Αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης
16/06/2020 17:00
16/06/2020 17:00
Νόμος του κράτους τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο, η τράπεζα θεμάτων και η εισαγωγή ακαδημαϊκών κριτηρίων για τις μετεγγραφές στα ΑΕΙ, καθώς πέρασε από τη Βουλή το Νομοσχέδιο για την Παιδεία που φέρνει μεγάλες αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, προκαλώντας αντιδράσεις στα κόμματα και την εκπαιδευτική κοινότητα.
Μάχη στη Βουλή
Εν μέσω διαδηλώσεων και έντονων διαφωνιών, ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την Παιδεία. Υπέρ του νομοσχεδίου ψήφισαν 158 βουλευτές της ΝΔ και κατά 124 βουλευτές των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Ο τομεάρχης παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης κατηγόρησε την κυβέρνηση πως το νομοσχέδιο έχει συμμάχους μόνο τους ιδιοκτήτες φροντιστηρίων και ιδιωτικών σχολείων και επανέλαβε την κριτική του για τον χρόνο κατάθεσης του νομοσχεδίου τονίζοντας πως "καμιά μεταρρύθμιση δεν γίνεται χωρίς διάλογο. Και η υπουργός Παιδείας δυστυχώς βρίσκεται σε καραντίνα από την κοινωνία, τα κόμματα, τον εκπαιδευτικό κόσμο. Στην εκπαίδευση και στο μέλλον της νέας γενιάς συγκρούονται διαφορετικά πολιτικά σχέδια", όπως είπε.
Η τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής, Χαρά Κεφαλίδου από την πλευρά της δήλωσε πως το νομοσχέδιο αποτελεί μια "σίγουρη συνταγή για μια νέα γενιά ανελεύθερων και ημιμαθών". Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στην ομιλία της απευθυνόμενη στην κυβέρνηση "αυτό που προτείνετε σήμερα είναι ένα σχολείο στεγνό, φτωχό, αναχρονιστικό, ανελεύθερο και κυρίως αναποτελεσματικό, που αφορά μόνο μέρος της μαθητικής κοινότητας. Ούτε κουβέντα για Τεχνολογική Εκπαίδευση, Ειδική Αγωγή και υποστηρικτικές δομές και πολιτικές".
Καλύτερα εφόδια
"Επενδύοντας σήμερα στην εκπαίδευση, παρέχουμε στα παιδιά μας περισσότερα και καλύτερα εφόδια για το αύριο" τόνισε από το βήμα της Βουλής η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, απαντώντας στην κριτική που δέχθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα. "Με το παρόν νομοσχέδιο αποσκοπούμε σε ένα σχολείο πιο ουσιαστικό και ποιοτικό, πιο δημιουργικό και ανοιχτό, υψηλότερων προσδοκιών και απαιτήσεων, που θα ανταποκρίνεται στην ανάγκη για πιο σφαιρική μόρφωση, πιο δημιουργική διαχείριση και αξιοποίηση των παρεχόμενων γνώσεων και διαρκή αυτοβελτίωση. Ένα σχολείο της εγρήγορσης, της επίτευξης των μαθησιακών στόχων, των καλύτερων παιδαγωγικών αποτελεσμάτων, σε ένα καλύτερο και ασφαλέστερο σχολικό περιβάλλον, με σαφείς διαδικασίες αποτύπωσης και βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης".
Ο Βασίλης Διγαλάκης, υφυπουργός Παιδείας και αρμόδιος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση κατά την ομιλία του στη Βουλή τόνισε πως στόχος του νομοσχεδίου είναι μεταξύ άλλων "η διαμόρφωση ενός εξωστρεφούς και διεθνοποιημένου ελληνικού πανεπιστημίου κι ένα από τα μέσα για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι η ίδρυση των ξενόγλωσσων Προγραμμάτων Σπουδών".
Οι κυριότερες αλλαγές
Στις διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπονται αλλαγές στο πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου, με τις ώρες του μαθήματος των Αγγλικών να αυξάνονται στις μικρότερες τάξεις, ενώ εισάγονται νέες θεματικές, πιλοτικά από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Παράλληλα, στο νηπιαγωγείο εισάγεται πιλοτικά, μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων η αγγλική γλώσσα. Επανέρχεται η Τράπεζα Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο λύκειο. Ορίζεται βαθμολογική βάση του 10 για την διαδικασία της προαγωγής και της απόλυσης των μαθητών στο γυμνάσιο και το λύκειο. Αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στο γυμνάσιο από 4 που είναι σήμερα σε 7. Ενισχύεται ο θεσμός των Πρότυπων και των Πειραματικών σχολείων από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Παράλληλα με τα υφιστάμενα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια, εισάγονται και ακαδημαϊκά κριτήρια στις μετεγγραφές των φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Απολυτήριο με διαγωγή
Παρά τις σφοδρές αντιδράσεις και τις αναφορές για αναχρονιστική αλλαγή, νόμος του κράτους αποτελεί πλέον η αναγραφή της διαγωγής στο απολυτήριο λυκείου. Οι ενστάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας δεν άλλαξαν τα σχέδια του υπουργείου, και πλέον η διαγωγή, θα συνοδεύει τον αριθμό του απολυτηρίου των μαθητών. Για το θέμα πήρε θέση από τη Βουλή και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος υπεραμυνόμενος τη σχετική διάταξη τόνισε πως θα εξεταστεί η ακριβής διατύπωση. "Όσον αφορά στο επιχείρημα το οποίο άκουσα, ότι η διαγωγή θα συνοδεύει το παιδί για ολόκληρη τη ζωή του ως ένα στίγμα κάποιας κακής συμπεριφοράς, δεν μου λέτε, το ίδιο δεν ισχύει και για τον βαθμό του απολυτηρίου;" τονίζοντας παράλληλα πως "το λέμε 'διαγωγή'. Θα προσδιοριστεί με υπουργική απόφαση ο χαρακτήρας της. Μπορεί να έχει περιγραφικό χαρακτήρα, μπορεί να πρέπει να ξεφύγουμε από τη λέξη 'κοσμία' και 'κοσμιοτάτη' που ενδεχομένως να παραπέμπει σε μία άλλη εποχή" όπως τόνισε.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14 Ιουνίου 2020
Νόμος του κράτους τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο, η τράπεζα θεμάτων και η εισαγωγή ακαδημαϊκών κριτηρίων για τις μετεγγραφές στα ΑΕΙ, καθώς πέρασε από τη Βουλή το Νομοσχέδιο για την Παιδεία που φέρνει μεγάλες αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, προκαλώντας αντιδράσεις στα κόμματα και την εκπαιδευτική κοινότητα.
Μάχη στη Βουλή
Εν μέσω διαδηλώσεων και έντονων διαφωνιών, ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την Παιδεία. Υπέρ του νομοσχεδίου ψήφισαν 158 βουλευτές της ΝΔ και κατά 124 βουλευτές των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Ο τομεάρχης παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης κατηγόρησε την κυβέρνηση πως το νομοσχέδιο έχει συμμάχους μόνο τους ιδιοκτήτες φροντιστηρίων και ιδιωτικών σχολείων και επανέλαβε την κριτική του για τον χρόνο κατάθεσης του νομοσχεδίου τονίζοντας πως "καμιά μεταρρύθμιση δεν γίνεται χωρίς διάλογο. Και η υπουργός Παιδείας δυστυχώς βρίσκεται σε καραντίνα από την κοινωνία, τα κόμματα, τον εκπαιδευτικό κόσμο. Στην εκπαίδευση και στο μέλλον της νέας γενιάς συγκρούονται διαφορετικά πολιτικά σχέδια", όπως είπε.
Η τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής, Χαρά Κεφαλίδου από την πλευρά της δήλωσε πως το νομοσχέδιο αποτελεί μια "σίγουρη συνταγή για μια νέα γενιά ανελεύθερων και ημιμαθών". Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στην ομιλία της απευθυνόμενη στην κυβέρνηση "αυτό που προτείνετε σήμερα είναι ένα σχολείο στεγνό, φτωχό, αναχρονιστικό, ανελεύθερο και κυρίως αναποτελεσματικό, που αφορά μόνο μέρος της μαθητικής κοινότητας. Ούτε κουβέντα για Τεχνολογική Εκπαίδευση, Ειδική Αγωγή και υποστηρικτικές δομές και πολιτικές".
