτυγχάνονται. Με τον τρόπο αυτό αξιοποιούμε τα πορίσματα αυτής τη έρευνας, για να βελτιώσουμε ποιοτικά το εκπαιδευτικό μας σύστημα, να εντοπίσουμε αδυναμίες και πλεονεκτήματα και να σχεδιάσουμε πληρέστερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια την εκπαιδευτική μας πολιτική. Οι εξετάσεις είναι ανώνυμες, γιατί δεν μας ενδιαφέρει να αξιολογήσουμε και να βαθμολογήσουμε τους μαθητές αλλά το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι μία πυξίδα η οποία μας οδηγεί στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Αν δε γνωρίζουμε πού είμαστε και πού θέλουμε να φτάσουμε, βαδίζουμε στο άγνωστο χωρίς στόχο, χωρίς προοπτική, όμως εμείς βάζουμε στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος και τη βελτίωση των «κακώς κειμένων». Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών ήταν εξαιρετική και είμαστε ικανοποιημένοι που σε αυτή την προσπάθειά μας έχουμε συνοδοιπόρους όλους τους εκπαιδευτικούς μας.

bulling-666x399.png


"Η μάχη ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό 

είναι διαρκής και εξαιρετικά δύσκολη. 

Κύριο μέλημά μας είναι η ψυχική και σωματική υγεία

 όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, 

μέσα σε ένα κλίμα δημιουργίας, συνέργειας 

και αλληλοσεβασμού, που θα βοηθήσει τα παιδιά μας 

να αναπτύξουν όλες τους τις δυνατότητες"

Τα περιστατικά bullying, του ενδοσχολικού εκφοβισμού λαμβάνουν πλέον ανησυχητικές διαστάσεις. Ποια μέτρα θα πάρει το υπουργείο Παιδείας τόσο όσο προς την κατεύθυνση της πρόληψης, όσο και της αντιμετώπισης του φαινομένου;

Το σχολείο δεν είναι ένας γυάλινος κόσμος αποκομμένος από την κοινωνία. Είναι μικρογραφία της κοινωνίας, αφού είναι κομμάτι της ίδιας της κοινωνίας. Άρα τα όσα συμβαίνουν στο σχολείο είναι σε συνάρτηση και συνυφασμένα με τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην κοινωνία. Η Βία είναι κοινωνικό φαινόμενο και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί. Επιπλέον, πρόκειται για ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο, αφού η συμπεριφορά ενός παιδιού διαμορφώνεται από την οικογένεια, το σχολείο, τη γειτονιά, τους συνομηλίκους. Έχει αποδειχθεί πως μεγάλο ποσοστό τέτοιων συμπεριφορών οφείλονται σε γονεϊκά πρότυπα. Όσες παρεμβάσεις και να γίνονται και όσο ουσιαστικές κι αν είναι αυτές δεν θα έχουν την αποτελεσματικότητα που πρέπει, αν δεν υπάρχει ομοθυμία από όλους τους εμπλεκομένους. Το υπουργείο Παιδείας στην προσπάθεια πρόληψης και αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού έχει προβεί τα τελευταία χρόνια σε μία σειρά δράσεων και ενεργειών με βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα, όπως: Θεσμοθέτηση Συμβούλου Σχολικής Ζωής, δηλαδή εκπαιδευτικού που αναλαμβάνει τη διαχείριση κρίσεων και πρόληψη ακραίων συμπεριφορών, Πρόσληψη 1100 Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών, Πρόσληψη Ψυχολόγων στα ΕΠΑΛ, στο πλαίσιο του προγράμματος «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ», Πιλοτική εφαρμογή της Διαμεσολάβησης, δηλαδή της ειρηνικής επίλυσης διαφορών στις σχολικές μονάδες της Θεσσαλονίκης, με την προοπτική διάχυσης σε όλη τη χώρα, Ενίσχυση Φορέων, όπως ΚΕΔΑΣΥ, οι οποίοι παρεμβαίνουν άμεσα, με επιτόπια παρουσία, στα σχολεία προς υποστήριξη, σε κάθε εμφανιζόμενο περιστατικό, με σκοπό πρωτίστως την ασφάλεια των μαθητών μας αλλά και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, εκπόνηση προγραμμάτων σε συνεργασία με αρμόδιους φορείς, όπως με το Εργαστήριο Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ, και γίνονται παρεμβάσεις στα σχολεία. Παράλληλα, θεσμοθετήθηκαν και λειτουργούν τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων με θεματικές που στοχεύουν στη δημιουργία κουλτούρας πρόληψης της σχολικής βίας και την καλλιέργεια του αλληλοσεβασμού. Ομοίως και τα Νέα Προγράμματα Σπουδών καλλιεργούν το πνεύμα κατά της βίας και των διακρίσεων. Η διάσταση αυτή διαπνέει όλα τα νέα προγράμματα σπουδών. Επιμορφώσαμε πάνω από 85 χιλιάδες εκπαιδευτικούς σε αντίστοιχα θέματα, στο πλαίσιο επιμορφώσεων για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Τέλος, και σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ολοκληρώνεται η επεξεργασία μιας νέας παρέμβασης σε όλα τα σχολεία της χώρας που θα αφορά στην πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.

    Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων παρακολουθεί στενά οποιοδήποτε περιστατικό εκφοβισμού εκδηλώνεται στη χώρα και παρεμβαίνει άμεσα, δίνοντας εντολή διεξοδικής έρευνας για την κάθε του λεπτομέρεια. Σε περίπτωση που διαπιστώνονται ευθύνες, αποδίδονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις. Πρωτίστως με ευαισθησία, με σεβασμό στον κάθε μαθητή, με παιδαγωγικά μέσα, επιδιώκουμε τη διευθέτηση των προβλημάτων. Η βία αποτελεί ένα ευρύτερο κοινωνικό φαινόμενο και οφείλουμε όλοι μαζί να την αντιμετωπίσουμε. Η μάχη ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό είναι διαρκής και εξαιρετικά δύσκολη. Κύριο μέλημά μας είναι η ψυχική και σωματική υγεία όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, μέσα σε ένα κλίμα δημιουργίας, συνέργειας και αλληλοσεβασμού, που θα βοηθήσει τα παιδιά μας να αναπτύξουν όλες τους τις δυνατότητες.

    *Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29.05.2022

    Οδεύοντας προς το τέλος της σχολικής χρονιάς, θα ήθελα να κάνετε τη δική σας αποτίμηση.

    Είναι αλήθεια πως η τελευταία χρονιά είναι μία χρονιά με ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Η διαχείριση της πανδημίας ήταν ένα πολυσύνθετο και διαρκές θέμα που οφείλαμε να αντιμετωπίσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με απόλυτη συνέπεια και ευαισθησία, γιατί αφορούσε στην υγεία και στην ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών μας. Και αποδείχθηκε ότι τη διαχειριστήκαμε εξαιρετικά καλά, αν κρίνουμε από τη μικρή διασπορά στον χώρο του σχολείου. Παράλληλα, όμως, εφαρμόσαμε κι ένα τεράστιο μεταρρυθμιστικό έργο. Ολοκληρώσαμε τον Ν. 2843/2021 που εισάγει νεωτερισμούς και αλλάζει το τοπίο στην εκπαίδευση. Το εκπαιδευτικό σύστημα πέρασε σε μια νέα εποχή ψηφιοποίησης των διεργασιών και διαδικασιών του, απαραίτητο βήμα για την εναρμόνισή του με τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας και της μετά Covid εποχής. Εφαρμόστηκαν σε όλα τα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια τα Εργαστήρια των Δεξιοτήτων, που προάγουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Ολοκληρώθηκε η συγγραφή των νέων προγραμμάτων σπουδών και πραγματοποιήθηκε η πιλοτική τους εφαρμογή στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Αυξήθηκε ο αριθμός των πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Εξασφαλίσαμε τις απαραίτητες ψηφιακές υποδομές στα σχολεία με διαδραστικούς πίνακες και κιτ ρομποτικής, καθώς και τη χορήγηση voucher για αγορά εξοπλισμού από εκπαιδευτικούς. Η τηλεκπαίδευση, η οποία πήγε εξαιρετικά καλά, ήταν επίσης ένα θέμα που μας είχε σε διαρκή εγρήγορση, γιατί δεν θέλαμε να χαθεί ούτε μία ώρα μαθημάτων.

