ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«62 κλείστε πόρτες και είμαστε έτοιμοι»: Νέα ηχητικά και βίντεο λίγο πριν την τραγωδία στα Τέμπη

MakThes Team28 Φεβρουαρίου 2024

Ένας χρόνος έχει περάσει από το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα της χώρας που κόστισε τη ζωή σε 57 επιβάτες της αμαξοστοιχίας Intercity 62 στα Τέμπη. Καθώς η διερεύνηση της υπόθεσης βρίσκεται σε εξέλιξη, οι συγγενείς των θυμάτων καταγγέλλουν λάθη και παραλείψεις, κυρίως το διάστημα προτού η έρευνα ανατεθεί σε ειδικό εφέτη ανακριτή. Η άμεση ολοκλήρωση της ανάκρισης θα επιτρέψει την έναρξη της δίκης, η οποία αναμένεται να διεξαχθεί σε ειδικά διαμορφωμένες για τον σκοπό αίθουσες, στα ΤΕΙ Λάρισας.

Στα βίντεο που φέρνει στη δημοσιότητα σήμερα η «Κ» –ορισμένα για πρώτη φορά– διακρίνονται το Intercity 62 πριν και μετά τη σύγκρουση, αλλά και η έκρηξη που ακολούθησε. «Το μεγάλο θερμικό φορτίο σε συνδυασμό με την άγνωστη καύσιμη ύλη δημιούργησε έντονη πυρκαγιά, που ξεκίνησε από το βαγόνι του κυλικείου και μεταδόθηκε στο επιβατικό βαγόνι Β2» αναφέρεται στο κείμενο συμπερασμάτων της «Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών – ΕΔΑΠΟ», με ημερομηνία Ιούλιος 2023.

Ξυλόλιο

Από έγγραφα που έχουν συμπεριληφθεί στη δικογραφία προκύπτει ότι στο σημείο ανιχνεύτηκε η χημική ουσία ξυλόλιο, ένας εύφλεκτος χημικός διαλύτης που χρησιμοποιείται για την παρασκευή χρωμάτων, αλλά και τη νόθευση καυσίμων. Η συγκεκριμένη χημική ουσία ανιχνεύτηκε, παρά το γεγονός ότι τα συντρίμμια είχαν απομακρυνθεί από το σημείο της σύγκρουσης και ο χώρος είχε καλυφθεί με χαλίκι.

Τον Αύγουστο σε υπόμνημα προς την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου ορισμένοι συγγενείς θυμάτων έθεσαν μια σειρά από ερωτήματα ζητώντας απαντήσεις. «Γιατί αποκλείετε εκ προοιμίου τη μεταφορά παράνομου φορτίου από την εμπορική αμαξοστοιχία;», είναι το ένα απ’ αυτά. Νομικοί κύκλοι ανέφεραν στην «Κ» ότι είναι πιθανό το ζήτημα της έκρηξης και πυρκαγιάς να διαχωριστεί από την κύρια δικογραφία, ούτως ώστε να μπορέσει να ερευνηθεί ενδελεχώς δίχως να καθυστερήσει η ολοκλήρωση της ανάκρισης γι’ αυτό καθαυτό το σιδηροδρομικό δυστύχημα και τα αίτια που το προκάλεσαν.

Τέμπη: Αλλοίωση και «μόλυνση» του σημείου της τραγωδίας αναφέρει πραγματογνώμονας

Στον εφέτη ανακριτή της Λάρισας, που ερευνά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, παρέδωσαν πριν από λίγες ημέρες οι εκπρόσωποι του Συλλόγου Οικογενειών Θυμάτων Δυστυχήματος Τεμπών, προκειμένου να αξιοποιηθεί αλλά και να ενσωματωθεί στη σχετική δικογραφία, το τελικό πόρισμα του ειδικού πραγματογνώμονα σε θέματα πυρκαγιών και ορισθέντα ως Τεχνικού Συμβούλου του Συλλόγου, Βασίλειου Κοκοτσάκη.

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, στο πόρισμά του ο κ. Κοκοτσάκης επιχειρεί να εξηγήσει το φαινόμενο της έκρηξης κατά τη σύγκρουση των τρένων. Το έλαιο σιλικόνης στο οποίο αποδίδεται η έκρηξη από τους διορισθέντες πραγματογνώμονες δεν εκδηλώνει συμπεριφορά που να συνάδει με τα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης έκρηξης, αναφέρει ο κ. Κοκοτσάκης, επισημαίνοντας ότι μια τέτοια έκρηξη προκαλείται με την ύπαρξη υγροποιημένου αερίου ή υγρού καυσίμου υψηλής πηκτικότητας (καύσιμα, διαλύτες, υγραέρια) ουσίες και ενώσεις που ανιχνεύθηκαν στα ληφθέντα δείγματα (βενζόλιο, τολουόλιο, ξυλόλιο). Ο ειδικός πραγματογνώμονας, μάλιστα, αναφέρεται στα χημικά εγκαύματα που υπέστησαν τέσσερις πυροσβέστες τα οποία δεν προκλήθηκαν από επαφή με φλόγες.

Ο Βασίλης Κοκοτσάκης εντοπίζει στην έκθεσή του τα λάθη και τις παραλείψεις στις έρευνες, με πρώτο το ότι ο χώρος της σύγκρουσης «μολύνθηκε» και αλλοιώθηκε , αφού περίπου 2 στρέμματα μπαζώθηκαν με χαλίκια και μπετόν. Επιπλέον, τα συντρίμια δεν φυλάχθηκαν σωστά και δεν προστατεύτηκαν , ενώ δεν ελήφθησαν έγκαιρα δείγματα λαμαρινών με αιθάλες από τα κοντέινερ της εμπορικής και το κυλικείο της επιβατικής αμαξοστοιχίας, προτείνοντας περαιτέρω δειγματοληψίες.

Οι συγγενείς των θυμάτων πολλές φορές θέτουν το ερώτημα στις αρχές για το πού βρίσκονται κοντέινερ της εμπορικής που απεικονίζονται σε βίντεο, αλλά δεν υπάρχουν στο Κουλούρι

Όπως σημειώνει μεταξύ άλλων ο τεχνικός σύμβουλος:

1. «Ο χώρος ‘μολύνθηκε’ γιατί πέραν των απολύτως απαραίτητων εργασιών διευθέτησης για επιχειρησιακούς λόγους που αναγκαστικά έγιναν, αλλοιώθηκε κιόλας αφού ικανή έκταση περίπου 2 στρεμμάτων μπαζώθηκε με φερτά υλικά όπως χαλίκια και μπετόν.

Κυρίως όμως το σημείο στο οποίο είχαν καταπέσει τμήματα (συντρίμμια) της επιβατικής αμαξοστοιχίας, αλλά και απόβλητα ή κατάλοιπα καύσης παρασυρμένα από τα νερά πυρόσβεσης, ίσως όμως και βιολογικό υλικό ανθρώπων, μπαζώθηκε με επιμελή και μόνιμο τρόπο, δηλαδή αφαίρεση του χώματος σε ικανό βάθος, πάχτωση του με χοντρά εμποτισμένα χαλίκια λατομείου και κάλυψη με σκυρόδεμα επίσης ικανού πάχους.

Η ενέργεια αυτή δυσχεραίνει αν δεν αποκλείει κιόλας την έρευνα στο σημείο εκείνο και κυρίως την λήψη δειγμάτων που ίσως βοηθούσαν στην διαφώτιση αρκετών από τα ερωτήματα της έρευνας.

2. Όσο η έρευνα είναι σε εξέλιξη, όλα τα υλικά, αντικείμενα κλπ. που καθ’ οιονδήποτε τρόπο συμμετείχαν στην εκδήλωση του συμβάντος, θεωρούνται πειστήρια και ως τέτοια πρέπει αντιμετωπίζονται. Πέραν των άλλων τυπικών και ουσιαστικών μέτρων που πρέπει να λαμβάνονται, είναι και αυτό (κύριο) της διαφύλαξης και προστασίας.

