Προβληματισμός και ανησυχία επικρατεί σε γονείς και εκπαιδευτικούς σχολείων της Θεσσαλονίκης, λόγω της έξαρσης των κρουσμάτων κορονοϊού, ιώσεων και γρίπης, μετά την επιστροφή των μαθητών στα θρανία.
Κατά την πρώτη εβδομάδα επαναλειτουργίας των σχολείων, μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, τα ποσοστά απόντων σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, είναι χαμηλά και κυμαίνονται στο 3% με 4%. Το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ο μέσος όρος απόντων μαθητών σε πανελλαδικό επίπεδο είχε φτάσει στο 10%.
Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Κόπτση, διευθυντή Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, η πρώτη εβδομάδα κύλησε πολύ καλά. «Οι απουσίες εκπαιδευτικών και μαθητών ήταν χωρίς κάποιες ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις, σε σχέση με το προηγούμενο χρονικό διάστημα, ώστε να παραπέμπουν σε έξαρση. Αυτό καταδεικνύει τη συνέπεια της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά παράλληλα και την εμπιστοσύνη όλων στο σχολείο», λέει στη «ΜτΚ».
Γονείς και εκπαιδευτικοί εκφράζουν μέσω της «ΜτΚ» την ανησυχία τους για τις ώρες μαθημάτων που μπορεί να χαθούν σε περίπτωση που νοσήσει ένας μαθητής ή δάσκαλος και επισημαίνουν την ανάγκη να υπάρχει μικρότερος αριθμός μαθητών ανά τάξη και αυξημένα μέτρα καθαριότητας των σχολείων. Γονείς μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, τονίζουν επίσης πως δεν υπάρχει μέριμνα για τους ίδιους, σε περίπτωση που χρειαστεί να απουσιάσουν από την εργασία τους για να φροντίσουν το παιδί τους.
«Πηγαίνουν στο σχολείο με συμπτώματα»
Ο Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας περιγράφει στη «ΜτΚ» πως αρκετοί μαθητές, ιδίως της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, νοσούν από κορονοϊό και γρίπη Α.
«Ο προβληματισμός των γονέων έγκειται στο γεγονός ότι δεν έχει εξασφαλιστεί άδεια για τους ίδιους, όπως είχε γίνει στο πρώτο ‘κύμα’ της πανδημίας. Δηλαδή, το υπουργείο καλεί μεν τους γονείς να κρατήσουν τα παιδιά στο σπίτι, δίχως όμως να υπάρχει κάποια πρόνοια. Προφανώς, όταν μιλάμε για παιδιά Δημοτικού, δεν μπορούν να μείνουν μόνα τους στο σπίτι οπότε η μόνη λύση είναι παππούδες και γιαγιάδες, με ό,τι κινδύνους ενέχει αυτό για τη μετάδοση των ιώσεων και του κορονοϊού».
Ο ίδιος αναφέρει πως εξαιτίας αυτού, αρκετοί αναγκάζονται να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο, ακόμη κι εάν έχουν συμπτώματα, καθώς «δεν έχουν άλλη λύση. Κάτι τέτοιο όμως επιδεινώνει την κατάσταση και ενισχύει τη διασπορά».
Ο ίδιος τονίζει πως δεν υπάρχει κάποια πρόβλεψη και για τις χαμένες ώρες μαθημάτων. «Το υπουργείο δεν δείχνει να προβληματίζεται για τις ώρες μαθημάτων που θα χαθούν. Ένας μαθητής Γυμνασίου ή Λυκείου που θα απουσιάσει από το σχολείο για αρκετές ημέρες, πότε θα αναπληρώσει τα κενά του, ιδίως όταν μιλάμε για παιδιά που προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές» διερωτάται.
Συμπληρώνει πως «εάν το υπουργείο επιθυμούσε να προλάβει μία κατάσταση, θα μπορούσε να το κάνει, βάζοντας λιγότερα παιδιά στις τάξεις. Όταν έχουμε 27 παιδιά μέσα σε μία αίθουσα, όπου στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης υπάρχουν περίπου 100 υπόγειες τάξεις, πόσο καλά μπορεί να αερίζονται και τι μέτρα είναι εφικτό να λαμβάνονται σε αυτές τις συνθήκες;».
