ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αλέξανδρος Εξάρχου: Παραδίδουμε ένα συγκοινωνιακό μέσο που θα αλλάξει τη Θεσσαλονίκη για πάντα

Τι λέει στη «Μακεδονία της Κυριακής» ο πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος του AKTOR Ομίλου Εταιρειών

 24/11/2024 18:28

Αλέξανδρος Εξάρχου: Παραδίδουμε ένα συγκοινωνιακό μέσο που θα αλλάξει τη Θεσσαλονίκη για πάντα

Σοφία Χριστοφορίδου

Μία δεκαετία μετά την υπογραφή της σύμβασης για το Μετρό, το έργο βρισκόταν ακόμη στη φάση της διάνοιξης των σηράγγων. Τότε ήταν που μπήκε στο έργο η AKTOR και με τους μελετητές και τους μηχανικούς κατέβαλε τιτάνιες προσπάθειες για να το βάλει στις ράγες, τον δε τελευταίο χρόνο επιτάχυνε τους ρυθμούς εκτέλεσης των εργασιών κατά 48%, τονίζει στη «ΜτΚ» ο Αλέξανδρος Εξάρχου, πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος του AKTOR Ομίλου Εταιρειών. «Είμαστε υπερήφανοι για την ολοκλήρωση του έργου, που αποδεικνύει και τις απαράμιλλες τεχνικές δυνατότητες της AKTOR και που θα αλλάξει τη Θεσσαλονίκη για πάντα» δηλώνει, τονίζοντας με κατηγορηματικό τρόπο ότι δεν τίθεται θέμα ασφάλειας και ότι όσα έχουν ειπωθεί είναι «είτε εκ του πονηρού, είτε λόγω άγνοιας, είτε λόγω άλλων σκοπιμοτήτων».

Η AKTOR μπήκε στο έργο το 2016. Τι κατάσταση παραλάβατε τότε; Και πώς το έργο «διεσώθη χάρη στην AKTOR», όπως αναφέρατε σε παλαιότερες δηλώσεις σας;

Το 2016, όταν εισήλθε η AKTOR στο έργο της βασικής γραμμής, αυτό βρισκόταν ακόμη στη φάση της διάνοιξης των σηράγγων, μία δεκαετία μετά την υπογραφή της σύμβασης το 2006. Αυτό από μόνο του είναι ενδεικτικό των αδυναμιών που είχαν το έργο και ο παλιός του ανάδοχος ήδη από την αφετηρία του. Δεν είναι τυχαίο το πόσο πολύ έχει αλλάξει η αρχική σύνθεση της κοινοπραξίας σε σχέση με το σήμερα.

Είναι γνωστό ότι το έργο δημοπρατήθηκε με μελετητική ανωριμότητα. Ο επανασχεδιασμός ενός έργου τέτοιας κλίμακας και πολυπλοκότητας απαίτησε τιτάνιες προσπάθειες από τους μελετητές και τους μηχανικούς μας, οι οποίες πήραν χρόνο. Επιπλέον, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρόκειται για έργο υψηλών και πολύ αυστηρών προδιαγραφών, που απαιτούσε ειδικές τεχνικές λύσεις για αναρίθμητα πράγματα, ούτως ώστε να είναι ασφαλές και εξαιρετικά φιλικό προς τους επιβάτες και τους πολίτες εν γένει.

Στο έργο η AKTOR ολοκλήρωσε τα ιδιαίτερα περίπλοκα έργα πολιτικού μηχανικού και υλοποίησε όλες τις αρχιτεκτονικές και ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες, οι οποίες λόγω του μεγέθους του έργου, είχαν εξαιρετικά μεγάλη κλίμακα και διαστάσεις. Επιπλέον, ολοκλήρωσε τις αρχαιολογικές εργασίες, οι οποίες έφεραν 2+1 νέα μουσεία στη Θεσσαλονίκη (στους σταθμούς Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας και Σιντριβάνι) και παραδίδει ένα συγκοινωνιακό μέσο που θα αλλάξει τη Θεσσαλονίκη για πάντα. Είμαστε υπερήφανοι για την ολοκλήρωση του έργου, που αποδεικνύει και τις απαράμιλλες τεχνικές δυνατότητες της AKTOR.

Τι κάνατε από τότε που αναλάβατε την ευθύνη της ΑΚΤΩΡ, πριν από έναν χρόνο, ώστε το έργο να μπει σε ράγες ολοκλήρωσης.

Τον τελευταίο χρόνο, από τότε δηλαδή που εξαγοράσαμε την ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, επιταχύναμε τις προσπάθειές μας σε κάθε επίπεδο, ούτως ώστε να καταστεί εφικτή η παράδοση στις 30 Νοεμβρίου. Τηρήσαμε απαρέγκλιτα αυτή τη δέσμευση, την οποία κάναμε δημόσια περίπου έναν χρόνο πριν, γνωρίζοντας το κόστος και τις δυσκολίες αυτής της επιλογής.

Από την ανάληψη του ελέγχου της εταιρείας πριν έναν χρόνο, έως και πρόσφατα, και μέσα από σκληρή δουλειά και πολύ κόπο, ο ρυθμός εργασιών στο Μετρό Θεσσαλονίκης αυξήθηκε κατά 48%, καθώς ο Όμιλος επένδυσε πάνω από €120 εκατ. για την κάλυψη υποχρεώσεων του παρελθόντος σε υπεργολάβους και συνεργάτες και την επιτάχυνση των εργασιών.

Παράλληλα, στο ίδιο διάστημα, προχώρησαν και ολοκληρώθηκαν πάρα πολύ σημαντικά πράγματα: Η επανεγκατάσταση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, που χαρίζει στη Θεσσαλονίκη το νέο της Μουσείο˙ η απόδοση των εργοταξιακών επιφανειών, που αποκατέστησαν την κανονικότητα στην πόλη˙ οι αρχιτεκτονικές εργασίες σε όλους σταθμούς του Μετρό, που είναι όλοι τους στολίδια˙ η κατασκευή και η παράδοση του Αμαξοστασίου στην Ελληνικό Μετρό, του πλέον σύγχρονου που έχουμε στην Ελλάδα˙ η εγκατάσταση και οι δοκιμές των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, αλλά και οι έλεγχοι των δοκιμών, που άνοιξαν τον δρόμο για την τελική πιστοποίηση του έργου και την έκδοση της άδειας λειτουργίας˙ αλλά και η εκπαίδευση του προσωπικού της εταιρίας λειτουργίας από το εξειδικευμένο προσωπικό της AKTOR σε όλα τα συστήματα λειτουργίας του Μετρό. Μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες εργατοώρες που διοχετεύθηκαν σε αυτήν την άνευ προηγουμένου κινητοποίηση ανθρώπινων και υλικών πόρων.

Η κατασκευάστρια κοινοπραξία εκτέλεσε μεγάλο μέρος των δοκιμών των συστημάτων. Σε ό,τι σας αφορά μπορείτε να διαβεβαιώσετε το επιβατικό κοινό για την ασφάλεια του μέσου;

Το θέμα της ασφάλειας του Μετρό δεν κρίνεται από την υποκειμενική άποψη του καθενός. Αντίθετα, η ασφάλεια βεβαιούται από πιστοποιήσεις διεθνών οργανισμών, όπως στην προκειμένη περίπτωση της TUV, η οποία πιστοποιεί αν πρέπει ή όχι να ξεκινήσει τη λειτουργία το Μετρό. Επομένως, δεν τίθεται θέμα ασφάλειας, η οποία δεν εξαρτάται από προσωπικές απόψεις, αλλά από τις πιστοποιήσεις διεθνών οίκων που ελέγχουν και πιστοποιούν με εξαιρετικά αυστηρά κριτήρια. Κι επειδή πρόσφατα ακούστηκαν διάφορα περί ασφάλειας, αυτά έχουν ειπωθεί είτε εκ του πονηρού, είτε λόγω άγνοιας, είτε λόγω άλλων σκοπιμοτήτων.

Τώρα που φτάσαμε μία εβδομάδα πριν από την παράδοση του έργου, ποιες σημαντικές στιγμές ξεχωρίζετε;

Η πλέον αξιοσημείωτη στιγμή αυτής της προσπάθειας ήταν η επανατοποθέτηση και η ανάδειξη των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, ο οποίος είναι ένα ζωντανό μουσείο και ίσως μοναδικός στο είδος του στην Ευρώπη. Για αυτό, καθοριστική ήταν η υποστήριξη που έδειξαν όλοι οι συναρμόδιοι φορείς στην τεχνική λύση που επέλεξε η ελληνική πολιτεία για τον σταθμό, με βάση την απόφαση της κυβέρνησης να υπάρχουν στον σταθμό Βενιζέλου και Μετρό και αρχαία. Βέβαια, η σημαντικότερη στιγμή έρχεται και είναι η διάθεση του έργου στους πολίτες. Το Μετρό θα αλλάξει την καθημερινότητα και την ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και την ελκυστικότητά της.

Βρισκόμαστε στο παραπέντε της παράδοσης του έργου. Θα είναι έτοιμος ο σταθμός μετεπιβίβασης της Νέας Ελβετίας και η διάνοιξη της οδού Ψελλού μέχρι τις 30 Νοεμβρίου;

Αναλάβαμε αυτή την πολύ σημαντική σύμβαση της Ελληνικό Μετρό, για τη δημιουργία του σύγχρονου συγκοινωνιακού κόμβου στον σταθμό Νέας Ελβετίας, τον περασμένο Ιούνιο. Καταβάλαμε υπεράνθρωπες προσπάθειες και εργαστήκαμε με αποφασιστικότητα και υπό ιδιαίτερα πιεστικές συνθήκες, και πλέον είμαστε στην πολύ ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι τόσο ο σταθμός μετεπιβίβασης όσο και το μεγαλύτερο τμήμα της διάνοιξης της οδού Ψελλού -που θα εξυπηρετεί πλήρως τον σταθμό- θα έχουν ολοκληρωθεί και θα παραδοθούν μαζί με το έργο στις 30 Νοεμβρίου, και αυτό παρά το γεγονός ότι οι απαλλοτριώσεις ολοκληρώθηκαν μόλις πρόσφατα.

Πώς προχωρούν τα έργα στην επέκταση προς Καλαμαριά; Θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα μέχρι τα τέλη του 2025 ή υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες;

Η Καλαμαριά αποτελεί το επόμενο στοίχημά μας στο έργο του Μετρό. Από πλευράς AKTOR έχει προηγηθεί μία τεράστια κινητοποίηση στο έργο ώστε να προχωρήσει απρόσκοπτα. Ουσιαστικά, απομένει η εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και, παράλληλα, εφόσον αντιμετωπιστούν κάποια ζητήματα που οφείλονται πρωτίστως στην καθυστέρηση κατασκευής της κύριας γραμμής, η παράδοση το 2025 είναι εφικτή.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 24.11.2024

Μία δεκαετία μετά την υπογραφή της σύμβασης για το Μετρό, το έργο βρισκόταν ακόμη στη φάση της διάνοιξης των σηράγγων. Τότε ήταν που μπήκε στο έργο η AKTOR και με τους μελετητές και τους μηχανικούς κατέβαλε τιτάνιες προσπάθειες για να το βάλει στις ράγες, τον δε τελευταίο χρόνο επιτάχυνε τους ρυθμούς εκτέλεσης των εργασιών κατά 48%, τονίζει στη «ΜτΚ» ο Αλέξανδρος Εξάρχου, πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος του AKTOR Ομίλου Εταιρειών. «Είμαστε υπερήφανοι για την ολοκλήρωση του έργου, που αποδεικνύει και τις απαράμιλλες τεχνικές δυνατότητες της AKTOR και που θα αλλάξει τη Θεσσαλονίκη για πάντα» δηλώνει, τονίζοντας με κατηγορηματικό τρόπο ότι δεν τίθεται θέμα ασφάλειας και ότι όσα έχουν ειπωθεί είναι «είτε εκ του πονηρού, είτε λόγω άγνοιας, είτε λόγω άλλων σκοπιμοτήτων».

Η AKTOR μπήκε στο έργο το 2016. Τι κατάσταση παραλάβατε τότε; Και πώς το έργο «διεσώθη χάρη στην AKTOR», όπως αναφέρατε σε παλαιότερες δηλώσεις σας;

Το 2016, όταν εισήλθε η AKTOR στο έργο της βασικής γραμμής, αυτό βρισκόταν ακόμη στη φάση της διάνοιξης των σηράγγων, μία δεκαετία μετά την υπογραφή της σύμβασης το 2006. Αυτό από μόνο του είναι ενδεικτικό των αδυναμιών που είχαν το έργο και ο παλιός του ανάδοχος ήδη από την αφετηρία του. Δεν είναι τυχαίο το πόσο πολύ έχει αλλάξει η αρχική σύνθεση της κοινοπραξίας σε σχέση με το σήμερα.

Είναι γνωστό ότι το έργο δημοπρατήθηκε με μελετητική ανωριμότητα. Ο επανασχεδιασμός ενός έργου τέτοιας κλίμακας και πολυπλοκότητας απαίτησε τιτάνιες προσπάθειες από τους μελετητές και τους μηχανικούς μας, οι οποίες πήραν χρόνο. Επιπλέον, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρόκειται για έργο υψηλών και πολύ αυστηρών προδιαγραφών, που απαιτούσε ειδικές τεχνικές λύσεις για αναρίθμητα πράγματα, ούτως ώστε να είναι ασφαλές και εξαιρετικά φιλικό προς τους επιβάτες και τους πολίτες εν γένει.

Στο έργο η AKTOR ολοκλήρωσε τα ιδιαίτερα περίπλοκα έργα πολιτικού μηχανικού και υλοποίησε όλες τις αρχιτεκτονικές και ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες, οι οποίες λόγω του μεγέθους του έργου, είχαν εξαιρετικά μεγάλη κλίμακα και διαστάσεις. Επιπλέον, ολοκλήρωσε τις αρχαιολογικές εργασίες, οι οποίες έφεραν 2+1 νέα μουσεία στη Θεσσαλονίκη (στους σταθμούς Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας και Σιντριβάνι) και παραδίδει ένα συγκοινωνιακό μέσο που θα αλλάξει τη Θεσσαλονίκη για πάντα. Είμαστε υπερήφανοι για την ολοκλήρωση του έργου, που αποδεικνύει και τις απαράμιλλες τεχνικές δυνατότητες της AKTOR.

Τι κάνατε από τότε που αναλάβατε την ευθύνη της ΑΚΤΩΡ, πριν από έναν χρόνο, ώστε το έργο να μπει σε ράγες ολοκλήρωσης.

Τον τελευταίο χρόνο, από τότε δηλαδή που εξαγοράσαμε την ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, επιταχύναμε τις προσπάθειές μας σε κάθε επίπεδο, ούτως ώστε να καταστεί εφικτή η παράδοση στις 30 Νοεμβρίου. Τηρήσαμε απαρέγκλιτα αυτή τη δέσμευση, την οποία κάναμε δημόσια περίπου έναν χρόνο πριν, γνωρίζοντας το κόστος και τις δυσκολίες αυτής της επιλογής.

Από την ανάληψη του ελέγχου της εταιρείας πριν έναν χρόνο, έως και πρόσφατα, και μέσα από σκληρή δουλειά και πολύ κόπο, ο ρυθμός εργασιών στο Μετρό Θεσσαλονίκης αυξήθηκε κατά 48%, καθώς ο Όμιλος επένδυσε πάνω από €120 εκατ. για την κάλυψη υποχρεώσεων του παρελθόντος σε υπεργολάβους και συνεργάτες και την επιτάχυνση των εργασιών.

Παράλληλα, στο ίδιο διάστημα, προχώρησαν και ολοκληρώθηκαν πάρα πολύ σημαντικά πράγματα: Η επανεγκατάσταση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, που χαρίζει στη Θεσσαλονίκη το νέο της Μουσείο˙ η απόδοση των εργοταξιακών επιφανειών, που αποκατέστησαν την κανονικότητα στην πόλη˙ οι αρχιτεκτονικές εργασίες σε όλους σταθμούς του Μετρό, που είναι όλοι τους στολίδια˙ η κατασκευή και η παράδοση του Αμαξοστασίου στην Ελληνικό Μετρό, του πλέον σύγχρονου που έχουμε στην Ελλάδα˙ η εγκατάσταση και οι δοκιμές των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, αλλά και οι έλεγχοι των δοκιμών, που άνοιξαν τον δρόμο για την τελική πιστοποίηση του έργου και την έκδοση της άδειας λειτουργίας˙ αλλά και η εκπαίδευση του προσωπικού της εταιρίας λειτουργίας από το εξειδικευμένο προσωπικό της AKTOR σε όλα τα συστήματα λειτουργίας του Μετρό. Μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες εργατοώρες που διοχετεύθηκαν σε αυτήν την άνευ προηγουμένου κινητοποίηση ανθρώπινων και υλικών πόρων.

Η κατασκευάστρια κοινοπραξία εκτέλεσε μεγάλο μέρος των δοκιμών των συστημάτων. Σε ό,τι σας αφορά μπορείτε να διαβεβαιώσετε το επιβατικό κοινό για την ασφάλεια του μέσου;

Το θέμα της ασφάλειας του Μετρό δεν κρίνεται από την υποκειμενική άποψη του καθενός. Αντίθετα, η ασφάλεια βεβαιούται από πιστοποιήσεις διεθνών οργανισμών, όπως στην προκειμένη περίπτωση της TUV, η οποία πιστοποιεί αν πρέπει ή όχι να ξεκινήσει τη λειτουργία το Μετρό. Επομένως, δεν τίθεται θέμα ασφάλειας, η οποία δεν εξαρτάται από προσωπικές απόψεις, αλλά από τις πιστοποιήσεις διεθνών οίκων που ελέγχουν και πιστοποιούν με εξαιρετικά αυστηρά κριτήρια. Κι επειδή πρόσφατα ακούστηκαν διάφορα περί ασφάλειας, αυτά έχουν ειπωθεί είτε εκ του πονηρού, είτε λόγω άγνοιας, είτε λόγω άλλων σκοπιμοτήτων.

Τώρα που φτάσαμε μία εβδομάδα πριν από την παράδοση του έργου, ποιες σημαντικές στιγμές ξεχωρίζετε;

Η πλέον αξιοσημείωτη στιγμή αυτής της προσπάθειας ήταν η επανατοποθέτηση και η ανάδειξη των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, ο οποίος είναι ένα ζωντανό μουσείο και ίσως μοναδικός στο είδος του στην Ευρώπη. Για αυτό, καθοριστική ήταν η υποστήριξη που έδειξαν όλοι οι συναρμόδιοι φορείς στην τεχνική λύση που επέλεξε η ελληνική πολιτεία για τον σταθμό, με βάση την απόφαση της κυβέρνησης να υπάρχουν στον σταθμό Βενιζέλου και Μετρό και αρχαία. Βέβαια, η σημαντικότερη στιγμή έρχεται και είναι η διάθεση του έργου στους πολίτες. Το Μετρό θα αλλάξει την καθημερινότητα και την ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και την ελκυστικότητά της.

Βρισκόμαστε στο παραπέντε της παράδοσης του έργου. Θα είναι έτοιμος ο σταθμός μετεπιβίβασης της Νέας Ελβετίας και η διάνοιξη της οδού Ψελλού μέχρι τις 30 Νοεμβρίου;

Αναλάβαμε αυτή την πολύ σημαντική σύμβαση της Ελληνικό Μετρό, για τη δημιουργία του σύγχρονου συγκοινωνιακού κόμβου στον σταθμό Νέας Ελβετίας, τον περασμένο Ιούνιο. Καταβάλαμε υπεράνθρωπες προσπάθειες και εργαστήκαμε με αποφασιστικότητα και υπό ιδιαίτερα πιεστικές συνθήκες, και πλέον είμαστε στην πολύ ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι τόσο ο σταθμός μετεπιβίβασης όσο και το μεγαλύτερο τμήμα της διάνοιξης της οδού Ψελλού -που θα εξυπηρετεί πλήρως τον σταθμό- θα έχουν ολοκληρωθεί και θα παραδοθούν μαζί με το έργο στις 30 Νοεμβρίου, και αυτό παρά το γεγονός ότι οι απαλλοτριώσεις ολοκληρώθηκαν μόλις πρόσφατα.

Πώς προχωρούν τα έργα στην επέκταση προς Καλαμαριά; Θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα μέχρι τα τέλη του 2025 ή υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες;

Η Καλαμαριά αποτελεί το επόμενο στοίχημά μας στο έργο του Μετρό. Από πλευράς AKTOR έχει προηγηθεί μία τεράστια κινητοποίηση στο έργο ώστε να προχωρήσει απρόσκοπτα. Ουσιαστικά, απομένει η εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και, παράλληλα, εφόσον αντιμετωπιστούν κάποια ζητήματα που οφείλονται πρωτίστως στην καθυστέρηση κατασκευής της κύριας γραμμής, η παράδοση το 2025 είναι εφικτή.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 24.11.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία