Θετικός για την πορεία της ελληνικής οικονομίας εμφανίστηκε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, Αθανάσιος Σαββάκης, προειδοποιώντας όμως ότι η ανάπτυξη τα επόμενα έτη θα είναι αναιμική, εφόσον δεν αλλάξουν προς το καλύτερο οι βασικοί παράγοντες της ανταγωνιστικότητας.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Σαββάκης είπε χαρακτηριστικά ότι «αν δεν βελτιωθούν οι βασικές συνιστώσες της ανταγωνιστικότητας, με κύριες την υπερφορολόγηση, το υψηλό μη μισθολογικό κόστος της απασχόλησης, την απουσία ρευστότητας, το υψηλό κόστος δανεισμού και ενέργειας, τη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος και το brain drain», τότε η ανάπτυξη θα υπάρξει, αλλά θα είναι αναιμική.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΒΒΕ, οι εν λόγω βελτιώσεις προϋποθέτουν εντατικοποίηση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών, ενώ για τη μεταποιητική δραστηριότητα στην χώρα το 2019, κομβικό ρόλο θα διαδραματίσει και η πραγματική αξιοποίηση - και ενίσχυση αρμοδιοτήτων - του εξαγγελθέντος υπουργείου Βιομηχανίας.
Οι Πρέσπες και τα Μακεδονικά
Ερωτηθείς αν η συμφωνία των Πρεσπών έχει επηρεάσει μέχρι στιγμής την επιχειρηματικότητα, ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ απάντησε πως «κυριολεκτικά θεωρεί ότι οι εμπορικές συνεργασίες υλοποιούνται χωρίς προσκόμματα». Επιπροσθέτως, ο Σαββάκης τόνισε ότι δεν ήταν η αναμενόμενη, η ανταπόκριση των επιχειρηματιών στην πρωτοβουλία του ΣΒΒΕ για την προσφορά νομικής και διαδικαστικής υποστήριξης σε όσους επιθυμούν να κατοχυρώσουν εμπορικά σήματα που περιέχουν τον όρο «Μακεδονία», αποδίδοντας το γεγονός στο ότι αρκετές επιχειρήσεις με το συγκεκριμένο πρόβλημα είχαν, πιθανώς, φροντίσει νωρίτερα να καλυφθούν νομικά.
Εξαγωγές
Σχετικά με την ανοδική πορεία των εξαγωγών, ο κ. Σαββάκης διατύπωσε την εκτίμηση ότι η προοπτική θα παραμείνει θετική και αυτές θα βαίνουν αυξανόμενες. Από τη στιγμή που η Ελλάδα έχει εξέλθει από τα μνημόνια, «θα πρέπει να δούμε ένα μεγάλο θέμα που αφορά στη συσχέτιση της ανταγωνιστικότητας με τις εξαγωγές», εξήγησε και πρόσθεσε ότι το μεγάλο ζήτημα των ελληνικών εξαγωγών, που σχετίζεται ευθέως με το ζήτημα παραγωγής καινοτομίας και υιοθέτησης νέων τεχνολογιών από τις επιχειρήσεις, είναι σε ποιο βαθμό υπάρχει πραγματικά αδυναμία στη δημιουργία προϊόντων από τις ελληνικές επιχειρήσεις, που αφενός θα ικανοποιούν, και αφετέρου θα διαμορφώνουν τη διεθνή ζήτηση. «Αυτό σημαίνει ότι, πρέπει να διαμορφώσουμε την κατάλληλη στρατηγική για την ενίσχυση των ανταγωνιστικών μας πλεονεκτημάτων και τη δημιουργία ισχυρού brand name στις διεθνείς αγορές, που θα προέρχεται ακριβώς από την παρουσία ελληνικών προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας σ' αυτές», κατέτεινε ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ.
Η σχέση Brexit-επιχειρήσεων
Κληθείς να σχολιάσει αν θεωρεί ότι στη διετία των διαπραγματεύσεων για την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ οι ελληνικές επιχειρήσεις ανέλαβαν κάποια δράση για να είναι προετοιμασμένες στην περίπτωση ενός «άτακτου» BREXIT χωρίς συμφωνία, ο κ. Σαββάκης εξέφρασε τον φόβο ότι σε μία τέτοια περίπτωση «Οι ελληνικές εξαγωγές με βεβαιότητα θα πληγούν, σε μια εποχή που αποτελεί αδήριτη ανάγκη η διεύρυνση, και όχι η συρρίκνωση, της παρουσίας μας σε αγορές που "πληρώνουν καλά", όπως αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου».
Ακόμη παραπέρα, «ίσως κάποιοι εντός Ελλάδος να έχουν στο μυαλό τους τις πολύ σοβαρές επιπτώσεις ενός "Σκληρού Brexit"» σε χώρες κολοσσούς στο εξαγωγικό εμπόριο όπως η Γερμανία, οπότε εφησυχάζουν ή/και αδιαφορούν, συνέχισε ο ίδιος. «Σ' αυτή την περίπτωση, μήπως όσοι εφησυχάζουν θεωρούν ότι "κάποιοι άλλοι" εν τέλει θα διαπραγματευθούν στη θέση μας, κι εμείς απλώς θα ωφεληθούμε από το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης; (...) Πρέπει να αφυπνιστούμε ταχύτατα και να τοποθετηθούμε με τη δέουσα σοβαρότητα στο θέμα. Διαφορετικά, η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, είναι σίγουρα "χαμένη από χέρι"» προειδοποίησε ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ.