«Εάν γινόταν στη δική μου βάρδια θα ήμουν εγώ που θα χειριζόμουν τον πίνακα και όχι ο Σ. και σίγουρα δεν θα γινόταν κανένα λάθος» υποστήριξε ο έμπειρος σταθμάρχης σήμερα στον εφέτη ανακριτή, ξεδιπλώνοντας τους ισχυρισμούς του για αποποίηση ευθυνών, παρότι έφυγε νωρίτερα από την λήξη της βάρδιας του.
Συγκεκριμένα, παραδέχθηκε ότι έφυγε στις 22:30 και όχι στις 23:00 το μοιραίο βράδυ, αλλά ισχυρίστηκε πως σε κάθε αλλαγή βάρδια συμβαίνει αυτό. Δηλαδή, υποστήριξε ότι όταν ένας σταθμάρχης τελειώνει στις 23:00 και ο νυχτερινός ξεκινάει στις 22:00, ο πρώτος απλά παραδίδει και αποχωρεί χωρίς να έχει υποχρέωση να καθίσει ως τις 23:00.
«Έρχεται ο Σταθμάρχης της νέας βάρδιας. Ενημερώνετε από τον προηγούμενο. Παραλαμβάνει υπηρεσία και υπογράφει το βιβλίο και αποδεσμεύει ο προηγούμενος, ο οποίος κι αποχωρεί. Αυτό κατ’ αρχάς περιγράφεται λεπτομερώς στο άρθρο 105 του Γενικού Κανονισμού Κίνησης – Κανονισμού Κυκλοφορίας και Ελιγμών – Εγκύκλιος» ανέφερε στο απολογητικό του υπόμνημα για τον τρόπο που λειτουργούν οι σταθμάρχες.
«Αρνούμαι παντελώς ως αβάσιμο και νομικά αστήρικτο τον ισχυρισμό περί της δήθεν υποχρέωσής μου ως Σταθμάρχη να παραμείνω στον Σ.Σ. Λάρισας την 28η Φεβρουαρίου 2023 μέχρι τις 23:00 που αναγράφεται στο Φύλλο Παρουσίας Σταθμαρχών του μηνός αυτού, καθότι η αναγραφή αυτή δεν έχει την έννοια της συνυπηρέτησης για τις ώρες 22:00 έως 23:00 των Σταθμαρχών της 2ης και της 3ης βάρδιας (αλλά και για τις 6:00 με 7:00 και τις 14:00 με 15:00 αντίστοιχα), αλλά τον χρόνο εντός του οποίου θα πρέπει να συντελεστεί ομαλώς και με ασφάλεια η μεταβίβαση της Υπηρεσίας από τον ένα στον άλλο και κατ’ επέκταση η ανάληψη της ευθύνης από τον επόμενο Σταθμάρχη. Αυτό συμβαίνει πάντοτε και με όλους του Σταθμάρχες και σε όλους του Σ.Σ. της χώρας μας» ανάφερε στη απολογία του, δίνοντας ως παράδειγμα πως έγινε η αλλαγή και όταν παρέλαβε αυτός το μεσημέρι. «Στις 14:00 προσήλθα στον Σ.Σ. Λάρισας κι ανέλαβα άμεσα στο γραφείο μου υπηρεσία, αφού ενημερώθηκα προφορικώς για την κατάσταση κυκλοφορίας από τον συνάδελφο της πρωινής βάρδιας Χ.Τζ, ο οποίος κι αποχώρησε πάραυτα, κάτι που άλλωστε γίνεται με όλους τους συναδέλφους στην αλλαγή βάρδιας, εάν δεν συντρέχουν κάποιοι άλλοι λόγοι, όπως εξήγησα και παραπάνω. Πιο απλά από την στιγμή που παρέλαβα τον έλεγχο του τοπικού ΠΙΝΑΚΑ ΧΕΙΡΙΣΜΩΝ ΑΙΧΜΩΝ και του ΕΠΟΠΤΙΚΟΥ ΠΙΝΑΚΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ4, ο οποίος έδειχνε την κατάσταση κυκλοφορίας εκείνη ακριβώς την χρονική στιγμή, απάλλαξα από τα καθήκοντά του τον συνάδελφό μου, ο οποίος αποχώρησε για να ξεκουραστεί, γιατί πλέον εγώ είχα τον πλήρη έλεγχο του σταθμού και την ρύθμιση της κυκλοφορία».
Η πλήρης παράδοση του σταθμού από τον έμπειρο σταθμάρχη στον 59χρονο προφυλακιστέο, σύμφωνα με τον ίδιο, έγινε στις 22:20. «Παρέδωσα σ’ αυτόν τον σταθμό σε πλήρη ηρεμία και με ρυθμούς κίνησης που είχαν πλέον ομαλοποιηθεί» σχολίασε ο έμπειρος σταθμάρχης.
