Ένα βήμα πριν την υλοποίησή του και την έναρξη της οριστικής του εμπορικής λειτουργίας είναι το έργο της μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη που έβαλε την περιοχή στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη και έφερε στην επιφάνεια το γεωστρατηγικό πλεονέκτημα του Έβρου.
Το γνωστό πια FSRU για την προμήθεια, εμπορία και διάθεση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ελλάδα αλλά και σε όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη πρόκειται να αρχίσει να λειτουργεί σε λίγες μέρες μετά τις 20 Ιανουαρίου και μέχρι τις αρχές Μαρτίου σύμφωνα με τις εκτιμήσεις.
Από το 2010
Το έργο που οραματίστηκε ο Δημήτρης Κοπελούζος και έβαλε μπρος την υλοποίησή του από το 2010, δικαιώθηκε από τις γεωπολιτικές εξελίξεις, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την προσπάθεια της περιοχής να απεξαρτηθεί από το Ρωσικό πετρέλαιο.
Η Αλεξανδρούπολη μετατρέπεται με τη λειτουργία του FSRU σε ενεργειακή πύλη για όλες τις χώρες της περιοχής.
Πρόκειται για ένα έργο με ξεκάθαρα περιφερειακό χαρακτήρα, που στοχεύει στις αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης μέχρι την Ουκρανία, αλλά και της κεντρικής Ευρώπης μέχρι την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, συνολικής κατανάλωσης πάνω από 65 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως.
Έχουν κλείσει τα συμβόλαια
Ήδη έχει δεσμευθεί σε μακροχρόνια βάση το 80% της δυναμικότητας του τερματικού σταθμού από 13 διαφορετικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, μεταξύ των οποίων και ελληνικών, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για το υπόλοιπο της δυναμικότητας από νέες εταιρείες.
Το ελληνικό σύστημα θα τροφοδοτείται ετησίως με περίπου 45.000 MWh φυσικού αερίου που αντιστοιχεί σε 1,5 bcm το χρόνο ή με το 27% της συνολικής ετήσιας δυναμικότητας αεριοποίησης του σταθμού. Τόσες είναι οι ποσότητες με τις οποίες, μέσα στο πρώτο 10ήμερο του Μαρτίου, οπότε και ο τερματικός αναμένεται να μπει σε πλήρη εμπορική λειτουργία, θα τροφοδοτείται, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ.
Οι υπόλοιπες ποσότητες μέχρι τα 5,5 bcm το χρόνο που είναι η συνολική ετήσια δυναμικότητα αεριοποίησης του σταθμού θα τροφοδοτούν τον IGB, δηλαδή το διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας. Από τη Βουλγαρία μέσω των υφιστάμενων διασυνδέσεων το φυσικό αέριο που θα εκφορτώνεται στην Αλεξανδρούπολη θα φτάνει είτε στη Ρουμανία, τη Β. Μακεδονία και τη Σερβία, είτε οπουδήποτε αλλού έχουν πελάτες οι traders με τους οποίους έχει συνάψει συμβόλαια η Gastrade.
Δοκιμαστικό φορτίο
Το πρώτο δοκιμαστικό φορτίο LNG θα φτάσει στο FSRU της Αλεξανδρούπολης στις 20 Ιανουαρίου. Στόχος των δοκιμών είναι να γεμίσουν με καύσιμο ο αγωγός μήκους 28 χλμ., κατά το μεγαλύτερο τμήμα του υποθαλάσσιος που συνδέει τον τερματικό με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου, να φανεί αν όλα τα συστήματα δουλεύουν σωστά, να διορθωθούν τυχόν μικροπροβλήματα, ώστε μετά από έξι-επτά εβδομάδες, το έργο να είναι έτοιμο να ξεκινήσει την εμπορική του λειτουργία. Δηλαδή μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου.
Έργο-σταθμός
Όπως έχει επισημάνει σε δηλώσεις του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Gastrade Κωνσταντίνος Σιφναίος, είναι «ένα έργο-σταθμός, που θα ενισχύσει την απασχόληση και την τοπική οικονομία με 120 νέες θέσεις εργασίας σε μόνιμη βάση, αλλά πάνω απ’ όλα θα επανακαθορίσει το στίγμα της πόλης στον παγκόσμιο χάρτη σαν ένα κρίσιμο κόμβο για την ενεργειακή ασφάλεια ολόκληρης της ΝΑ Ευρώπης. Ταυτόχρονα, θα αποτελέσει ένα ακόμη σημαντικό πυλώνα εθνικής ασφαλείας για την ακριτική Θράκη, αφού εντάσσεται στη διεθνή και ευρωπαϊκή στρατηγική για διαφοροποίηση και ανεξαρτητοποίηση των πηγών και των δρόμων μεταφοράς ενέργειας από τα ιστορικά μονοπώλια, αλλά και τους καινοφανείς συνοδοιπόρους τους».
Για τη χώρα μας, σύμφωνα με τον ίδιο, «είναι ένα μεγάλο βήμα στην εμπέδωση και αναβάθμιση του ηγετικού της ρόλου στην ευρύτερη προς βορρά περιφέρειά της, σαν πόλος σταθερότητας και εγγύησης της ασφάλειας».
Μέτοχοι του FSRU που ανήκει στην εταιρεία Gastrade είναι η κυρία Ελμίνα Κοπελούζου (20%), η Gaslog (20%), η ΔΕΠΑ Εμπορίας (20%), ο ΔΕΣΦΑ (20%) και η Bulgartransgaz (Διαχειριστής Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας) (20%).
Το έργο
Ο τερματικός σταθμός LNG «Aλεξανδρούπολις» αποτελείται από μια μεγάλη πλωτή βιομηχανική μονάδα αποθηκευτικής δυναμικότητας 153.500 κ.μ. και τρεις μονάδες αεριοποίησης, που θα λειτουργούν είτε με κύκλωμα θαλασσινού νερού είτε με καύση φυσικού αερίου, με μέγιστη ημερήσια δυναμικότητα αεριοποίησης περίπου 22,5 εκατ. κ.μ. και μέγιστη ετήσια δυναμικότητα 5,5 δισ. κ.μ. αερίου.
O πλωτός σταθμός είναι ένα πλοίο με μήκος περίπου 300 μέτρα, που μετασκευάστηκε σε FSRU στο ναυπηγείο Keppel στη Σιγκαπούρη και στις 26 Νοεμβρίου ξεκίνησε το ταξίδι του για την Αλεξανδρούπολη. Το πρώτο FSRU της Ελλάδας έφτασε στις 17 Δεκεμβρίου και η πρόσδεση του ολοκληρώθηκε στις 23 Δεκεμβρίου.
Σημειώνεται ότι το FSRU θα βρίσκεται μόνιμα αγκυροβολημένο σε απόσταση 17,6 χιλιομέτρων νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ. από την κοντινότερη ακτή στη Μάκρη του Έβρου.
Ο πλωτός σταθμός θα συνδέεται με τον κεντρικό αγωγό φυσικού αερίου στην περιοχή Αμφιτρίτης όπου ο ΔΕΣΦΑ κατασκευάζει τον μετρητικό σταθμό, που αναμένεται να λειτουργήσει το δεύτερο 15ήμερο του Ιανουαρίου, οπότε θα ξεκινήσει και η δοκιμαστική λειτουργία της μονάδας, διάρκειας περίπου έξι εβδομάδων.
Η εμπορική της λειτουργία αναμένεται να αρχίσει το διάστημα μεταξύ 20 Φεβρουαρίου και 15 Μαρτίου.
Ο τερματικός σταθμός «Αλεξανδρούπολις» θα συνδέεται με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου με έναν αγωγό μήκους 28 χλμ., κατά το μεγαλύτερο μέρος του υποθαλάσσιος (24 χλμ.).
Η πόντιση του υποθαλάσσιου αγωγού έχει ολοκληρωθεί, όπως και η κατασκευή του χερσαίου τμήματος.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14.01.2024