ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

65ο ΦΚΘ: Παρουσιάστηκε ο ΕΚΚΟΜΕΔ, ο νέος φορέας για τον οπτικοακουστικό τομέα στην Ελλάδα

Ελένη Θεοδωρίδου05 Νοεμβρίου 2024

Tο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων & Δημιουργίας - Creative Greece (ΕΚΚΟΜΕΔ) ο νέος φορέας του Υπουργείου Πολιτισμού παρουσιάστηκε το μεσημέρι της Τρίτης στην Αγορά του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Ο νέος φορέας

Όπως τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος του φορέα Λεωνίδας Χριστόπουλος, που έκανε την παρουσίαση, ο EKKOMEΔ δημιουργήθηκε με τον Ν.5105 τον περασμένο Απρίλιο συγχωνεύοντας το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και τον Εθνικό Κέντρο Οπτικoακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) που υπάγονταν σε δύο διαφορετικά υπουργεία.

Ο νέος φορέας υπάγεται στο Υπουργείο Πολιτισμού και ουσιαστικά δημιουργήθηκε στις 4 Σεπτεμβρίου.

«Η Ελλάδα χρειάζεται μια νέα και συνεκτική δημόσια δομή για τον κινηματογράφο και τον οπτικοακουστικό τομέα» τόνισε ο κ. Χριστόπουλος. «Οι επιφυλάξεις που έχουν διατυπωθεί είναι σημαντικές και τις έχουμε λάβει υπόψιν να τις ενσωματώσουμε στον προγραμματισμό του φορέα. Τα επιλεκτικά προγράμματα θα παραμείνουν, θα εμπλουτιστούν και να έχουν περισσότερα χρήματα. Ήδη από το 2025 θα υπάρχει μια σημαντική αύξηση στο ποσό της χρηματοδότησής τους το οποίο μέχρι τώρα ήταν από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη με μόλις 3,5 εκατομμύρια ευρώ. Εμείς επιδιώκουμε μια μεγάλη αύξηση αυτού του ποσού μέσα στο 2025, ακόμα και τον διπλασιασμό του. Ακόμα και αν δεν φτάσουμε αυτόν τον στόχο πιστεύω η αύξηση θα είναι σημαντική και θα αποτυπωθεί τους επόμενους μήνες με την ψήφιση του προϋπολογισμού» σημείωσε.

Η αποστολή του ΕΚΚΟΜΕΔ

«Η αποστολή του ΕΚΚΟΜΕΔ είναι η ίδια που είχαν οι δύο προηγούμενοι φορείς ενώ ταυτόχρονα έχει διευρυνθεί γιατί θεωρούμε ότι στη νέα εποχή υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να δούμε κατάματα σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα για έναν τέτοιο τομέα είναι ο ρόλος της τεχνολογίας με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που προσφέρει στους δημιουργούς. Αυτά έχουν συμπεριληφθεί στο νέο φορέα. Πρέπει να έχουμε μια πολιτική και σχέδιο δράσης για το πώς η τεχνολογία θα ενσωματωθεί στη δουλειά και πως θα προστατευτούν οι δημιουργοί από τα μειονεκτήματα, όπως αυτά για τα οποία έκανε παρατεταμένες απεργίες το Χόλιγουντ το προηγούμενο διάστημα.

Σημαντικό είναι επίσης το ζήτημα της οπτικοακουστικής παιδείας και κατάρτισης. Πρέπει να αποκτήσουμε ένα σοβαρό πρόγραμμα και ήδη ξεκινήσαμε να συζητάμε με το υπουργείο Παιδείας για μια εθνική στρατηγική από την πρωτοβάθμια ως την τριτοβάθμια εκπαίδευση για να δούμε πως μπορούν να ενταχθούν τέτοια μαθήματα. Άλλος τομέας που πρέπει να συζητηθεί είναι τα δεδομένα, τα data. Θέλουμε να δώσουμε ταυτότητα στο δημιουργικο τομέα για να γίνει ορατός στον κόσμο και σε αυτούς που στο τέλος αποφασίζουν. Δηλαδή σε επίπεδο αριθμών και στοιχείων να ξέρουμε με τι θέλουμε να δουλέψουμε και που θα πάμε. Ήδη έχουμε δημιουργήσει βάση δεδομένων που θα παρουσιαστεί το επόμενο διάστημα αλλά και διάφορες δράσεις για να ενημερωθεί ο κόσμος για το ελληνικό οικοσύστημα του οπτικοακουστικού τομέα. Έτσι ενδυναμώνεται ο τομέας.

Τέλος σημαντική σημασία έχουν τα επενδυτικά κίνητρα τα οποία έχουν αλλάξει πλέον. Η σχετική πλατφόρμα θα ανοίξει το τελευταίο δεκαήμερο του Ιανουαρίου και συγκεκριμένα ο στόχος είναι αυτό να συμβεί μετά τις 20 του μήνα. Αυτό εξαρτάται από το αν η πολιτική και η διοικητική ‘συναστρία΄ θα είναι σωστή και πιστεύω είναι. Θα ακολουθήσουν οι Υπουργικές Αποφάσεις για το animation, το VR και αργότερα και τα ψηφιακά παιχνίδια» τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος.

Επιπλέον, όπως ενημέρωσε ο κ. Χριστόπουλος υπάρχει βούληση να δημιουργηθεί ένα Κέντρο Εξυπηρέτησης νέων δημιουργών που θα βοηθά τους νέους με την γραφειοκρατί ώστε να μπορούν πιο εύκολα να έρθουν κοντά στο κράτος για να ολοκληρώσουν μια δουλειά. «Κάτι σαν ένα ΚΕΠ νέων δημιουργών για να τους βοηθήσει σε όλες αυτές τις διαδικασίες» είπε χαρακτηριστικά.

Σημείωσε επίσης πως ένα από τα ζητήματα που έχει απασχολήσει τον νέο φορέα είναι η φοροαπαλλαγή (Tax relief) και συγκεκριμένα το αν και πως δουλεύει. «Θέλουμε να το δούμε αφού ανοίξει η πλατφόρμα και να δούμε πως θα γίνει να προσελκύσει κεφάλαια για την οπτικοακουστική παραγωγή. Η επαναξιολόγηση του μέτρου θα είναι το επόμενο project και θα συζητηθεί με το υπουργείο Οικονομικών».

Χρηματοδότηση

Έχουν εξασφαλιστεί 100 εκατομμύρια από το εθνικό ταμείο και άλλα 100 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ για την τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων στα προηγούμενα project, όπως εξήγησε ο κ. Χριστόπουλος τονίζοντας πως για αυτό δεν γίνονται δεκτές αυτή τη στιγμή νέες αιτήσεις. «Εφόσον βρέθηκαν οι πόροι η τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων πιστεύω θα είναι μια γρήγορη διαδικασία. Τα περισσότερα έργα από την ουρά αξιολόγησης σχεδόν έχουν τελειώσει. Έχουμε εφτά επιτροπές για να τρέξουν τις εναπομείνασες αξιολογήσεις και να βγαίνουν οι αποφάσεις γρήγορα. Θεωρώ μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουν λυθεί οι περισσότερες εκκρεμότητες από τον παλιό φορέα».

Δόθηκαν επίσης 2,2 εκατομμύρια για 55 κινηματογραφικά σχέδια και 7 έτοιμα κινηματογραφικά έργα από τα επιλεγμένα προγράμματα ενώ άλλα 22 project θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Περιφερική πολιτική

Σε ό,τι αφορά στην περιφέρεια, αποτυπώθηκε στον νομό μια πολιτική για τα Film Office τα οποία πλέον έχουν μια πρώτη θεσμική θωράκιση υπό τον συντονισμό του ΕΚΚΟΜΕΔ. «Πέρα από την Περιφερειακή χρηματοδότηση που είναι μεγάλο ζήτημα το θέμα είναι μετά οι αδειοδοτήσεις. Ποιος είναι ο ρόλος των κατά τόπους Film Office σε σχέση με την αδειοδότηση που δίνει μια κρατική υπηρεσία όπως οι Εφορίες Αρχαιοτήτων πχ». Ο κ. Χριστόπουλος τόνισε επίσης πως θα υπάρξει περιφερειακή υπηρεσία του ΕΚΚΟΜΕΔ στη Θεσσαλονίκη η οποία θα γίνει το επόμενο εξάμηνο και θα έχει στόχο να εξυπηρετεί όλη τη Βόρεια Ελλάδα. Θα υποστηρίζει την πολιτική του ΕΚΚΟΜΕΔ σε μια περιοχή που δίνει μεγάλη δυναμική στον οπτικοακουστικό τομέα ενώ τόνισε πως σημασία έχει και η πρωτοβουλία των ίδιων των περιφερειών.

Από τα ζητήματα που μένει να επιλυθούν στις προτεραιότητες βρίσκονται η ψηφιοποίηση αλλοιωμένων ταινιών αλλά και η δημιουργία ενός ψηφιακού αποθετηρίου για τις ταινίες μικρού μήκους.


This page might use cookies if your analytics vendor requires them.