    Στόχος μας ήταν και είναι ο σεβασμός σε κάθε μαθητή και μαθήτριά μας, σε κάθε γονιό, στην ελληνική κοινωνία, επιδιώκοντας μέσα από διαρκή μέτρα την αδιάκοπη εκπαίδευση των παιδιών μας. Ένα γεγονός άξιο μνείας είναι και η αξιολόγηση. Κάναμε έναν τιτάνιο αγώνα να σπάσουμε κατεστημένα ετών, να αναβαθμίσουμε ουσιαστικά την εκπαιδευτική διαδικασία, να βελτιστοποιήσουμε την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών και του σχολείου γενικότερα, με ένα σύστημα αξιολόγησης καθαρά βελτιωτικό, και αντιμετωπίσαμε μία συστηματική αντίδραση, αδικαιολόγητη θεωρώ, που σκόπιμα πολλές φορές παραπληροφορούσε την εκπαιδευτική μας κοινότητα. Κάναμε πραγματικά μεγάλη προσπάθεια να αποδείξουμε το αυτονόητο, πως αυτή η αξιολόγηση στοχεύει στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Ευτυχώς, στο τέλος αυτού του δύσκολου ομολογουμένως δρόμου, οι εκπαιδευτικοί μας στη συντριπτική τους πλειοψηφία πείστηκαν και τους ευχαριστούμε γι’ αυτό. Τολμήσαμε αυτό που κανείς δεν τόλμησε και κυρίως περνάμε μια άλλη κουλτούρα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Επίσης, ακολουθεί η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Τέλος, μία σημαντική πρόκληση υπήρξε η προσπάθεια διορισμού ενός τεράστιου αριθμού εκπαιδευτικών, πολύ μεγαλύτερου από τον προβλεπόμενο. Μέσα σε ελάχιστο χρόνο καταφέραμε να διορίσουμε 16.200 εκπαιδευτικούς και με μία ταχύτατη διαδικασία, ξεπερνώντας χρόνια γραφειοκρατικά προβλήματα με μοναδικό γνώμονα το όφελος της σχολικής κοινότητας.

    panelladikes-2019.jpg


    "Το υπουργείο Παιδείας είναι πανέτοιμο 

    για την επιτυχή διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων. 

    Ήταν μία δύσκολη χρονιά, αλλά το «στοίχημα» κερδήθηκε, 

    γιατί τα παιδιά μας δεν έχασαν ούτε μία μέρα μαθημάτων"

    Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις που ξεκινούν στις 3 Ιουνίου…

    Οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν μια εξαιρετικά αξιοκρατική, αντικειμενική, διάφανη και αδιάβλητη διαδικασία. Φέτος ανακοινώθηκε πολύ νωρίς το πρόγραμμα των εξετάσεων, για να είναι σε ετοιμότητα ολόκληρη η σχολική κοινότητα και να προβεί σε ορθολογική διαχείριση του χρόνου. Το υπουργείο Παιδείας είναι πανέτοιμο για την επιτυχή διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων. Ήταν μία δύσκολη χρονιά, αλλά το «στοίχημα» κερδήθηκε, γιατί τα παιδιά μας δεν έχασαν ούτε μία μέρα μαθημάτων. Στόχος όλων των νέων παρεμβάσεων στις πανελλαδικές εξετάσεις είναι να αναβαθμίσουμε ποιοτικά τις σπουδές στα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής αναβαθμίζει τις σπουδές στα ΑΕΙ και οι συντελεστές βαρύτητας σε όλα τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, που επιλέγουν τα ίδια τα ΑΕΙ, δίνουν λόγο στα ίδια τα ΑΕΙ που προσφέρουν εκπαίδευση στους φοιτητές μας. Το παράλληλο μηχανογραφικό ανοίγει δρόμους στους υποψηφίους μαθητές μας για μια θέση στην αγορά εργασίας.

    Είναι σημαντικό να αναφερθεί η ικανοποίηση ενός δίκαιου αιτήματος των υποψηφίων με σοβαρές παθήσεις για έκδοση αποτελεσμάτων το ίδιο χρονικό διάστημα με τους υπόλοιπους υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων, που έγινε για πρώτη φορά τόσο νωρίς. Όπως, επίσης, και η ολοκλήρωση της διαδικασίας των προκαταρκτικών εξετάσεων για όλους όσοι θα διαγωνιστούν για τις στρατιωτικές σχολές. Στόχος μας είναι να εξορθολογήσουμε το σύστημα κατανομής εισακτέων για το καλό των φοιτητών μας αλλά και του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

    Οι εξετάσεις «PISA» προκάλεσαν πολλές αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα. Το υπουργείο Παιδείας μίλησε για ένα νέο κεφάλαιο, τονίζοντας τη σημαντικότητά τους. Γιατί είναι σημαντικές αυτές οι εξετάσεις, τι στοιχεία θα συλλέξετε και γιατί είναι απαραίτητα στην παρούσα συγκυρία;

    Άλλη μία καινοτομία που εφαρμόζουμε είναι και οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα. Στόχος μας είναι να διαγνώσουμε τις γνώσεις, τις ικανότητες, τις δεξιότητες των μαθητών και μαθητριών της ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού και της Γ΄ Γυμνασίου, σύμφωνα με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Δημιουργούμε, δηλαδή, ένα ανεξάρτητο εργαλείο για την αποτύπωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου, του εκπαιδευτικού συστήματος, της εφαρμογής των Προγραμμάτων Σπουδών, του βαθμού επίτευξης των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Αποσκοπούμε να εξάγουμε συμπεράσματα για την πορεία υλοποίησης όλων αυτών και του βαθμού που επιτυγχάνονται. Με τον τρόπο αυτό αξιοποιούμε τα πορίσματα αυτής τη έρευνας, για να βελτιώσουμε ποιοτικά το εκπαιδευτικό μας σύστημα, να εντοπίσουμε αδυναμίες και πλεονεκτήματα και να σχεδιάσουμε πληρέστερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια την εκπαιδευτική μας πολιτική. Οι εξετάσεις είναι ανώνυμες, γιατί δεν μας ενδιαφέρει να αξιολογήσουμε και να βαθμολογήσουμε τους μαθητές αλλά το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι μία πυξίδα η οποία μας οδηγεί στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Αν δε γνωρίζουμε πού είμαστε και πού θέλουμε να φτάσουμε, βαδίζουμε στο άγνωστο χωρίς στόχο, χωρίς προοπτική, όμως εμείς βάζουμε στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος και τη βελτίωση των «κακώς κειμένων». Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών ήταν εξαιρετική και είμαστε ικανοποιημένοι που σε αυτή την προσπάθειά μας έχουμε συνοδοιπόρους όλους τους εκπαιδευτικούς μας.

    bulling-666x399.png


    "Η μάχη ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό 

    είναι διαρκής και εξαιρετικά δύσκολη. 

    Κύριο μέλημά μας είναι η ψυχική και σωματική υγεία

     όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, 

    μέσα σε ένα κλίμα δημιουργίας, συνέργειας 

    και αλληλοσεβασμού, που θα βοηθήσει τα παιδιά μας 

    να αναπτύξουν όλες τους τις δυνατότητες"

    Τα περιστατικά bullying, του ενδοσχολικού εκφοβισμού λαμβάνουν πλέον ανησυχητικές διαστάσεις. Ποια μέτρα θα πάρει το υπουργείο Παιδείας τόσο όσο προς την κατεύθυνση της πρόληψης, όσο και της αντιμετώπισης του φαινομένου;

