Αλλάζουν όλα στην Παιδεία: Νέου τύπου Πανελλαδικές Εξετάσεις - Οι αλλαγές στα Λύκεια
04/03/2024 09:33
04/03/2024 09:33
Παράλληλα, προβλέπεται η διπλή αδειοδότηση για κάθε παράρτημα ξένου πανεπιστημίου στην Ελλάδα: θα πρέπει να παίρνει έγκριση τόσο από τη χώρα όπου έχει την έδρα του όσο και από την ΕΘΑΑΕ, η οποία θα ελέγχει τόσο τα δημόσια όσο και τα μη κρατικά πανεπιστήμια, κάτι που δεν συμβαίνει σε καμία άλλη χώρα όπου λειτουργούν παραρτήματα ξένων ΑΕΙ.
Σημειώνεται ότι το ΠΑΣΟΚ -που άλλαξε την αρχική του στάση και καταψηφίζει το νομοσχέδιο- κατηγορεί την κυβέρνηση ότι ετοιμάζεται να επιτρέψει σε κερδοσκοπικά funds και σε ιδιωτικά πανεπιστήμια να λειτουργήσουν «δήθεν μη κρατικά ΑΕΙ», κάνοντας λόγο για «διευθέτηση συμφερόντων». Ωστόσο, ένα ιδιωτικό -δηλαδή κερδοσκοπικού χαρακτήρα- πανεπιστήμιο και ένα fund μπορούν να συγκροτήσουν ένα μη κερδοσκοπικό Νομικό Πρόσωπο και να διεκδικήσουν μία άδεια λειτουργίας μη κρατικού μη κερδοσκοπικού πανεπιστημίου.
Επομένως, η καταγγελία αυτή καταλήγει σε δίκη προθέσεων, αφού άλλωστε υπάρχουν τα κριτήρια που θέτει ο νόμος, τα οποία εφόσον δεν εκπληρώνονται, τότε δεν θα παίρνουν άδεια λειτουργίας. Αλλωστε, ισχύει και το αντίστροφο, ένα μη κρατικό, μη κερδοσκοπικό πανεπιστήμιο του εξωτερικού θα μπορούσε να επιχειρήσει την ίδρυση ενός κερδοσκοπικού ΑΕΙ στη χώρα μας, αλλά αυτό δεν μπορεί να κριθεί πριν συμβεί. Ταυτόχρονα μάλιστα κερδοσκοπικά ΑΕΙ της Κύπρου ήδη συνεργάζονται με ελληνικά δημόσια ΑΕΙ, χωρίς αυτό μέχρι σήμερα να έχει προκαλέσει την όποια αντίδραση της αντιπολίτευσης, όπως τόνισε στη Βουλή προχθές ο Κυριάκος Πιερρακάκης.
Τα δημόσια πανεπιστήμια
Μπορεί η ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων να μονοπωλεί τη δημοσιότητα σχετικά με το νομοσχέδιο Πιερρακάκη, αλλά το 85% των διατάξεών του αφορά τα δημόσια πανεπιστήμια, συμπεριλαμβάνοντας πολλά από τα πάγια αιτήματα των ΑΕΙ για μεγαλύτερη χρηματοδότηση, περισσότερη αυτονομία και λιγότερη γραφειοκρατική λειτουργία. Οπως έχει ανακοινώσει ο υπουργός Παιδείας, μέσα στα επόμενα χρόνια τα δημόσια πανεπιστήμια θα λάβουν, από διάφορες πηγές, χρηματοδοτήσεις που θα ξεπεράσουν το 1,5 δισ. ευρώ.
Από τις διατάξεις ξεχωρίζουν εκείνες που αφορούν την πλήρη διοικητική αυτονόμηση του Ανοικτού Πανεπιστημίου, αλλά και η αναβάθμιση του Δημοκρίτειου της Θράκης.
Πολλαπλά βιβλία
Παράλληλα με τις αλλαγές στις Πανελλήνιες, το υπουργείο Παιδείας προωθεί σειρά αλλαγών στα σχολεία - από το πολλαπλό βιβλίο για κάθε μάθημα μέχρι τους διαδραστικούς πίνακες και από το ψηφιακό φροντιστήριο που έχει εξαγγελθεί ως την αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας κάποιων μαθημάτων.
Τα «πολλαπλά βιβλία» -ήδη γράφονται και προβλέπεται να έχουν φτάσει στα σχολεία ως τον Σεπτέμβριο του 2025- σημαίνει ότι για κάθε μάθημα θα υπάρχουν περισσότερα του ενός βιβλία και ο κάθε εκπαιδευτικός θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ποιο θα διδάξει στους μαθητές του. Στο υπουργείο Παιδείας επενδύουν πολλά στους διαδραστικούς πίνακες που θα μπουν σε όλα τα σχολεία, ενώ από φέτος, αλλά σε πλήρη μορφή για την επόμενη σχολική χρονιά, ετοιμάζεται το ψηφιακό φροντιστήριο, με τη φιλοδοξία να μειωθούν οι ανάγκες των μαθητών για φροντιστήριο.
Επίσης, ετοιμάζονται αλλαγές στη διδασκαλία κάποιων μαθημάτων, όπως η Λογοτεχνία, που προβλέπεται να διδάσκεται με πλήρη βιβλία και όχι μόνο με Ανθολόγιο.
Παράλληλα, θα υπάρξει ψηφιακή εφαρμογή μέσω της οποίας οι γονείς θα μπορούν να παρακολουθούν την εκπαιδευτική πορεία των παιδιών τους, όπως και να βλέπουν τυχόν απουσίες, κάτι που συμβαίνει εδώ και χρόνια στα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία. Η παρακολούθηση των απουσιών των μαθητών εκτιμάται ότι θα βάλει ένα λιθαράκι στην αντιμετώπιση της βίας των ανηλίκων, για την οποία πρόκειται να υπάρξει εθνική καμπάνια. Ακόμα, θα υπάρξει σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός με δωρεάν τεστ, αλλά και αναβάθμιση της διδασκαλίας της Πληροφορικής, με πιστοποίηση προσόντων.
Το νέο σχέδιο
Συνδυασμό στοιχείων από προηγούμενα συστήματα αποτελεί η νέα οργάνωση του λυκείου και του τρόπου εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Το βασικό σενάριο που προκρίνεται και πιθανόν θα ισχύσει από την επόμενη Α΄ Λυκείου είναι το ακόλουθο:
• Στην Α΄ Λυκείου οι μαθητές θα εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα, με επιτήρηση των εξετάσεων και διόρθωση των γραπτών από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Τα μισά θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος και τα άλλα μισά με κλήρωση από αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων.
• Στη Β΄ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν επιστημονικό προσανατολισμό (όπως τώρα) και θα εξετάζονται σε 4 μαθήματα. Το ένα μάθημα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας και οι μαθητές θα επιλέγουν τα υπόλοιπα 3 ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θέλουν να σπουδάσουν. Για το πεδίο των ανθρωπιστικών σπουδών θα είναι τα Αρχαία, τα Λατινικά, η Ιστορία. Για το πεδίο θετικών επιστημών, τα Μαθηματικά, η Φυσική, η Χημεία. Για τις επιστήμες υγείας, η Βιολογία, η Χημεία, η Φυσική. Για το πεδίο οικονομίας – πληροφορικής, τα Μαθηματικά, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, η Πληροφορική.
Στις εξετάσεις των 4 μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τ.Θ. και θα είναι τα ίδια για κάθε σχολείο. Η επιτήρηση των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνεται από καθηγητές άλλου σχολείου.
Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων.
Πως θα προκύπτει ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου
Ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων (στο σημείο αυτό υπάρχει διχογνωμία). Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β΄ και 60%-70% για τη Γ΄ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α΄ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α΄, 30% για τη Β΄ και 60% για τη Γ΄ Λυκείου.
Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ οι μαθητές θα παίρνουν βαθμό πρόσβασης, που θα προκύπτει από τον μέσο όρο των βαθμών στις εξετάσεις στα 4 μαθήματα προσανατολισμού Γ΄ Λυκείου. Με αυτόν θα υποβάλλουν μηχανογραφικό δελτίο για τα ΑΕΙ, όπως και τώρα. Βέβαια, θα συνυπολογίζεται και ο μέσος όρος στα 4 μαθήματα στις εξετάσεις της Β΄ Λυκείου, αλλά μόνο εάν είναι καλύτερος από τον μέσο όρο της Γ΄ Λυκείου. Για να αποκτήσει κάποιος βαθμό πρόσβασης, θα πρέπει να έχει πάρει εθνικό απολυτήριο.
Πηγή: protothema.gr και alfavita.gr
Παράλληλα, προβλέπεται η διπλή αδειοδότηση για κάθε παράρτημα ξένου πανεπιστημίου στην Ελλάδα: θα πρέπει να παίρνει έγκριση τόσο από τη χώρα όπου έχει την έδρα του όσο και από την ΕΘΑΑΕ, η οποία θα ελέγχει τόσο τα δημόσια όσο και τα μη κρατικά πανεπιστήμια, κάτι που δεν συμβαίνει σε καμία άλλη χώρα όπου λειτουργούν παραρτήματα ξένων ΑΕΙ.
Σημειώνεται ότι το ΠΑΣΟΚ -που άλλαξε την αρχική του στάση και καταψηφίζει το νομοσχέδιο- κατηγορεί την κυβέρνηση ότι ετοιμάζεται να επιτρέψει σε κερδοσκοπικά funds και σε ιδιωτικά πανεπιστήμια να λειτουργήσουν «δήθεν μη κρατικά ΑΕΙ», κάνοντας λόγο για «διευθέτηση συμφερόντων». Ωστόσο, ένα ιδιωτικό -δηλαδή κερδοσκοπικού χαρακτήρα- πανεπιστήμιο και ένα fund μπορούν να συγκροτήσουν ένα μη κερδοσκοπικό Νομικό Πρόσωπο και να διεκδικήσουν μία άδεια λειτουργίας μη κρατικού μη κερδοσκοπικού πανεπιστημίου.
Επομένως, η καταγγελία αυτή καταλήγει σε δίκη προθέσεων, αφού άλλωστε υπάρχουν τα κριτήρια που θέτει ο νόμος, τα οποία εφόσον δεν εκπληρώνονται, τότε δεν θα παίρνουν άδεια λειτουργίας. Αλλωστε, ισχύει και το αντίστροφο, ένα μη κρατικό, μη κερδοσκοπικό πανεπιστήμιο του εξωτερικού θα μπορούσε να επιχειρήσει την ίδρυση ενός κερδοσκοπικού ΑΕΙ στη χώρα μας, αλλά αυτό δεν μπορεί να κριθεί πριν συμβεί. Ταυτόχρονα μάλιστα κερδοσκοπικά ΑΕΙ της Κύπρου ήδη συνεργάζονται με ελληνικά δημόσια ΑΕΙ, χωρίς αυτό μέχρι σήμερα να έχει προκαλέσει την όποια αντίδραση της αντιπολίτευσης, όπως τόνισε στη Βουλή προχθές ο Κυριάκος Πιερρακάκης.
Τα δημόσια πανεπιστήμια
Μπορεί η ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων να μονοπωλεί τη δημοσιότητα σχετικά με το νομοσχέδιο Πιερρακάκη, αλλά το 85% των διατάξεών του αφορά τα δημόσια πανεπιστήμια, συμπεριλαμβάνοντας πολλά από τα πάγια αιτήματα των ΑΕΙ για μεγαλύτερη χρηματοδότηση, περισσότερη αυτονομία και λιγότερη γραφειοκρατική λειτουργία. Οπως έχει ανακοινώσει ο υπουργός Παιδείας, μέσα στα επόμενα χρόνια τα δημόσια πανεπιστήμια θα λάβουν, από διάφορες πηγές, χρηματοδοτήσεις που θα ξεπεράσουν το 1,5 δισ. ευρώ.
Από τις διατάξεις ξεχωρίζουν εκείνες που αφορούν την πλήρη διοικητική αυτονόμηση του Ανοικτού Πανεπιστημίου, αλλά και η αναβάθμιση του Δημοκρίτειου της Θράκης.
Πολλαπλά βιβλία
Παράλληλα με τις αλλαγές στις Πανελλήνιες, το υπουργείο Παιδείας προωθεί σειρά αλλαγών στα σχολεία - από το πολλαπλό βιβλίο για κάθε μάθημα μέχρι τους διαδραστικούς πίνακες και από το ψηφιακό φροντιστήριο που έχει εξαγγελθεί ως την αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας κάποιων μαθημάτων.
Τα «πολλαπλά βιβλία» -ήδη γράφονται και προβλέπεται να έχουν φτάσει στα σχολεία ως τον Σεπτέμβριο του 2025- σημαίνει ότι για κάθε μάθημα θα υπάρχουν περισσότερα του ενός βιβλία και ο κάθε εκπαιδευτικός θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ποιο θα διδάξει στους μαθητές του. Στο υπουργείο Παιδείας επενδύουν πολλά στους διαδραστικούς πίνακες που θα μπουν σε όλα τα σχολεία, ενώ από φέτος, αλλά σε πλήρη μορφή για την επόμενη σχολική χρονιά, ετοιμάζεται το ψηφιακό φροντιστήριο, με τη φιλοδοξία να μειωθούν οι ανάγκες των μαθητών για φροντιστήριο.
Επίσης, ετοιμάζονται αλλαγές στη διδασκαλία κάποιων μαθημάτων, όπως η Λογοτεχνία, που προβλέπεται να διδάσκεται με πλήρη βιβλία και όχι μόνο με Ανθολόγιο.
Παράλληλα, θα υπάρξει ψηφιακή εφαρμογή μέσω της οποίας οι γονείς θα μπορούν να παρακολουθούν την εκπαιδευτική πορεία των παιδιών τους, όπως και να βλέπουν τυχόν απουσίες, κάτι που συμβαίνει εδώ και χρόνια στα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία. Η παρακολούθηση των απουσιών των μαθητών εκτιμάται ότι θα βάλει ένα λιθαράκι στην αντιμετώπιση της βίας των ανηλίκων, για την οποία πρόκειται να υπάρξει εθνική καμπάνια. Ακόμα, θα υπάρξει σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός με δωρεάν τεστ, αλλά και αναβάθμιση της διδασκαλίας της Πληροφορικής, με πιστοποίηση προσόντων.
Το νέο σχέδιο
Συνδυασμό στοιχείων από προηγούμενα συστήματα αποτελεί η νέα οργάνωση του λυκείου και του τρόπου εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Το βασικό σενάριο που προκρίνεται και πιθανόν θα ισχύσει από την επόμενη Α΄ Λυκείου είναι το ακόλουθο:
• Στην Α΄ Λυκείου οι μαθητές θα εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα, με επιτήρηση των εξετάσεων και διόρθωση των γραπτών από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Τα μισά θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος και τα άλλα μισά με κλήρωση από αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων.
• Στη Β΄ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν επιστημονικό προσανατολισμό (όπως τώρα) και θα εξετάζονται σε 4 μαθήματα. Το ένα μάθημα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας και οι μαθητές θα επιλέγουν τα υπόλοιπα 3 ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θέλουν να σπουδάσουν. Για το πεδίο των ανθρωπιστικών σπουδών θα είναι τα Αρχαία, τα Λατινικά, η Ιστορία. Για το πεδίο θετικών επιστημών, τα Μαθηματικά, η Φυσική, η Χημεία. Για τις επιστήμες υγείας, η Βιολογία, η Χημεία, η Φυσική. Για το πεδίο οικονομίας – πληροφορικής, τα Μαθηματικά, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, η Πληροφορική.
Στις εξετάσεις των 4 μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τ.Θ. και θα είναι τα ίδια για κάθε σχολείο. Η επιτήρηση των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνεται από καθηγητές άλλου σχολείου.
Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων.
Πως θα προκύπτει ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου
Ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων (στο σημείο αυτό υπάρχει διχογνωμία). Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β΄ και 60%-70% για τη Γ΄ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α΄ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α΄, 30% για τη Β΄ και 60% για τη Γ΄ Λυκείου.
Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ οι μαθητές θα παίρνουν βαθμό πρόσβασης, που θα προκύπτει από τον μέσο όρο των βαθμών στις εξετάσεις στα 4 μαθήματα προσανατολισμού Γ΄ Λυκείου. Με αυτόν θα υποβάλλουν μηχανογραφικό δελτίο για τα ΑΕΙ, όπως και τώρα. Βέβαια, θα συνυπολογίζεται και ο μέσος όρος στα 4 μαθήματα στις εξετάσεις της Β΄ Λυκείου, αλλά μόνο εάν είναι καλύτερος από τον μέσο όρο της Γ΄ Λυκείου. Για να αποκτήσει κάποιος βαθμό πρόσβασης, θα πρέπει να έχει πάρει εθνικό απολυτήριο.
Πηγή: protothema.gr και alfavita.gr
ΣΧΟΛΙΑ