Καλύτερα εφόδια
"Επενδύοντας σήμερα στην εκπαίδευση, παρέχουμε στα παιδιά μας περισσότερα και καλύτερα εφόδια για το αύριο" τόνισε από το βήμα της Βουλής η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, απαντώντας στην κριτική που δέχθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα. "Με το παρόν νομοσχέδιο αποσκοπούμε σε ένα σχολείο πιο ουσιαστικό και ποιοτικό, πιο δημιουργικό και ανοιχτό, υψηλότερων προσδοκιών και απαιτήσεων, που θα ανταποκρίνεται στην ανάγκη για πιο σφαιρική μόρφωση, πιο δημιουργική διαχείριση και αξιοποίηση των παρεχόμενων γνώσεων και διαρκή αυτοβελτίωση. Ένα σχολείο της εγρήγορσης, της επίτευξης των μαθησιακών στόχων, των καλύτερων παιδαγωγικών αποτελεσμάτων, σε ένα καλύτερο και ασφαλέστερο σχολικό περιβάλλον, με σαφείς διαδικασίες αποτύπωσης και βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης".
Ο Βασίλης Διγαλάκης, υφυπουργός Παιδείας και αρμόδιος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση κατά την ομιλία του στη Βουλή τόνισε πως στόχος του νομοσχεδίου είναι μεταξύ άλλων "η διαμόρφωση ενός εξωστρεφούς και διεθνοποιημένου ελληνικού πανεπιστημίου κι ένα από τα μέσα για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι η ίδρυση των ξενόγλωσσων Προγραμμάτων Σπουδών".
Οι κυριότερες αλλαγές
Στις διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπονται αλλαγές στο πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου, με τις ώρες του μαθήματος των Αγγλικών να αυξάνονται στις μικρότερες τάξεις, ενώ εισάγονται νέες θεματικές, πιλοτικά από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Παράλληλα, στο νηπιαγωγείο εισάγεται πιλοτικά, μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων η αγγλική γλώσσα. Επανέρχεται η Τράπεζα Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο λύκειο. Ορίζεται βαθμολογική βάση του 10 για την διαδικασία της προαγωγής και της απόλυσης των μαθητών στο γυμνάσιο και το λύκειο. Αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στο γυμνάσιο από 4 που είναι σήμερα σε 7. Ενισχύεται ο θεσμός των Πρότυπων και των Πειραματικών σχολείων από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Παράλληλα με τα υφιστάμενα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια, εισάγονται και ακαδημαϊκά κριτήρια στις μετεγγραφές των φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Απολυτήριο με διαγωγή
Παρά τις σφοδρές αντιδράσεις και τις αναφορές για αναχρονιστική αλλαγή, νόμος του κράτους αποτελεί πλέον η αναγραφή της διαγωγής στο απολυτήριο λυκείου. Οι ενστάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας δεν άλλαξαν τα σχέδια του υπουργείου, και πλέον η διαγωγή, θα συνοδεύει τον αριθμό του απολυτηρίου των μαθητών. Για το θέμα πήρε θέση από τη Βουλή και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος υπεραμυνόμενος τη σχετική διάταξη τόνισε πως θα εξεταστεί η ακριβής διατύπωση. "Όσον αφορά στο επιχείρημα το οποίο άκουσα, ότι η διαγωγή θα συνοδεύει το παιδί για ολόκληρη τη ζωή του ως ένα στίγμα κάποιας κακής συμπεριφοράς, δεν μου λέτε, το ίδιο δεν ισχύει και για τον βαθμό του απολυτηρίου;" τονίζοντας παράλληλα πως "το λέμε 'διαγωγή'. Θα προσδιοριστεί με υπουργική απόφαση ο χαρακτήρας της. Μπορεί να έχει περιγραφικό χαρακτήρα, μπορεί να πρέπει να ξεφύγουμε από τη λέξη 'κοσμία' και 'κοσμιοτάτη' που ενδεχομένως να παραπέμπει σε μία άλλη εποχή" όπως τόνισε.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14 Ιουνίου 2020