Σε μια περίοδο που αλλοτινοί φίλοι γίνονται εχθροί και παλιοί εχθροί γίνονται φίλοι, οι προκλήσεις για την πολιτική, την οικονομία και την κοινωνία αυξάνονται κατακόρυφα. Σε αυτό το πολυσύνθετο περιβάλλον της κρίσης που πυροδότησαν η πανδημία, το άλμα των τιμών στην ενέργεια και οι δραματικές συνέπειες της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, καλούμαστε να διαχειριστούμε μια αλληλουχία δυνητικά απειλητικών προβλημάτων.
Είναι σαφές πως αυτές οι κρίσεις δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται μόνο σε εθνικό επίπεδο. Η παρέμβαση της Ε.Ε. είναι κρίσιμη για να βγούμε από τη στενωπό. Στην πανευρωπαϊκή αυτή μάχη συμμετέχει η Ελλάδα με τις σημαντικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και την πρόταση των «έξι» σημείων για τη μείωση των τιμών του φυσικού αερίου, που αποσκοπούν στην προστασία της οικονομίας και των καταναλωτών από τις βαρύτερες συνέπειες της κρίσης.
Στο μέτωπο του αυξημένου ενεργειακού κόστους για τη βιομηχανία και την οικιακή κατανάλωση, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας λαμβάνει από το περασμένο φθινόπωρο μέτρα για να αποκλιμακώσει τις συνέπειες της κρίσης, με επιδοτήσεις, σε μηνιαία βάση, στο ρεύμα και το φυσικό αέριο, που προσαρμόζονται στις μεταβολές των τιμών της χονδρεμπορικής αγοράς ενέργειας.
Ενδεικτικά, για τους οικιακούς καταναλωτές, η μέση μηνιαία ενίσχυση για τα νοικοκυριά που καταναλώνουν μέχρι 300 KWh/μήνα αυξήθηκε από 40 ευρώ τον Μάρτιο σε 72 ευρώ για τον Απρίλιο, ενώ το συνολικό ποσό της επιδότησης για τα νοικοκυριά αυτό τον μήνα, ανέρχεται στα 218 εκατ. ευρώ από 148 εκατ. τον Μάρτιο.
Στη μάχη, επίσης, επιστρατεύουμε τα συστήματα αυτοπαραγωγής και συμψηφισμού ενέργειας (net metering), για να μετριάσουμε τις επιπτώσεις από το συνεχιζόμενο ράλι των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας στις βιομηχανικές επιχειρήσεις χρηματοδοτώντας από το Ταμείο Ανάκαμψης ένα πλέγμα μέτρων, που φιλοδοξούμε να ενισχύσουν τη χρήση φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης. Πρόκειται δε να καταθέσουμε σύντομα σχετικό νομοσχέδιο.
Δημιουργήσαμε από την πρώτη στιγμή της κρίσης το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης στο οποίο μεταφέρονται τα υπερπλεονάσματα του Ειδικού Λογαριασμού των ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ), καθώς και τα έσοδα από τις δημοπρασίες των ρύπων CO2, παράλληλα με την εφαρμογή του συνόλου της «εργαλειοθήκης» που ανακοίνωσε η Κομισιόν, σε μια προσπάθεια να απορροφήσουμε το μεγαλύτερο μέρος των ανατιμήσεων.
Παράλληλα, θωρακίζουμε την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς μέσω ενός ολοκληρωμένου σχεδίου μεταρρυθμίσεων, το λεγόμενο Market Reform Plan, που θα καταθέσουμε στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τα μέτρα αντιμετώπισης της κρίσης δεν αποτελούν, ωστόσο, προοίμιο επιστροφής στον λιγνίτη. Το χρονοδιάγραμμα της απολιγνιτοποιήσης θα τηρηθεί στο ακέραιο έχοντας ως πρώτη προτεραιότητα όμως την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού. Την ίδια ώρα ενισχύουμε το εγχώριο ηλεκτρικό σύστημα με νέα ανανεώσιμη ισχύ, που προβλέπεται να φθάσει ακόμη και στα 2.000 MW το 2022.
Τέλος, εντατικοποιούμε τους ελέγχους στις αγορές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου από όλους τους αρμόδιους φορείς για να αποτρέψουμε φαινόμενα αισχροκέρδειας, αποσκοπώντας ακριβώς στην προστασία των καταναλωτών και της ελληνικής κοινωνίας.
Όλα αυτά σημαίνουν πως βρισκόμαστε στο στάδιο του σχεδιασμού μιας σύνθετης, πολύπλοκης και απαραίτητης αλλαγής σε μια περίοδο της ιστορίας που είναι δύσκολο ακόμη να χαρτογραφηθεί. Μέσα από αυτή τη ρυθμιστική και νομοθετική διεργασία αποβλέπουμε να διασφαλίσουμε την ευρωστία του ενεργειακού συστήματος, με περισσότερες ΑΠΕ, λιγότερα ορυκτά καύσιμα και εξοικονόμηση ενέργειας, προκειμένου να οδηγήσουμε τη χώρα με ασφάλεια στο νέο ενεργειακό τοπίο του μέλλοντος.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.04.2022