ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Μανώλης Μητσιάς στο makthes.gr: «Είμαστε ο μόνος λαός που τραγουδήσαμε ποιήματα στις ταβέρνες. Ποιος άλλος το έχει κάνει;»

Κυριακή Τσολάκη23 Αυγούστου 2024

Κάποτε σε ένα ταξίδι του στην Αμερική του είχαν πει: «Είστε ο μόνος λαός που κατεβάσατε την ποίηση στις ταβέρνες». Το θυμάται ακόμη ο Μανώλης Μητσιάς και το καταθέτει στην κουβέντα μας… Άλλωστε ήταν από τους πρωτοπόρους αυτής της ιστορίας στην Ελλάδα, αφού με τη φωνή του έκανε γνωστούς στο ευρύ κοινό πολλούς από τους μεγάλους μας ποιητές, οι οποίοι μελοποιήθηκαν από συνθέτες – ογκόλιθους όπως ο Μάνος Χαζιδάκις, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Ηλίας Ανδριόπουλος, ο Δήμος Μούτσης κ.α.

Τώρα, μαζί με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη παρουσιάζουν μια ανθολογία της ελληνικής μελοποιημένης ποίησης στο θέατρο Κήπου, την Τετάρτη 28 Αυγούστου.

Η παράσταση, που είχε ήδη επιτυχία στην Αθήνα, περιλαμβάνει ένα ανανεωμένο πρόγραμμα με τριάντα τραγούδια και απαγγελίες από έργα σπουδαίων Ελλήνων ποιητών και στιχουργών, τους οποίους έχουν μελοποιήσει οι συνθέτες Μίκης Θεοδωράκης, Μάνος Χατζιδάκις, Σταύρος Ξαρχάκος, Δήμος Μούτσης, Ηλίας Ανδριόπουλος, Θάνος Μικρούτσικος, Χρήστος Λεοντής, και Γιάννης Σπανός.

Ακούγονται μελοποιημένοι: Κωνσταντίνος Καβάφης, Κώστας Βάρναλης, Γιώργος Σεφέρης, Οδυσσέας Ελύτης, Γιάννης Ρίτσος, Τάσος Λειβαδίτης, Μανόλης Αναγνωστάκης, Νίκος Καββαδίας, Νίκος Γκάτσος, κ.ά. Η επιμέλεια των κειμένων είναι του Γιώργου Λιάνη και της γνωστής ηθοποιού.

Με αυτή την αφορμή ο ερμηνευτής μερικών εκ των σπουδαιότερων ελληνικών τραγουδιών μιλά στο makthes.gr

Πέραν των ερμηνειών σας, ποια είναι η δική σας προσωπική σχέση με την ποίηση;

Από πάντα διάβαζα ποίηση, από το σχολείο. Στην πορεία συνάντησα το Νίκο Γκάτσο, τον μεγαλύτερο σύγχρονο Έλληνα ποιητή. Όπως καταλαβαίνετε έχω επηρεαστεί πάρα πολύ από εκείνον. Ερμήνευσα πολλά δικά του τραγούδια σε μουσικές σπουδαίων συνθετών. Όταν έχω χρόνο διαβάζω και σήμερα ποίηση, αλλά εξακολουθώ να μένω στους κλασικούς. Για μένα η ‘Αμοργός’ του Γκάτσου θεωρείται κορυφαίο ελληνικό ποίημα. Βέβαια, εννοείται πως μου αρέσουν πάντα ο Ελύτης, ο Σεφέρης που έχω τραγουδήσει.

Σήμερα ξεχωρίζετε κάποιους σύγχρονους ποιητές;

Ναι. Είναι ο Οδυσσέας Ιωάννου, ο συγχωρεμένος Άλκης Αλκαίος και άλλοι που τώρα μου διαφεύγουν. Είναι πολλά άλλα νέα παιδιά που κατά καιρούς διαβάζω ποιήματά τους και αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να θυμηθώ τα ονόματά τους.

Στις μέρες μας ο κόσμος φαίνεται να απομακρύνετε από την ποίηση. Ισχύει;

Από τα σχολεία εξαρτάται κατά πόσο τα παιδιά, οι μελλοντικοί πολίτες, αγαπούν την ποίηση και είναι ενημερωμένοι γι αυτήν. Εμείς είμαστε ένας μικρός λαός και έχουμε κίνητρο η ποίηση να εδραιωθεί, γιατί αφυπνίζει. Οι ιθύνοντες δεν την προωθούν. Επίσης και ο λαός έχει εν μέρει άδικο. Για παράδειγμα στη Θεσσαλονίκη, όταν υπήρχαν είκοσι μουσικές σκηνές. Σήμερα υπάρχει κάποια στην οποία να μπορούμε να τραγουδήσουμε; Είναι και δικό μας χρέος να αναδείξουμε τη μουσική και τα τραγούδια μέσα από χώρους που εμείς θα επιλέξουμε και όχι ο κάθε επιχειρηματίας. Εμείς θα πείσουμε τον επιχειρηματία για το πώς θα γίνει το πρόγραμμα που θέλουμε να παρουσιάσουμε. Εγώ στήριξα αυτούς τους χώρους όσο μπορούσα όταν ήμουν στη Θεσσαλονίκη.

Ποια είναι η αίσθηση κάθε φορά που παίζετε στη Θεσσαλονίκη από όπου ξεκινήσατε;

Μου έρχονται στο μυαλό πολλές αναμνήσεις και εικόνες. Εκείνη την εποχή η ποίηση ήταν το κέντρο πολλών ανθρώπων. Υπήρχε ο Μανόλης Αναγνωστάκης και γύρω από όλο αυτό ήταν συγκεντρωμένοι οι άνθρωποι της κουλτούρας και του πνεύματος. Υπήρχε ένα στέκι που πηγαίναμε πολύ συχνά όλοι. Ήταν άλλα χρόνια. Τότε το κλίμα ήταν ποιητικό, σήμερα δεν είναι.

Περιγράψτε μου πώς είναι σήμερα τα πράγματα;

Τότε επιθυμία όλων στον χώρο ήταν να μελοποιηθούν ποιήματα για να καταξιωθούν και οι ερμηνευτές και οι δημιουργοί γνωρίζοντας πως έκαναν κάτι σπουδαίο. Σήμερα αυτό δεν υπάρχει. Σήμερα οι περισσότεροι γράφουν ό,τι τους κατέβει, τα βγάζουν στο διαδίκτυο και τελειώνει εκεί η ιστορία. Παλιά υπήρχε μια διεργασία. Έπρεπε να κριθεί το κείμενο από τις εταιρείες δίσκων, οι οποίες δεν υπάρχουν σήμερα, δυστυχώς. Ήταν αναγκαίο κακό οι εταιρείες…

Κακό το λέτε;

Αναγκαίο όμως

Ναι, αλλά «έβαλαν τα χεράκια τους και έβγαλαν τα ματάκια τους», όπως λέει ο λαός

Βεβαίως. Σήμερα συνέβη αυτό. Τότε όμως διοικούσαν τις εταιρείες άνθρωποι του πνεύματος. Ήταν ο Λάκης Λαμπρόπουλος με την Columbia, ο Αλέξανδρος Πατσιφάς που συνομιλούσε κάθε μέρα με τον Ελύτη και τον Σεφέρη. Είχαν άλλη άποψη οι εταιρείες δίσκων τότε. Σήμερα, έρχονται άσχετοι με τον πολιτισμό άνθρωποι, στήνουν γραφεία, παριστάνουν τις εταιρείες και το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι τι θα οικονομήσουν και τι πουλάει.

Σε μια χώρα σαν την Ελλάδα που ο πολιτισμός θα έπρεπε να είναι η «βαριά βιομηχανία» της, γιατί, θεωρείτε, είναι παραμελημένο κομμάτι της κοινωνικοπολιτικής πραγματικότητας;

Η Ελλάδα είναι η χώρα στην οποία έχει ανθήσει ο πολιτισμός και αυτό οφείλεται στη παράδοση που έχουμε ως λαός, στις κακουχίες που έχουμε περάσει, μέσα από τις οποίες άνθησαν δυνάμεις μοναδικές, υγιείς, πατριωτικές. Από εκεί και πέρα συμφωνώ με αυτό που λέτε. Θεωρώ ότι αυτή η παραμέληση έχει σχέση πρώτον με τον νεοπλουτισμό του Έλληνα και δεύτερον με το γεγονός ότι οι πολιτικοί παράγοντες δεν στηρίζουν τον πολιτισμό και μιλάω για όλες τις κυβερνήσεις.

Μην βλέπετε τα θερινά πανηγύρια που γίνονται τα καλοκαίρια. Δεν είναι αυτός πολιτισμός. Πολιτισμός είναι να δημιουργηθούν θέατρα στην επαρχία ώστε η νεολαία να μην κάθεται μόνο στα καφενεία όπου πίνει και παίζει χαρτιά, αλλά να έχει διεξόδους όλο τον χρόνο. Πολιτισμός είναι να εκφράζονται οι νέοι, να παρακολουθούν και με αυτόν τον τρόπο να υπάρχει δουλειά και για όλους τους θεατρικούς συντελεστές – μουσικούς, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, ερμηνευτές κ.α.

Θεωρείτε ότι αυτή η αδιαφορία για τον πολιτισμό είναι σκόπιμη ή συμβαίνει επειδή δεν έχουμε καμία στρατηγική και σχεδιασμό ως πολιτεία;

Και τα δύο μαζί. Εμείς τώρα κάνουμε με την κ. Καραμπέτη μια παράσταση που έχουν παραμελήσει όλοι στην Αθήνα. Δεν ήρθε κανένας παράγων εκεί, ούτε υπουργός ούτε υφυπουργός, για να δει τι είναι αυτό που γίνεται. Είναι κρίμα γιατί είμαστε, όπως σαν προανέφερα, ο μόνος λαός που τραγουδήσαμε ποιήματα όπως το «είναι μεγάλος ο καημός» στις ταβέρνες. Ποιοι άλλοι λαοί το έχουν κάνει αυτό;

Προετοιμάζοντας την παράσταση ήταν δύσκολο να κάνετε την επιλογή των κομματιών λόγω της ευρύτητας του ρεπερτορίου σας;

Ναι, ήταν πολύ δύσκολο. Όμως συνεχώς ανανεώνουμε το πρόγραμμα. Δεν το αφήνουμε. Υπάρχουν πολλά τραγούδια αλλά δεν προλαβαίνουμε να τα ερμηνεύσουμε όλα.

Πώς θα χαρακτηρίζατε ως συνεργάτιδα την κ. Καραμπέτη;

Είναι τρομερή. Έχουμε μια καταπληκτική συνεργασία. Είναι η μόνη με την οποία συμπράττουμε διαρκώς εδώ και 10 χρόνια. Με καμία άλλη ηθοποιό δεν είχα τόσο μακρά επαγγελματική σχέση. Αυτό δείχνει τον χαρακτήρα της.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Θέατρο Κήπου

Πάρκο ΧΑΝΘ

Προσέλευση 20:00 Έναρξη: 21:00

Είσοδος: 20€

Προπώληση:15€ More.com https://bit.ly/3WtbrSY , Public

ΣΗΜΕΙΑ ΠΩΛΗΣΗΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

• ΣΑΡΩΘΡΟΝ (Λαδάδικα) (Κατούνη 17 - 2310.538282)

• ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ (Κέντρο) (Πλ. Ναυαρίνου, Τηλ. 2310.278515)

• ΔΙΩΡΟΦΟΝ (Καλαμαριά) (Κερασούντος 81, Τηλ. 2310.453998)

• ΛΥΚΙΣΚΟΣ (Άνω Ηλιούπολη) (Συνταγματάρχου Δαβάκη 65 , Τηλ. 2311.241863)

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.