Χαμένοι στη… μετάφραση των προτάσεων και των εξαγγελιών του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη από το βήμα της 84ης ΔΕΘ είναι οι εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων αλλά και η ίδια ιδιοκτήτρια ΓΑΙΑΟΣΕ του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, εκεί όπου βάσει των μέχρι σήμερα σχεδιασμών επρόκειτο να δημιουργηθεί ένα μεγάλο εμπορευματικό κέντρο στα πρότυπα του Θριασίου. Ακόμα και σήμερα, σχεδόν δυο μήνες μετά τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού, κανείς από τους εμπλεκόμενους στην Θεσσαλονίκη δεν γνωρίζει εάν η δημιουργία του logistics center θα «προχωρήσει», αν την θέση του θα πάρει Ελεύθερη Ζώνη Βιομηχανίας και Εμπορίου, ή εάν θα πραγματοποιηθούν και τα δυο μεγαλόπνοα projects. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα και ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ… αναμένει σχετική ενημέρωση από το αρμόδιο εποπτεύον υπουργείο. Από την πλευρά του, ο τοπικός ΣΥΡΙΖΑ κάνει λόγο για κατάργηση δρομολογημένων σχεδιασμών, που θα στερήσουν από την πόλη εκτός από προοπτική και χρήματα, καθώς όπως αναφέρουν έχουν επενδυθεί κονδύλια για την υλοποίηση του εμπορευματικού κέντρου.
Συγκεκριμένα, όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης «στο πνεύμα δημιουργικής αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, σχεδιάζουμε, στη δυτική πλευρά της πόλης, την καθιέρωση Ελεύθερης Ζώνης αποκλειστικά για επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό. Θα ιδρυθεί στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, σε έκταση 670 στρεμμάτων, κατά το μοντέλο των αντίστοιχων ζωνών στα λιμάνια του Πειραιά και του Ηρακλείου. Όπως και εκεί, έτσι και εδώ οι επιχειρήσεις που θα εγκατασταθούν θα απαλλάσσονται από δασμούς και ΦΠΑ» ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.
Και εδώ αρχίζει το... μπέρδεμα, καθώς ο κ. Μητσοτάκης δεν ξεκαθάρισε εάν οι νέοι σχεδιασμοί της πολιτικής ηγεσίας για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου σημαίνουν κατάργηση των προηγούμενων.
Ελεύθερη Ζώνη Εμπορίου ζητά ο ΣΒΕ
«Δεν σημαίνει ότι το ένα αναιρεί το άλλο» αναφέρει στην «ΜτΚ» κορυφαίο κυβερνητικό στέλεχος. Σύμφωνα με πληροφορίες, το γραφείο του πρωθυπουργού και η γενική γραμματεία συντονισμού του κυβερνητικού έργου επεξεργάζονται το σχέδιο για τη δημιουργία Ελεύθερης Ζώνης Βιομηχανίας και Εμπορίου, έτσι όπως προτάθηκε προ ΔΕΘ από τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Ελλάδας (ΣΒΕ). Σύμφωνα με το υπόμνημα που κατέθεσε ο ΣΒΕ στον πρωθυπουργό, η Ελεύθερη αυτή Ζώνη θα διευκολύνει το διεθνές εμπόριο μέσω της Βόρειας Ελλάδας, θα προσελκύσει ξένα κεφάλαια για επενδύσεις, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, μεταφορά τεχνογνωσίας, και, εντέλει, θα εισφέρει θετικά στην περιφερειακή ανάπτυξη. Σημειώνεται πως παγκοσμίως υπάρχουν περίπου 5.000 τέτοιες ζώνες σε 125 χώρες. «Όχι μόνο η πόλη αλλά ολόκληρη η χώρα χρειάζεται μια τέτοια ζώνη. Σημασία έχει το τι χρειάζεται η μεταποίηση στην περιοχή και όχι τι είχε δρομολογηθεί πριν» σχολιάζει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του ΣΒΕ, Αθανάσιος Σαββάκης. «Οι υποδομές που θα δημιουργηθούν σε διάφορα κτίρια δεν σημαίνουν κάτι. Σημασία έχει η χρήση που θα τους δώσεις, που είναι απόφαση πολιτική» συμπληρώνει ο κ. Σαββάκης.
Σε αναμονή η ΓΑΙΑΟΣΕ
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ Περικλής Νικολάου αναφέρει στη «ΜτΚ» πως περιμένει και ο ίδιος τις σχετικές ανακοινώσεις και πως από την ημέρα των εξαγγελιών του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη δεν έχει… νεότερα. «Ο διαγωνισμός έχει ‘παγώσει’. Δεν έχουμε οδηγίες από το εποπτεύον υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ούτε από το υπερταμείο για το project που τελικά θα επιλεγεί και θα ολοκληρωθεί» υποστηρίζει ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ. Ο κ. Νικολάου συμπληρώνει πως τα ποσά που έχουν δοθεί μέχρι στιγμής για τις μελέτες για τη μετατροπή του πρώην στρατοπέδου Γκόνου σε εμπορευματικό κέντρο είναι μικρά, της τάξης των 15.000 ευρώ και πως ακόμα κι αν η πολιτική ηγεσία αλλάξει προσανατολισμό και τελικά θελήσει στο χώρο να δημιουργήσει Ζώνη Ελευθέρου Εμπορίου, μεγάλο μέρος της δουλειάς και των χρημάτων που έχουν δαπανηθεί θα αξιοποιηθούν και στη δεύτερη περίπτωση. Στην ερώτηση της «ΜτΚ» αναφορικά με το χρονικό διάστημα που απαιτείται για να γίνει πράξη τελικά το logistics center, o κ. Νικολάου εκτιμά πως απαιτούνται τέσσερα χρόνια για να ξεκινήσει να «δουλεύει». Σημειώνεται πως ο κ. Νικολάου τρεις μόλις μέρες πριν τις πρωθυπουργικές εξαγγελίες ανακοίνωσε σε συνέντευξή του (ypodomes.com) πως το 2020 θα υπήρχε εικόνα για την ωρίμανση και την ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού.
Ξοδεύτηκε χρόνος και χρήμα
Μιλώντας στη «ΜτΚ» ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Αθανάσιος Σχίζας υποστηρίζει πως η Θεσσαλονίκη και γενικότερα η Βόρεια Ελλάδα χρειάζονται ένα διαμετακομιστικό κέντρο, παρόμοιο με εκείνο του Θριασίου. Σύμφωνα με τον κ. Σχίζα, μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2019 -οπότε και αποχώρησε από τη ΓΑΙΑΟΣΕ- υλοποιούνταν κανονικά ο σχεδιασμός για τη δημιουργία logistics center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου. «Το οικόπεδο στο παρελθόν καθαρίστηκε μερικώς σε έκταση 200 περίπου στρεμμάτων. Απομακρύναμε 400.000 κυβικά μέτρα χώμα και συλλέξαμε περισσότερα από 25.000 ευρήματα, όπως σφαίρες, τορπίλες, χειροβομβίδες και βόμβες φωσφόρου. Το κόστος του καθαρισμού ανήλθε περίπου σε 300.000 ευρώ» υποστηρίζει ο κ. Σχίζας.
Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ υπενθυμίζει ότι επί δικής του θητείας το 2017 ξεκίνησε ο σχετικός διαγωνισμός, ενώ στις αρχές του 2018 δημοσιεύτηκε η πρώτη πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, στην οποία έλαβαν μέρος τρεις εταιρείες. «Για την α’ φάση του διαγωνισμού προσλάβαμε τεχνικό, οικονομικό και νομικό σύμβουλο προκειμένου να ετοιμαστεί η σχετική διακήρυξη» υποστηρίζει ο κ. Σχίζας και συμπληρώνει πως το διάστημα μέχρι την αποχώρησή του είχε ανατεθεί σε εταιρεία η πραγματοποίηση μελέτης περιβαλλοντικών όρων.
«Υπήρχε ένας σχεδιασμός, δόθηκαν χρήματα» λέει ο κ. Σχίζας και συμπληρώνει πως η μετατροπή του πρώην στρατοπέδου Γκόνου σε κέντρο logistics, θα είχε ως αποτέλεσμα τη συνολική αναβάθμιση της πόλης, καθώς ο χώρος του πρώην στρατοπέδου έκτασης 670 στρεμμάτων βρίσκεται κοντά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τη βιομηχανική περιοχή. Σύμφωνα με τον κ. Σχίζα, ο αρχικός σχεδιασμός της ΓΑΙΑΟΣΕ στην οποία ανήκει το πρώην στρατόπεδο προέβλεπε τη δημιουργία ενός διαμετακομιστικού κέντρου 300 στρεμμάτων, η κατασκευή του οποίου θα ξεκινούσε στις αρχές του 2019. «Η πόλη έχει μεγαλύτερη ανάγκη ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο. Βέβαια, θα μπορούσε να συνδυαστεί το logistics center και Ζώνη Ελευθερίου Εμπορίου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου» σχολιάζει ο κ. Σχίζας.
Η προηγούμενη διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ πάντως, εκτιμούσε πως για την επένδυση θα απαιτηθεί κεφάλαιο περίπου 200.000.000 ευρώ και έκανε λόγο για τη δημιουργία 3.500-5.000 νέων θέσεων εργασίας.
Το γεγονός πάντως πως ακόμα δεν έχει αποσαφηνιστεί εάν στο χώρο του πρώην στρατοπέδου Γκόνου θα δημιουργηθεί logistic center ή Ζώνη Ελευθέρου Εμπορίου δημιουργεί την αίσθηση στο ΣΥΡΙΖΑ πως καταργείται ο μέχρι σήμερα σχεδιασμός. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του πρώην υπουργού Περιβάλλοντος και σημερινού Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτη Φάμελλου στην ημερίδα «Σχέδιο Θεσσαλονίκης» που διοργάνωσε η εφημερίδα «ΜτΚ» και το makthes.gr. Ο κ. Φάμελλος έκανε λόγο για ακύρωση του διαμετακομιστικού κέντρου στο στρατόπεδο Γκόνου, «ένα έργο σε φάση δημοπράτησης» όπως είπε, γεγονός που στερεί από την Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τον κ. Φάμελλο, ένα σύγχρονο logistics center.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 3 Νοεμβρίου 2019