Το μπλάνκο
Μια μουτζούρα τον οδήγησε να χρησιμοποιήσει μπλάνκο στο έγγραφο της παράδοσης - παραλαβής, λέει ο έμπειρος σταθμάρχης. «Από αβλεψία μου είχα συμπληρώσει όμως λαθεμένα την ώρα παράδοσης, την οποία και διόρθωσα στο σωστό, κάνοντας όμως μουτζούρα, την οποία και διόρθωσα πάραυτα με διορθωτικό blanko, χωρίς όμως τούτο ν’ αλλάζει κάτι στο πραγματικό γεγονός ότι η ώρα παράδοσης – παραλαβής της υπηρεσίας μου ως σταθμάρχη είναι η 22:30, δηλαδή αυτή που αναγράφεται στο βιβλίο» είπε χαρακτηριστικά στην απολογία του.
Άφησε τον προαστιακό στον 59χρονο
Ο έμπειρος σταθμάρχης, που υποστηρίζει ότι κάθισε παραπάνω ώρα από ότι θα έπρεπε για να παραδώσει τον σταθμό στον 59χρονο, ανάφερε ότι η πρώτη αμαξοστοιχία που κλήθηκε να διαχειριστεί ο προφυλακιστέος σταθμάρχης ήταν ο προαστιακός που μπήκε και αυτός σε λάθος γραμμή και χρειάστηκε να κάνει όπισθεν. «Η μοναδική αμαξοστοιχία που άφησα στα τυπικά και όχι στα ουσιαστικά, όπως προανέφερα, χρονικά όρια της βάρδιας μου, γιατί αυτή έληξε με την παράδοση – παραλαβή από τον κ. Σ. ο οποίος κι ανέλαβε τον σταθμό στις 22:30, ήταν η 2597, δηλαδή ο προαστιακός από Θεσσαλονίκη, με ώρα άφιξης περί τις 22:45 στη Λάρισα. Την εν θέματι αμαξοστοιχία την είχε άλλωστε υποδεχθεί πλείστες φορές ο ίδιος συνάδελφός μου στις προηγούμενες βάρδιες του και κατά τη διάρκεια της μαθητείας του. Δεν ήταν κάτι καινούργιο γι’ αυτόν. Είναι η ίδια με την 2593 και την 2599. Η δεύτερη μάλιστα, δηλαδή η 2599 έρχεται στον Σ.Σ. Λάρισας στις 23:58, δηλαδή στην βάρδια του κ. Σ. Εισέρχονται όλες τους υπό φυσιολογικές συνθήκες από την γραμμή καθόδου στον Σ.Σ. Λάρισας και μέσω των διαγωνίων 118 Α/Β και 117 Α/Β και των αιχμών 116 και 111 οδηγούνται στην ΜΟΡΤΑ, όπου κι αποβιβάζουν. Στην ουσία δηλαδή αυτό που θα έπρεπε να κάνει ο κ. Σ. με την 2597 στις 22:45 που θα έφτανε, ήταν το ίδιο με αυτό που θα έκανε με την 2599 στις 23:58, που ήταν ίδια γραμμή τρένου (προαστιακός από Θεσ/νίκη προς Λάρισα). Αυτό που είχε κάνει και όλα τα προηγούμενα τέσσερα βράδια σερί».
Το μοιραίο τρένο
Ο έμπειρος σταθμάρχης, τόνισε ότι σε κάθε περίπτωση, ακόμα και να καθόταν στο σταθμό έως τις 23:00, δεν θα είχε καμία ευθύνη για το δυστύχημα, καθώς το μοιραίο τρένο έτσι και αλλιώς πέρασε από τον σταθμό μετά την λήξη της βάρδιας του, δηλαδή στις 23:05.
