Μιλώντας για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας στο συνέδριο, που διοργανώνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών και το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος επεσήμανε πως είναι «ένα διαφορετικό πρόγραμμα από αυτά που μέχρι τώρα έχει σχεδιάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Πατάει πάνω στην εμπειρία της κρίσης χρέους [...] και αυτό που μάθαμε είναι ότι μπορούμε να έχουμε μια πολύ καλύτερη αξιοποίηση των σημαντικών κοινοτικών πόρων που διοχετεύονται προς την οικονομία».
Με στόχο, συμπλήρωσε, «την ευρωπαϊκή σύγκλιση σε βασικούς δείκτες που προσδιορίζουν την ποιότητα ζωής, τη λειτουργία του κράτους, την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, τις δεξιότητες στην αγορά εργασίας, την εκπαίδευση, τη δικαιοσύνη -όλα αυτά δηλαδή που συνθέτουν τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής.
Αυτό που έλειπε, ήταν μια λογική που θα φεύγει από το κριτήριο της απορρόφησης και θα μεταφέρεται σε αυτό που προσδίδει μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία στην οικονομία, τις επενδύσεις και στην κατανόηση από το μέσο πολίτη τι σημαίνει να υπάρχουν αυτά τα προγράμματα, αυτοί οι πόροι για τη βελτίωση της καθημερινότητάς του».
Ενώ, όπως τόνισε στη συνέχεια, «αν δεν υπήρχε το Ταμείο Ανάκαμψης, η υπόλοιπη Ευρώπη θα βρισκόταν σε ύφεση και όχι σε στασιμότητα [...] και η Ελλάδα είναι πολύ πιθανό να μην είχε αυτό το 2% (σσ ανάπτυξης). Επομένως, το Ταμείο Ανάκαμψης και οι πόροι που αυτή τη στιγμή διοχετεύονται μέσω των δημοσίων επενδύσεων, είναι πάρα πολύ σημαντικοί για τη στήριξη της οικονομικής μεγέθυνσης με βιώσιμους όρους.
Το Ταμείο Ανάκαμψης στηρίζει την ενεργειακή και την ψηφιακή μετάβαση, τη δημιουργία μιας πιο ανταγωνιστικής οικονομίας, τη θωράκιση του ανθρώπινου δυναμικού των εργαζομένων με νέες δεξιότητες που είναι απαραίτητες για να στηρίξουν την ανάκαμψη και τις επενδύσεις που έρχονται».
Όμως, όπως δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας σε άλλο σημείο, «πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και με τον εαυτό μας και τους εταίρους μας, τα προηγούμενα ΕΣΠΑ δυστυχώς ήταν μια σειρά από χαμένες ευκαιρίες. Έχουν αφήσει μεγάλο πλούτο από επενδύσεις, υποδομές, όμως δεν ήταν δομημένα πάνω σε ένα συνεκτικό σχεδιασμό που είχε ως στόχο την ανταγωνιστικότητα, την εξωστρέφεια και την καινοτομία της οικονομίας. Ήταν φτιαγμένα από κάτω προς τα πάνω, ενδεχομένως σε ένα βαθμό με πελατειακά κριτήρια, με πιέσεις που έρχονταν από διάφορους stake holders».
Αυτό, όμως, «τη φορά αυτή, δεν έγινε, πήραμε την απόφαση να εμπιστευθούμε την Επιτροπή "Σοφών" λαμβάνοντας φυσικά υπ' όψιν τις εισηγήσεις και τις ανάγκες των αρμόδιων φορέων, των υπουργείων, της οικονομίας, έγινε εκτενής διαβούλευση κατά τη σύνταξη του σχεδίου. Η σύνταξη έγινε μέσα από μια επιτροπή στο επίπεδο της Προεδρίας της Κυβέρνησης, δεν το αφήσαμε σε ένα γραφειοκρατικό επίπεδο, όπως γινόταν παλιότερα».
Όπως εξήγησε σε επόμενο σημείο ο κ. Σκέρτσος, «έχουμε εννέα αιτήματα εκταμίευσης για κάθε ένα από αυτά, γνωρίζουμε ποια είναι τα κρίσιμα ορόσημα». Ειδικότερα, «στο σκέλος της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού έχουμε 139 μεταρρυθμιστικά ορόσημα [...] έχουμε πετύχει τα 52 από αυτά, περίπου το 40%».
Κατά συνέπεια, συμπλήρωσε, «γίνονται πάρα πολλές μεταρρυθμίσεις [...] είναι ενδεχομένως περισσότερες από αυτές που μπορούμε να καταναλώσουμε και να κατανοήσουμε. Αυτό είναι ένα πρόβλημα πολιτικό και επικοινωνιακό, δικό μας και της Επιτροπής. Πρέπει να εξηγούμε διαρκώς ποια είναι τα πράγματα που αλλάζουν», φέρνοντας ως παραδείγματα τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την αγορά εργασίας.
Και, στο «δια ταύτα», «η Ελλάδα όχι μόνο είναι μεταρρυθμίσιμη, η Ελλάδα αλλάζει μέρα με τη μέρα -και αυτό πιστοποιείται από τις καλύτερες επιδόσεις που έχουμε καταφέρει στο οικονομικό πεδίο σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη ακριβώς γιατί συνδυάζουμε τη μεγάλη και ταχύτερη απορρόφηση δημοσίων επενδύσεων και πόρων με αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο».