Από τα σημαντικά γεγονότα του φετινού καλοκαιριού το Φεστιβάλ Επταπυργίου που διοργανώνει το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας καθιερώνεται στη συνείδηση του κοινού αφού φέτος όλες οι εκδηλώσεις του ήταν προπωλημένες ενώ το παρακολούθησαν 9.000 κόσμου.
«Κάθε παράσταση, που γίνεται σε αυτό τον ιδιαίτερο χώρο, στο Επταπύργιο, έχει μία μαγική δυναμική. Παρακολουθώ συχνά τους θεατές την ώρα που μπαίνουν στο μνημείο. Σηκώνουν τα μάτια τους ψηλά, κοιτάζουν ολόγυρα, συχνά με δέος. Στην επιτυχία του θεσμού όμως, εκτός από τον χώρο, παίζουν ρόλο και οι ίδιες οι εκδηλώσεις. Προετοιμάζονται μήνες, με σεβασμό στο θεατή, ενώ είναι γνωστό ότι δεν μας ενδιαφέρει με τον Περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα να ακολουθούμε την πεπατημένη ‘του πολιτισμού της διασκέδασης’», όπως λέει στη «ΜτΚ» η Πρόεδρος και καλλιτεχνική διευθύντρια του Κέντρου Άννα Μυκωνίου.
Θεωρεί ότι κάθε εκδήλωση του φεστιβάλ είναι μία ξεχωριστή βιωματική εμπειρία για κοινό και καλλιτέχνες. «Από τη φετινή διοργάνωση κρατάω ως πολύτιμο δώρο την επιδαύρια απαγγελία των κειμένων μου στη βραδιά ποίησης ‘Οδυσσέας Ελύτης Με φως ελληνικό’, από τη σπουδαία Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. Ειδικά τη δεύτερη βραδιά ήταν από την αρχή διάχυτη στην ατμόσφαιρα μία πολύ έντονη φόρτιση. Η ίδια η Καρυοφυλλιά στην ανάλυση του ‘Άξιον Εστί’ και στην περιγραφή της τραγικής μοίρας της χώρας μας μάς συγκλόνισε με την αφήγηση των δεινών του τόπου μας. Ακομπλεξάριστη και χωρίς καμία διάθεση να πνίξει τα δάκρυά της αφέθηκε στο συναίσθημά της και μας συνεπήρε όλους. Είδα πολλά δακρυσμένα μάτια εκείνη τη βραδιά στο Επταπύργιο», επισημαίνει η Άννα Μυκωνίου.
Μία άλλη δυνατή στιγμή ήταν για εκείνη η συναυλία της Μαρίας Φαραντούρη «60 χρόνια τραγουδάω». Το δεύτερο βράδυ ανάμεσα στους θεατές βρέθηκε και ο Μανώλης Μητσιάς, που πήγε να παρακολουθήσει τη συναυλία της αγαπημένης του φίλης. «Η Μαρία τον προσκάλεσε στη σκηνή να τραγουδήσουν ένα κομμάτι του Χατζιδάκι. Εκείνος διστακτικά και κοιτώντας δεξιά και αριστερά με δέος σηκώθηκε και μοιράστηκε τη σκηνή μαζί της. Αφού μας χαιρέτησε μοιράστηκε μαζί μας ότι στα νιάτα του είχε φυλακιστεί δύο μήνες στο Γεντί-Κουλέ και στον ίδιο χώρο που γινόταν η συναυλία εκείνος αυλιζόταν με τους συγκρατούμενούς του. ‘Το Γεντί Κουλέ χώρος πολιτισμού Άννα, τι όμορφη ιδέα!’ μου είπε στο τέλος με συγκίνηση», υπογραμμίζει η πρόεδρος και καλλιτεχνική διευθύντρια του Κέντρου.
Για εκείνη το Φεστιβάλ Επταπυργίου τείνει να γίνει συνώνυμο με τον ποιοτικό πολιτισμό και «αυτό από μόνο του είναι μία σημαντική προσφορά στην πόλη της Θεσσαλονίκης», όπως σημειώνει, ενώ προσθέτει: «Το Φεστιβάλ Επταπυργίου, θα γίνει στα επόμενα χρόνια το Ηρώδειο της Θεσσαλονίκης».
«Ένας από τους στόχους είναι η εξωστρέφεια»
Οκτώ χρόνια στο τιμόνι του Κέντρου Πολιτισμού η Άννα Μυκωνίου τονίζει στη «ΜτΚ» πως από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων της βασική της προτεραιότητα ήταν οι εκδηλώσεις να είναι προσιτές σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ποσοστό συμπολιτών μας. «Δεν θεωρούμε ότι το κόστος παρακολούθησης μίας εκδήλωσης πρέπει να είναι εμπόδιο για κανέναν, ακόμα και αν αυτή είναι κοστοβόρα και απαιτητική. Αυτό μας οδηγεί αφενός σε ένα συμβολικό εισιτήριο αφετέρου στην ανάγκη επιχορήγησης του Φεστιβάλ, αλλά και γενικά των εκδηλώσεων μας από την ίδια την Περιφέρεια».
Στη φετινή διοργάνωση συμμετείχαν 250 καλλιτέχνες και 45 τεχνικοί με έμφαση στο τοπικό δυναμικό. «Η όποια επιτυχία του Κέντρου Πολιτισμού οφείλεται στο μοναδικό καλλιτεχνικό δυναμικό που διαθέτουμε. Με τις όποιες δυνάμεις μας το στηρίζουμε και η σχέση είναι αμφίδρομη. Εισπράξαμε μεγάλη αποδοχή και υποστήριξη από τους καλλιτέχνες μας και τους οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ. Ένας από τους στόχους που στρατηγικά έχω θέσει για το άμεσο μέλλον είναι η εξωστρέφεια. Οι μεγάλες παραγωγές που στήνονται καλλιτεχνικά από το Κέντρο Πολιτισμού πρέπει να ταξιδεύουν σε όλη την Ελλάδα ώστε να εξάγουμε καλλιτεχνικό προϊόν, στο οποίο θα συμμετέχουν σε μεγάλο ποσοστό ντόπιοι καλλιτέχνες, που έχουν επιλέξει συνειδητά να μείνουν στο τόπο τους», εξηγεί η Άννα Μυκωνίου.
«Μου έλειψε από τον προγραμματισμό μία μεγάλη όπερα»
Η ίδια δεν κρύβει πως κάθε φεστιβάλ λειτουργεί ως οδηγός για το επόμενο. «Όταν επιστρέφουμε αρχές Σεπτέμβριου με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Θανάση Κολαλά και αφού έχει κατακάτσει ο θόρυβος και η δημοσιότητα κάνουμε μια αυστηρή αποτίμηση όλων των εκδηλώσεων. Κρατάει μέρες αυτό. Και τα καταγράφουμε όλα. Αυτά που μας δικαίωσαν, μας συγκίνησαν ή μας απογοήτευσαν. Αυτός ο απολογισμός μας βοηθάει να βελτιώνουμε μικρά ή μεγάλα λάθη διοργανωτικά αλλά και καλλιτεχνικά, γιατί πάντα υπάρχουν πράγματα να βελτιώσεις. Εμένα φέτος μου έλειψε, από τον προγραμματισμό, μία μεγάλη όπερα, με μία μεγάλη ορχήστρα της πόλης μας. Το μνημείο αποτελεί φυσικό σκηνικό για όπερα και έχει εξαιρετική ακουστική. Εξάλλου τον πιο μεγάλο ενθουσιασμό από το κοινό μας τον εισπράττουμε στις όπερες και στις βραδιές ποίησης και μουσικής», λέει και είναι σαν να προαναγγέλλει μία από τις παραγωγές της επόμενης χρονιάς.
Έτσι, η επόμενη περίοδος θα είναι ιδιαίτερα απαιτητική για εκείνη, όχι όμως μόνο ως προς τις υποχρεώσεις που αφορούν στο Κέντρο Πολιτισμού. «Θα πρέπει να γίνει η αποτίμηση του Φεστιβάλ όπως σας είπα, να μπουν οι βάσεις για το επόμενο, έχουμε μπροστά μας μεγάλες φιλανθρωπικές συναυλίες και σε προσωπικό επίπεδο θα είναι μία επιβαρυμένη περίοδος. Είναι ίσως η στιγμή να ανακοινώσω ότι αποδέχθηκα την πρόταση του Απόστολου Τζιτζικώστα να είμαι υποψήφια με τον συνδυασμό του στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές. Έχουμε συνεργαστεί οκτώ χρόνια με τον Περιφερειάρχη στο Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας και σε αυτά τα χρόνια εκτίμησα την καθαρότητά του και το όραμά του. Για το μέλλον έχω την πεποίθηση ότι μοιραζόμαστε τα ίδια όνειρα και ταυτόχρονα έχω τη βεβαιότητα ότι υπάρχει η στρατηγική οπτική για να υλοποιήσουμε τους νέους στόχους, που από κοινού θέτουμε στον χώρο του πολιτισμού. Από τη νέα θέση ευθύνης πιστεύω ότι θα συμβάλω ακόμα περισσότερο, ώστε να παράξουμε τον πολιτισμό που μας αξίζει στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 20.08.2023