Kαλή προθέρμανση για τη φετινή ΔΕΘ αποτέλεσε για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη η άνοδός του στη Θεσσαλονίκη την περασμένη Τρίτη. Μια προθέρμανση δυνατή και εντατική: διήρκεσε 10 ώρες, καθώς ο πρωθυπουργός προσγειώθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 10.30 το πρωί και αναχώρησε στις 8.30 το βράδυ.
Σε αυτό το δεκάωρο είχε 8 κινήσεις, τσεκάροντας την πορεία 8 μεγάλων έργων της Θεσσαλονίκης. Ξεκίνησε με την επίσκεψη στο σταθμό των ΚΤΕΛ, τη συνάντηση στο νέο κτήριο της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με τον Απόστολο Τζιτζικώστα και στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης με τον Κωνσταντίνο Ζέρβα, συνέχισε στο ΑΧΕΠΑ και με τις συσκέψεις στο ΥΜΑΘ και κατέληξε το απόγευμα με περιοδεία σε δομή Κοινωνικής Πρόνοιας και με επίσκεψη σε καινοτόμο εταιρία στο Κάτω Σχολάρι.
Το κομμάτι της πολιτικής αξιολόγησης έγινε στο ΥΜΑΘ, όπου παρέμεινε για σχεδόν τρεις ώρες. Εδώ το πρωτόκολλο άλλαξε, με τον πρωθυπουργό να προεδρεύει για λόγους δημόσιας υγείας σε συνολικά εφτά συσκέψεις –αντί όπως γίνονταν στο παρελθόν σε μια- έτσι ώστε οι συμμετέχοντες στην κάθε μια από αυτές να μην ξεπερνούν τα 10 άτομα.
Στο επίκεντρο όλων αυτών των συναντήσεων βρέθηκε η αξιολόγηση της ατζέντας της Θεσσαλονίκης, έτσι όπως είχε διατυπωθεί στην προηγούμενη επίσκεψή του στην πόλη τον περασμένο Οκτώβριο. Τόσο τότε όσο και τώρα τις συναντήσεις είχε συντονίσει ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Θόδωρος Καράογλου που οργάνωσε και τις συμμετοχές αλλά και την ατζέντα των συσκέψεων.
Τον Οκτώβριο είχαν ανοίξει συνολικά 14 θέματα που θα αποτελούσαν τον κυβερνητικό μπούσουλα για την τετραετία, την περασμένη Τρίτη έγινε η αξιολόγηση των χρονοδιαγραμμάτων και επικαιροποιήθηκαν τα 8 από αυτά, ενώ άνοιξαν και καινούργια θέματα που μένει να μπουν σε μια σειρά το επόμενο διάστημα. Παρουσία του πρωθυπουργού και ενός μόνο κυβερνητικού που ήρθε μαζί του από την Αθήνα, του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ Άκη Σκέρτσου.
Η είδηση βγήκε από τη συνάντηση του πρωθυπουργού με τον κ. Τζιτζικώστα, όπου ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιφύλαξε ένα μικρό δώρο για την τουριστική Θεσσαλονίκη, κάνοντας δεκτή την πρόταση του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας να ξεκινήσουν οι διεθνείς πτήσεις από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» στις 15 Ιουνίου, δηλαδή 15 ημέρες νωρίτερα από ό,τι είχε αρχικά ανακοινωθεί.
«Είναι μια εξαίρεση την οποία κάνουμε μόνο για την Θεσσαλονίκη. Θεωρούμε ότι με αυτόν τον τρόπο δίνουμε μια επιπλέον ώθηση στην πόλη να μπορέσει να λειτουργήσει η τουριστική της αγορά», σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης δικαιολογώντας το δώρο.
Οι συναντήσεις στο ΥΜΑΘ ξεκίνησαν με τις υποδομές, όπου παρουσία της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δηλαδή του υπουργού Κώστα Καραμανλή, του υφυπουργού Γιάννη Κεφαλογιάννη και των δύο Γενικών Γραμματέων του υπουργείου Νίκου Σταθόπουλου και Γιώργου Καραγιάννη, συζητήθηκαν ουσιαστικά τρία θέματα. Το μετρό της Θεσσαλονίκης, ο ΟΑΣΘ και οι δράσεις της Εγνατίας Οδού.