    Το σχολείο δεν είναι ένας γυάλινος κόσμος αποκομμένος από την κοινωνία. Είναι μικρογραφία της κοινωνίας, αφού είναι κομμάτι της ίδιας της κοινωνίας. Άρα τα όσα συμβαίνουν στο σχολείο είναι σε συνάρτηση και συνυφασμένα με τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην κοινωνία. Η Βία είναι κοινωνικό φαινόμενο και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί. Επιπλέον, πρόκειται για ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο, αφού η συμπεριφορά ενός παιδιού διαμορφώνεται από την οικογένεια, το σχολείο, τη γειτονιά, τους συνομηλίκους. Έχει αποδειχθεί πως μεγάλο ποσοστό τέτοιων συμπεριφορών οφείλονται σε γονεϊκά πρότυπα. Όσες παρεμβάσεις και να γίνονται και όσο ουσιαστικές κι αν είναι αυτές δεν θα έχουν την αποτελεσματικότητα που πρέπει, αν δεν υπάρχει ομοθυμία από όλους τους εμπλεκομένους. Το υπουργείο Παιδείας στην προσπάθεια πρόληψης και αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού έχει προβεί τα τελευταία χρόνια σε μία σειρά δράσεων και ενεργειών με βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα, όπως: Θεσμοθέτηση Συμβούλου Σχολικής Ζωής, δηλαδή εκπαιδευτικού που αναλαμβάνει τη διαχείριση κρίσεων και πρόληψη ακραίων συμπεριφορών, Πρόσληψη 1100 Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών, Πρόσληψη Ψυχολόγων στα ΕΠΑΛ, στο πλαίσιο του προγράμματος «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ», Πιλοτική εφαρμογή της Διαμεσολάβησης, δηλαδή της ειρηνικής επίλυσης διαφορών στις σχολικές μονάδες της Θεσσαλονίκης, με την προοπτική διάχυσης σε όλη τη χώρα, Ενίσχυση Φορέων, όπως ΚΕΔΑΣΥ, οι οποίοι παρεμβαίνουν άμεσα, με επιτόπια παρουσία, στα σχολεία προς υποστήριξη, σε κάθε εμφανιζόμενο περιστατικό, με σκοπό πρωτίστως την ασφάλεια των μαθητών μας αλλά και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, εκπόνηση προγραμμάτων σε συνεργασία με αρμόδιους φορείς, όπως με το Εργαστήριο Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ, και γίνονται παρεμβάσεις στα σχολεία. Παράλληλα, θεσμοθετήθηκαν και λειτουργούν τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων με θεματικές που στοχεύουν στη δημιουργία κουλτούρας πρόληψης της σχολικής βίας και την καλλιέργεια του αλληλοσεβασμού. Ομοίως και τα Νέα Προγράμματα Σπουδών καλλιεργούν το πνεύμα κατά της βίας και των διακρίσεων. Η διάσταση αυτή διαπνέει όλα τα νέα προγράμματα σπουδών. Επιμορφώσαμε πάνω από 85 χιλιάδες εκπαιδευτικούς σε αντίστοιχα θέματα, στο πλαίσιο επιμορφώσεων για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Τέλος, και σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ολοκληρώνεται η επεξεργασία μιας νέας παρέμβασης σε όλα τα σχολεία της χώρας που θα αφορά στην πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.

      Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων παρακολουθεί στενά οποιοδήποτε περιστατικό εκφοβισμού εκδηλώνεται στη χώρα και παρεμβαίνει άμεσα, δίνοντας εντολή διεξοδικής έρευνας για την κάθε του λεπτομέρεια. Σε περίπτωση που διαπιστώνονται ευθύνες, αποδίδονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις. Πρωτίστως με ευαισθησία, με σεβασμό στον κάθε μαθητή, με παιδαγωγικά μέσα, επιδιώκουμε τη διευθέτηση των προβλημάτων. Η βία αποτελεί ένα ευρύτερο κοινωνικό φαινόμενο και οφείλουμε όλοι μαζί να την αντιμετωπίσουμε. Η μάχη ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό είναι διαρκής και εξαιρετικά δύσκολη. Κύριο μέλημά μας είναι η ψυχική και σωματική υγεία όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, μέσα σε ένα κλίμα δημιουργίας, συνέργειας και αλληλοσεβασμού, που θα βοηθήσει τα παιδιά μας να αναπτύξουν όλες τους τις δυνατότητες.

      *Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29.05.2022

      ΣΧΟΛΙΑ

      Επιλέξτε Κατηγορία