Διευκρινίσεις ζητά με έγγραφό που έστειλε χθες, Τρίτη, προς τον υπουργό Δικαιοσύνης ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ, Χρήστος Ράμμος, καλώντας να υπάρξει ενημέρωση για τη διαδικασία, που προβλέπει ο νόμος της κυβέρνησης για την διαχείριση αιτημάτων πολιτών για τυχόν παρακολουθήσεις.
Ειδικότερα, ζητεί να πληροφορηθεί διαδικαστικά θέματα (πχ ύπαρξη γραμματείας κλπ) για να εκκινήσει την εφαρμογή του, χωρίς να θέτει ζητήματα συνταγματικότητας ή μη των νομοθετικών προβλέψεων.
Το έγγραφο του στάλθηκε στον υπουργό Δικαιοσύνης Κωνσταντίνο Τσιάρα, που είναι και ο συντάκτης του νόμου και κοινοποιήθηκε στον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη που επίσης υπογράφει το σχετικό νομοθέτημα.
Έρχεται δε σε συνέχεια των αντιδράσεων που προκάλεσε η γνωμοδότηση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου με τον πρόεδρο της ΑΔΑΕ να επιθυμεί απλώς να γνωρίζει την ακριβή διαδικασία για τη διαχείριση αιτημάτων που τυχόν περιέλθουν στην Αρχή καθώς όπως αναφέρει δεν έχει πλέον αυτή την αρμοδιότητα.
Το έγγραφο Ράμμου
Ειδικότερα, στο έγγραφο Ράμμου, σύμφωνα με πληροφορίες, αναφέρονται λεπτομερώς οι διατάξεις του πρόσφατου νόμου της κυβέρνησης με τις οποίες πλέον η αρμοδιότητα διαχείρισης των αιτημάτων πολιτών για παρακολουθήσεις ανήκει, όχι όπως μέχρι πρότινος στην ΑΔΑΕ, αλλά σε Τριμελές Όργανο, αποτελούμενο από τους εισαγγελείς που υπηρετούν στην ΕΥΠ και τον πρόεδρο της ΑΔΑΕ ως απλό μέλος.
Στο έγγραφό του ο κ. Ράμμος αναφέρει: «Δεδομένου ότι από την ως άνω διατύπωση του νόμου δεν προβλέπονται οι διαδικαστικές λεπτομέρειες εφαρμογής στην πράξη της διαδικασίας διαβίβασης εκ μέρους της Α.Δ.Α.Ε. του αιτήματος του θιγόμενου, σας παρακαλούμε να μας ενημερώσετε αν θα υπάρχει κάποια ειδική γραμματεία στις ως άνω υπηρεσίες (Ε.Υ.Π. και Δ.Α.Ε.Ε.Β.) η οποία θα είναι αρμόδια να λαμβάνει το σχετικό αίτημα που θα διαβιβάζεται σε αυτήν από την Α.Δ.Α.Ε. Επίσης, θα θέλαμε να μας γνωστοποιήσετε εν γένει όλες τις διαδικαστικές λεπτομέρειες που θα είναι απαραίτητες για την έναρξη εφαρμογής και την υλοποίηση της ως άνω διαδικασίας».
Διευκρινίσεις ζητά ο Ράμμος: Τι προβλέπει το άρθρο
Στο άρθρο 4 παρ. 7 του ν.5002/22 ορίζεται πως:
“Μετά την πάροδο τριών (3) ετών από την παύση της ισχύος της διάταξης άρσης του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας γνωστοποιείται η επιβολή του περιοριστικού μέτρου στον θιγόμενο, υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο αυτό διατάχθηκε. Για τη γνωστοποίηση του πρώτου εδαφίου υποβάλλεται σχετικό αίτημα στην Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (Α.Δ.Α.Ε.), το οποίο διαβιβάζεται στην Ε.Υ.Π. και τη Δ.Α.Ε.Ε.Β.. Η άρση γνωστοποιείται μετά από απόφαση τριμελούς οργάνου, το οποίο αποφασίζει εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών. Στην περίπτωση διενέργειας της άρσης από την Ε.Υ.Π., το όργανο αποτελείται από τον εισαγγελικό λειτουργό της παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 3649/2008, τον δεύτερο εισαγγελικό λειτουργό της παρ. 2 του άρθρου 4 του παρόντος και τον Πρόεδρο της Α.Δ.Α.Ε.. Στην περίπτωση διενέργειας της άρσης από τη Δ.Α.Ε.Ε.Β., το όργανο αποτελείται από τον εισαγγελικό λειτουργό της παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 2265/1994, τον δεύτερο εισαγγελικό λειτουργό της παρ. 2 του άρθρου 4 του παρόντος και τον Πρόεδρο της Α.Δ.Α.Ε.. Του οργάνου προεδρεύει ο ανώτερος ιεραρχικά ή, επί ομοιοβάθμων, ο αρχαιότερος εισαγγελικός λειτουργός. Το όργανο αποφασίζει κατά πλειοψηφία, με τήρηση απόρρητων συνοπτικών πρακτικών και καταγραφή της γνώμης της μειοψηφίας, εφόσον υφίσταται. Αν αποφασισθεί η ενημέρωση, ο θιγόμενος ενημερώνεται για την επιβολή του περιοριστικού μέτρου και για τη διάρκειά του. Δεν επιτρέπεται η υποβολή νέου αιτήματος πριν την πάροδο ενός (1) έτους από την υποβολή του προηγούμενου”
Διευκρινιστική ανακοίνωση
Σήμερα, Τετάρτη 18/1, ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ εξέδωσε διευκρινιστική ανακοίνωση για το έγγραφο.
Με τη δήλωσή του, ο κ. Ράμμος κάνει λόγο για «πολλές εσφαλμένες ερμηνείες» σχετικά με το περιεχόμενο της επιστολής προς τον υπουργό Δικαιοσύνης Κώστα Τσιάρα και άλλους πολιτειακούς παράγοντες. Ειδικότερα, αναφέρει πως με αυτήν ουδόλως συνομολογείται ότι οι ελεγκτικές αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ έχουν παύσει καθ’ οιονδήποτε τρόπο να ισχύουν.
Αποκλειστικό περιεχόμενο της επιστολής, όπως διευκρινίζει, ήταν να πληροφορηθεί η Αρχή για τον τρόπο εφαρμογής της διάταξης περί ενημέρωσης πολιτών για το κατά πόσο έχει αρθεί στο παρελθόν το απόρρητο των επικοινωνιών τους για λόγους εθνικής ασφάλειας.
Και υπογραμμίζει πως το θέμα αυτό «είναι εντελώς διαφορετικό από το ζήτημα των ελέγχων που διεξάγει η ΑΔΑΕ αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας σε παρόχους, στην ΕΥΠ κλπ προκειμένου να διαπιστώσει αν τηρείται η νομιμότητα στον τομέα της άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών και εφαρμόζονται όλες οι σχετικές εγγυήσεις για την διασφάλιση του».
Αναλυτικά η ανακοίνωση του προέδρου της ΑΔΑΕ
Επειδή, διακινήθηκαν πολλές εσφαλμένες ερμηνείες σχετικά με το περιεχόμενο της επιστολής μου της 17.1.2023 προς τον κ. Υπουργό της Δικαιοσύνης, με κοινοποίηση και σε άλλους πολιτειακούς παράγοντες, θέλω να διευκρινίσω ότι η επιστολή αυτή, όπως σαφώς, εξ άλλου, προκύπτει από απλή ανάγνωση της, ως μόνο και αποκλειστικό περιεχόμενο έχει το αίτημα της ΑΔΑΕ να πληροφορηθεί από τους Υπουργούς, που εισηγήθηκαν το νέο νόμο 5002/2022, πως αντιλαμβάνονται τις λεπτομέρειες εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 4 § 7 του εν λόγω νόμου. Διάταξης, η οποία περιέχει αοριστίες και ασάφειες και η οποία πρέπει να τύχει αποσαφηνίσεως για να μπορέσει να αρχίσει να εφαρμόζεται.
Η επιστολή, όμως, ουδόλως έχει την έννοια ότι συνομολογείται με αυτήν ότι οι διατάξεις του άρθρου 6 § 1 του ν. 3115/2003 πoυ προβλέπουν τις ελεγκτικές αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ έχουν παύσει καθ’ οιονδήποτε τρόπο να ισχύουν. Όπως είχε καταγραφεί στο δελτίο τύπου που εξέδωσα στις 10.1.2023 πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικά ζητήματα. Είναι άλλο θέμα η ενημέρωση των πολιτών που ζητούν να πληροφορηθούν αν έχει αρθεί κατά το παρελθόν το απόρρητο των επικοινωνιών τους για λόγους εθνικής ασφάλειας (άρθρο 4 § 7 του ν. 5002/2022), και εντελώς διαφορετικό το ζήτημα των ελέγχων που διεξάγει η ΑΔΑΕ αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας σε παρόχους, στην ΕΥΠ κλπ προκειμένου να διαπιστώσει αν τηρείται η νομιμότητα στον τομέα της άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών και εφαρμόζονται όλες οι σχετικές εγγυήσεις για την διασφάλιση του (άρθρο 6 § 1 του ν. 3115/2003, το οποίο ουδέποτε καταργήθηκε και εξακολουθεί να ισχύει).
Ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ, Χρήστος Ράμμος
Με πληροφορίες από dikastiko.gr