ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ανοιχτή επιστολή της «ΜτΚ» και του makthes.gr προς τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα για τις δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης

MakThes Team28 Ιουλίου 2023

Με αφορμή την ευρεία σύσκεψη η οποία πραγματοποιείται σήμερα στη Θεσσαλονίκη για τα ζητήματα των δημοσίων συγκοινωνιών, με τη συμμετοχή της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η "ΜτΚ" και το makthes.gr απευθύνουν ανοιχτή επιστολή προς τον νέο υπουργό, Χρήστο Σταϊκούρα αλλά και τους άλλους υπουργούς της νέας κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη σχετικά με όλα τα ανοιχτά ζητήματα της πόλης, που αφορούν το χαρτοφυλάκιό του.

Αξιότιμε κ. υπουργέ,

Καλωσορίσατε στη Θεσσαλονίκη, σε αυτήν την πρώτη σας επίσκεψη υπό τη νέα ιδιότητά σας, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Πρόκειται για έναν κρίσιμο τομέα στον οποίο η πόλη δεινοπαθεί. 

Ό,τι κι αν σας έχουν πει, όπως κι αν σας τα έχουν περιγράψει, οι μετακινήσεις με το μοναδικό και απαξιωμένο δημόσιο Μέσο Μεταφοράς, είναι καθημερινός Γολγοθάς. Θα σας προτρέπαμε να μην περιοριστείτε στις περιγραφές τρίτων, αλλά να φροντίσετε να διαμορφώσετε ιδίαν γνώμη, επιβιβαζόμενος σε ένα από τα αστικά λεωφορεία του ημιθανούς ΟΑΣΘ. Μόνον τότε θα καταλάβετε πόσο εγκαταλελειμμένη είναι η Θεσσαλονίκη (και) σε αυτόν τον τομέα. Διότι εκείνο που έχουμε δει μέχρι τώρα, είναι υπουργούς και πρωθυπουργούς να φωτογραφίζονται στα ολοκαίνουργια, ακινητοποιημένα βαγόνια του μετρό, αποφεύγοντας την επαφή με τη δυσάρεστη πραγματικότητα των αστικών λεωφορείων.

Η εφημερίδα “Μακεδονία” και το makthes.gr με υπευθυνότητα και επιμονή αναδεικνύουν τα προβλήματα, προτείνουν ακόμη και λύσεις, αλλά δυστυχώς οι αρμόδιοι δεν συγκινούνται. Η Θεσσαλονίκη είναι μοναδική περίπτωση ευρωπαϊκής πόλης τέτοιου μεγέθους που εξυπηρετείται από ένα μόνον δημόσιο μέσο μετακίνησης, κι αυτό εξαιρετικά προβληματικό. 

Πριν από περίπου δέκα χρόνια, η πόλη διέθετε περί τα 550 αστικά λεωφορεία, ηλικίας μάλιστα έως 12 ετών. Σήμερα, εξυπηρετείται με λιγότερα από 400, τα περισσότερα μισθωμένα και σε κακή κατάσταση. Η δε λειτουργία του πολύπαθου και πολυαναμενόμενου Μετρό, η οποία είχε αρχικά προσδιοριστεί για το 2012, μετατίθεται τώρα, για κάποια στιγμή μέσα στο 2024.

κύριοι υπουργοί,

Οι λύσεις στα προβλήματα των δημοσίων συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, δεν χωρούν άλλη αναβολή. Τώρα, είναι η ώρα των αποφάσεων. Στις 16 Ιουλίου η “Μακεδονία”, με ένα πολυσέλιδο δημοσίευμα ανέδειξε το σύνολο των παθογενειών που ταλανίζουν τις δημόσιες συγκοινωνίες της πόλης. Πολύ συνοπτικά, οι αποφάσεις που καλείστε να λάβετε και να υλοποιήσετε άμεσα αφορούν τα εξής:

1. Το μέλλον του ΟΑΣΘ. Ο Οργανισμός τελεί εδώ και έξι χρόνια υπό καθεστώς εκκαθάρισης η οποία θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ήδη στο τέλος του 2019. Καλείστε να αποφασίσετε τι θα πράξετε τελικά με τον ΟΑΣΘ· εάν θα τον διατηρήσετε υπό δημόσιο έλεγχο, περιορίζοντας την εμβέλειά του εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος ή εάν θα παραχωρήσετε το σύνολο του συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες. Εάν επιλέξετε το πρώτο, τότε θα πρέπει να μεριμνήσετε για την άμεση αγορά λεωφορείων, καθώς και για την πρόσληψη οδηγών.