Υπογραμμίζει πως ζήτημα υπάρχει και με τις καθαρίστριες στα σχολεία όπου, «οι εργαζόμενοι της καθαριότητας, υπολείπονται των πραγματικών αναγκών. Οι δήμοι δυστυχώς δεν διαθέτουν επιπλέον χρηματοδότηση για να απασχολούνται οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα για περισσότερες ώρες, όπως συνέβαινε στις αρχές της πανδημίας, έτσι δημιουργείται μία δύσκολη κατάσταση που θα την βρούμε μπροστά μας», λέει χαρακτηριστικά.
Τηλεργασία και ευέλικτα ωράρια
Η Μαρία Χρόνη είναι πρόεδρος στον Σύλλογο Γονέων του 1ου Νηπιαγωγείου Πανοράματος. Περιγράφει ότι αρκετοί γονείς που στέλνουν τα παιδιά τους στο συγκεκριμένο σχολείο, «έχουν τη δυνατότητα να τηλεργαστούν ή έχουν ευέλικτα ωράρια, οπότε σε περίπτωση που νοσήσουν μπορούν να κρατήσουν τα παιδιά τους στο σπίτι».
Η ίδια έχει κι ένα παιδί που πηγαίνει στο Δημοτικό Σχολείο Πανοράματος, απ’ όπου εστάλη επιστολή στους γονείς, με τις οδηγίες που θα πρέπει να τηρούνται, όσον αφορά στη χρήση αντισηπτικών, μάσκας και να μην πηγαίνουν στο σχολείο σε περίπτωση που είναι άρρωστα. Συμπληρώνει πως στα σχολεία όπου φοιτούν τα παιδιά της, οι γονείς είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι ως προς την τήρηση των μέτρων υγιεινής και «ο δήμος έχει φροντίσει να υπάρχουν αντισηπτικά στα σχολεία και να επαρκούν οι εργαζόμενοι καθαριότητας».
«Θα υπάρξει πρόβλημα με τη διδακτέα ύλη»
Η Δήμητρα Τραγάκη, εκπαιδευτικός στο ΕΠΑΛ Σίνδου και μέλος του δ.σ. της Α’ ΕΛΜΕ επισημαίνει στη «ΜτΚ» πως όσοι εκπαιδευτικοί νοσούν, λαμβάνουν μεν αναρρωτική άδεια αλλά, «μπορεί να χρειαστεί να απουσιάσουν για περισσότερες από πέντε ημέρες, λόγω επιπλοκών διότι η πλειοψηφία είναι άνω των 50 ετών, με υποκείμενα νοσήματα οπότε εκεί, θα υπάρξει ζήτημα με τη διδακτέα ύλη.
Ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις όπου οι εκπαιδευτικοί τοποθετήθηκαν στα τέλη Νοεμβρίου, αρχές Δεκεμβρίου. Εάν νοσήσουν θα δημιουργηθούν ζητήματα. Επίσης, πρόβλημα υπάρχει και με τις κατευθύνσεις όπου τα παιδιά είναι λιγότερα στα τμήματα κι όταν λείπουν κάθε βδομάδα π.χ. πέντε παιδιά, προκύπτει θέμα στο πώς θα προχωρήσει η ύλη».
Τονίζει πως πρέπει να υπάρξει αυξημένη επιφυλακή αυτήν την περίοδο. «Θα πρέπει οι χώροι να καθαρίζονται πιο συχνά και να έχουμε λιγότερα παιδιά στις τάξεις. Υπάρχουν σχολεία με τρίωρες καθαρίστριες, δεν επαρκούν». Οι εκπαιδευτικοί ζητούν να γίνονται τεστ στα σχολεία με ευθύνη του ΕΟΔΥ και να προσληφθεί προσωπικό, το οποίο θα αντικαθιστά τους εκπαιδευτικούς που νοσούν και θα μπορούν να μοιράσουν τους μαθητές σε περισσότερα τμήματα.
«Είμαστε σε εγρήγορση»
Από την πλευρά του ο κ. Κόπτσης, αναφερόμενος σε ενδεχόμενα κολλήματα ως προς την ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης, τονίζει πως: «Είναι αυτονόητο πως όλα βαίνουν ομαλά. Ο ελάχιστος αριθμός απουσιών δεν δημιουργεί κανένα απολύτως πρόβλημα. Συνεχίζουμε με την ίδια συνέπεια, είμαστε σε εγρήγορση και όποιο θέμα παρουσιάζεται, το αντιμετωπίζουμε άμεσα. Όλα βαίνουν ομαλά και σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας. Ευχαριστούμε όλους τους εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς για την άριστη συνεργασία», λέει μέσω της «ΜτΚ».
Συμπληρώνει ότι: «Παρακολουθούμε καθημερινά την εκπαιδευτική διαδικασία, σε όλη την Περιφέρεια. Στείλαμε τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και του ΥΠΑΙΘΑ και παράλληλα δώσαμε οδηγίες σε όλους τους διευθυντές για την εφαρμογή τους και επίβλεψή τους. Ζητήσαμε και τη συνεργασία των δήμων, με τους οποίους συνεργαζόμαστε πάντα άριστα».
«Τα κενά καλύπτονται από φροντιστήρια και ιδιαίτερα»
Η Μ.Κ. είναι μαθήτρια της Β’ Λυκείου σε σχολείο της Καλαμαριάς. Λέει ότι κατά την πρώτη εβδομάδα επαναλειτουργίας των σχολείων μετά τις γιορτές, απουσιάζουν περίπου δύο με τρία άτομα από κάθε τμήμα. Μεταφέρει ότι στις περισσότερες τάξεις υπάρχουν αντισηπτικά και όσοι έχουν μία επιπλέον ανησυχία, φοράνε μάσκα εν ώρα μαθήματος.
«Δεν με ανησυχεί τι θα γίνει με τις ώρες μαθημάτων που μπορεί να χάσουμε γιατί οι περισσότεροι πηγαίνουμε σε φροντιστήριο ή κάνουμε ιδιαίτερα». Αντίστοιχη εικόνα μεταφέρει και η μαθήτρια της Β’ Λυκείου στο 2Ο Πρότυπο Λύκειο Θεσσαλονίκης.
«Αρκετοί νοσήσαμε μέσα στις γιορτές αλλά έχω και συμμαθητές που χρειάζονται περισσότερες ημέρες να αναρρώσουν γιατί τα συμπτώματα δεν είναι ήπια. Μας ενδιαφέρει να δικαιολογηθούν όλες οι απουσίες γιατί την ύλη θα την βγάλουμε στο φροντιστήριο». Ο Γ.Π. φοιτά στην Γ’ Λυκείου σε σχολείο της Καλαμαριάς. Σημειώνει πως τον προβληματίζουν οι απουσίες που μπορεί να χρειαστεί να κάνει σε περίπτωση που αρρωστήσει κι αυτό γιατί «στο τέλος της χρονιάς θα πρέπει να τις αξιοποιήσω για να διαβάσω.
Ακόμα κι αν χρειαστεί να απουσιάσω από το σχολείο, θα κάνω την αναπλήρωση στο φροντιστήριο, οπότε αυτό δεν με αγχώνει». Σημειώνεται ότι η σχετική εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας ορίζει ότι με απόφαση του οικείου Συλλόγου Διδασκόντων καταχωρίζονται αλλά δεν προσμετρώνται, καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς, οι απουσίες από τα μαθήματα μαθητών/τριών έως πέντε εργάσιμων ημερών που οφείλονται στον κορονοϊού. Για γρίπη ή άλλη ίωση οι απουσίες πέντε ημερών, δεν θα προσμετρώνται μόνο για την περίοδο από 1η Νοεμβρίου 2023 έως 31 Μαρτίου 2024.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14.01.2024