Την αντίδραση της αντιπολίτευσης καθώς επίσης και του νεοεκλεγέντος δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα, προκάλεσε η απόφαση της απερχόμενης διοίκησης του Γιάννη Μπουτάρη να υπογράψει με την ανάδοχο εταιρεία την έναρξη των εργασιών ανάπλασης-πεζοδρόμησης τμήματος της οδού Αγίας Σοφίας, από την οδό Τσιμισκή μέχρι και τη λεωφόρο Νίκης.
Η σύμβαση του έργου «Ανάπλαση του άξονα Αχειροποιήτου - Αγίας Σοφίας (τμήμα από Τσιμισκή έως λεωφ. Νίκης)» υπογράφηκε την Πέμπτη 8 Αυγούστου και αφορά εργασίες ανάπλασης για τη β’ φάση του άξονα Αχειροποιήτου - Αγίας Σοφίας και συγκεκριμένα του τμήματος που ορίζεται από την οδό Τσιμισκή και τη λεωφόρο Νίκης, καθώς και την αναδιαμόρφωση τμήματος του πεζοδρομίου επί της οδού Μητροπόλεως, ενώ αποτελεί μέρος της πρότασης που απέσπασε το πρώτο βραβείο στον πανελλήνιο διαγωνισμό, με την α’ φάση του να έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια στο τμήμα Τσιμισκή - Μακένζυ Κινγκ.
Σύμφωνα με το δήμο Θεσσαλονίκης, το τμήμα του άξονα που θα αναπλαστεί θα αποτελείται από δύο διακριτές ενότητες, την πρώτη μεταξύ των οδών Τσιμισκή και Μητροπόλεως, με χαρακτήρα εμπορικού πεζόδρομου ως ταυτόσημη συνέχεια του ήδη κατασκευασμένου τμήματος από την οδό Μακένζυ Κινγκ έως την Τσιμισκή, και τη δεύτερη από την οδό Μητροπόλεως έως τη λεωφόρο Νίκης, η οποία διαμορφώνεται ως πλατεία της Μητρόπολης.
Το εμπορικό τμήμα οργανώνεται σε ζώνες χρήσης και με χαράξεις που εντείνουν το δυναμισμό της γραμμικότητάς του, ενώ σε εκείνο της «πλατείας της Μητρόπολης» το ενιαίο συνεχές δάπεδο διευρύνει το χώρο και τον ενοποιεί με το διευρυμένο τμήμα που εκβάλλει στην παραλιακή λεωφόρο Νίκης.
Παράλληλα, το υδάτινο γραμμικό στοιχείο, οι δεντροστοιχίες που το περιβάλλουν, η σχέση με τον ανοικτό ορίζοντα και τη θέα, στοχεύουν στη δημιουργία ενός ελκυστικού δημόσιου χώρου, ενώ ο προτεινόμενος φωτισμός θα συμβάλει στην ανάδειξη του ιδιαίτερου χαρακτήρα της περιοχής.
Με την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου -ως συνέχεια της αντίστοιχης υλοποιημένης α’ φάσης- θα αποδοθεί στο κοινό ένας υψηλών προδιαγραφών αστικός χώρος, που θα συμβάλει στην ποιοτική αναβάθμιση των λειτουργιών και της εικόνας του κέντρου της Θεσσαλονίκης. Να σημειωθεί ότι οι οδοί Μητροπόλεως και Προξένου Κορομηλά θα παραμείνουν ανοιχτές και τα οχήματα θα τις διασχίζουν κανονικά όπως και σήμερα.
Το έργο έχει προϋπολογιστεί στο 1.324.066,72 ευρώ και τα χρήματα προέρχονται από το δάνειο που έχει λάβει ο δήμος Θεσσαλονίκης, ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Σχετικώς με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της ανάπλασης, εντός 30 ημερών ο ανάδοχος υπολογίζεται να ξεκινήσει το έργο, καθώς μέχρι τότε θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις κυκλοφοριακές μελέτες και να έχει λάβει τις άδειες από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης και την τροχαία Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με όσα δηλώνει στο makthes.gr ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Θανάσης Παππάς. Ο εργολάβος υποχρεούται να ολοκληρώσει το έργο εντός 210 ημερών.
Λαϊκή Συσπείρωση: Απαράδεκτη η υπογραφή
Από την πλευρά της αντιπολίτευσης, η «Λαϊκή Συσπείρωση» χαρακτήρισε απαράδεκτη την υπογραφή για το έργο, καθώς «η πλειοψηφία του νέου δημοτικού συμβουλίου τάσσεται ενάντια στη σύμβαση αυτή, ΑΛΛΑ καλείται να τη διαχειριστεί», όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση.
«Εμείς έχουμε μία διαφορετική αντίληψη ως προς το τι είναι βασική προτεραιότητα για την πόλη. Δεν έχουμε γενικά διαφωνία με τις πεζοδρομήσεις. Το ερώτημα είναι αν υπάρχουν γειτονιές της Θεσσαλονίκης, οι οποίες ασφυκτιούν. Και θεωρούμε ότι εδώ και δέκα χρόνια όλη η μέριμνα, για λόγους στήριξης της τουριστικής ανάπτυξης, έχει δοθεί στο κέντρο. Ελάχιστες πεζοδρομήσεις έχουν γίνει σε γειτονίες, στις οποίες υπάρχουν μανάδες με μωρά παιδιά και με καρότσια που δεν έχουν πάρκα», εξηγεί στο makthes.gr ο Μιχάλης Κωνσταντινίδης, δημοτικός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης.
Επί παραδείγματι, στην Τούμπα και σε περιοχές της ε’ δημοτικής ενότητας, όπως στην οδό Μακεδονίας, «όπου η κατάσταση είναι πραγματικά άσχημη. Σε όλο το ε’ διαμέρισμα, άμα δεν κατέβεις στην παραλία, αέρα δεν παίρνεις από πουθενά», παρατηρεί ο κ. Κωνσταντινίδης.
Ο ίδιος εκτιμά πως σε περιοχές όπως οι παραπάνω μπορούν να εντοπιστούν οδοί, οι οποίες χρησιμοποιούνται ελάχιστα από οχήματα και είναι εφικτή η πεζοδρόμηση και ανάπλασή τους.
Σχετικά με τη λειτουργικότητα του έργου πεζοδρόμησης της Αγίας Σοφίας, ο κ. Κωνσταντινίδης επισημαίνει ότι δεν υπάρχει καν κυκλοφοριακή μελέτη. «Τουλάχιστον όπως είναι σήμερα η κατάσταση, με το μετρό ακόμα να μην έχει προχωρήσει και την κατάσταση στον ΟΑΣΘ να παραμένει άσχημη, φαίνεται ότι στην αρχή θα επιβαρύνει» την κυκλοφορία συνολικά κατά την άποψή του ιδίου.
Επίσης, ο δημοτικός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης» υποστηρίζει ότι από τη στιγμή που ο δήμος Θεσσαλονίκης αποφάσισε να λάβει το δάνειο των 20 εκατομμυρίων ευρώ από την ΕΤΕπ, έπρεπε «να μπουν σε προτεραιότητες πιο επείγουσες», όπως η δημιουργία ελεύθερων χώρων σε ασφυκτιούσες περιοχές, σε σχολεία, σε νηπιαγωγεία για την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής από το 2021 και στους παιδικούς σταθμούς.
Κ. Ζέρβας: Ποια σκοπιμότητα εξυπηρετείται με την υπογραφή;
Ταυτόχρονα, η παράταξη του νεοεκλεγέντος δημάρχου Θεσσαλονίκης και νυν ανεξάρτητου δημοτικού συμβούλου Κωνσταντίνου Ζέρβα τάσσεται επίσης κατά του εν λόγω έργου. Πηγές του δημάρχου Θεσσαλονίκης σημειώνουν στο makthes.gr ότι πρόκειται για ένα αποσπασματικό έργο, το οποίο πρόκειται να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα, πρωτίστως κυκλοφοριακά, από όσα ευαγγελίζεται η διοίκηση Μπουτάρη ότι θα επιλύσει.
Πέραν αυτών, ο κ. Ζέρβας διερωτάται σε σχετική ανακοίνωση «ποια σκοπιμότητα εξυπηρετείται με την υπογραφή σύμβασης ενός έργου, που θα δεσμεύει την επόμενη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης, τη στιγμή μάλιστα που η τελευταία το απορρίπτει; Τι είναι αυτό που ωθεί το δήμαρχο, εν τη απουσία του αρμόδιου αντιδημάρχου και του γενικού διευθυντή του δήμου Θεσσαλονίκης, να υπογράφει ο ίδιος τη σύμβαση;».
Επιπροσθέτως, «το έργο αυτό χρηματοδοτείται με δανεισμό από την ΕΤΕπ, γεγονός ιδιαίτερα επιβαρυντικό» κατά την άποψη του νέου δημάρχου Θεσσαλονίκης.
Στο Ι.ΜΕΤ. παραπέμπει ο Θ. Παππάς
Στον αντίποδα, ο Θ. Παππάς καλεί, μέσω του makthes.gr, τους αντιδρώντες «να μελετήσουν τη γενική κυκλοφοριακή μελέτη, τη μελέτη για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που έχει κάνει το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.) και την ειδική μελέτη-βοήθεια που μας έδωσε το Ι.ΜΕΤ. για τις κυκλοφοριακές διευθετήσεις στην Αγίας Σοφίας και μετά ο οιοσδήποτε αν έχει κάτι, να το πει με τεκμηρίωση».
Δείτε φωτογραφίες του makthes.gr από τα τμήματα της οδού Αγίας Σοφίας τα οποία πρόκειται να πεζοδρομηθούν στο πλαίσιο του έργου: