ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Έρχεται ο νέος ΚΟΚ και φέρνει αυστηρές ποινές ακόμη και σε πεζούς - Στόχος ο μηδενισμός των τροχαίων δυστηχημάτων

Φανή Σοβιτσλή14 Σεπτεμβρίου 2024

Eντός του μήνα αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος φέρνει σημαντικές αλλαγές με στόχο τη μείωση ή ακόμα και τον μηδενισμό των τροχαίων δυστυχημάτων. Ο ΚΟΚ επικεντρώνεται στη μείωση των ορίων ταχύτητας και την αυστηροποίηση των ποινών για επικίνδυνες παραβάσεις, ενώ παράλληλα ρυθμίζει την κυκλοφορία οχημάτων μικροκινητικότητας.

Μια από τις πιο σημαντικές αλλαγές είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας στον αστικό ιστό από 50 σε 30 χλμ./ώρα, ενώ έξω από τα σχολεία το όριο πέφτει στα 20 χλμ./ώρα.

Παράλληλα, όπως αναφέρει το newsbomb.gr αυξάνονται οι ποινές για σοβαρές παραβάσεις, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη και η μη χρήση κράνους. Οι παραβάσεις θα κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την επικινδυνότητά τους, και οι επαναλαμβανόμενοι παραβάτες θα αντιμετωπίζουν αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως και για 5 χρόνια, φυλάκιση και πρόστιμα που μπορεί να φτάνουν τα 10.000 ευρώ.

Ρυθμίσεις για τα δίκυκλα

Τα δίκυκλα αποκτούν μεγαλύτερη προτεραιότητα στην κυκλοφορία λόγω του μικρότερου περιβαλλοντικού αποτυπώματος και της ικανότητάς τους να αποσυμφορούν την κίνηση. Επιτρέπεται η διήθηση, δηλαδή η διέλευση των δικύκλων ανάμεσα σε σταματημένα αυτοκίνητα, με την προϋπόθεση ότι τηρούνται τα όρια ταχύτητας. Επίσης, για πρώτη φορά τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ποδήλατα εντάσσονται στο οδικό δίκτυο με αυστηρές ρυθμίσεις για τη χρήση κράνους και την τήρηση των κανόνων κυκλοφορίας.

Ο νέος ΚΟΚ δίνει μεγάλο βάρος στα δίκυκλα, τα οποία έχουν χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και αποφορτίζουν τον κυκλοφοριακό φόρτο, αλλά και επειδή πρωταγωνιστούν στα τροχαία. Έτσι, θεσπίζεται νέα προτεραιότητα στα φανάρια, καθώς επιτρέπεται στα δίκυκλα να περνούν μπροστά από τα αυτοκίνητα για να περιμένουν το πράσινο (για λόγους ασφαλείας, αλλά και διευκόλυνσης της κίνησης), ενώ επιτρέπεται υπό όρους η διήθηση.

Τα δίκυκλα θα μπορούν πλέον νόμιμα να περνούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα όταν αυτά είναι σταματημένα, υπό τον όρο όμως ότι δεν θα παραβιάζουν το όριο ταχύτητας.

Με τον νέο ΚΟΚ αλλάζει και ο τρόπος στάθμευσης των μοτοσικλετών, καθώς πλέον θα επιτρέπεται να σταθμεύουν μόνο κάθετα στο οδόστρωμα (σε αντίθεση με σήμερα, που επιτρέπεται να παρκάρουν παράλληλα με το πεζοδρόμιο), ώστε να εξοικονομούνται θέσεις στάθμευσης για αυτοκίνητα.

Αυτό που αλλάζει είναι και οι ποινές για τη μη χρήση κράνους, οι οποίες αυστηροποιούνται καθώς σε περίπτωση υποτροπής θα υπάρχει ο κίνδυνος αφαίρεσης της άδειας οδήγησης έως και 5 χρόνια, ενώ υπό εξέταση είναι να θεσπιστεί η επιβολή προστίμου γι’ αυτό το παράπτωμα.

Νέα όρια ταχύτητας

Εάν το κατέβασμα των ορίων ταχύτητας στον αστικό ιστό από τα 50 στα 30 χ.α.ώ. (και 20 χ.α.ώ. έξω από σχολεία) είναι ένα μέτρο που θα φανεί στην πορεία εάν μπορεί να εφαρμοστεί, υπάρχει μια σειρά από αλλαγές που έρχονται και θα εφαρμοστούν από την πρώτη μέρα.

Πλέον, οι παραβάσεις θα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα με την επικινδυνότητά τους και οι ποινές θα είναι αυστηρότατες σε περίπτωση υποτροπής, οδηγώντας σε αφαίρεση της άδειας οδήγησης για πέντε χρόνια σε περίπτωση που θα επαναλαμβάνονται οι ίδιες επικίνδυνες παραβάσεις, ή θα συμπληρώνονται 25 πόντοι στο point system, ποινές φυλάκισης έως 5 χρόνια και πρόστιμα έως και 10.000 ευρώ.

Επιπλέον, για πρώτη φορά αποσυνδέεται η εφαρμογή της ποινής στο αυτοκίνητο. Παύει δηλαδή η αφαίρεση της άδειας και των πινακίδων κυκλοφορίας (ιδίως εάν πρόκειται για το μοναδικό αυτοκίνητο της οικογένειας) και η ποινή εφαρμόζεται στον οδηγό. Σε περιπτώσεις που δεν θα είναι σαφής ο παραβάτης (π.χ. σε κλήση από κάμερες), η ποινή θα επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.

Αυστηρότερες ποινές για υποτροπές και επικίνδυνη οδήγηση

Οι παραβάσεις θα διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες: χαμηλής (Ε1), μεσαίας (Ε2), και υψηλής επικινδυνότητας (Ε3). Οι πιο σοβαρές παραβάσεις, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, θα αντιμετωπίζονται με κακουργηματικές ποινές, οι οποίες θα γίνονται πιο αυστηρές σε περιπτώσεις υποτροπής. Για παράδειγμα, η επανειλημμένη οδήγηση στη ΛΕΑ και η στάθμευση σε θέσεις ΑΜΕΑ θα αντιμετωπίζονται με ποινές φυλάκισης και μεγάλες χρηματικές κυρώσεις.

Οι κατηγορίες παραβάσεων θα είναι:

■ Ε1: Οι παραβάσεις, χαμηλής επικινδυνότητας, για τις οποίες θα προβλέπεται πρόστιμο 30 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως και 10 ημέρες. Τέτοιες παραβάσεις μπορούν να είναι τυπικές, όπως η έλλειψη των εγγράφων που υποχρεούται να φέρει μαζί του ο οδηγός, ή η αντικανονική στάθμευση.

■ Ε2: Οι παραβάσεις μεσαίας επικινδυνότητας, για τις οποίες το πρόστιμο θα ανέρχεται σε 150 ευρώ, και θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 20 ημέρες.

■ Ε3: Στις υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις και την αντικοινωνική οδήγηση, οι ποινές θα είναι αυστηρότατες.

Στις αντικανωνικές παραβάσεις για τις οποίες θα προβλέπονται οι πολύ αυστηρές ποινές, προστίθενται και η κίνηση στη ΛΕΑ, αλλά και η στάθμευση σε θέση ΑΜΕΑ ή σε ράμπα ΑΜΕΑ.

Για τις παραβάσεις αυτές υπάρχει πρόβλεψη στον Ποινικό Κώδικα για ποινές κακουργηματικού χαρακτήρα. Προβλέπεται, λοιπόν, φυλάκιση έως 3 έτη αν προκύπτει κίνδυνος σε ξένα πράγματα, φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους αν προκύπτει κίνδυνος για άνθρωπο, κάθειρξη έως 10 έτη για βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών για θάνατο ανθρώπου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.