Τα συγκεκριμένα αντικείμενα-πειστήρια (συντρίμμια, χώματα) που μετακινήθηκαν από τον τόπο του συμβάντος έπρεπε να διαφυλαχτούν και προστατευτούν τόσο από τις καιρικές συνθήκες, όσο και από τυχόν απόπειρά αλλοίωσης ή αφαίρεσης, μέτρα που δεν λήφθηκαν στον βαθμό που θα εξασφάλιζε την έγκαιρη -ασφαλή και αδιαμφισβήτητη έρευνα επ΄ αυτών και την διατήρηση τυχόν υπολειμμάτων-στοιχείων που θα βοηθούσαν προς τούτο.

3. Ο τρόπος και η επιλογή των χώρων από τους οποίους ελήφθησαν τα δείγματα για χημική ανάλυση, είναι μεθοδολογικά μη ορθός, γιατί τα περισσότερα δείγματα έχουν ληφθεί από το βόρειο τοιχίο αντιστήριξης και όχι από τον χώρο που έγινε η καύση-έκρηξη. (Πιθανότατα δεν ελήφθησαν, γιατί ο χώρος είχε διαμορφωθεί και αλλοιωθεί και υπήρχε και χρονική καθυστέρηση λήψης δειγμάτων, γεγονός που καθιστούσε πλέον, τα δείγματα επισφαλή και όχι αντιπροσωπευτικά».

Ο κ. Κοκοτσάκης σύμφωνα με την ΕΡΤ επιμένει ιδιαιτέρως στο πόρισμά του για την αναγκαιότητα να ληφθούν δείγματα λαμαρινών με αιθάλες από τα κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας τα οποία μετά το δυστύχημα κι ενώ όλα τα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας μεταφέρθηκαν σε οικόπεδο του ΟΣΕ (!) στη θέση Κουλούρι, τα συγκεκριμένα 3 βαγόνια-κοντέινερ, της εμπορικής αμαξοστοιχίας, «αγνοείται» καταφανώς η «τύχη τους» τουλάχιστον όσο κι αν επιδίωξαν τα μέλη του Συλλόγου Οικογενειών Θυμάτων, οι νομικοί τους παραστάτες αλλά και οι τεχνικοί τους σύμβουλοι, να πληροφορηθούν πού βρίσκονται, για την άντληση τυχόν περαιτέρω στοιχείων από την εξέταση τους.

Ο κ. Κοκοτσάκης στη τεχνική του έκθεση είναι σαφής σε δύο τουλάχιστον σημεία: «…Δεν ελήφθησαν έγκαιρα δείγματα λαμαρινών με αιθάλες από τα κοντέινερ εμπορικής, κυλικείο επιβατικής που αποδεδειγμένα συμμετείχαν στο φαινόμενο της πυρόσφαιρας, για ανάλυση και διαπίστωση υλικών καύσης…» αλλά και στο σημείο της αναφοράς του για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν από εδώ και στο εξής επαναλαμβάνει το ότι:

«Να ληφθούν δείγματα και αναλυθούν, από τα τοιχώματα του βαγονιού του κυλικείου γιατί τόσο σε αυτό όσο και στην εμπορική αμαξοστοιχία (πλατφόρμες κοντέινερ) πιθανόν να υπάρχουν αιθάλες, που η ανάλυση τους μέσω φασματογραφίας μάζας, πιθανόν να μας δώσει εικόνα, υλικά και τρόπο με τον οποίο κάηκαν.

στ. Να ληφθούν δείγματα από τις λαμαρίνες των κοντέινερ που ήταν φορτωμένα στα τρία πρώτα βαγόνια της εμπορικής και να γίνει ανάλυση στις αιθάλες που βρίσκεται σε αυτά(αν βρίσκεται ακόμη)».


Με πληροφορίες από Καθημερινή και ΕΡΤ

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.