«Πάμε τώρα στην μοιραία αμαξοστοιχία IC 62 από Αθήνα για Θεσσαλονίκη, η οποία είχε καθυστέρηση περίπου 55 λεπτών και η οποία υπολογισμένα θα έφθανε στην Λάρισα περί τις 23:05 (+-2’), δηλαδή σε χρονικό σημείο που ούτως ή άλλως η δική μου τυπική βάρδια με βάση ΠΟΕ θα είχε λήξει και θα είχα αποχωρήσει. Εδώ τα πράγματα είναι ακόμη πιο απλά και ξεκάθαρα. Η εν λόγω αμαξοστοιχία κατ’ αρχάς θα έφτανε στον Σ.Σ. Λάρισας μετά από 20 περίπου λεπτά από την προηγούμενη, δηλαδή την 2597, ώστε να μην μπορεί να γίνει καν λόγος για κυκλοφοριακή συμφόρηση στο Σ.Σ. Λάρισας. Θα έφτανε, όπως κι έφτασε στην γραμμή ανόδου, δηλαδή κανονικά στην πορεία της στην 2η γραμμή του σταθμού. Θα αποβίβαζε και θα έφευγε κανονικά και πάλι στην ίδια γραμμή ανόδου, ενόψει του ότι εγώ πιο πριν είχα εξασφαλίσει με δικές μου ενέργειες την απελευθέρωση της γραμμής αυτής, ώστε πλέον η κίνηση από Σ.Σ. Λάρισας μέχρι και Θεσσαλονίκη να γίνεται κανονικά σε διπλή γραμμή ανόδου – καθόδου. Είχε άλλωστε μέχρι τότε αναχωρήσει πιο πριν κι άλλο τραίνο και δη η 93506 στις 21:50 για Θεσ/νίκη στην ίδια γραμμή ανόδου, δηλαδή κανονικά. Δεν είχε να γίνει κανένας απολύτως ελιγμός από τον σταθμάρχη της βάρδιας. Απλά έπρεπε να χαράξει πορεία, εξασφαλίζοντας την έξοδό της και επιβεβαιώνοντας ότι αυτή θα κινούνταν ομαλώς στην γραμμή που όφειλε να κινηθεί. Να κάνει δηλαδή χρήση του τοπικού ΠΙΝΑΚΑ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥ ΑΙΧΜΩΝ και διαπιστώσει ιδίοις όμασι ότι όλα έβαιναν καλώς. Σε αντίθετη περίπτωση δεν θα έπρεπε να δώσει εντολή αναχώρησης στο μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας. Το τι τελικώς έπραξε ο άνθρωπος αυτός δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω, ούτε και θα μπορούσα να επηρεάσω με οποιονδήποτε τρόπο την εξέλιξη των γεγονότων, καθόσον αυτά έλαβαν χώρα σε χρόνο που δεν ήμουν στον Σ.Σ. Λάρισας, αλλά και να ήμουν δεν θα είχα υπηρεσία. Εάν γινόταν στην δική μου βάρδια θα ήμουν εγώ που θα χειριζόμουν τον ΠΙΝΑΚΑ και όχι ο κ.Σ και σίγουρα δεν θα γινόταν κανένα λάθος» ανέφερε στον εφέτη ανακριτή.
Το τηλέφωνο στις 23:15
Σύμφωνα με τον έμπειρο σταθμάρχη, ο 59χρονος τον πήρε τηλέφωνο στις 23:15 και από τον πανικό του αντιλήφθηκε ότι κάτι δεν πάει καλά.
«Στις 23:15 δέχθηκα ένα τηλέφωνο, το οποίο δεν είχα καταχωρημένο. Ήταν ο Β. Σ., ο οποίος με ρώτησε αν μ’ ενοχλεί για να μου αναφέρει κάτι. Του απάντησα πως φυσικά και όχι, καθόσον μόλις είχα φτάσει στο σπίτι μου. Μου είπε ότι οι μηχανοδηγοί του 2597 κατά την είσοδο προς την ΜΟΡΤΑ βρήκαν ανάποδα την αιχμή Νο 116 και του έκαναν σχετική παρατήρηση και του είπαν ότι θα το κατέγραφαν στο φύλλο πορείας. Τον ρώτησα τελικώς τι έκανε και εάν έβαλε την αμαξοστοιχία στην ΜΟΡΤΑ ή όχι και μου απάντησε θετικά, ήτοι ότι έκανε τον χειρισμό που ήταν αναγκαίος και διορθώθηκε η αιχμή και όλα τέλειωσαν καλώς. Μου τα έλεγε λίγο μπερδεμένα και με ασάφεια, οπότε του απάντησα να μην δώσει άλλη σημασία και να κάνει τη δουλειά του και να έρθει στο γραφείο της Επιθεώρησης την επόμενη μέρα που θα ήμουν εκεί, μιας και ήμουν υπεύθυνος πορισμάτων και συμβάντων για να μου τα πει καλύτερα. Με καληνύχτισε και μου είπε ότι θα έρθει αύριο το πρωί.
Για το δυστύχημα όμως έμαθε από τον επιθεωρητή εργασίας, που θα απολογηθεί την Πέμπτη, στις 23:58. « Στις 23:58 ο προϊστάμενος Κ.Ν. με πήρε τηλέφωνο μαζί με τον γραμματέα Δ. Π. να μεταβώ στον σταθμό γιατί κάτι σοβαρό συνέβη με την αμαξοστοιχία IC 62 και το εμπορικό 63503. Αμέσως χωρίς καθυστέρηση έφυγα για τον σταθμό, όπου εκεί βρήκα και τον συνάδελφο Γ. Ζ., που είχε επιστρέψει από τον Παλ/λο. Βρήκαμε τον Σ. να κάθεται έξω από τον σταθμό και προσπαθήσαμε με ήρεμο τρόπο να τον ρωτήσουμε τί συνέβη, αλλά δεν μας έδινε να καταλάβουμε» είπε στην απολογία του.