Για το πρώτο θέμα, δηλαδή το Μετρό, όπου παρόντες ήταν ο Νίκος Tαχιάος και ο Νίκος Κουρέτας, έγινε μια αναλυτική κουβέντα για το που βρίσκεται το έργο, ενώ προβλήθηκε ένα ολιγόλεπτο βίντεο που εντυπωσίασε τον πρωθυπουργό. Η διαβεβαίωση που δόθηκε είναι ότι το έργο θα ολοκληρωθεί στην ώρα του, δηλαδή τον Απρίλιο του 2023 και στο σύνολο του. Ειδική αναφορά έγινε για τον Σταθμό Βενιζέλου, όπου μάλιστα ο πρωθυπουργός στη δήλωση που έκανε μετά το τέλος της συνάντησης είπε ότι θα είναι ο πιο όμορφος σταθμός στον κόσμο. Για τους κινδύνους καθυστέρησης του σταθμού λόγω των προσφυγών υπήρξε έντονη αισιοδοξία, καθώς τονίστηκε ότι η απόφαση του ΚΑΣ ήταν σχεδόν ομόφωνη. Μικρό αγκάθι εδώ είναι η καθυστέρηση της παράδοσης δύο συρμών από την Ιταλία που κόλλησαν στις δυσκολίες που προκάλεσε η πανδημία στη γειτονική χώρα.
Δεύτερο θέμα ήταν οι οδικοί άξονες της Εγνατίας Οδού. Παρουσία της διοίκησης του Οργανισμού (Γιώργος Κωνσταντόπουλος και Κώστας Κουτσούκος) εκφράστηκε η άποψη ότι για το fly over στην περιφερειακή της Θεσσαλονίκης όλα οδεύουν καλά και ότι το κόστος θα είναι μικρό, ενώ μάλλον δεν προχωρούν οι σκέψεις για δύο ενδιάμεσες εξόδους, καθώς υπάρχουν οι αντίστοιχες στην περιφερειακή. Οn Time είναι και τα πρότζεκτ για το κολοβό χιλιόμετρο στην γέφυρα της Ποτίδαιας, καθώς και η σύνδεση της Εγνατίας Οδού με το λιμάνι που δημοπρατήθηκε.
Η επόμενη σύσκεψη αφορούσε το δύσκολο θέμα του ΟΑΣΘ και έγινε παρουσία της διοίκησης του οργανισμού (Γιώργος Σκόρδας και Γιάννης Ρετζεπέρης). Ο πρωθυπουργός έκανε και σχετικές ανακοινώσεις για το θέμα και ήταν καθησυχαστικός για το πώς θα είναι η κατάσταση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης το επόμενο διάστημα. Αναφέρθηκε στα 125 καινούργια λεωφορεία των ΚΤΕΛ που ήδη εξυπηρετούν περιφερειακά δρομολόγια και που δημιούργησαν 400 νέες θέσεις εργασίας, σημείωσε για τα 50 καινούργια λεωφορεία, τα οποία θα αποκτήσει ο δήμος Θεσσαλονίκης, ενώ επισήμανε ότι ο ΟΑΣΘ θα προμηθευτεί τον Σεπτέμβριο με τη μορφή leasing τριετίας 180 καινούργια οχήματα.
«Προφανώς έχουμε ακόμα πολύ δρόμο ακόμη να διανύσουμε», σημείωσε δείχνοντας ότι υπάρχει προβληματισμός για το θέμα, κάτι που φάνηκε κατά τη συνάντηση που είχε μετά με τους βουλευτές της Θεσσαλονίκης της ΝΔ. Εκεί διατυπώθηκε η άποψη ότι η συνολική εικόνα πρέπει να βελτιωθεί και ότι ο ΟΑΣΘ μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην κυβερνητική εικόνα στη Θεσσαλονίκη.
Εξελίξεις καταγράφηκαν στην υλοποίηση του Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά, το έκτο θέμα που απασχόλησε τον πρωθυπουργό, σε μια συνάντηση με παρόντες τον περιφερειάρχη κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα και τον δήμαρχο της περιοχής Δημήτρη Δεμουρτζίδη. Ο πρωθυπουργός δέχτηκε να αναλάβει η κυβέρνηση το κόστος των μελετών για την κατασκευή κτηρίων εντός του Πάρκου, ενώ για τη διαμόρφωση του χώρου υπάρχει ήδη ανάδοχος και τα έργα που χρηματοδοτούνται από την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τα οποία είναι πιθανόν να αρχίσουν το Σεπτέμβριο. Αντίστοιχα η ανάπλαση των άλλων κτηρίων, όπου θα στεγαστεί η αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου και το Μουσείο Εθνικής Αντίστασης, είναι εξασφαλισμένες.
Μεγάλη κουβέντα έγινε για την Έκθεση, θέμα Νο 7, παρουσία του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου του φορέα Τάσου Τζίκα και Κυριάκου Ποζρικίδη. Ο πρωθυπουργός διαβεβαίωσε ότι η φετινή 85η ΔΕΘ θα ξεκινήσει κανονικά το Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου και ότι θα την εγκαινιάσει ο ίδιος. Αυτό που συζητιέται είναι ο αριθμός των εκθετών που θα είναι μικρότερος, ενώ μπορεί να γίνουν ανακατασκευές, έτσι ώστε να δημιουργηθούν ανοικτά περίπτερα. Οσο για το μοντέλο των εγκαινίων εξετάζονται δύο λύσεις: Μια κλασσική ομιλία σε κλειστό χώρο, αλλά με ακροατήριο που δε θα ξεπερνά τα 500 άτομα και μια δεύτερη σε ανοικτό χώρο, όπου οι προσκεκλημένοι θα είναι περισσότεροι. Ακόμη επιβεβαιώθηκε και από τα χείλη του πρωθυπουργού η συμμετοχή της Γερμανίας στη φετινή ΔΕΘ ως συνδιοργανώτριας χώρα. Οσο για το θέμα της ανάπλασης υπήρξε η εκτίμηση ότι εντός του επόμενου διμήνου θα προκηρυχθεί ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το νέο εκθεσιακό κέντρο.
Στα ζητήματα της καινοτομίας και της τεχνολογίας, παρουσία του προέδρου της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας Κυριάκου Λουφάκη και του ανθρώπου που τρέχει το πρότζεκτ ThessINTEC Νίκου Ευθυμιάδη, συζητήθηκαν διαδικαστικά θέματα που αφορούν στην τελική σύνθεση της εταιρίας που θα αναλάβει να τρέξει το 8ο θέμα που απασχόλησε τον πρωθυπουργό στη Θεσσαλονίκη και ήταν το Επιχειρηματικό Πάρκο ThessINTEC, όπου ο τελικός στόχος είναι ο ιδιωτικός τομέας να κατέχει ένα ποσοστό περίπου 58% και το δημόσιο το υπόλοιπο. Μάλιστα με τροπολογία που ψηφίστηκε την Παρασκευή γίνεται η μεταβίβαση της έκτασης στην περιοχή Τσαΐρια από το υπουργείο Οικονομικών στην Αλεξάνδρεια Ζώνη, ρυθμίζονται φορολογικά και πολεοδομικά κίνητρα ενώ οριστικοποιείται και η σύσταση της εταιρίας που θα χειρίζεται το πρότζεκτ.
Ενδιαμέσως και κατά την επίσκεψή του στο νοσοκομείο αναφοράς ΑΧΕΠΑ ο πρωθυπουργός έκανε ένα απολογισμό για την κατάσταση του τομέα της δημόσιας υγείας στην περιοχή, ενώ μετά είχε μια άτυπη συνάντηση με εστιάτορες της Θεσσαλονίκης με τους οποίους συζήτησε τα προβλήματα που υπάρχουν με την επαναλειτουργία των καταστημάτων. Όπως τόνισε και ο ίδιος το σύστημα υγείας της Κεντρικής Μακεδονίας έχει ήδη ενισχυθεί με σχεδόν 1.963 στελέχη, από τα οποία οι 78 είναι γιατροί και οι 885 νοσηλευτές. Ακόμη εξοπλίστηκε με 46 νέες κλίνες ΜΕΘ, ενώ μέχρι το φθινόπωρο θα προστεθούν ακόμα 34 νέες κλίνες ΜΕΘ, καθώς και 35 κρεβάτια αυξημένης φροντίδας στο πλαίσιο ενός σχεδίου ενίσχυσης των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας, το οποίο θα ανακοινωθεί τις επόμενες εβδομάδες.
Ακόμη στο Θεραπευτήριο Χρόνιων Παθήσεων «Ο Άγιος Παντελεήμων», παρουσία του υπουργού Υγείας Βασίλη Κικίλια, της υφυπουργού Εργασίας Δόμνας Μιχαϊλίδου και της προέδρου της δομής Βίκυς Νάκου ο πρωθυπουργός υπενθύμισε ότι για την κυβέρνηση η διαφύλαξη της υγείας των ευπαθών ομάδων αλλά και η προστασία των εργαζόμενων αποτέλεσε από την εμφάνιση του πρώτου κρούσματος στην Ελλάδα πρώτη προτεραιότητα. Πρόσθεσε δε ότι στην Ελλάδα δεν καταγράφηκε κανένας θάνατος ηλικιωμένου σε κλειστή δομή.
«Η βόρεια Ελλάδα είναι στην κορυφή του αναπτυξιακού μας σχεδιασμού» σημείωσε μετά το τέλος των συναντήσεων δίνοντας το πολιτικό στίγμα της επίσκεψης, ενώ υπογράμμισε με νόημα ότι «τα έργα θα παραδοθούν όπως έχουν σχεδιαστεί».
Οι δύο αυτοδιοικητικοί συνομιλητές
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι συναντήσεις του κ. Μητσοτάκη με τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα και τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα. Και σε επίπεδο συμβολισμών αλλά και σε επίπεδο έργων.
Και στις δύο περιπτώσεις φαίνεται ότι έχει δημιουργηθεί μια καλή χημεία μεταξύ του πρωθυπουργού και των δύο πρωτοκλασσάτων αυτοδιοικητικών, που αποτελούν πλέον προνομιακούς συνομιλητές του. Είναι και αυτοί που φρεσκάρουν με νέες ιδέες και προτάσεις την ατζέντα της πόλης, θέτοντας νέα ζητήματα και προτείνοντας καινούργιες δράσεις. Μάλιστα το γεγονός ότι περιφερειάρχης και δήμαρχος συναντήθηκαν μια ημέρα πριν την άνοδο του κ. Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη έδειξε ότι παρά τις εντάσεις στο πρόσφατο παρελθόν προχωρούν ενωμένοι.
Στο μπαλκόνι του γραφείου του κ. Τζιτζικώστα και καθώς ο πρωθυπουργός απολάμβανε την ωραία θέα ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας του έθεσε το θέμα της ενοποίησης του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι. Ακόμη κατά τη συνάντησή τους συζητήθηκαν τα πρότζεκτ του νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ, του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, η ανάγκη για τη δημιουργία ενός νέου οδικού άξονα που θα συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με τη χερσόνησο της Σιθωνίας, η σύνδεση αστικών κέντρων της Κεντρικής Μακεδονίας με το δίκτυο φυσικού αερίου, το έργο ηλεκτροφωτισμού του οδικού δικτύου της περιφέρειας μέσω ΣΔΙΤ, η κατασκευή (επίσης μέσω ΣΔΙΤ) 35 νέων σχολείων, τα έργα αποκατάστασης στο Άγιον Όρος καθώς και τα έργα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Αυτή ήταν η πρώτη επίσκεψή του κ. Μητσοτάκη στο νέο κτήριο της περιφέρειας.
Πρώτη επίσκεψη έκανε ο κ. Μητσοτάκης και στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης, όπου ο κ. Ζέρβας του παρέδωσε ένα υπόμνημα με 20 θέματα για την πόλη. Στο τετ-α-τετ οι δύο πολιτικοί συζήτησαν για τη Νέα Τούμπα, ένα έργο το οποίο ο πρωθυπουργός στηρίζει ένθερμα, το θέμα των ποδηλατοδρομήσεων για το οποίο ο κ. Μητσοτάκης εξέφρασε την άποψη ότι πρέπει να προχωρήσει, το ζήτημα της ανακύκλωσης, όπου ο κ. Ζέρβας υποστήριξε ότι είναι πολύ πίσω από τη μεριά των δήμων, ο νόμος 4412 που αφορά στους διαγωνισμούς του δημοσίου, η συνεργασία του δήμου με τη SISCΟ για τη δημιουργεί διεθνούς Κέντρου Καινοτομίας, τα οικονομικά των δήμων (με τον κ. Ζέρβα να ζητά να ενισχυθούν κατά αναλογία οι δήμοι που είχαν απώλειες από τον κορονοϊό), αλλά και τα προβλήματα των τριών ομάδων της πόλης για τα οποία ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε ότι τα γνωρίζει. Τέλος αναλυτική κουβέντα έγινε για το Μουσείο Ολοκαυτώματος, το οποίο η κυβέρνηση στηρίξει με πολύ εμφατικό τρόπο. Πάντως ο Μητσοτάκης έδειξε μάλλον έκπληκτος από το μέγεθος της πλημμελούς προετοιμασίας του όλου πρότζεκτ.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31 Μαΐου 2020