2. Ο ΟΣΕΘ, ένας Οργανισμός τύποις ανάλογος με τον ΟΑΣΑ στην Αττική, είναι υποστελεχωμένος και με «θολές» αρμοδιότητες. Η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας έχει ανάγκη από έναν επιτελικό συγκοινωνιακό φορέα ο οποίος θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί οτιδήποτε έχει σχέση με τις δημόσιες συγκοινωνίες. Προτίθεστε να αναβαθμίσετε τον ΟΣΕΘ ή θα ακολουθήσετε πρακτικές των προκατόχων σας οι οποίοι σχεδίαζαν και αποφάσιζαν για τη Θεσσαλονίκη από απόσταση πεντακοσίων χιλιομέτρων;

3. Το μετρό, στη βασική γραμμή του, θα λειτουργήσει κάποια στιγμή μέσα στο 2024 και λίγο καιρό μετά, ίσως τους πρώτους μήνες του 2025, αναμένεται να λειτουργήσει και η επέκταση της γραμμής προς Καλαμαριά. Ωστόσο, η υπόθεση των επεκτάσεων, που με τόση συνέπεια και ταχύτητα υλοποιείται στο λεκανοπέδιο, εδώ βρίσκεται ακόμη σε επίπεδο σχεδίων επί χάρτου. 

Η πόλη έχει ανάγκη την άμεση επέκταση του μετρό, τόσο προς τη δυτική πλευρά της, την πλέον υποβαθμισμένη αλλά και με τον περισσότερο πληθυσμό και τις περισσότερες καθημερινές μετακινήσεις, όσο και προς το αεροδρόμιο.

4. Η επικείμενη λειτουργία του μετρό για να αποδώσει τα μέγιστα στην πόλη, θα πρέπει να υποστηριχθεί και από μια σειρά άλλες πρωτοβουλίες και συνοδά έργα υποδομής. Αναφέρουμε ενδεικτικά τη λειτουργία χώρων στάθμευσης πέριξ των τερματικών σταθμών του μετρό, σε Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, Νέα Ελβετία, Σχολή Δικαστών, την εκπόνηση νέου συγκοινωνιακού χάρτη, που θα περιλαμβάνει και την αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών, το σχεδιασμό ενός ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ώστε να διευκολύνει συνδυαστικές μετακινήσεις κ.ο.κ. Ωστόσο, ενώ απέχουμε λίγους πλέον μήνες από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του μετρό, τίποτε απ' όλα αυτά δεν έχει προχωρήσει.

κύριοι υπουργοί,

Οι Θεσσαλονικείς δεν φαντασιώνονται την πόλη τους σαν μια “μικρή Αθήνα”. Η πλειονότητα των πολιτών αυτής της πόλης έχει πάψει να σκέφτεται και να λειτουργεί ανταγωνιστικά προς το λεκανοπέδιο. Η αντιπαλότητα με το “αθηναϊκό κατεστημένο”, πάνω στην οποία χτίστηκαν επί μακρόν, πολλές πολιτικές καριέρες, έπαψε να κόβει εισιτήρια. Οι Θεσσαλονικείς δεν είναι θυμωμένοι· είναι κουρασμένοι και απογοητευμένοι. Δεν αξιώνουν να έχουν “ό,τι και η Αθήνα”. Ζητούν για την πόλη τους “αυτό που δικαιούται”, “αυτό που έχει ανάγκη”.

κύριοι υπουργοί,

Μην πέσετε κι εσείς στην παγίδα, επαναλαμβάνοντας παλιές, τετριμμένες υποσχέσεις. Η Θεσσαλονίκη έχει χορτάσει από λόγια. Πλέον, απαιτεί έργα. Με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και σαφή χρηματοδότηση. 

Η “Μακεδονία” και το makthes.gr θα είναι εδώ για να παρακολουθούν την πορεία σας. Για να επικροτούν τις θετικές πρωτοβουλίες σας, αλλά και για να επισημαίνουν τυχόν λάθη, καθυστερήσεις ή ακόμη και αδιαφορία. Γιατί είμαστε σύμμαχοί σας στην προσπάθεια η Θεσσαλονίκη επιτέλους να αποκτήσει τα έργα που της αναλογούν και της αξίζουν...


This page might use cookies if your analytics vendor requires them.