ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Αγγελούδης: «Αδράνεια, κακοδιαχείριση, ανεπάρκεια και διαχειριστική ανικανότητα» - Άνω των 20 εκ. ευρώ το έλλειμμα στα ανταποδοτικά τέλη

Βαγγέλης Στολάκης18 Ιανουαρίου 2024

Για την κατάσταση στην οποία παρέλαβε την πόλη της Θεσσαλονίκης την 1η Ιανουαρίου, οπότε και επισήμως ανέλαβε τα καθήκοντα του δημάρχου μίλησε στην πρώτη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν «θα ανοίξει διάλογο με την απερχόμενη διοίκηση».

Μάλιστα χαρακτήρισε «πρωτόγνωρη» την κατάσταση που βρήκε στα οικονομικά του δήμου και στα ταμεία. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης παραδέχτηκε ότι η πρώτη χρονιά της διοίκησής του θα είναι «δύσκολη», εξέφρασε ωστόσο την πεποίθηση πως το στοίχημα κερδηθεί. 


Παράλληλα με το... συμμάζεμα των οικονομικών και των υπηρεσιών ο κ. Αγγελούδης ανέφερε ότι ο δήμος θα αξιοποιήσει όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχει και θα έχει στη διάθεσή του ώστε να «προχωρήσουν» τα έργα για τα οποία δεσμεύτηκε ο ίδιος προεκλογικά, ενώ προανήγγειλε ένα πρόγραμμα προσέλκυσης ιδιωτικών χορηγιών μέσω της κοινωνικής ευθύνης των εταιριών. Κατηγόρησε την προηγούμενη διοίκηση για «διαχειριστική ανεπάρκεια», είπε ότι ο έλεγχος συνεχίζεται κι αν προκύψει κάτι άλλο τότε θεσμικά θα κινηθεί για τα περαιτέρω.

Σύμφωνα με τον κ. Αγγελούδη το άνοιγμα στα ανταποδοτικά τέλη ξεπέρασε τα είκοσι εκατομμύρια ευρώ. «Αυτό το πρωτοφανές άνοιγμα οδήγησε σε πολιτικές και λογιστικές ακροβασίες» σημείωσε ο κ. Αγγελούδης. «Φτάσαμε στο απόλυτο τραγελαφικό σημείο, να έρχεται η εισήγηση για αύξηση των δημοτικών τελών κατά 35% και να μη ψηφίζεται από τον ίδιο τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Οικονομικών αλλά και από όλους αυτούς που είναι αποκλειστικοί υπεύθυνοι για τη δημιουργία του ελλείμματος» εξήγησε.

Δείτε απόσπασμα από τη συνέντευξη Τύπου του Δημάρχου Θεσσαλονίκης

Όπως κατήγγειλε ο κ. Αγγελούδης η απελθούσα διοίκηση Ζέρβα μείωσε τα δημοτικά τέλη, αλλά δεν προχώρησε σε άλλες κινήσεις, είτε μειώνοντας τα έξοδα είτε αυξάνοντας την εισπραξιμότητα των υπηρεσιών. «Στην προσπάθεια τους μάλιστα να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των εξόδων καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού «στράγγιξαν» στην κυριολεξία τους υπόλοιπους κωδικούς και άφησαν άδεια ταμεία για την κοινωνική πολιτική, τον Αθλητισμό, τον Πολιτισμό, όλους τους υπόλοιπους τομείς ευθύνης του δήμου. Μιλάμε για μια τραγική κατάσταση» εξήγησε ο κ. Αγγελούδης ξεκαθαρίζοντας ότι η διοίκησή του δεν προτίθεται να προχωρήσει σε αύξηση των δημοτικών τελών, εξηγώντας ότι από την αύξηση της τάξης του 35% που δρομολόγησε η προηγούμενη διοίκηση καλύπτεται ένα ποσό περίπου 8 εκ. ευρώ του ελλείμματος.

Σύμφωνα με τον κ. Αγγελούδη οι ανείσπρακτες μη βεβαιωμένες οφειλές ανήλθαν στα 11.509.958 ευρώ από το 2019 μέχρι σήμερα. Έκρουσε μάλιστα τον κώδωνα του κινδύνου ότι από το ποσό αυτό τα 5,5 εκατομμύρια ευρώ κινδυνεύουν να χαθούν για τα ταμεία του δήμου, να παραγραφούν, εάν δε βεβαιωθούν μέχρι τα τέλη του 2024.

Όπως είπε επίσης ο κ. Αγγελούδης εκκρεμεί η επεξεργασία άνω των 6.000 δηλώσεων διόρθωσης τετραγωνικών μέτρων και μη ηλεκτροδοτούμενων χώρων του 2020 και 2021 και εφ’ όσον δεν έχει προχωρήσει η επεξεργασία, δεν έχουν προφανώς βεβαιωθεί και οι αντίστοιχες οφειλές.

Από το 2019 σύμφωνα με τον ίδιο δεν έχουν γίνει χρεώσεις για τους 800 υποσταθμούς του ΔΕΔΔΗΕ, δεν έχει γίνει η επεξεργασία, δεν μπορούν να βεβαιωθούν οφειλές. Στο δήμο Θεσσαλονίκης οφείλονται επίσης σύμφωνα με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης 764.515 ευρώ από ανείσπρακτα μισθώματα. Σε ό,τι αφορά στα πρόστιμα για παράνομη διαφήμιση, οι αποφάσεις εκδίδονταν μετά από 2-3 χρόνια, ακολουθούσαν αιτήσεις θεραπείας, ο δήμος δεν εισέπραττε ποτέ.

Ο κ. Αγγελούδης κατηγόρησε την προηγούμενη διοίκηση για «ανεξήγητη αδράνεια, προσλαμβάνοντας χαρακτηριστικά κακοδιαχείρισης, ανεπάρκειας και διαχειριστικής ανικανότητας». Έφερε ως παράδειγμα επίσης πρώην αντιδήμαρχο που είχε τρεις οδηγούς οι οποίοι προφανώς για να τον μετακινούν απομακρύνθηκαν από την υπηρεσία τους.

«Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από τις δυσκολίες και όσα μας κληροδότησαν. Θα δώσουμε την μάχη που οι δημότες μας εμπιστεύτηκαν με την ψήφο τους» τόνισε ο κ. Αγγελούδης.

«Εργαζόμαστε ώστε να νοικοκυρέψουμε τα οικονομικά μας και να μην αφήσουμε ούτε ευρώ να πάει χαμένο» τόνισε υπογραμμίζοντας ότι ο ίδιος θα ενημερώνει για την πορεία των οικονομικών τους πολίτες, θα λογοδοτεί και θα συζητά μαζί τους.

«Κοιτάμε μπροστά. Δεν μπορούμε, όμως, την ίδια ώρα να σιωπούμε όταν η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας δεν έχει Προϋπολογισμό. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Πως η νέα δημοτική αρχή έχει δεμένα τα χέρια της, δεν μπορεί να υπογράψει τίποτα, εξυπηρετούνται μόνο οι βασικές υποχρεώσεις της. Αυτή η εξέλιξη μπορεί να ερμηνευτεί μόνο ως εκδικητική στάση απέναντι στους πολίτες» είπε ο κ. Αγγελούδης.

Μεσοπρόθεσμος και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός

Ο κ. Αγγελούδης αναφέρθηκε αναλυτικά και στα ζητήματα της Καθαριότητας. Χαρακτήρισε την κατάσταση στην οποία παρέλαβε την διοίκηση τραγική και απερίγραπτη. «Μια πόλη αφημένη, πολιορκημένη από τα σκουπίδια και τα ογκώδη, μια πόλη βρώμικη, μια πόλη – υγειονομική βόμβα έτοιμη να εκραγεί» είπε ο κ. Αγγελούδης δηλώνοντας πως ορθώς διετάχθη εισαγγελική έρευνα για την διερεύνηση των αιτιών που οδήγησαν στην κατάσταση που βιώσαμε στις γιορτές.

Ο Στέλιος Αγγελούδης δήλωσε ότι εξαρχής προτεραιότητα του ήταν η εφαρμογή ενός ειδικού επιχειρησιακού σχεδίου το οποίο είναι σε πλήρη εξέλιξη.

«Η πόλη άρχισε να καθαρίζει, το βλέπουμε, το διαπιστώνουν οι συμπολίτες μας» σημείωσε ο κ. Αγγελούδης. Και υπογράμμισε: «Η πόλη αρχίζει να μοιάζει και πάλι με πόλη».

Ενδεικτικά όπως είπε τις πρώτες 15 ημέρες συγκεντρώθηκαν 4340 τόνοι απορριμμάτων, 620 τόνοι για ανακύκλωση και 150 τόνοι ογκώδη από 1069 σημεία στο σύνολο του δήμου.

«Το σχέδιο μας δεν ολοκληρώνεται στην προσωρινή ανάταξη της κανονικότητας της πόλης αλλά επεκτείνεται σε ένα γενικότερο, βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό που περιλαμβάνει ανασχεδιασμό των ρευμάτων αποκομιδής και διαρκή παρουσία σε όλες τις γειτονιές» σημείωσε ο κ. Αγγελούδης προαναγγέλλοντας την μίσθωση εξοπλισμού και οχημάτων που θα παραχωρηθεί σε κάθε δημοτική κοινότητα ώστε να καθαρίζονται και να πλένονται οι γειτονιές. «Θα κριθούμε και θα κριθούμε αυστηρά από τους πολίτες για τη συνέχεια και τη συνέπεια της προσπάθειας μας. Χρωστάμε στους πολίτες να είμαστε παντού, και στις 24 γειτονιές της πόλης» είπε ο κ. Αγγελούδης σημειώνοντας ότι θα ληφθούν μέτρα και θα υπάρξουν κανόνες για όσους ρυπαίνουν.

Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Καθαριότητας, Ανακύκλωσης και Κλιματικής Προστασίας Γιώργο Δημαρέλο ανέφερε ότι η διοίκηση επεξεργάζεται έναν νέο κανονισμό καθαριότητας. Ανακοίνωσε πως στο μέλλον θα αλλαγή στον τρόπο αποκομιδής.

Ο μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός της διοίκησης περιλαμβάνει: υποχρεωτική τήρηση των Μέσων Ατομικής Προστασίας, προμήθεια υπηρεσιών μηχανοκίνητου και χειρονακτικού καθαρισμού, πλυσίματος κάδων και οδών, νέους κανόνες λειτουργίας της αποκομιδής ογκωδών, καινούριο Κανονισμό Καθαριότητας, όπου θα γίνουν τροποποιήσεις έτσι ώστε και οι Επόπτες Καθαριότητας να μπορούν να επιβάλλουν πρόστιμα. 

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της αντιδημαρχίας Καθαριότητας προβλέπεται μετάβαση από διαχωρισμό σε Ανατολικό και Δυτικό Τομέα σε διαχωρισμό σε 24 γειτονιές και ορισμό του Επόπτη Καθαριότητας της γειτονιάς. Επίσης θα εφαρμοστεί πιλοτικά η εφαρμογή «Πληρώνω όσο Πετάω» στη Γ' Δημοτική Κοινότητα με προμήθεια σακουλών και αποκομιδή πόρτα-πόρτα, ανακοίνωση ωραρίου αποκομιδής ανά Δημοτική Κοινότητα αρχικά στις κατηγορίες πρωί, μεσημέρι, βράδυ.

Ο μακροχρόνιος σχεδιασμός περιλαμβάνει δράσεις ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης και εκπαίδευσης των πολιτών για τα οφέλη της ανακύκλωσης, επέκταση υπογειοποίησης κάδων, εκτροπή δρομολογίων απορριμματοφόρων στις βραδινές ώρες για την καλύτερη λειτουργία της υπηρεσίας, ενημέρωση προβλεπόμενης άφιξης του απορριμματοφόρου σε κάθε νοικοκυριό με χρήση ειδικής εφαρμογής (app) για τους πολίτες, δημιουργία Πράσινων Σημείων και γωνιών ανακύκλωσης με δημιουργία ξεχωριστών και καθαρών ρευμάτων ανακύκλωσης (χαρτί, μέταλλο, αλουμίνιο, οργανικό, ρούχα, γυαλί, κλπ, βελτιστοποίηση λειτουργίας αποκομιδής βασισμένη στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της κάθε γειτονιάς, κατόπιν στοχευμένης μελέτης που να ανταποκρίνεται στην φέρουσα ικανότητα του μηχανολογικού εξοπλισμού του δήμου κτλ.

Συνεδρίαση για το FlyOver

Στο περιθώριο της συνέντευξης τύπου ο κ. Αγγελούδης δήλωσε ότι αμέσως μετά την ψήφιση του προϋπολογισμού για το 2024 θα πραγματοποιηθεί ειδική συνεδρίαση για το θέμα του FlyOver, ενώ αναφέρθηκε και στις συναντήσεις που πραγματοποίησε στην Αθήνα με κυβερνητικούς παράγοντες, στους οποίους κατέθεσε την πρότασή του για δημιουργία 2500 θέσεων εργασίας σε χώρους του δημοσίου.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.